[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

1024x576a.jpg
ANP

NOS Nieuws•Vandaag, 14:10

Burgemeesters over vuurwerkvergunning: 'Handhaving wordt onmogelijk'​

Burgemeesters van meerdere grote gemeenten uiten hun onvrede en twijfel over de voorwaarden die moeten gaan gelden bij een landelijk vuurwerkverbod. Als dat verbod ingaat, kunnen verenigingen een ontheffing aanvragen voor het afsteken van vuurwerk. Maar burgemeester Bruls van Nijmegen en Wienen van Haarlem zien dat niet zitten, zeggen ze tegen de NOS.

Het tweetal maakt zich zorgen om de handhaving van de plannen en de verschillen die tussen gemeenten kunnen ontstaan. Burgemeester Schouten van Rotterdam en Pechtold van Delft spraken gisteravond bij WNL soortgelijke bedenkingen uit.
Gisteren werd bekend dat, wanneer een landelijk vuurwerkverbod ingaat, buurtverenigingen of clubs een ontheffing kunnen aanvragen op het verbod. De burgemeester van de betreffende gemeente beslist daarover.

Bruls en Wienen noemen handhaving als het grote euvel. "Het is de reden waarom wij de afgelopen jaren geen vuurwerkshow hebben georganiseerd, hoewel in onze gemeente al sinds 2020 een verbod geldt", zegt Bruls van Nijmegen. "Ik heb gewoon geen mensen om dat te begeleiden. We hebben niet genoeg politiemensen, brandweermannen of ambulances."
Hij zegt dat de jaarwisseling de drukste nacht van het jaar is, drukker dan de Vierdaagse. "Ik heb alle mensen ook zonder georganiseerde evenementen al nodig."

"Je mag volgens de regels van de ontheffing met maximaal acht mensen vuurwerk afsteken, van wie er minstens twee volwassen moeten zijn", zegt de Haarlemse burgemeester Wienen. "Op die manier zou je bijna per straat een verenigingetje kunnen hebben."
"Als dat gebeurt dan wordt de handhaving een totale onmogelijkheid denk ik. Je moet er rekening mee houden dat er veel publiek afkomt op die locaties", stelt Wienen. Volgens beide burgemeesters is georganiseerd afsteken op een paar centrale plekken overzichtelijker dan wanneer dat op allemaal losse plekken gebeurt. "Als er 10.000 mensen naar een locatie komen dan kun je daar niet maar één wijkagent en één brandweerman bij zetten."

Verwarrend​

De burgemeesters zijn bang dat de politiek verwarring zaait door eerst duidelijkheid te scheppen met een algeheel verbod, maar later toch de deur weer te openen onder voorwaarden. "Ik schat dat de neiging om daaraan mee te werken in Haarlem heel gering zal zijn", aldus Wienen.
Ook de Nijmeegse burgemeester denkt daar zo over. "Ik heb de afgelopen jaren niet gemerkt dat er in Nijmegen vraag was naar dit soort georganiseerde vuurwerkshows, en we hebben toch al enkele jaren een verbod in de gemeente. Ik verwacht niet dat die vraag komend jaar ineens anders zal zijn." Gemeenten zijn niet verplicht een vergunning daadwerkelijk te verlenen, en kunnen dus zelf kiezen of ze meegaan in de ontheffingsregelingen of niet.

Wel maken beide burgemeesters zich zorgen om gemeenten die wél een druk zullen voelen om mogelijkheden te creëren voor burgers. "En daar wordt handhaven niet makkelijker door", zegt Wienen.

De een mag wel, de ander niet​

Als laatste zijn er zorgen om de verschillen die kunnen ontstaan tussen gemeenten. "Ik geef u op een briefje, we zullen heel veel verschillen in het land gaan zien en daar zullen veel verschillende opvattingen over ontstaan, met alle discussies van dien", aldus Bruls. Hij noemt dat er dan ook regionaal zal moeten worden overlegd, "om een grote lijn te trekken, want anders krijg je dat de ene voetbalvereniging het niet mag, en een soortgelijke vereniging in de buurgemeente wel".

Overigens is dat precies de bedoeling van het kabinet, dat de regionale verschillen benadrukt. "Amsterdam is niet hetzelfde als de Achterhoek", zei demissionair staatssecretaris Aartsen gisteren.

Beide burgemeesters hopen dat het lukt om het algehele verbod voor de komende jaarwisseling rond te krijgen. Zo zegt Bruls dat zijn gemeente reikhalzend naar het algehele vuurwerkverbod heeft uitgekeken. Ze verwachten dat het verbod de komende jaarwisseling rond zal zijn. "Misschien is het cynisch, maar dat is wel het voordeel van de afgelopen, heftige jaarwisseling. Mensen die nog geen voorstander waren van een verbod, willen dat nu toch", aldus Bruls.
Waarom wilt Bruls zo graag een landelijk verbod. Hij heeft toch geen last van vuurwerk in zijn gemeente sinds het verbod?

Of belangrijker, waar ga je je vuurwerk halen? Als het verbod ingaat sluit zo ongeveer iedere handelaar haar bunkers.
Mag in het buitenland worden gehaald, zolang het aan het RAC voldoet. Moet je wel regelen dat het evt 1 januari kan worden teruggebracht 🤭

@Guusje: paar blokken om 18 uur en rest na middennacht, betekent dat je zes uur voor bewaking moet zorgen. Spul moet na ophalen meteen op het schietveld worden geplempt, mag niet worden opgeslagen. Om die reden is het ook niet mogelijk om twee of meer shows van 200 kilogram op een schietveld te doen. Als ik het goed gelezen en begrepen heb.

Mag in het buitenland worden gehaald, zolang het aan het RAC voldoet. Moet je wel regelen dat het evt 1 januari kan worden teruggebracht 🤭

@Guusje: paar blokken om 18 uur en rest na middennacht, betekent dat je zes uur voor bewaking moet zorgen. Spul moet na ophalen meteen op het schietveld worden geplempt, mag niet worden opgeslagen. Om die reden is het ook niet mogelijk om twee of meer shows van 200 kilogram op een schietveld te doen. Als ik het goed gelezen en begrepen heb.

Als het in het buitenland gaat halen, waarom zou je dan nog moeite gaan doen om het via een vereniging af te gaan steken? Burgemeesters geven al aan dat er in deze vorm niet gehandhaafd zal en kan worden.

Maar goed, niet iedereen woont in de buurt van de grens. En zoals ik het begrijp mag het vuurwerk enkel binnen de verkoopdagen worden aangeschaft, je maakt het verenigingen wel erg moeilijk als er een rit van 2,5 uur heen en 2,5 uur terug aan vast hangt.

Zoals ik het zie is dit plan totaal niet uitvoerbaar. Het is ook niet uit te leggen dat straks verenigingen zich door allerlei moeilijke regels moeten wurmen terwijl de rest van Nederland ongestoord vuurwerk staat af te steken. Het laat vooral zien hoe naïef de politiek is. Dat is maar goed misschien, want dit desastreus plan gaat wellicht voor uitstel zorgen.

En zoals ik het begrijp mag het vuurwerk enkel binnen de verkoopdagen worden aangeschaft

Volgens mij alleen op de 31e, ‘s middags.
kansloos en ook nog volgede dag weer in leveren zijn gekke henkie niet en In duitsland koop je gewoon vuurwerk doen niet aan die gekke Nederlanders door gedraaid maloten niet aan mee duitsland kun je niet met 1 dag in leveren is duitse bodem

Als je alle gedane berichten in ieder topic van beide heren bekijkt zie ik eigenlijk alleen maar berichten gericht op het verbod of vergelijkbare topics in die richting??

Hebben we hier soms met 2 vuurwerk romeo,s te maken??

🤔🤔🤔 , geen enkele echt vuurwerk bericht of wat dan ook

16 jaar geleden alweer, waar is de tijd gebleven!?

Toen al had de overheid van dat prachtige reclamemateriaal. Even een melo-dramatisch traantje wegpinken hoor!

Gemaakt omdat ik toen ook al Romeo was natuurlijk. Of nee, in de zorg werk. In de zorg werk!

Ik lees hier veel speculaties en zorgen wat betreft het verenigingen plan. Terecht want die heb ik ook. Toch zou het in potentie kans van slagen kunnen hebben.

De overheid krijgt een krachtig instrument om vuurwerk verder te reguleren. In steden, probleemwijken etc worden geen vergunningen afgegeven. In andere delen van het land, waar nooit problemen waren, kan juist iedere straat een vergunning aanvragen. Als het ergens mis is gegaan/schade krijgt de vereniging het jaar er op geen toestemming meer. Vuurwerk wordt niet meer tussen de huizen, maar op de dichtstbijzijnde open ruimte afgestoken. Veiliger en voor de handhaving overzichtelijker. Door het pas de 31ste te laten ophalen is er minder vuurwerk in de dagen ervoor. De overheid bepaald dus niet alleen waar afgestoken wordt maar heeft ook grip op de verkoop.

Voor ons? Wij mogen in sommige delen van het land gewoon blijven stoken. We zijn af van de 25kg regeling en opslagadressen. We stoken niet direct voor de deur maar op de dichtstbijzijnde open ruimte. We moeten een vereniging opzetten en kosten maken. Eigenlijk een soort stookbelasting. Maar een karpervisser moet ook een vergunning aanschaffen, zo gek is dat eigenlijk niet. Eigenlijk krijgt onze liefhebberij daarmee de formele status van hobby. HVLV kan ons helpen met het opzetten van straatverenigingen en de daarvoor benodigde documenten.

Laatst bewerkt:
Veel plezier ermee dan. Mij niet gezien. Zitten zoveel haken en ogen aan dat ik al moe wordt als ik hierover na moet denken. Gewoon het tuig aanpakken daar is toch niets mis mee? Laat ons gewoon lekker 8 uurtjes stoken.:yes:Ik vis ook, een vergunning krijg je opgestuurd en that's it. Verder geen gedoe.

Veel plezier ermee dan. Mij niet gezien. Zitten zoveel haken en ogen aan dat ik al moe wordt als ik hierover na moet denken. Gewoon het tuig aanpakken daar is toch niets mis mee? Laat ons gewoon lekker 8 uurtjes stoken.:yes:
De keuze is niet tussen gewoon blijven stoken of stoken in verenigingsverband, maar tussen niet stoken en stoken in verenigingsverband. Het verbod is namelijk al aangenomen door beide kamers en dit is onze enige escape. Ook voor wie wel hun waar in BE/DE halen, zo lang dat kan, zijn de verenigingen gunstig omdat ze minder opvallen met hun “illegale showtjes”.

Wel even verder, en vooral ook goed lezen:

De nieuwe afsteekregels zijn een uitwerking van een initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en Partij voor de Dieren die vorig jaar al door zowel de Tweede als de Eerste Kamer werd aangenomen. Over de uitgewerkte plannen, waaronder de compensatieregels en een handhavingsplan, moeten de Tweede en Eerste Kamer dit jaar nogmaals stemmen.

Aartsen stelt dat invoering dit jaar haalbaar is, maar zegt ook dat het 'een uitdaging' is.

Dus nee, het is niet klaar zoals johans04 schrijft. Hou nou a.u.b. eens op om maar klakkeloos aan te nemen dat wat de Media schrijft ook de échte waarheid is. Ze schrijven deze artikelen allemaal suggestief en proppen dan ergens een zinnetje in zodat ze altijd kunnen zeggen dat ze het nog niet als voldongen feit hebben gebracht. Maar die indruk wordt wel gewekt, blijkt nu ook wel weer als zelfs vuurwerkliefhebbers er in trappen...
Hoewel het officieel nog niet definitief is is één ding zeker. De overheid wilt de vuurwerktraditie om zeep helpen. En als de overheid iets wilt dan gebeurt het. Het zou niet moeten in een democratie, maar zo democratisch is Nederland niet meer.

Is bij voorbaat al tot uitsterfbeleid gedoemd. Behalve dat het teringwerk is om door alle hoepeltjes te springen, is elk hoepeltje een vergrotende lens waarmee alles je zo moeilijk mogelijk gemaakt gaat worden, zeker in de wat grotere steden. En wanneer het wel lukt, gaat idd ander volk er vlak omheen illegaal stoken "want dan valt het niet op" (want handhaving...zal er vanuit de gemeente niet komen, dus je mag wrs zelf beveiliging inhuren) waarna de ontheffing weer ingetrokken wordt.

Skattig dat en hoe men dit als een strohalm vastklampt, maar met de NL bureaucratische molen en politiek wanbestuur laat staan onwil, onkunde en onvermogen plus opgeteld de te grote hoeveelheid algemene loslopende achterlijke mongolen ten lande, is het tot mislukken gedoemd.

Voor iedereen die ermee in zee gaat; veel succes, en dat keertje plezier zolang, en als, het lukt en goed gaat.

Ik lees hier veel speculaties en zorgen wat betreft het verenigingen plan. Terecht want die heb ik ook. Toch zou het in potentie kans van slagen kunnen hebben.

De overheid krijgt een krachtig instrument om vuurwerk verder te reguleren. In steden, probleemwijken etc worden geen vergunningen afgegeven. In andere delen van het land, waar nooit problemen waren, kan juist iedere straat een vergunning aanvragen. Als het ergens mis is gegaan/schade krijgt de vereniging het jaar er op geen toestemming meer. Vuurwerk wordt niet meer tussen de huizen, maar op de dichtstbijzijnde open ruimte afgestoken. Veiliger en voor de handhaving overzichtelijker. Door het pas de 31ste te laten ophalen is er minder vuurwerk in de dagen ervoor. De overheid bepaald dus niet alleen waar afgestoken wordt maar heeft ook grip op de verkoop.

Voor ons? Wij mogen in sommige delen van het land gewoon blijven stoken. We zijn af van de 25kg regeling en opslagadressen. We stoken niet direct voor de deur maar op de dichtstbijzijnde open ruimte. We moeten een vereniging opzetten en kosten maken. Eigenlijk een soort stookbelasting. Maar een karpervisser moet ook een vergunning aanschaffen, zo gek is dat eigenlijk niet. Eigenlijk krijgt onze liefhebberij daarmee de formele status van hobby. HVLV kan ons helpen met het opzetten van straatverenigingen en de daarvoor benodigde documenten.
Het idee klinkt redelijk, maar is totaal niet haalbaar. Een karpervisser koopt een vispas voor eenpaar tientjes. Een vereniging oprichten is andere koek. Honderden euro's voor de statuten, 85 euro voor de KVK inschrijving, ledenadministratie, financiële administratie. Al met al ben je wel een paar duizend euro per jaar kwijt. Zodra vervolgens een of andere gek aan het uiteinde van de straat met Shells staat te gooien wordt jou straat als risicogebied aangemerkt en kan je je ontheffing vergeten.

Een vereniging oprichten is andere koek. Honderden euro's voor de statuten, 85 euro voor de KVK inschrijving, ledenadministratie, financiële administratie. Al met al ben je wel een paar duizend euro per jaar kwijt.
Lees eens wat verder terug. Paar duizend per jaar voor een vereniging die alleen als doel heeft 1x per jaar wat vw af te schieten is complete bullshit.

Je hele vereniging hoeft uit max 3 mensen te bestaan, ledenvergadering op een kort a4tje 'de leden hebben geen punten en unaniem wordt besloten tot voortzetting vd vereniging en je bent klaar.

Paar honderd voor de oprichringsakte, 100 voor de kvk inschrijving en je bent klaar.

Lees eens wat verder terug. Paar duizend per jaar voor een vereniging die alleen als doel heeft 1x per jaar wat vw af te schieten is complete bullshit.

Je hele vereniging hoeft uit max 3 mensen te bestaan, ledenvergadering op een kort a4tje 'de leden hebben geen punten en unaniem wordt besloten tot voortzetting vd vereniging en je bent klaar.

Paar honderd voor de oprichringsakte, 100 voor de kvk inschrijving en je bent klaar.
Al heeft je vereniging maar drie leden. Dan nog moet alle administratie worden bijgehouden. Daarnaast kan de burgemeester binnen 5 minuten besluiten om je hele vereniging waardeloos te maken als die besluit geen ontheffing meer af te geven.

Vaag het gevoel dat het gaat uitdraaien op vrij afsteken voor leden van verenigingen op aanwijsplekken.

Maximaal 25 kilo bruto de man. Ophalen de 31e. Wat overblijft terugbrengen op 1-1. Wellicht afsteektijden aangepast. En ongetwijfeld whirl en fluit niet meer van de partij.

Aanwijsplekken CDA-plan van een paar jaar geleden. Optie wordt aangestipt in de internetconsultatie, dat is vast niet zo maar gebeurd.

Uiteraard niet aan de orde in gemeenten waar nu al een afsteekverbod geldt.

En vast een tussenstap op weg naar een echt totaalverbod, wachten is wat dat betreft op het stilleggen van de verkoop in de buurlanden.

Just my few cents.

Back
Bovenaan