[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

Ik hoop ook dat er snel duidelijkheid komt. Tegelijkertijd heb ik wel het gevoel dat hoe sneller die duidelijkheid er is, hoe groter de kans dat het negatief uitpakt. Als het ze niet lukt om een verbod erdoor te krijgen, verwacht ik juist dat ze dat zo lang mogelijk zullen rekken en uitstellen. Dit is uiteraard puur speculatief :)
Ene kant is duidelijkheid goed voor de importeurs en winkels en weet je waar je aan toe bent. Andere kant hoop ik dat het een grote rompslomp wordt bureaucratisch gezien waardoor het niet haalbaar is dit jaar. Mag niet hopen dat ze het bijvoorbeeld nog 1 december inwerking laten treden. Gelukkig nog een noodpakketje gemaakt aan vuurwerk voor de aankomende jaarwisseling.

• Like
Waarderingen: HDP
Ik vraag mij dan af; mijn zorg:

Vrij verkeer van goederen mag ingeperkt worden als de openbare veiligheid in het geding is.

Het valt ook op, beter gezegd IK denk te zien, dat de jaarwisseling steevast in het nieuws wordt neergezet als nog erger als het jaar ervoor.

Voorheen kon men legaal niet van illegaal onderscheiden. Doch dit jaar is opeens ruim 50% van het vuurwerk door relschoppers gebruikt legaal. Hoe kan dat?

In hoeverre is er plaats van dossieropbouw. Hoe werkt de Europese regelgeving aangaande het inperken van een goederenstroom.
Als men berichtgeving heeft in de media die 'zelfgemaakte romeinse kaars' mitrailliers, molotovcocktails en straatstenen benoemd. En tevens aangeeft in bepaalde wijken in een soort ambush terecht zijn gekomen.

Daarbij kan men zijn dat er met cakes is 'geschoten'. Hoe weet men zeker dat dit niet 37mm of 50mm blokken waren. Die zijn soms nog hanteerbaar. Doch ook niet legaal in Nederland.

Ook storend vind ik dat bepaalde wijken eruit gevist worden waar overlast was. Breda daar gelaten. Wat ik al eerder zei; het Paul Krugerplein os bekend dat daar grote groepen mensen samenkomen. Doch tot 2130 was er alleen sprake van veel vuurwerk dat werd afgestoken. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Maar zoals men in het filmpje kon zien van de trambestuurder was er geen sprake van opbouw van / samenscholing van relschoppers die de boel bewust willen verstoren.

Overige beelden van overlast lijken in die wijk van later op de avond / nacht te zijn. En is dan het vuurwerk de reden van de overlast?

In een krantenartikel van Utrecht wordt melding gemaakt van onvrede over armoede en ongelijkheidheid waardoor men gaat rellen.

In Leidschendam container- en autobranden algemeen goed door het jaar heen. Dat het tijdens de jaarwisseling een Woej bus 2x in de fik vliegt. Is slechts onderdeel van de vele branden het jaarrond.

De beelden van Willem Jan de politieagent in de oudejaarsnacht. Waar 1000kg illegaal vuurwerk in een vrachtwagen is aangetroffen. Los van dat het geen veilige setting is. Was er geen sprake van mensen die al rellend naar buiten kwamen om hun vuurwerk te redden.

Ookal lijkt dit mogelijk onsamenhangend.

Hoe rijmt men alle overlast met afstekers van legaal vuurwerk.

Als iemand mij dat kan uitleggen,.

Ben erg benieuwd.

Ik vraag mij dan af; mijn zorg:

Vrij verkeer van goederen mag ingeperkt worden als de openbare veiligheid in het geding is.

Het valt ook op, beter gezegd IK denk te zien, dat de jaarwisseling steevast in het nieuws wordt neergezet als nog erger als het jaar ervoor.

Voorheen kon men legaal niet van illegaal onderscheiden. Doch dit jaar is opeens ruim 50% van het vuurwerk door relschoppers gebruikt legaal. Hoe kan dat?

In hoeverre is er plaats van dossieropbouw. Hoe werkt de Europese regelgeving aangaande het inperken van een goederenstroom.
Als men berichtgeving heeft in de media die 'zelfgemaakte romeinse kaars' mitrailliers, molotovcocktails en straatstenen benoemd. En tevens aangeeft in bepaalde wijken in een soort ambush terecht zijn gekomen.

Daarbij kan men zijn dat er met cakes is 'geschoten'. Hoe weet men zeker dat dit niet 37mm of 50mm blokken waren. Die zijn soms nog hanteerbaar. Doch ook niet legaal in Nederland.

Ook storend vind ik dat bepaalde wijken eruit gevist worden waar overlast was. Breda daar gelaten. Wat ik al eerder zei; het Paul Krugerplein os bekend dat daar grote groepen mensen samenkomen. Doch tot 2130 was er alleen sprake van veel vuurwerk dat werd afgestoken. Dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Maar zoals men in het filmpje kon zien van de trambestuurder was er geen sprake van opbouw van / samenscholing van relschoppers die de boel bewust willen verstoren.

Overige beelden van overlast lijken in die wijk van later op de avond / nacht te zijn. En is dan het vuurwerk de reden van de overlast?

In een krantenartikel van Utrecht wordt melding gemaakt van onvrede over armoede en ongelijkheidheid waardoor men gaat rellen.

In Leidschendam container- en autobranden algemeen goed door het jaar heen. Dat het tijdens de jaarwisseling een Woej bus 2x in de fik vliegt. Is slechts onderdeel van de vele branden het jaarrond.

De beelden van Willem Jan de politieagent in de oudejaarsnacht. Waar 1000kg illegaal vuurwerk in een vrachtwagen is aangetroffen. Los van dat het geen veilige setting is. Was er geen sprake van mensen die al rellend naar buiten kwamen om hun vuurwerk te redden.

Ookal lijkt dit mogelijk onsamenhangend.

Hoe rijmt men alle overlast met afstekers van legaal vuurwerk.

Als iemand mij dat kan uitleggen,.

Ben erg benieuwd.
Zo: Klik

We zijn gewoon genaaid door links, die ieder moment aan heeft gegrepen om vuurwerk in slecht daglicht te zetten. Ging het ze nu echt om de slachtoffers, ging het ze nu echt om de hulpverleners.... NEE, WELNEE.... het is het klimaat. De klimaatdrammer hebben geen enkele tool verafschuwd om dit verbod er doorheen te krijgen. Nu ze zover zijn laten ze niet meer los, sterker nog de partij die mogelijk een verbod kon vertragen hebben ze een deal mee gesloten en is uitgenodigd om mee te regeren en hebben handje klap gedaan. Voel een enorme onrecht, het is een enorme valse keuze, een enorme leegte straks op oudejaarsdag.

En dan is het slechts een kwestie van wachten totdat de frustratie zodanig wordt dat mensen uit rancune het hele jaar door vuurwerk af gaan steken.

Op gaan roepen om net als in 2020 op een vaste tijd met z'n allen vuurwerk af te steken.

Toen begrijpelijk en zonder gevolgen.

Nu, gezien de nieuwskoppen welke ik in dit gedeeld artikel lees, een fenomeen waar goed over is nagedacht en een manier van protesteren die 1 van de laatste nagels in de legaal vuurwerk doodskist slaat.

Onder het mom van relschoppers die niet voor rede vatbaar zijn en vanaf januari al vuurwerk afsteken. Wat ze buiten 31 december om kunnen koppelen aan alle overige overlast.

Waar men overigens vandaag in het nieuws ook voor waarschuwt. Er komen volgens nu.nl blijkbaar 'stormachtige' jaren aan.

Mogelijk losstaand. Doch als ik dit artikel lees. En de rodelijn van ridiculisering teruglees. In de lijn der verwachting van vuurwerkoverlast door ontevreden legaal vuurwerkafstekers.

En mogelijk daarom ook pas richting augustus pas de 'definitieve'keuze. Mits mijn gedachtengang klopt. En men dit scenario in de hand speelt als men vanaf nu daadwerkelijk gaat stoken voor 'het Vaderland'.

interessant stuk.

We zijn gewoon genaaid door links, die ieder moment aan heeft gegrepen om vuurwerk in slecht daglicht te zetten. Ging het ze nu echt om de slachtoffers, ging het ze nu echt om de hulpverleners.... NEE, WELNEE.... het is het klimaat. De klimaatdrammer hebben geen enkele tool verafschuwd om dit verbod er doorheen te krijgen. Nu ze zover zijn laten ze niet meer los, sterker nog de partij die mogelijk een verbod kon vertragen hebben ze een deal mee gesloten en is uitgenodigd om mee te regeren en hebben handje klap gedaan. Voel een enorme onrecht, het is een enorme valse keuze, een enorme leegte straks op oudejaarsdag.

Genaaid; en lekker was het niet :D

Mijn zorgen voor de komende jaarwisselingen als er een verbod komt zijn toch wel het meest dat wij, sommige met hun kinderen een potje uit de duitse supermarkt aan het stoken zijn en wij hierdoor op de bon geslingerd of verlinkt worden en het echte gespuis altijd de vrije hand blijft houden.
En dat gaat het verbod niet oplossen en de excessen zullen alleen maar toe nemen omdat nu misschien meer mensen richting de illegaliteit gaan om toch wat te stoken te hebben met alle gevolgen van dien.

Mijn kleine neefje net zo, ventje is 10, heeft afgelopen jaar al zijn zakgeld opgespaard zodat die vuurwerk kan kopen. Kies ook nog echt leuke dingen uit (kleine Riakeo cakes) + ik sponsor wat. Hij vind het geweldig, het is zo jammer dat het voor hen dus ook verdwijnt
heel herkenbaar. Mijn neefje ook, het hele jaar door gespaart en allemaal leuk vuurwerk van gekocht en volop genoten!

Mijn zorgen? Komt ie:

Het gaat mij nog niet eens over het zelf kunnen aansteken van een lontje. Het gaat me wel om de passie die kapot gemaakt wordt.

De machteloosheid die ik voel. Ik begrijp de frustraties van hulpverleners, ik leef mee met agenten, (die ik wel respecteer). Maar ik ben zo woedend over de oneerlijke berichten die al jaren de media beheersen.

Ik ben woedend
Dat ik als normale burger met een wellicht uitzonderlijke hobby wordt weggezet als aso, als tokkie en onderdeel van het probleem ben.

Ik ben woedend,
omdat er geen 'normaal' meer lijkt te bestaan, alleen nog extremen!

Ik wil zelf kunnen bepalen of ik stop met mijn hobby, niet gedwongen worden door een verbod, die doorgevoerd lijkt te worden op oneerlijke punten ipv goed onderbouwde feiten.

ik ben woedend,
dat ik en vele liefhebbers met mij, de illigaliteit in geduwd ga worden omdat ik nog enigszins beschaafd mijn passie wil kunnen uitdragen.

Enerzijds denk ik 'dit is wat je wil?' Nou, kom maar op dan! Als alles toch illegaal is en ik als aso weggezet, dan zal ik daar aan voldoen ook. Kom maar op met de cobra's, de shells en andere rotzooi. Inkopen die hap en iedereen een helse dag geven!
Maar zo ben ik niet. Ik trek mijn eigen plan en zal proberen te doen wat ik altijd al deed: beschaafd een paar doosjes f2 vuurwerk de lucht in schieten om middernacht.

Ik merk, o.a. door de jarenlange oneerlijke strijd en niet gehoorde stem in deze waanzin, maar ook door dingen uit de samenleving (wereldwijd) in het algemeen, dat ik steeds meer stilval, me stilhoud en wegloop van onzinnige discussies, de ogen meer sluit voor alle onzinnige onwaarheden die ik zie.

En dat, dat vind ik nog wel het ergste. Niets is zo schadelijk voor een democratie, als de normale middenmoot geen redelijkheid meer tentoonstelt, maar alleen nog cynisme.

Het is niet alleen het vuurwerk, maar ook mijn hart die de stilte laat spreken....
Als ik mijn gedachtes en gevoelens goed had kunnen omschrijven, dan was precies dit er uit gekomen !! 👏
Mijn vertrouwen in de overheid is hard naar beneden gegaan. Je moet inhoudelijk goed bekend zijn met een onderwerp om te zien wat er blijkbaar in Den Haag kan gebeuren. Ik had altijd het idee dat er tussen die 150 kamerleden echt wel redelijk denkende mensen zouden zitten, die samen het goede plaatje konden zien. Dat blijkt helaas dus niet zo te zijn ....

Hé man, wat doe je.

Ik zit hier als volwassen man je bericht als een video af te spelen en een traantje weg te pinken.

Ik voel je verdriet letterlijk. 😭
Indd hier ook een traantje vuurwerk afgestoken voor mijn zoon van 2 elke keer boem papa boem vond het helemaal geweldig...dit wil ik gewoon blijven doen zeker nu hij straks wat ouder wordt

Ik ben blij dat ik tot nu toe de kinderen onze mooie traditie mee heb kunnen laten maken en ik kan me dan ook volledig in jouw situatie verplaatsen. M'n jongste zoontje, die het virus ook aardig te pakken heeft zei: "papa, we gaan volgend jaar toch ook wel weer vuurwerk afsteken he?". Wat moet je dan verdomme zeggen?
Gewoon zeggen doen we jongen en gewoon stoken 31 december 00.00

Indd hier ook een traantje vuurwerk afgestoken voor mijn zoon van 2 elke keer boem papa boem vond het helemaal geweldig...dit wil ik gewoon blijven doen zeker nu hij straks wat ouder wordt

Van de zomer wat klein spul in BE halen man, dat is helemaal top voor je zoontje.

En dan 1 of 2 compoundjes.. voor het 00:00 moment.

En vergeet de Cat.1 hier in de supers niet, daar zitten gewoon leuke spulletjes tussen voor zo'n jochie!

Van de zomer wat klein spul in BE halen man, dat is helemaal top voor je zoontje.

En dan 1 of 2 compoundjes.. voor het 00:00 moment.

En vergeet de Cat.1 hier in de supers niet, daar zitten gewoon leuke spulletjes tussen voor zo'n jochie!
Ja heb zowieso nog klein spul grondbloem crackling jumping jack crackling four kingz corsair big Colorado orcs thunder salvo fontein 999 ex machina haha

Het meeste is hier natuurlijk al gezegd, ook dat stuk wat HVLV aanhaalt is ijzersterk. Dat laat precies zien wat er allemaal gedaan is, vanuit een soort ideologische overtuiging van een kleine groep met de weg van de lange adem. En reken maar van yes, dat is niet alleen met vuurwerk het geval natuurlijk.

Wat mij het meeste stoort is de criminalisering tot in het extreme en het wegzetten als 'laag' en 'dom'. De berichtgeving is zo geformuleerd en gemeenten en handhavers roepen op een dusdanige manier op """uitwassen""" aan te geven, dat ik me verdomme onderhand akelig voel als ik met mijn F1-meterpakketjes van de Dirk of de Makro van de auto naar huis loop. De gemiddelde mens ziet vuurwerk, is gebrainwasht en vindt daar vaak wat van. Een heel unheimlich gevoel wat ik in alle jaren vieren sinds ik 10 ben, werkelijk nog nooit heb gevoeld.

Wat me het meeste raakt is dat we iets kwijt raken wat uniek van "ons" is: als Nederlanders, niet eens alleen van de vuurwerk-community. De Decembermagie zoals @roelwijngaarden dat zo mooi omschrijft in zijn boek.
Er is iets ongelofelijk betoverends en geweldig aan die periode, de flonkerende lichtjes in kerstbomen achter de ramen, de heldere sterrenhemels en de ijzig koude avonden waarin je haardvuur ruikt. De vlaggen en spandoeken met "VUURWERK" die weer opduiken ik het straatbeeld, de knipperende lichtjes en gevulde etalages, de kids die rond kerst met sterretjes en kleine handel in de weer zijn, de (toen nog) folders die opdoken op je deurmat, de avonden achter je PC, online vuurwerkfilmpjes kijken en kletsen op AVP of VWC, voor het raam staan en de hemel afspeuren en als een kind zo blij zijn als je een lichtkogel, pijl of enige ander effect ziet. Kerst, dan de spanning voor het ophalen en dé dag en avond: vuurwerk afsteken met die ongelofelijk mooie climax van 0:00. Dat is straks op een zekere manier allemaal kapot, dan is de Decembermagie teruggebracht tot kerst en daarna klaar - geen verlenging meer. Natuurlijk houden we F1 over en ik weet zeker dat ik, hoe gek dat voor sommigen hier ook klinkt, veel plezier aan ga beleven: maar toch. Dat massale, unieke moment van euforie verandert voorgoed.

Terwijl ik dit tik denk ik het tuincentrum waar ik vroeger altijd vuurwerk kocht, als ventje, als tiener en... eigenlijk nu nogsteeds. Dat was toen nog klein, met een glazen kas zoals je dat vast kent en een (donker) gebouw als ingang met kassa en snijbloemen. Ze verkochten BKV en daar stond rond december een grote houten kast vol met dummies. Daarnaast een aantal manden met fop- en schertsvuurwerk, rookballen, morning glories, en mixpakketjes. Elke keer dat ik een tuincentrum binnen loop waar dat klassieke "planten en snijbloemen" luchtje hangt, staat instant dat beeld weer op mijn netvlies. Dat is een heel gelukkig en mooi beeld dat ik koester.

Om dan te bedenken dat er een clubje zielige, infantiele lege hulzen rondloopt wat hun eigenwaarde moet halen uit het krijgen van hun gelijk, het doordrammen van hun eigen mening en zich niet kunnen verplaatsen in dat beeld, dat gevoel of überhaupt het gevoel van een ander maakt me meer dan woest. De minderheid moet gewoon weer eens precies dat zijn in een democratie: een minderheid. Niet dat stampende, strontvervelende kindje in de supermarkt die altijd maar krijgt wat hij wil.

Nou. Dat moest er even uit.

Laatst bewerkt:
En zolang China vol blijft produceren (wat ze blijven doen) kunnen we gewoon doorstoken😀

Maat er wordt weer een traditie kapot gemaakt. Wij als burgers zijn maar simpele nummers. Politiek heeft een dubbele agenda meer niet.

Ergens logisch ook nog dat er op dat ene moment van het jaar bij veel de frustratie eruit gaat (wil het niet goedpraten). Dit is wat onze politiek met ons doet!

Weet niet of dit in het feiten topic of juist dit speculatie topic hoort dus plaats het maar. Hoorde vandaag in de wandelgangen in Den Haag dat er verwacht wordt dat er rond mid februari een bordes scène wordt verwacht. Heeft geen directe invloed op de discussie maar het feit dat er dan nieuwe bewindspersonen aan het roer staan en een nieuw coalitieakkoord is is uiteraard een belangrijk moment.

Ik plaats het hier omdat er dus geen officiële bron is.

Back
Bovenaan