Regelgeving bezit en invoer van consumentenvuurwerk (1.3G / 25 kg regeling / invoer buiten verkoopdagen)

Ik zeg, als de wiedeweerga alles ophalen, bonnen antidateren naar vorig jaar, iedereen blij.
En dan batchnummer 2025 op de doos...

Ik ben bang dat we volgend jaar wel nieuwsberichten zullen zien met 'bij huiszoeking "illegaal" vuurwerk aangetroffen'.
Legale consumenten producten van 2024/2025 welke nog thuis bewaard liggen en dan illegaal zijn.

Wat ik mij oprecht afvraag: verandert daarmee ook de strafmaat?
Immers zijn de regels nu gebaseerd op 25kg legaal vuurwerk. De strafmaat voor F3 en illegaal vuurwerk is anders.

En dan batchnummer 2025 op de doos...

Ik ben bang dat we volgend jaar wel nieuwsberichten zullen zien met 'bij huiszoeking "illegaal" vuurwerk aangetroffen'.
Legale consumenten producten van 2024/2025 welke nog thuis bewaard liggen en dan illegaal zijn.

Wat ik mij oprecht afvraag: verandert daarmee ook de strafmaat?
Immers zijn de regels nu gebaseerd op 25kg legaal vuurwerk. De strafmaat voor F3 en illegaal vuurwerk is anders.
Datzelfde vraagstuk was er ook met romeinse kaarsen, pijlen en singleshots.

Met 1 streep van de pen van de ene op de andere dag zwaar illegaal...

De eeuwig aanhoudende willekeur van de Staat der Nederlanden. Zal nooit veranderen, dus eigenlijk hebben we geen keuze. Tenzij je risico wil lopen om vanaf volgend jaar potentieel als zware crimineel voor de rechter te moeten verschijnen. Terwijl je bijvoorbeeld enkel wat F2 siervuurwerk had bewaard uit nostalgie.

Maar qua kilo's is de impact met cakes en compounds nogal groot.

Momenteel ziet dit er als volgt uit.
Juridisch gezien mogen ze ook alle kosten voor EOD, vernietiging etc verhalen. Maar dit wordt in praktijk niet consistent gedaan.

Hierbij de informatie met de indeling zoals nu geldt:

Lijsten
Het aangetroffen vuurwerk wordt ten behoeve van de strafmaat ingedeeld in de hierna genoemde vier lijsten. De indeling van het vuurwerk in deze vier lijsten is gebaseerd op de algemene gevaarzetting die van dat vuurwerk uit gaat, onafhankelijk van de omstandigheden waaronder het is aangetroffen. De lijstindeling komt terug in de processen-verbaal van het onderzoek van vuurwerk van het Centraal Onderzoeksteam Vuurwerk (verder te noemen: COV) Deze lijstindeling correspondeert niet met de categorie-indeling F1-F4 ingevolge de Pyrorichtlijn, zoals doorgaans aangegeven op het vuurwerk zelf en vermeld in artikel 1A.1.3 lid 3 van het Vuurwerkbesluit (verder te noemen Vwb):

• Lijst I betreft in Nederland toegestaan consumentenvuurwerk, zoals aangegeven in de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (verder te noemen: RAC);
  • Lijst II betreft professioneel vuurwerk, dat is ingedeeld in categorie F2 en niet als consumentenvuurwerk aangewezen in de RAC en professioneel vuurwerk F3. Daarnaast betreft Lijst II pyrotechnische artikelen voor theatergebruik van de categorie T1/T2. Verder is deze lijst van toepassing op handfakkels;
  • Lijst III betreft professioneel vuurwerk dat is ingedeeld in categorie F4, of vuurwerk dat volgens opschrift niet is voorzien van een F-categorie en daarnaast vuurwerk P1/P2, met uitzondering van handfakkels;
  • Lijst IV betreft geïmproviseerd vuurwerk (vuurwerk dat zelf is vervaardigd of is aangepast).

Lijst I Verboden handelingen met consumentenvuurwerk
Het gaat dan om de volgende situaties:
    • Binnen de toegestane tijd meer dan 25 kilo consumentenvuurwerk voorhanden hebben op een voor het publiek toegankelijke plaats (art. 1.2.4, lid 2 onder a Vwb);
    • Buiten de toegestane tijd voorhanden hebben van consumentenvuurwerk (met uitzondering het voorhanden hebben van maximaal 25 kilo op een niet voor het publiek toegankelijke plaats, 1.2.4, lid 2 onder b VwB);
Deze lijst geldt niet voor overtredingen en/of misdrijven die voortvloeien uit milieubelastende activiteiten inzake vuurwerk, gepleegd door (lokale) vuurwerkhandelaren die op basis van een omgevingsvergunning vuurwerk mogen verkopen. Daarvoor is de Richtlijn bestuurlijke strafbeschikkingsbevoegdheid fysieke leefomgevingsfeiten van toepassing. De reden voor de vergunningplicht is de externe veiligheid, omdat verkopers van vuurwerk immers op bepaalde locaties vuurwerk op mogen slaan.

Voorhanden hebben van
consumentenvuurwerk
First offender1x recidive
t/m 25 kg (buiten toegestane tijd)GB € 100GB € 150
26 tot 50 kgGB € 250GB € 375
50 tot 100 kgGB € 500GB € 750
100 kg of meerGB vanaf € 750GB vanaf € 1200
Afsteken buiten toegestane tijdGB € 250GB € 375
NB: verdachten inzake grote partijen consumentenvuurwerk worden vervolgd op basis van art. 1.2.4 Vuurwerkbesluit.

En deze zelfde artikelen uit lijst 1, vallen volgend jaar ineens onder lijst 2:

Lijst II professioneel vuurwerk, dat is ingedeeld in categorie F2 en niet als consumentenvuurwerk is aangewezen in de RAC en professioneel vuurwerk F3. Daarnaast pyrotechnische artikelen voor theatergebruik van de categorie T1/T2 en handfakkels
Dit vuurwerk wordt onderverdeeld in twee lijsten:
  • Lijst A: vuurwerk dat is ingedeeld in categorie F2 en niet is aangewezen in de RAC of rookbommen T1/T2 en handfakkels;
  • Lijst B: vuurwerk dat is ingedeeld in categorie F3.

Lijst A
Voorhanden hebbenTer beschikking stellen/afleveren aan meerderjarigenTer beschikking stellen/ afleveren aan minderjarigen
tot 10 kgGB € 400TS 20 uurTS 40 uur
10 tot 50 kgGB € 600TS 40 uurTS 80 uur
50 tot 100 kgGB € 600 tot € 1000 of TS 20 uurTS 80 uurTS 120 uur
100 kg of meerTS 60 uurTS 120 uur + GS 2 weken vwTS 180 uur + GS 1 maand vw
Tot ontbranding brengen; per stukGB € 400

Boetes zijn dus fors hoger, taakstraffen i.p.v. geldboetes.

Ik quote nog een het verdrag rechten van de mens van de VN die Nederland ook ondertekend heeft.

Niemand zal voor schuldig gehouden worden aan enig strafrechtelijk vergrijp op grond van enige handeling of enig verzuim, welke naar nationaal of internationaal recht geen strafrechtelijk vergrijp betekenden op het tijdstip, waarop de handeling of het verzuim begaan werd. Evenmin zal een zwaardere straf worden opgelegd dan die, welke ten tijde van het begaan van het strafbare feit van toepassing was.

• Like
Waarderingen: GMP
Hoe zit dit met de eisbrecher van Funke. Ik las dat deze cake 1.3 was. Terwijl het geen compound is maar een cake dus op de cake zelf staat geen 1.4 of 1.3 teken, de cake heeft gw een ce keurmerk en er staat f2 op (cake heeft ook een Nederlandse beschrijving). Is het dan zo dat je 1cake daarvan wel mag meenemen en geen karton of mag je die cake überhaupt helemaal niet meenemen omdat die volgens de YouTube video van Funke zelf 1.3 is??

Nogmaals dan maar:
1.3G betekent dat er tussen de 5% en 25% burst lading per schot (tube) in de cake zit/compound zit. Het is een gevarenklassificering voor vervoer, die NIET geldt voor particulieren. In theorie mag het dus.

De andere zijde van het verhaal is dat een agent dit niet zal weten en het kan maar zo zijn dat een agent, onwettig, je vuurwerk in beslag neemt omdat er 1.3G op staat. Dus: of het een cake, compound of wat dan ook is maakt geen moer uit. Je hebt alleen geluk dat het (vaak) niet op de cake staat.

Laatst bewerkt:
Stop je die Cairo toch in een 1.4 doosje..... opgelost. Niet te moeilijk doen, of plak er een 1.4 label op.

Voor zover ik heb begrepen mag 1.3G écht niet. Dat heb ik niet via via gehoord... maar mij heel nauwkeurig ingelezen op verschillende websites van de overheid waarin o.a. vuurwerkregels beschreven staan. De conclusie was een stuk of 5x "oké dus 1.3G mag ik als consument niet in bezit hebben/vervoeren in Nederland".

Hierom de bestelde Goldbombers niet geannuleerd, maar in nood gezocht naar een oplossing en een waterdicht plan eigenlijk.

We kwamen al snel op het idee de Goldbombers (144 shots 19mm) over te zetten in de omdozen van legale compounds. Dit is alleen... makkelijker gezegd dan gedaan... Het was echt naar een helse zoektocht waar de Goldbombers nou mooi in zouden passen (van te voren om de afmetingen gevraagd bij de betreffende Duitse winkelier waar we ze besteld hadden).

Van belang was wel dat er op de (legale) omdoos F2 en 1.4G op staat. En een Nederlandse gebruiksaanwijzing.

We kwamen na echt iets van 3 weken zoeken uit bij de "FU University 144 shots". Met toevallig daar ook op: Nett weight: 11kg. Gross weight: 12.5kg.

2 stuks x12.5kg = precies 25kg bruto. Het kon niet mooier uitpakken! Het was een waterdicht plan!

Wij kregen alleen eerst een half beschadigde doos van de Nederlandse winkelier mee... om een goede gevraagd, en vervolgens gekregen. Netjes opengemaakt met een mesje... de legale compound eruit en samen met de omdozen in de kofferbak richting Duitsland.

Daar de omdozen van de Goldbombers weggegooid (met 1.3G logo) en de compounds in de dozen van de FU University gezet.

Was een top idee!

Overigens zijn we niet gecontroleerd net als het gros van de Nederlanders die over de grens reden met vuurwerk uit Duitsland.

Laatst bewerkt:
Ik quote nog een het verdrag rechten van de mens van de VN die Nederland ook ondertekend heeft.

Niemand zal voor schuldig gehouden worden aan enig strafrechtelijk vergrijp op grond van enige handeling of enig verzuim, welke naar nationaal of internationaal recht geen strafrechtelijk vergrijp betekenden op het tijdstip, waarop de handeling of het verzuim begaan werd. Evenmin zal een zwaardere straf worden opgelegd dan die, welke ten tijde van het begaan van het strafbare feit van toepassing was.
Juist dat bevestigt dat wanneer je willens en wetens de spullen in 2026 in huis hebt liggen, je in overtreding bent van de nieuwe wet en daarop veroordeeld mag worden.

Je mag niet in 2026 veroordeeld worden op handelingen verricht in 2025 die toen nog legaal waren en in 2026 niet meer.

Het tijdstip van de overtreding is dus leidend. In het geval van vuurwerk is dat:
- na 1 februari (of welke gekke datum was er ook alweer voor kooi producten voor consumenten?) in bezit hebben.
- per 1 december van dit jaar het in bezit hebben of afsteken van producten die niet meer onder RAC vallen. Die zou je nog kunnen aanvechten. Al valt zeer te betwijfelen of de wetgeving gerelateerd aan RAC voor de jaarwisseling is aangepast.

Het 2e deel zal een theoretisch probleem zijn voor deze jaarwisseling.
EDIT; dat is het dus niet. Dezelfde grens van 01-feb-2026 wordt gehanteerd.
Maar in 2026 wel degelijk relevant worden. “Wij” burgers krijgen namelijk de kans om dit jaar vuurwerk af te steken én er zijn inlevermogelijkheden (ja ik word er droevig van, maar daarmee hebben we voldoende mogelijkheid gekregen om niets meer in huis te hebben).

Laatst bewerkt:
Nogmaals dan maar:
1.3G betekent dat er tussen de 5% en 25% burst lading per schot (tube) in de cake zit/compound zit. Het is een gevarenklassificering voor vervoer, die NIET geldt voor particulieren. In theorie mag het dus.

De andere zijde van het verhaal is dat een agent dit niet zal weten en het kan maar zo zijn dat een agent, onwettig, je vuurwerk in beslag neemt omdat er 1.3G op staat. Dus: of het een cake, compound of wat dan ook is maakt geen moer uit. Je hebt alleen geluk dat het (vaak) niet op de cake staat.
Het zit iets anders. De Funke Eisbrecher is 1.3G en heeft dus een hogere burstlading. Op dit moment is dat product nog toegestaan (mits het product verder aan de eisen de RAC voldoet), maar vanaf 1 december wordt de RAC aangepast en is deze hogere burstlading niet meer toegestaan. Daarop is één uitzondering: consumentenvuurwerk dat reeds in het bezit was van een particulier voordat deze regeling in werking trad, blijft aangewezen als consumentenvuurwerk tot 1 februari 2026. Het ligt er dus aan of je het product nu al in bezit hebt, of nog moet kopen.

Back
Bovenaan