[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

In een topic speciaal gericht op speculeren klagen dat er gespeculeerd wordt. En het 'onrust' veroorzaakt. Terwijl er hier grotendeels volwassen zijn. Die als het dan zo irritant is en ze het beter weten. Ook gelijk in hadden kunnen haken met al die juridische kennis (mits dat ook uit gaat komen. Niets zo diffuus als wetgeving. Hoe 'zeker' het ook lijkt.) Maar het zo ver laten komen dat men zelfs denkt dat vuurwerkliefhebbers zelf Romeos zijn.

Beter dan dat gaat het dit jaar niet worden.

Bedankt voor deze mooie start van 2026.

1 ding mee eens. Zolang het niet medio zomer is en het plan eindelijk officieel op tafel ligt. Is alles aangaande dit topic speculeren. In dit draadje alswel het 'feiten' draadje.

Nogmaals succes met de koffietafel gesprekken en we gaan het weer meemaken dit jaar.

Voorlopig is op deze manier de eerste maand lekker snel om aan gaan.

Houdoei! :D

Wederom wat berichten verwijderd hier😴😴
Eey, it's a dirty job but...
Duidelijk.
Speculeren over de inhoud van de voorwaarden, de mate waaraan daar wel of niet aan voldaan gaat worden en de gevolgen voor jezelf als liefhebber en maatschappij.
Zin in bitchfight of even je onderbuik legen, ga naar FB, Tik-Tok, Insta, YouTube, Reddit of whatever.
Is geen onzin habibi. HVLV heeft dat gepost, Niet aan de 3 voorwaarden voldaan = geen verbod
Ik heb een vraag maar misschien zie ik het antwoord ergens over het hoofd. Ik vind alleen een vaag tijdspad.
Is er geen datum waarop het allemaal rond moet zijn? Zodat gemeenten zich goed kunnen voorbereiden op een nieuwe jaarwisseling of importeurs weer gericht op Nederland kunnen gaan inkopen. En zo niet moet die dan niet gesteld worden?

Ik ga beginnen met lijstjes maken denk dat het dit jaar niet haalbaar wordt dat verbod laat ze maar steggelen van uitstel komt afstel ze worden het toch niet eens in de politiek met elkaar

Ik heb een vraag maar misschien zie ik het antwoord ergens over het hoofd. Ik vind alleen een vaag tijdspad.
Is er geen datum waarop het allemaal rond moet zijn? Zodat gemeenten zich goed kunnen voorbereiden op een nieuwe jaarwisseling of importeurs weer gericht op Nederland kunnen gaan inkopen. En zo niet moet die dan niet gesteld worden?

Voornemen was om het totaal verbod in te laten gaan per 1 Juli 2026.

Zie pagina twee: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35386-G.pdf

Tevens mag je vanaf Februari 2026, uit me hoofd, geen gekooide artikelen meer in huis hebben.
Dus als je die kwijt wil moet je nog ff snel wat fakkelen maar ik wil ze ook kosteloos ophalen hoor.

Tevens mag je vanaf Februari 2026, uit me hoofd, geen gekooide artikelen meer in huis hebben.
Dus als je die kwijt wil moet je nog ff snel wat fakkelen maar ik wil ze ook kosteloos ophalen hoor.
Ze konden het verschil niet zien he tussen illegaal en legaal remember dus kooitje eraf en weggooien niks aan de hand

Het vuurwerk kan alleen opgehaald (of bezorgd..) worden op 31 december tussen 12.00 en 18.00 uur. Opslaan is alleen toegestaan op de afsteeklocatie zelf. Dus... in het slechtste geval mag je van ongeveer 13.00 tot 23.59 uur je vuurwerk op een grasveldje in de buurt gaan bewaken?! Want thuis of elders bewaren is geen optie.

Maar wat als de ontheffing door de weersomstandigheden last minute ergens in de avond wordt ingetrokken? Moet je dan in je tentje overnachten naast je vuurwerkvoorraad, in regen, sneeuw of wind? Tot je het moet terugleveren aan de verkopen uiterlijk 1 januari 18.00 uur? Serieus een goed plan en ook heel praktisch uitvoerbaar, pfff.

Gelukkig lees ik ook dit: “ De burgemeester kan een ontheffing verlenen, maar hoeft dat niet te doen. Hij kan daartoe zelf beleid opstellen in een beleidsregel. De burgemeester kan beslissen in overleg met de lokale driehoek om geen, of een maximumaantal, ontheffingen te verlenen in zijn gemeente.”

Ik hoef me in Zoetermeer dus geen zorgen te maken en onnodig tijd te steken in een aanvraag. Onze burgemeester geeft nu al geen toestemming voor demo’s en laat geen gelegenheid ongebruikt om af te geven op vuurwerk. Laat staan wanneer het al dan niet verlenen van een ontheffing wordt overgelaten aan het lokale beleid en afhankelijk is van de persoonlijke voorkeur van de burgemeester.

Thanks. Soms zie ik door de bomen het bos even niet meer.
Het enige wat hier nog in een kooi zit is een hamster maar om die nou op te laten halen of af te fakkelen🤔

Thanks. Soms zie ik door de bomen het bos even niet meer.
Het enige wat hier nog in een kooi zit is een hamster maar om die nou op te laten halen of af te fakkelen🤔

Hahaha nee laten we Hamtaro maar met rust laten.

Let wel: mijn link is al wat ouder (27 Juni 2025), maar in principe is dat het uitgestippelde tijdspad.

'Hierbij wordt gestreefd naar inwerkingtreding van de wet op 1 juli 2026 zodat alle partijen voldoende tijd hebben om zich voor te bereiden op de jaarwisseling 2026–2027.'

Als je meer zekerheid wil: stel je vraag in het feiten topic aan HVLV, die kunnen wellicht (meer) uitsluitsel geven.
Want ik zag ergens anders op het forum ook Augustus voorbij komen. (kan ik niet meer vinden)

En er zijn ook zat speculaties dat ze het helemaal niet gaan redden dit jaar.

Niks is dus nog in beton gegoten.

Geen vuurwerkontheffing voor verenigingen in Amsterdam: ‘Het is niet te controleren of uit te voeren’​

NIEUWS
Het kabinet wil het mogelijk maken dat verenigingen, ondanks het nationale vuurwerkverbod, wél vuurwerk mogen afsteken. Maar Amsterdam zal geen ontheffingen verlenen aan verenigingen die tijdens de jaarwisseling vuurwerk willen afsteken. Volgens burgemeester Halsema is dat beleid niet uit te voeren.
Sjaak Mechelinck
19 januari 2026, 17:03Laatste update: 17:16

In Amsterdam geldt sinds 2021 een afsteekverbod voor vuurwerk.
In Amsterdam geldt sinds 2021 een afsteekverbod voor vuurwerk. © Ramon van Flymen/ANP
Als het landelijke vuurwerkverbod doorgaat, kunnen clubs, verenigingen of andere organisaties toestemming aan de burgemeester vragen om alsnog vuurwerk af te steken. De burgemeester besluit vervolgens of er ontheffing wordt gegeven. Dat schreef verantwoordelijk demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen afgelopen vrijdag aan de Tweede Kamer, nadat een meerderheid van het parlement gevraagd had om een uitzondering van het vuurwerkverbod voor verenigingen.

Lees ook​

https://www.ad.nl/amsterdam/politie...-in-afrika-cup-6-mensen-aangehouden~a79df24b/
Een woordvoerder van burgemeester Femke Halsema geeft echter op voorhand al aan dat er geen ontheffingen worden verleend aan Amsterdamse verenigingen. ‘De burgemeester vindt de uitzondering onwenselijk. Het ondermijnt het vuurwerkverbod. Elke gemeente kan er anders mee omgaan, dat is niet meer uit te leggen,’ aldus de woordvoerder in een schriftelijke reactie.
Bovendien maakt Halsema zich zorgen over de haalbaarheid van het kabinetsplan. ‘Het is niet te controleren, uit te voeren of te handhaven.’

bell.svg

Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Algemeen.

‘Amsterdam is niet de Achterhoek’​

De zogenoemde wet Veilige Jaarwisseling verplicht gemeenten overigens niet dat er ontheffingen móéten worden verleend. “Dit zijn een paar landelijke voorwaarden die gaan gelden, verder willen we het zo veel mogelijk aan de gemeenten zelf overlaten,” zei Aartsen onlangs tegen de NOS. “Amsterdam is niet hetzelfde als de Achterhoek.”
De Tweede en Eerste Kamer hebben al ingestemd met het vuurwerkverbod en de bijbehorende verenigingsontheffing. Aartsen heeft vorige week uitgewerkt aan welke voorwaarden verenigingen moeten voldoen om nog wel vuurwerkshows te mogen verzorgen. Het kabinet verwacht dat het vuurwerkverbod voor de jaarwisseling van 2026-2027 geldt.

Onrustige jaarwisselingen​

In Amsterdam geldt sinds 2021 een afsteekverbod voor vuurwerk. Aanleiding hiervoor waren de vele incidenten tijdens dejaarwisseling van 2019-2020. In de jaren daarvoor ging het al steeds vaker mis. Waar in 2015-2016 nog ‘maar’ 26 vuurwerkslachtoffers naar het ziekenhuis moesten, was dat in 2019-2020 opgelopen tot 46 slachtoffers.
Ook de afgelopen jaarwisseling in Amsterdam verliep onrustig. De ME moest op meerdere plekken ingrijpen en er was een verwoestende brand in de Vondelkerk. In Floradorp werd de politie beschoten met vuurwerk, na wekenlange onrust over het verbod op het jaarlijkse vreugdevuur.

Back
Bovenaan