[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Mag in het buitenland worden gehaald, zolang het aan het RAC voldoet. Moet je wel regelen dat het evt 1 januari kan worden teruggebracht 🤭

@Guusje: paar blokken om 18 uur en rest na middennacht, betekent dat je zes uur voor bewaking moet zorgen. Spul moet na ophalen meteen op het schietveld worden geplempt, mag niet worden opgeslagen. Om die reden is het ook niet mogelijk om twee of meer shows van 200 kilogram op een schietveld te doen. Als ik het goed gelezen en begrepen heb.

Als het in het buitenland gaat halen, waarom zou je dan nog moeite gaan doen om het via een vereniging af te gaan steken? Burgemeesters geven al aan dat er in deze vorm niet gehandhaafd zal en kan worden.

Maar goed, niet iedereen woont in de buurt van de grens. En zoals ik het begrijp mag het vuurwerk enkel binnen de verkoopdagen worden aangeschaft, je maakt het verenigingen wel erg moeilijk als er een rit van 2,5 uur heen en 2,5 uur terug aan vast hangt.

Zoals ik het zie is dit plan totaal niet uitvoerbaar. Het is ook niet uit te leggen dat straks verenigingen zich door allerlei moeilijke regels moeten wurmen terwijl de rest van Nederland ongestoord vuurwerk staat af te steken. Het laat vooral zien hoe naïef de politiek is. Dat is maar goed misschien, want dit desastreus plan gaat wellicht voor uitstel zorgen.

En zoals ik het begrijp mag het vuurwerk enkel binnen de verkoopdagen worden aangeschaft

Volgens mij alleen op de 31e, ‘s middags.
kansloos en ook nog volgede dag weer in leveren zijn gekke henkie niet en In duitsland koop je gewoon vuurwerk doen niet aan die gekke Nederlanders door gedraaid maloten niet aan mee duitsland kun je niet met 1 dag in leveren is duitse bodem

Ik lees hier veel speculaties en zorgen wat betreft het verenigingen plan. Terecht want die heb ik ook. Toch zou het in potentie kans van slagen kunnen hebben.

De overheid krijgt een krachtig instrument om vuurwerk verder te reguleren. In steden, probleemwijken etc worden geen vergunningen afgegeven. In andere delen van het land, waar nooit problemen waren, kan juist iedere straat een vergunning aanvragen. Als het ergens mis is gegaan/schade krijgt de vereniging het jaar er op geen toestemming meer. Vuurwerk wordt niet meer tussen de huizen, maar op de dichtstbijzijnde open ruimte afgestoken. Veiliger en voor de handhaving overzichtelijker. Door het pas de 31ste te laten ophalen is er minder vuurwerk in de dagen ervoor. De overheid bepaald dus niet alleen waar afgestoken wordt maar heeft ook grip op de verkoop.

Voor ons? Wij mogen in sommige delen van het land gewoon blijven stoken. We zijn af van de 25kg regeling en opslagadressen. We stoken niet direct voor de deur maar op de dichtstbijzijnde open ruimte. We moeten een vereniging opzetten en kosten maken. Eigenlijk een soort stookbelasting. Maar een karpervisser moet ook een vergunning aanschaffen, zo gek is dat eigenlijk niet. Eigenlijk krijgt onze liefhebberij daarmee de formele status van hobby. HVLV kan ons helpen met het opzetten van straatverenigingen en de daarvoor benodigde documenten.

Laatst bewerkt:
Veel plezier ermee dan. Mij niet gezien. Zitten zoveel haken en ogen aan dat ik al moe wordt als ik hierover na moet denken. Gewoon het tuig aanpakken daar is toch niets mis mee? Laat ons gewoon lekker 8 uurtjes stoken.:yes:Ik vis ook, een vergunning krijg je opgestuurd en that's it. Verder geen gedoe.

Veel plezier ermee dan. Mij niet gezien. Zitten zoveel haken en ogen aan dat ik al moe wordt als ik hierover na moet denken. Gewoon het tuig aanpakken daar is toch niets mis mee? Laat ons gewoon lekker 8 uurtjes stoken.:yes:
De keuze is niet tussen gewoon blijven stoken of stoken in verenigingsverband, maar tussen niet stoken en stoken in verenigingsverband. Het verbod is namelijk al aangenomen door beide kamers en dit is onze enige escape. Ook voor wie wel hun waar in BE/DE halen, zo lang dat kan, zijn de verenigingen gunstig omdat ze minder opvallen met hun “illegale showtjes”.

Wel even verder, en vooral ook goed lezen:

De nieuwe afsteekregels zijn een uitwerking van een initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en Partij voor de Dieren die vorig jaar al door zowel de Tweede als de Eerste Kamer werd aangenomen. Over de uitgewerkte plannen, waaronder de compensatieregels en een handhavingsplan, moeten de Tweede en Eerste Kamer dit jaar nogmaals stemmen.

Aartsen stelt dat invoering dit jaar haalbaar is, maar zegt ook dat het 'een uitdaging' is.

Dus nee, het is niet klaar zoals johans04 schrijft. Hou nou a.u.b. eens op om maar klakkeloos aan te nemen dat wat de Media schrijft ook de échte waarheid is. Ze schrijven deze artikelen allemaal suggestief en proppen dan ergens een zinnetje in zodat ze altijd kunnen zeggen dat ze het nog niet als voldongen feit hebben gebracht. Maar die indruk wordt wel gewekt, blijkt nu ook wel weer als zelfs vuurwerkliefhebbers er in trappen...
Hoewel het officieel nog niet definitief is is één ding zeker. De overheid wilt de vuurwerktraditie om zeep helpen. En als de overheid iets wilt dan gebeurt het. Het zou niet moeten in een democratie, maar zo democratisch is Nederland niet meer.

Is bij voorbaat al tot uitsterfbeleid gedoemd. Behalve dat het teringwerk is om door alle hoepeltjes te springen, is elk hoepeltje een vergrotende lens waarmee alles je zo moeilijk mogelijk gemaakt gaat worden, zeker in de wat grotere steden. En wanneer het wel lukt, gaat idd ander volk er vlak omheen illegaal stoken "want dan valt het niet op" (want handhaving...zal er vanuit de gemeente niet komen, dus je mag wrs zelf beveiliging inhuren) waarna de ontheffing weer ingetrokken wordt.

Skattig dat en hoe men dit als een strohalm vastklampt, maar met de NL bureaucratische molen en politiek wanbestuur laat staan onwil, onkunde en onvermogen plus opgeteld de te grote hoeveelheid algemene loslopende achterlijke mongolen ten lande, is het tot mislukken gedoemd.

Voor iedereen die ermee in zee gaat; veel succes, en dat keertje plezier zolang, en als, het lukt en goed gaat.

Ik lees hier veel speculaties en zorgen wat betreft het verenigingen plan. Terecht want die heb ik ook. Toch zou het in potentie kans van slagen kunnen hebben.

De overheid krijgt een krachtig instrument om vuurwerk verder te reguleren. In steden, probleemwijken etc worden geen vergunningen afgegeven. In andere delen van het land, waar nooit problemen waren, kan juist iedere straat een vergunning aanvragen. Als het ergens mis is gegaan/schade krijgt de vereniging het jaar er op geen toestemming meer. Vuurwerk wordt niet meer tussen de huizen, maar op de dichtstbijzijnde open ruimte afgestoken. Veiliger en voor de handhaving overzichtelijker. Door het pas de 31ste te laten ophalen is er minder vuurwerk in de dagen ervoor. De overheid bepaald dus niet alleen waar afgestoken wordt maar heeft ook grip op de verkoop.

Voor ons? Wij mogen in sommige delen van het land gewoon blijven stoken. We zijn af van de 25kg regeling en opslagadressen. We stoken niet direct voor de deur maar op de dichtstbijzijnde open ruimte. We moeten een vereniging opzetten en kosten maken. Eigenlijk een soort stookbelasting. Maar een karpervisser moet ook een vergunning aanschaffen, zo gek is dat eigenlijk niet. Eigenlijk krijgt onze liefhebberij daarmee de formele status van hobby. HVLV kan ons helpen met het opzetten van straatverenigingen en de daarvoor benodigde documenten.
Het idee klinkt redelijk, maar is totaal niet haalbaar. Een karpervisser koopt een vispas voor eenpaar tientjes. Een vereniging oprichten is andere koek. Honderden euro's voor de statuten, 85 euro voor de KVK inschrijving, ledenadministratie, financiële administratie. Al met al ben je wel een paar duizend euro per jaar kwijt. Zodra vervolgens een of andere gek aan het uiteinde van de straat met Shells staat te gooien wordt jou straat als risicogebied aangemerkt en kan je je ontheffing vergeten.

Een vereniging oprichten is andere koek. Honderden euro's voor de statuten, 85 euro voor de KVK inschrijving, ledenadministratie, financiële administratie. Al met al ben je wel een paar duizend euro per jaar kwijt.
Lees eens wat verder terug. Paar duizend per jaar voor een vereniging die alleen als doel heeft 1x per jaar wat vw af te schieten is complete bullshit.

Je hele vereniging hoeft uit max 3 mensen te bestaan, ledenvergadering op een kort a4tje 'de leden hebben geen punten en unaniem wordt besloten tot voortzetting vd vereniging en je bent klaar.

Paar honderd voor de oprichringsakte, 100 voor de kvk inschrijving en je bent klaar.

Lees eens wat verder terug. Paar duizend per jaar voor een vereniging die alleen als doel heeft 1x per jaar wat vw af te schieten is complete bullshit.

Je hele vereniging hoeft uit max 3 mensen te bestaan, ledenvergadering op een kort a4tje 'de leden hebben geen punten en unaniem wordt besloten tot voortzetting vd vereniging en je bent klaar.

Paar honderd voor de oprichringsakte, 100 voor de kvk inschrijving en je bent klaar.
Al heeft je vereniging maar drie leden. Dan nog moet alle administratie worden bijgehouden. Daarnaast kan de burgemeester binnen 5 minuten besluiten om je hele vereniging waardeloos te maken als die besluit geen ontheffing meer af te geven.

Vaag het gevoel dat het gaat uitdraaien op vrij afsteken voor leden van verenigingen op aanwijsplekken.

Maximaal 25 kilo bruto de man. Ophalen de 31e. Wat overblijft terugbrengen op 1-1. Wellicht afsteektijden aangepast. En ongetwijfeld whirl en fluit niet meer van de partij.

Aanwijsplekken CDA-plan van een paar jaar geleden. Optie wordt aangestipt in de internetconsultatie, dat is vast niet zo maar gebeurd.

Uiteraard niet aan de orde in gemeenten waar nu al een afsteekverbod geldt.

En vast een tussenstap op weg naar een echt totaalverbod, wachten is wat dat betreft op het stilleggen van de verkoop in de buurlanden.

Just my few cents.

Al heeft je vereniging maar drie leden. Dan nog moet alle administratie worden bijgehouden. Daarnaast kan de burgemeester binnen 5 minuten besluiten om je hele vereniging waardeloos te maken als die besluit geen ontheffing meer af te geven.
Je zal inderdaad meer tijd in je hobby moeten gaan steken. Daarentegen, overzichten van al je freakorders hoef je niet meer te maken en je bespaart tijd met afhalen.

Hoe jouw burgemeester in de wedstrijd staat kom je snel genoeg achter. Ze zullen niet per straat een andere afweging maken. Ze kunnen wel sturen om bepaalde delen van de gemeente vuurwerkvrij te houden. Het is natuurlijk noodzaak om hiervan op de hoogte te zijn voordat je bij de notaris zit.

Daarnaast, als er in jouw dorp / stad 10 verenigingen zijn die vuurwerk afsteken dan valt jouw eigen vuurwerk zonder ontheffing minder op.

Het is een beetje tegenstrijdig, er moet zo nodig een verbod op consumentenvuurwerk komen omdat de politie anders geen onderscheid kan maken tussen legaal en illegaal vuurwerk maar er kunnen wel verschillende buurtverenigingen een ontheffing aanvragen om consumentenvuurwerk af te mogen steken dus dan is het resultaat hetzelfde.

Bij gemeentes met een linkse burgemeester hoef je in ieder geval niet de moeite te nemen om je aan te melden;) en laten we er daar nou net veel van hebben...

Ik ben benieuwd hoe de stemming gaat verlopen want vraag me ook wel af of de linkse initiatiefnemers hier uberhaubt blij mee zijn..

Maar wat gebeurt er als de compensatie regeling niet genoeg is in de ogen van de branche? Hebben ze dan pech en gaat de stemming door?
Denk dat er ook genoeg rechtse burgemeester aanvragen zullen afwijzen. Ik ben een linkse vuurwerk liefhebber wonend in een stad met een rechtse burgemeester die al publiekelijk heeft uitgesproken niks te zien in dit plan. Politieke kleur is in mijn ervaring in de afgelopen decennia een stuk minder zichtbaar bij burgemeesters.

Het is een beetje tegenstrijdig, er moet zo nodig een verbod op consumentenvuurwerk komen omdat de politie anders geen onderscheid kan maken tussen legaal en illegaal vuurwerk maar er kunnen wel verschillende buurtverenigingen een ontheffing aanvragen om consumentenvuurwerk af te mogen steken dus dan is het resultaat hetzelfde.
Yup, dit kun je zien als voor en nadeel 😎

Alle administratie bijhouden is te overzien voor zo'n kleine vereniging.

En dat laatste klopt, maar heeft weinig te maken met de stelling dat een vereniging duizenden euro's kost.

Ik denk dat we het er allemaal overeens zijn dat de maatregel aan sich, compleet van het zotte zijn.

Back
Bovenaan