Het meeste is hier natuurlijk al gezegd, ook dat stuk wat HVLV aanhaalt is ijzersterk. Dat laat precies zien wat er allemaal gedaan is, vanuit een soort ideologische overtuiging van een kleine groep met de weg van de lange adem. En reken maar van yes, dat is niet alleen met vuurwerk het geval natuurlijk.
Wat mij het meeste stoort is de criminalisering tot in het extreme en het wegzetten als 'laag' en 'dom'. De berichtgeving is zo geformuleerd en gemeenten en handhavers roepen op een dusdanige manier op """uitwassen""" aan te geven, dat ik me verdomme onderhand akelig voel als ik met mijn F1-meterpakketjes van de Dirk of de Makro van de auto naar huis loop. De gemiddelde mens ziet vuurwerk, is gebrainwasht en vindt daar vaak wat van. Een heel unheimlich gevoel wat ik in alle jaren vieren sinds ik 10 ben, werkelijk nog nooit heb gevoeld.
Wat me het meeste raakt is dat we iets kwijt raken wat uniek van "ons" is: als Nederlanders, niet eens alleen van de vuurwerk-community. De Decembermagie zoals
@roelwijngaarden dat zo mooi omschrijft in zijn boek.
Er is iets ongelofelijk betoverends en geweldig aan die periode, de flonkerende lichtjes in kerstbomen achter de ramen, de heldere sterrenhemels en de ijzig koude avonden waarin je haardvuur ruikt. De vlaggen en spandoeken met "VUURWERK" die weer opduiken ik het straatbeeld, de knipperende lichtjes en gevulde etalages, de kids die rond kerst met sterretjes en kleine handel in de weer zijn, de (toen nog) folders die opdoken op je deurmat, de avonden achter je PC, online vuurwerkfilmpjes kijken en kletsen op AVP of VWC, voor het raam staan en de hemel afspeuren en als een kind zo blij zijn als je een lichtkogel, pijl of enige ander effect ziet. Kerst, dan de spanning voor het ophalen en dé dag en avond: vuurwerk afsteken met die ongelofelijk mooie climax van 0:00. Dat is straks op een zekere manier allemaal kapot, dan is de Decembermagie teruggebracht tot kerst en daarna klaar - geen verlenging meer. Natuurlijk houden we F1 over en ik weet zeker dat ik, hoe gek dat voor sommigen hier ook klinkt, veel plezier aan ga beleven: maar toch. Dat massale, unieke moment van euforie verandert voorgoed.
Terwijl ik dit tik denk ik het tuincentrum waar ik vroeger altijd vuurwerk kocht, als ventje, als tiener en... eigenlijk nu nogsteeds. Dat was toen nog klein, met een glazen kas zoals je dat vast kent en een (donker) gebouw als ingang met kassa en snijbloemen. Ze verkochten BKV en daar stond rond december een grote houten kast vol met dummies. Daarnaast een aantal manden met fop- en schertsvuurwerk, rookballen, morning glories, en mixpakketjes. Elke keer dat ik een tuincentrum binnen loop waar dat klassieke "planten en snijbloemen" luchtje hangt, staat instant dat beeld weer op mijn netvlies. Dat is een heel gelukkig en mooi beeld dat ik koester.
Om dan te bedenken dat er een clubje zielige, infantiele lege hulzen rondloopt wat hun eigenwaarde moet halen uit het krijgen van hun gelijk, het doordrammen van hun eigen mening en zich niet kunnen verplaatsen in dat beeld, dat gevoel of überhaupt het gevoel van een ander maakt me meer dan woest. De minderheid moet gewoon weer eens precies dat zijn in een democratie: een minderheid. Niet dat stampende, strontvervelende kindje in de supermarkt die altijd maar krijgt wat hij wil.
Nou. Dat moest er even uit.