Tweede Kamerverkiezingen 2025

Niet het hele verhaal gelezen maar basisinkomen... nooit! Hoe afhankelijk wil je zijn van de staat? Ik verdien 100x liever mijn eigen geld en bepaal ook zelf waaraan ik het uitgeef

Basisinkomen wil zeggen dat als je zonder werk zit, je een basisinkomen krijgt waarvan je redelijk kunt leven. Helemaal niks staat je in de weg om te gaan werken, sterker het doel is o.a. dat mensen niet gestressed raken maar zich kunnen richten op werk dat bij ze past. Eerste experimenten in steden, die ik evenmin goed ken trouwens, wezen uit dat dit iedereen ten goede komt. Mensen vinden werk dat bij hen past, zijn gezonder (dat helpt wel mee als je wil werken) etc. Ik las later dat het minder rooskleurig was en vandaar mijn reserve. Een basisinkomen is niet dat iedereen hetzelfde verdient of iets dergelijks, het vervangt de uitkering.
We moeten dingen doen die (het beste) werken. Ik weet niet zeker of een basisinkomen dat doet.

Tsja, dit is wel democratisch.
Daar de éen de ander een leeghoofd vind ziet iemand anders er heel veel in.
Ik begrijp je punt dat het lastig is om het met alle punten van een partij eens te zijn, maar toch hebben we hier behoorlijk wat keuze (iets teveel vind ik), daar ik bijv. nu ook weer een 'vrede voor dieren' voorbij zag komen op de lijst.... Amerika is wat dat betreft nog veel lastiger, daar heb je uiterst links en uiterst rechts. Ik lees in jouw verhaal vooral het wantrouwen in de politiek. Nu kan dat ook een beweegreden zijn om op een partij te stemmen; wanneer de kernpunten van een partij jou aanspreken kijk je vervolgens ook naar het nakomen van/ zich hardmaken voor de beloften en uitspraken die in het verleden door deze partij zijn gedaan. Persoonlijk vind ik dit een belangrijk punt: Blijven staan waar je voor staat en er alles aan doen na te komen wat beloofd is.
In Amerika heb je uiterst links??? In Amerika kun je kiezen erg rechts en nog rechtser. Er is helemaal geen links in Amerika.

Basisinkomen wil zeggen dat als je zonder werk zit, je een basisinkomen krijgt waarvan je redelijk kunt leven. Helemaal niks staat je in de weg om te gaan werken, sterker het doel is o.a. dat mensen niet gestressed raken maar zich kunnen richten op werk dat bij ze past. Eerste experimenten in steden, die ik evenmin goed ken trouwens, wezen uit dat dit iedereen ten goede komt. Mensen vinden werk dat bij hen past, zijn gezonder (dat helpt wel mee als je wil werken) etc. Ik las later dat het minder rooskleurig was en vandaar mijn reserve. Een basisinkomen is niet dat iedereen hetzelfde verdient of iets dergelijks, het vervangt de uitkering.
We moeten dingen doen die (het beste) werken. Ik weet niet zeker of een basisinkomen dat doet.

Maar hoe zie je dat dan voor je?

Want er zijn nogal wat verschillende uitkeringen met dito verschillende bedragen.
Of doel je nu enkel op de bijstand?

Ik hoor dit idee namelijk wel vaker langskomen en vraag me dan toch af hoe je hier uitwerking aan moet geven.

Geef iedereen een basisinkomen thv het bestaansminimum, en schaf alle toeslagen en vrijwel alle uitkeringen af. Werken loont weer, raak je arbeidsongeschikt krijg je een beperkt percentage van je vorig loon als uitkering bovenop je basisinkomen.

Behalve arbeidsongeschikt is er dus geen maatwerk meer?

Dit lijkt mij niet verstandig.

En wat bijvoorbeeld als je in de uitkering raakt, uiteindelijke een part time baan hebt gevonden om toch weer iets te kunnen doen, en dan vervolgens arbeidsongeschikt raakt?

Je eerst baan kreeg je 3.000, met je part time 1.000, dus dat lijkt me dan ook een lastige invulling.

Doen we dan wel weer de basiszorg uitbreiden met bijvoorbeeld anticonceptie en tandarts kosten en dergelijke?
Want veel mensen hebben daar de toeslag voor nodig.

Behalve arbeidsongeschikt is er dus geen maatwerk meer?

Dit lijkt mij niet verstandig.

En wat bijvoorbeeld als je in de uitkering raakt, uiteindelijke een part time baan hebt gevonden om toch weer iets te kunnen doen, en dan vervolgens arbeidsongeschikt raakt?

Je eerst baan kreeg je 3.000, met je part time 1.000, dus dat lijkt me dan ook een lastige invulling.

Doen we dan wel weer de basiszorg uitbreiden met bijvoorbeeld anticonceptie en tandarts kosten en dergelijke?
Want veel mensen hebben daar de toeslag voor nodig.
Dat laatste zou sowieso moeten! Tandarts, anticonceptie en brillen. Ongeacht welke politieke situatie.

Maar hoe zie je dat dan voor je?

Want er zijn nogal wat verschillende uitkeringen met dito verschillende bedragen.
Of doel je nu enkel op de bijstand?

Ik hoor dit idee namelijk wel vaker langskomen en vraag me dan toch af hoe je hier uitwerking aan moet geven.

Ik weet niet hoe ik het voor me zie. Ik ben net wat onderzoek aan het lezen hierover en dat kost tijd. Interessant om te lezen weer....

Ik weet niet hoe ik het voor me zie. Ik ben net wat onderzoek aan het lezen hierover en dat kost tijd. Interessant om te lezen weer....

Ik kan veel van je mening wel wisselen dus ben benieuwd hoe we er een vorm aan kunnen geven.

Zelf denk ik dat het simpelweg te complex is om zo maar even het huidige systeem uit te zetten en over te stappen op een basis inkomen.

Ik heb weleens met Koen Bruning live in de radiouitzending gezeten. Hij zat daar om zijn boek te promoten en was een groot voorstander van een basisinkomen ipv wat het nu is. 'Samen Rijk' heet het. Denk dat jij je wel in hem kan vinden. Bijzonder slim mannetje wel met een bepaalde visie.

Basisinkomen klinkt hartstikke leuk. En ook ik vind dat het oude toeslagensysteem volledig overhoop moet (lees; volledig met een schone lei beginnen). Ditzelfde geldt voor het hele WIA/WAO en WW systeem.

Het basisinkomen zou m.i. enkel werken als overbrugging tussen een oud en nieuw systeem, zeg max 3mnd.

In Finland is een basisinkomen getest, dat had wel effect op o.a. stresslevel en welbevinden van de deelnemers, maar niet het beoogde effect qua toename werkuren. Kortom, gewoon een nieuwe manier van handje ophouden.

Als je te lang gratis geld uitdeelt krijg je enorme inflatie. Iedereen heeft dan toch geld zat, dus kan iedere ondernemer z'n producten en diensten duurder maken. Tis net als geld bijdrukken.

Werken en/of jezelf maatschappelijk nuttig maken moet m.i. de basis zijn.
Met uiteraard een sociaal vangnet voor diegenen die om wat voor reden ook niet (volledig) KUNNEN. En het zou in mijn optiek ook geen kwaad kunnen om een deel van dat sociale vangnet "in natura" te doen. Tegoed voor (gezond) eten/drinken bijv. Wordt immers vaak genoeg (terecht?) geklaagd dat gezonde voeding te duur is. Maar vervolgens koopt men wel sigaretten a 20€/pakje of 20€/fles sterke drank van uitkeringsgeld...

Ik heb weleens met Koen Bruning live in de radiouitzending gezeten. Hij zat daar om zijn boek te promoten en was een groot voorstander van een basisinkomen ipv wat het nu is. 'Samen Rijk' heet het. Denk dat jij je wel in hem kan vinden. Bijzonder slim mannetje wel met een bepaalde visie.
Valt en staat geheel met de wijze van invulling/uitvoering.

Werken en/of jezelf maatschappelijk nuttig maken moet m.i. de basis zijn.
Met uiteraard een sociaal vangnet voor diegenen die om wat voor reden ook niet (volledig) KUNNEN. En het zou in mijn optiek ook geen kwaad kunnen om een deel van dat sociale vangnet "in natura" te doen. Tegoed voor (gezond) eten/drinken bijv. Wordt immers vaak genoeg (terecht?) geklaagd dat gezonde voeding te duur is. Maar vervolgens koopt men wel sigaretten a 20€/pakje of 20€/fles sterke drank van uitkeringsgeld...
En zijn vaak de mensen met meerdere huisdieren.. ook niet bepaald goedkoop.

• Like
Waarderingen: GMP
Geef iedereen een basisinkomen thv het bestaansminimum, en schaf alle toeslagen en vrijwel alle uitkeringen af. Werken loont weer, raak je arbeidsongeschikt krijg je een beperkt percentage van je vorig loon als uitkering bovenop je basisinkomen.
Liever niet afhankelijk van De Staat, dan kunnen zij op hun beurt weer dingen van jou eisen. Komt er een nieuwe prikronde aan voor corona en je weigert deze prik dan kunnen ze dat basisinkomen zo blokkeren. Laat mij maar werken voor mijn geld en onafhankelijk zijn.

Laatst bewerkt:
In Finland is een basisinkomen getest, dat had wel effect op o.a. stresslevel en welbevinden van de deelnemers, maar niet het beoogde effect qua toename werkuren. Kortom, gewoon een nieuwe manier van handje ophouden.
Dat geld hiervoor moet ergens vandaan komen, dus ik zie het gebeuren dat de mensen die nu al hun hand ophouden hiervan gaan profiteren en dat de werkenden hiervoor op kunnen gaan draaien.

Een simpeler systeem waarbij er 1 standaard is en minder tot geen aparte regelingen (toeslagen) zou veel efficienter zijn dan het hele systeem nu.
Wil je meer / beter dan zul je daar voor moeten werken.

Enige probleem is waar het geld vandaan moet komen. Van alleen het stoppen met allerlei toeslagen gaat het niet lukken.

Degenen die (extra) werken zouden niet extra belast moeten worden wil je het eerlijk houden.

• Like
Waarderingen: GMP
Dat geld hiervoor moet ergens vandaan komen, dus ik zie het gebeuren dat de mensen die nu al hun hand ophouden hiervan gaan profiteren en dat de werkenden hiervoor op kunnen gaan draaien.

Dat is precies een van de dingen die onderzocht moet worden natuurlijk. Een andere reden waarom dit soort systemen nu erg in zwang zijn qua onderzoek is de opkomst van AI en wat dit voor de arbeidsmarkt betekent. Dan heb je wel productie en geld, maar veel minder banen voor mensen. Daar moet je iets mee en dat wordt onderzocht.

Een simpeler systeem waarbij er 1 standaard is en minder tot geen aparte regelingen (toeslagen) zou veel efficienter zijn dan het hele systeem nu.
Wil je meer / beter dan zul je daar voor moeten werken.

Enige probleem is waar het geld vandaan moet komen. Van alleen het stoppen met allerlei toeslagen gaat het niet lukken.

Degenen die (extra) werken zouden niet extra belast moeten worden wil je het eerlijk houden.
Dat blijft altijd de lastigste vraag. Ik heb ook geen zicht op de exacte bedragen die met toeslagen te maken hebben. Wel weet ik dat er (te) veel zijn en dat het te ingewikkeld is geworden.
Toch ben ik benieuwd naar de "opbrengst" van alle toeslagen/uitkeringen cancelen (met als doel een nieuw systeem in te voeren). Wordt een astronomisch bedrag.

- huurtoeslag
- hypotheekrenteaftrek
- zorgtoeslag
- kindgebonden budget
- kinderopvangtoeslag
- kinderbijslag
- PGB
- WIA/WAO
(- arbeidskorting)

En nou vergeet ik ongetwijfeld nog allerlei regelingen (nationaal of regionaal) waar ik niet van weet.

En dan laat ik de AOW nog achterwege...

Huidige onnodige "luxe" uitkeringen zijn m.i. de hypotheekrente-aftrek vanaf 10% boven NHG. De kinderbijslag / kindgebonden toeslagen vanaf het 4e kind. En er zijn er vast nog veel meer..

Back
Bovenaan