[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Óf, ze vinden het wel prima als alle burgemeesters geen ontheffingen verlenen. Dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Dan hebben ze in de wet wel een uitweg, maar doen de gemeentes er niet aan mee. Eigenlijk vind ik dat er macht weg moet bij die ongekozen burgemeesters, nu geef je ze alleen maar meer macht 😅

De burgemeesters bepalen niet of de wet er wel of niet doorheen komt. Dat doen ze helaas in de kamer.

Daar zullen ze het wel weer anders redeneren. Dat het plan niet werkt in een grote stad wil niet zeggen dat het buiten de stad niet uitvoerbaar is etc.

De burgemeesters bepalen niet of de wet er wel of niet doorheen komt. Dat doen ze helaas in de kamer.

Daar zullen ze het wel weer anders redeneren. Dat het plan niet werkt in een grote stad wil niet zeggen dat het buiten de stad niet uitvoerbaar is etc.

Klopt, maar de kamer geeft ze de keuze om een ontheffing te verlenen of niet. Dus uiteindelijk, als deze wet er op deze manier doorheen komt, is het wel degelijk de burgemeester die bepaald of jij een vergunning krijgt of niet....

Klopt, maar de kamer geeft ze de keuze om een ontheffing te verlenen of niet. Dus uiteindelijk, als deze wet er op deze manier doorheen komt, is het wel degelijk de burgemeester die bepaald of jij een vergunning krijgt of niet....
Dat klopt. Bedoel ermee dat ik bang ben dat het geen drol uitmaakt wat de burgemeesters er nu van vinden.

SP Groningen wil met dorps- en buurtverenigingen in gesprek over afsteken vuurwerk​

19 januari 2026 20:30 door Denise Overkleeft
NIEUWS
fireworks-865104_1280-1024x682.jpg

Foto: free stock photos from www.picjumbo.com via Pixabay
Lees voorUitleg woordenSimpele tekst

Afgelopen weekend is bekendgemaakt dat buurtverenigingen (naast clubs en georganiseerde groepen) onder bepaalde voorwaarden een ontheffing kunnen aanvragen van het landelijke vuurwerkverbod dat dit jaar ingaat. De SP wil kijken of Groningse verenigingen hier geïnteresseerd in zijn.

Volgens de uitwerking van het vuurwerkverbod door het demissionaire kabinet kunnen verenigingen alsnog vuurwerk afsteken, wanneer de burgemeester van de desbetreffende gemeente een vergunning verleent. Als er interesse is bij Groningse verenigingen, wil de SP samen met hen kijken hoe zij aan de voorwaarden kunnen voldoen en hierbij helpen.

“Vuurwerk roept verschillende gevoelens op. Veel mensen hebben last van overlast, stress of onveiligheid. Tegelijk vinden anderen vuurwerk een belangrijke traditie bij de jaarwisseling”, vertelt fractievoorzitter Hans de Waard. “Wij zoeken naar een manier om die traditie veilig en gezellig te houden.” Hij voegt toe: “Als we het samen doen, kan vuurwerk weer iets worden dat verbindt in plaats van verdeelt.”

Er zijn dus dorpen en gemeenten waar gesprekken dus wel mogelijk zijn! Waar dorps- of buurtverenigingen wel in aanmerking komen om iets te kunnen organiseren! Dat is heel goed! Buurtverenigingen die goed bekend staan om hun bredere activiteiten en zo door de jaren heen al een aardige cv hebben opgebouwd, krijgen al sneller het vertrouwen van B&W! Ze krijgen in het eerste stadium al een goede gunningsfactor! Dat is al het halve werk en ik gun het ze evengoed!

Maar ik ben sceptisch over het feit dat als ik voor mijn gemeente, een volledig onbekende stichting zou opzetten, puur t.b.v. het afsteken van vuurwerk met oudjaar, of dit dan ook de gunningsfactor zou krijgen! Al dan niet afhankelijk van de politieke bezetting! Het gesprek aangaan zou al een eerste stap zijn! Maarja, ik richt geen vereniging of stichting op om vervolgens een 'nee' te krijgen! Dan is die opzet en moeite tot dusver voor niks geweest!

Helaas zit ik niet bij een vereniging of heb ik mensen om mij heen die kennis en ervaring hebben! Om nog maar te zwijgen over de procedure die je daarna moet doorlopen voor dat beetje vuurwerk!

Ik denk ook dat dit slechts voor een handjevol mensen is weggelegd! In het dorp goedliggende verenigingen met een goede organisatie en individuelen met ambities, hersens, ervaring, kennis en kunde!

Ik volg graag de ontwikkelingen van verenigingen waarbij het wel lukt iets op poten te zetten! Ik gun het ze! Maar ik gun het ook zeker alle andere die uit liefhebberij een ander alternatief volgen om te kunnen stoken!

Er zijn dus dorpen en gemeenten waar gesprekken dus wel mogelijk zijn! Waar dorps- of buurtverenigingen wel in aanmerking komen om iets te kunnen organiseren! Dat is heel goed! Buurtverenigingen die goed bekend staan om hun bredere activiteiten en zo door de jaren heen al een aardige cv hebben opgebouwd, krijgen al sneller het vertrouwen van B&W! Ze krijgen in het eerste stadium al een goede gunningsfactor! Dat is al het halve werk en ik gun het ze evengoed!

Maar ik ben sceptisch over het feit dat als ik voor mijn gemeente, een volledig onbekende stichting zou opzetten, puur t.b.v. het afsteken van vuurwerk met oudjaar, of dit dan ook de gunningsfactor zou krijgen! Al dan niet afhankelijk van de politieke bezetting! Het gesprek aangaan zou al een eerste stap zijn! Maarja, ik richt geen vereniging of stichting op om vervolgens een 'nee' te krijgen! Dan is die opzet en moeite tot dusver voor niks geweest!

Helaas zit ik niet bij een vereniging of heb ik mensen om mij heen die kennis en ervaring hebben! Om nog maar te zwijgen over de procedure die je daarna moet doorlopen voor dat beetje vuurwerk!

Ik denk ook dat dit slechts voor een handjevol mensen is weggelegd! In het dorp goedliggende verenigingen met een goede organisatie en individuelen met ambities, hersens, ervaring, kennis en kunde!

Ik volg graag de ontwikkelingen van verenigingen waarbij het wel lukt iets op poten te zetten! Ik gun het ze! Maar ik gun het ook zeker alle andere die uit liefhebberij een ander alternatief volgen om te kunnen stoken!

Wat @HVLV hier aangeeft is heel belangrijk rondom de discussies rondom de verenigingen zelf opzetten etc.. We wachten het af.

Zoals gezegd: Als dit plan doorgaat in deze vorm en het verbod gaat niet van tafel, dan gaan wij er voor zorgen dat het zo laagdrempelig mogelijk kan. Wij denken dat jullie dan niet zelf een vereniging of stichting hoeven op te richten;).

!!!!!!!!!!!!!!!!!! :bonk:

Back
Bovenaan