Toekomst met Cat1?

@Mose je hebt helemaal gelijk.
Ik had over het hele afwijzen van de 2022 versie heen gekeken, waardoor er nu dus technisch gezien geen geharmoniseerde norm is inderdaad. De 2015 variant zou nog gelden tot 24 maart afgelopen jaar, en een nieuwe draft versie van de normen is in de maak en had eigenlijk gepubliceerd moeten worden afgelopen december. Da’s niet gelukt, dus nu zitten we in een vreemde situatie.

Een vriend met kennis van zaken geeft aan dat NOBO’s de 2022 variant hanteren, nieuwe producten kunnen daarmee dus geen fluit bevatten. Artikelen die al op de markt zijn, en waarvoor enkel nog een batch test vereist is, zouden dan in sommige gevallen door partijen kunnen worden getest die de 2015 variant nog hanteren.

Beetje een gekke situatie, dus. Wordt vast vervolgd dit jaar.

Goed, dan nu weer ff meer on topic.
Afgelopen jaar nog een set hiervan kunnen scoren en daar ben ik erg blij mee. Een heel leuk mixpakketje uit 2018 alweer, met vanalles en nogwat. In mijn versie zitten overigens geen Red Flowers (wat wel heel leuke tolletjes zijn!) maar knetterlintjes, en die gaan hárd. Net als de Dragon Eggs, daar komt nog de ouderwetse knetter vanaf. Dit soort prul is wat mij betreft echt prima leuk voor oudejaarsdag, en ik krijg er dan ook weer de vibes bij van toen ik nog een ventje was van 10. Je had niet veel nodig, zoals we allemaal weten. Een pak rotjes, 36 grondbloemen en een doos babypijlen hielden je de hele dag zoet.

IMG_0141.jpeg

Deze zelfde importeur had dus ook de Crackling Tubes die ik eerder noemde, hele korte kartonnen kokertjes waar net als bij knetterrotjes crackling uit kwam. Die sterren waren echter niet mis, felle witte flits met een echt harde knetter. Jammer dat dit soort producten verdwenen zijn, ik heb ze nog nooit buiten de meter zien komen.

IMG_0140.jpeg

Mochten de importeurs weer wat meer risico durven nemen en weer met dit soort artikelen op de markt komen, is er wat mij betreft zeer zeker toekomst met F1. We zien nu inderdaad dat we omwille van goodwill de grondbloemen hebben ingeleverd, de fonteinen zijn verzwakt vanwege het intensieve testen - maar ook dat vuurwerk van Discounters ineens weer toch van goede kwaliteit is. Hopelijk zet die laatste trend door en kunnen de mensen die dat willen hier toch plezier aan beleven net als ik.

@Mose je hebt helemaal gelijk.
Ik had over het hele afwijzen van de 2022 versie heen gekeken, waardoor er nu dus technisch gezien geen geharmoniseerde norm is inderdaad. De 2015 variant zou nog gelden tot 24 maart afgelopen jaar, en een nieuwe draft versie van de normen is in de maak en had eigenlijk gepubliceerd moeten worden afgelopen december. Da’s niet gelukt, dus nu zitten we in een vreemde situatie.

Een vriend met kennis van zaken geeft aan dat NOBO’s de 2022 variant hanteren, nieuwe producten kunnen daarmee dus geen fluit bevatten. Artikelen die al op de markt zijn, en waarvoor enkel nog een batch test vereist is, zouden dan in sommige gevallen door partijen kunnen worden getest die de 2015 variant nog hanteren.

Beetje een gekke situatie, dus. Wordt vast vervolgd dit jaar.
Vage situatie inderdaad, vandaar dat ik er n.a.v. dit topic ineens weer aan moest denken. En dank voor de navraag, daar hebben we hier meer aan dan allerlei documenten die alleen de theorie belichten. Lijkt me boeiend het traject van begin tot eind eens te zien, zeker binnen deze omstandigheden.

Vanuit mijn kant misschien nog waardevol aan het topic toe te voegen: tussen mijn door het jaar heen in Nederland samengesprokkelde F1-collectietje zaten dit jaar best aardige artikelen. Hier en daar ook al door anderen in producttopics gemeld, maar toch.
  • De Volcano Pack van de Lidl viel me t.o.v. de afgelopen jaren niet tegen. Prima variatie aan effecten en zelfs crackling. Het blijft niks bij de fonteinenzak van de Aldi van 10 jaar terug, maar dat zal niemand verrassen.
  • De Cracker Jack (GBV-Weco, Xenos) was leuk. Feitelijk een knetterlint dat in een papiertje opgerold en dichtgelijmd is. Knetterde beter dan de meeste linten van tegenwoordig en is ook sneller weg.
  • De Color Wonderlights van de Aldi: Soort falling leaves-achtig lont met een handvat. Niks bijzonders, maar een leuke innovatie.
  • Color Strobe van China Red: Niet speciaal maar wel enigszins vernieuwend (althans, ik had het nog nooit eerder gezien). Een flitspaaltje met gekleurd vlammetje erachteraan.
  • Cyclone Spinners van Vulcan: Oudere voorraad en zal wel niet meer geïmporteerd worden, maar van die nostalgische ronde tolletjes met bolle onderkant die je een jaar of 10-15 geleden nog wel eens in pakketjes zag.
  • Happiness van China Red (KY1212): Zeer goed voor F1, meer kun je tegenwoordig eigenlijk niet verwachten. Alleen geen fluit...
Je moet het zien voor wat het is, maar ik geniet wel van dit soort spulletjes.

Het is eigenlijk lachwekkend want als ik in Belgie binnen hun regels vuurwerk koop en dit op de 31e daar afsteek en daarna terug naar Nederland ga ben ik net zo gevaarlijk bezig geweest maar blijf ik een brave burger? Dus het gevaar zit hem vooral in de regelgeving? Het gaat zelfs nog verder, wanneer ik me straks aan de wet hou ben ik verplicht daar vuurwerk te kopen en daar af te steken in een land waar het vuurwerk zwaarder kan zijn en loop ik dus door onze regelgeving juist meer risico. 🤷🏽
Als we voorbeeld kunnen nemen aan onze buren, zal de overheid wel denken dat je de grootste crimineel bent.

Cat1 is mij te klein. En ik ben echt niet van het grote spul. Maar het cat2 spul van een meterpakket of een goud/zilvervulkaan is voor mij toch wel nodig voor een redelijke vuurwerkbeleving. Ik zie liever dat we dan teruggaan naar de gram buskruit beperking als die van de jaren '90. Toen een grote fontein of zwermpot het grootste was dat je legaal kon kopen. En dan zijn we al de matjes, rotjes, romeinse kaarsen en vuurpijlen kwijt. Even als vanaf dat moment de cakes en compounds. Ik denk dat dit voor de meeste stokers al een onaanvaardbare aderlating is omdat de cakes/compounds/flowerbeds de kern vormen van de vuurwekbeleving voor zo velen van ons.

Maar lichtere Cat2 is voor mij nog altijd veel beter dan alleen cat1 en omdat ik ben opgegroeid in de jaren '80 en '90 zijn potten uit een meterpakket ook wat ik gewend ben wat betreft vuurwerk.

Maar we zullen zien. Na een perfecte jaarwisseling heb ik inmiddels wel een kater vanwege de berichtgeving in de media, het imago van vuurwerk bij het publiek en bij de politiek.

Je ziet dat ze in cat 2 de regels omzeilen, omdat het RAC vuurwerkbesluit in NL nou zo streng is. Voorbeeld is de ORC, knetterbal bestaat niet in F2 hier en dat is waarom die toen heel snel weer van de markt werden gehaald, kwam de ORC voor terug, geclassificeerd als fontein en van andere merken soms ook als mine.
Dit zou met cat 1 wellicht ook kunnen, zodat er veel meer producten mogelijk zijn. Denk aan novelties, waar ik zelf erg van hou, maar aanbod wordt gewoon als maar kleiner.
Vervanger voor F2 gaat het nooit worden, maar er is wel een hoop mogelijk denk ik.
Maar eigenlijk moeten ze doe meter regel gewoon los laten, wat kleine fonteintjes van goede kwaliteit moet gewoon kunnen. Iedereen neemt al meer afstand dan 1 meter.

Je ziet dat ze in cat 2 de regels omzeilen, omdat het RAC vuurwerkbesluit in NL nou zo streng is. Voorbeeld is de ORC, knetterbal bestaat niet in F2 hier en dat is waarom die toen heel snel weer van de markt werden gehaald, kwam de ORC voor terug, geclassificeerd als fontein en van andere merken soms ook als mine.
Dit zou met cat 1 wellicht ook kunnen, zodat er veel meer producten mogelijk zijn. Denk aan novelties, waar ik zelf erg van hou, maar aanbod wordt gewoon als maar kleiner.
Vervanger voor F2 gaat het nooit worden, maar er is wel een hoop mogelijk denk ik.
Maar eigenlijk moeten ze doe meter regel gewoon los laten, wat kleine fonteintjes van goede kwaliteit moet gewoon kunnen. Iedereen neemt al meer afstand dan 1 meter.
Dat schrappen van die 1m regel lijkt mij ook wel wat. Er zijn de afgelopen jaren ontzettend veel mooie fonteinen voorbij gekomen. Ik zou mij serieus kunnen vermaken met een collectie van dat soort fonteinen. Lijkt mij een mooie middenweg als er toch een verbod komt. Klein vuurwerk en fonteinen behouden. Alles dat schiet dan helaas maar verbieden. Beetje terug naar vroeger zeg maar.

Back
Bovenaan