Regelgeving bezit en invoer van consumentenvuurwerk (1.3G / 25 kg regeling / invoer buiten verkoopdagen)

Hier op het forum merk ik dat er veel onduidelijkheid is over de regels omtrent bezit en invoer van consumentenvuurwerk. Mag je als consument 1.3G vuurwerk bezitten? En mag je vuurwerk invoeren en zo ja, wanneer is dit toegestaan?

De één geeft aan dat je consumentenvuurwerk het hele jaar naar Nederland mag brengen, terwijl de ander aangeeft dat dit enkel tijdens de toegestane verkoopdagen is toegestaan. Op de website van de Rijksoverheid staat; ‘Als particulier mag u vuurwerk alleen naar Nederland brengen tijdens de toegestane verkoopdagen.’ Maar als dit daadwerkelijk zo is, waarom moest er ten tijde van corona dan zo nodig een vervoersverbod afgegeven worden? En waar staat dit in de wet?

Omdat ik nieuwsgierig was naar het antwoord op deze vragen én ook hier op het forum meer duidelijkheid wilde geven, heb ik dit soort vragen verder onderzocht. Ik heb bij de ILT gevraagd naar de antwoorden op onderstaande vragen én heb gevraagd waar dit in de wet/vuurwerkbesluit/RAC(T) of elders is terug te vinden. De wetgeving bleek complex, maar ik heb hier meer duidelijkheid over.

In de bijlage vinden jullie de volledige reactie van de ILT. De antwoorden heb ik hieronder samengevat.

1. Is het toegestaan om als consument het gehele jaar vuurwerk in te voeren (dus ook buiten de verkoopdagen om), mits dit vuurwerk aan de Nederlandse eisen voldoet en max. 25KG bedraagt?
Het is vanuit het vuurwerkbesluit toegestaan om buiten de verkoopdagen maximaal 25 kg consumentenvuurwerk op een niet voor publiek toegankelijke plaats te hebben. Een woning en een privé auto worden als een niet publiek toegankelijke plaats aangemerkt. Met consumentenvuurwerk wordt vuurwerk bedoelt dat voldoet aan de in Nederland geldende wet- en regelgeving.
Artikel 1.2.4 Vuurwerkbesluit, lid 2b

2. Is het toegestaan om als consument categorie F2 vuurwerk, met ADR classificatie 1.3G, uit Duitsland naar Nederland te brengen, mits dit vuurwerk voldoet aan de Nederlandse eisen?
Conform het Vwb artikel 2.3.2 lid 2 is het voor consumenten toegestaan om consumentenvuurwerk F2 tijdens de verkoopdagen in bezit te hebben. Consumentenvuurwerk F2 kan een ADR-Classificatie 1.3G hebben. De ADR-Classificatie is alleen van toepassing voor het bedrijfsmatig transport van (consumenten)vuurwerk. De consument is vrijgesteld van de ADR regelgeving. Echter blijft dat de consument tijdens de verkoopdagen maximaal 25 kg. consumentenvuurwerk F2 in bezit mag hebben.

Let op: dit 1.3G vuurwerk moet wel voldoen aan de in Nederland geldende wet- en regelgeving. Zie regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (RAC)

3. In Nederland mag je als consument maximaal 25kg vuurwerk in bezit hebben. Klopt het dat bij de 25kg uit wordt gegaan van onverpakt vuurwerk? (vuurwerk inclusief het omhulsel en eventuele verpakking, maar exclusief de transportverpakking/metalen kooi)?
De 25 kg. consumentenvuurwerk gaat over de gezamenlijke vuurwerkartikelen bij elkaar opgeteld die in bezit zijn. Het gewicht van een vuurwerkartikel zoals vermeld op de verkoopverpakking op het vuurwerkartikel is hiervoor geldend, de transportverpakking en evt. aanwezige gaasverpakking wordt hier niet in meegenomen. Het gewicht is van het vuurwerkartikel en niet het kruitgewicht. Wellicht ten overvloede maar bij het transport van consumentenvuurwerk door particulieren geldt het maximale gewicht van 25 kg per voertuig en niet per persoon in een voertuig.

onverpakt vuurwerk: vuurwerk inclusief het omhulsel en eventuele verpakking, detailhandelsverpakking of assortimentverpakking doch exclusief de transportverpakking als bedoeld in de ADR.
Artikel 2.3.2. Vuurwerkbesluit, Artikel 1.1.1 Vuurwerkbesluit, lid 3B

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat kan nog een leuke discussie worden dan als je zo ergens in December met een doosje uit BE de grens over gaat en een controle tegenkomt. Het is duidelijk dat het dan in NL toegestaan vuurwerk moet zijn, max. 25kg, CE keur en een NL handleiding. Je zal het ongetwijfeld in moeten leveren maar als je er werk van maakt zou je het dus ook weer terug moeten krijgen. Ik betwijfel of er een agent is die hiervan op de hoogte is.

Als het zou voldoen aan het Nederlandse RACT, dan zou er geen 1.3G op staan maar 1.4G.
Dat is niet correct, de termen 1.3G en 1.4G worden niet apart vermeld in het RACT, voor zover ik kan vinden. En als die producten verboden zouden zijn, dan zou dit in kooi ook niet mogen. Het ILT lijkt mij ook wel een betrouwbare bron.

Dat is niet correct, de termen 1.3G en 1.4G worden niet apart vermeld in het RACT, voor zover ik kan vinden. En als die producten verboden zouden zijn, dan zou dit in kooi ook niet mogen. Het ILT lijkt mij ook wel een betrouwbare bron.
Gezien de mailwisseling is de persoon juist geen betrouwbare bron.
Ik zeg ook niet dat de term 1.3G moet opzoeken.
Ik zeg kijk naar de inhoud van de specifieke doos die 1.3G is en of dat voldoet aan het RACT.
Voldoet dat? Dan staat er geen 1.3G op.

Zonder kooi zouden die producten ook niet mogen…

Maar goed deze discussie hebben we volgens mij al eens gevoerd…

Je bent een beetje eigenwijs Pietje.

Het verhaal van Postvoordennis is klip en klaar. Het onderscheid tussen 1.3G en 1.4G is alleen relevant voor het beroepsmatig vervoer en niet voor consumenten. Ik denk alleen dat je in de praktijk weinig 1.3G vuurwerk zult tegenkomen dat voldoet aan het RACT, want waarom zou een buitenlandse importeur de moeite nemen om een Nederlandse beschrijving op producten te laten afdrukken als ze toch niet in Nederland kunnen worden verkocht? Die producten mogen immers niet naar Nederland worden vervoerd, anders dan door consumenten. Maar in theorie is het dus toegestaan om met max. 25 kg 1.3G in je kofferbak de grens over te gaan. Ik ga dit jaar maar wat NL beschrijvingen uitknippen en neem de 29e een Pritt-stift mee.

Je bent me voor Dennis...
Wel fijn om een keer duidelijkheid te hebben. Tja, voldoen aan het RACT. Elke compound met maximale vulling per tube is dan per definitie al illegaal, want de mine ontbreekt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik zit ook niet zo te wachten op een discussie aan de grens met een eigenwijze agent. Je trekt toch aan het kortste eind.

Oke, dus de kooi/gaas gaat alleen om het bedrijfsmatig vervoer/transport ? Kooiproducten/gaasproducten die nu dus vervoerd worden kunnen na invoering van een kooienverbod dus gewoon nog verkocht worden, mits ze bij de winkelier liggen, immers het bedrijfsmatige transport is gedaan.

Oke, dus de kooi/gaas gaat alleen om het bedrijfsmatig vervoer/transport ? Kooiproducten/gaasproducten die nu dus vervoerd worden kunnen na invoering van een kooienverbod dus gewoon nog verkocht worden, mits ze bij de winkelier liggen, immers het bedrijfsmatige transport is gedaan.
Het ligt iets complexer. Wanneer het vuurwerk als 1.3G is geclassificeerd, kan dit door de gaasverpakking voor het transport én de opslag worden teruggebracht naar subklasse 1.4G. Vuurwerk met classificatie 1.4G mag conform de Wet Milieubeheer met een vergunning in Nederland worden opgeslagen. In Nederland mag geen vuurwerk worden opgeslagen van de subklasse 1.3G of hoger.

Die laatste keuze van de NL regering betreffende 1.3G opslag is gebaseerd op angst en onkunde na de ramp in Enschede. Zonder die maatregel hadden we nooit een kooi of pyropack nodig gehad…

Het ligt iets complexer. Wanneer het vuurwerk als 1.3G is geclassificeerd, kan dit door de gaasverpakking voor het transport én de opslag worden teruggebracht naar subklasse 1.4G. Vuurwerk met classificatie 1.4G mag conform de Wet Milieubeheer met een vergunning in Nederland worden opgeslagen. In Nederland mag geen vuurwerk worden opgeslagen van de subklasse 1.3G of hoger.
Ter aanvulling: dit gaat enkel om bedrijfsmatig transport en opslag. Voor consumenten zijn de ADR regels niet van toepassing.

Als extra aanvulling op de RAC (RACT bestaat niet meer): In de RAC is de maximale vulling en burst gewicht opgenomen. De RAC staat consumentenvuurwerk toe dat vanwege de pyrotechnische eigenschappen onder de subklasse 1.3G valt. Voor bedrijfsmatig transport en opslag moet er dan een gaasverpakking om heen om het product terug te brengen naar subklasse 1.4G. Als consument heb je daar niks mee te maken, zolang het product maar voldoet aan de RAC en de eisen aan het vuurwerkartikel niet overschrijdt.

Wetstechnisch gezien mag een winkelier eigenlijk niet eens voor jou de gaasverpakking eraf halen, de winkelier heeft dan namelijk bedrijfsmatig ineens een 1.3G artikel "opgeslagen". Dat hier niet op gecontroleerd wordt of dat dit niet bestraft wordt is niet meer dan logisch, want het gaat op dat moment maar om een paar producten in de bufferbewaarplaats. De regels zijn er voornamelijk om te voorkomen dat er geen bunkers vol 1.3G geclassificeerd vuurwerk opgeslagen wordt.

Dat dit meer een regelgeving uit paniek en onwetendheid is, daar ben ik het met rollingthunder mee eens. De bunkers in NL zijn dusdanig veilig dat ook de opslag van 1.3G vuurwerk wat voldoet aan de RAC, geen enkel extra gevaarzetting met zich mee brengt. Maargoed, dat terzijde.

Ter aanvulling: dit gaat enkel om bedrijfsmatig transport en opslag. Voor consumenten zijn de ADR regels niet van toepassing.

Als extra aanvulling op de RAC (RACT bestaat niet meer): In de RAC is de maximale vulling en burst gewicht opgenomen. De RAC staat consumentenvuurwerk toe dat vanwege de pyrotechnische eigenschappen onder de subklasse 1.3G valt. Voor bedrijfsmatig transport en opslag moet er dan een gaasverpakking om heen om het product terug te brengen naar subklasse 1.4G. Als consument heb je daar niks mee te maken, zolang het product maar voldoet aan de RAC en de eisen aan het vuurwerkartikel niet overschrijdt.

Wetstechnisch gezien mag een winkelier eigenlijk niet eens voor jou de gaasverpakking eraf halen, de winkelier heeft dan namelijk bedrijfsmatig ineens een 1.3G artikel "opgeslagen". Dat hier niet op gecontroleerd wordt of dat dit niet bestraft wordt is niet meer dan logisch, want het gaat op dat moment maar om een paar producten in de bufferbewaarplaats. De regels zijn er voornamelijk om te voorkomen dat er geen bunkers vol 1.3G geclassificeerd vuurwerk opgeslagen wordt.

Dat dit meer een regelgeving uit paniek en onwetendheid is, daar ben ik het met rollingthunder mee eens. De bunkers in NL zijn dusdanig veilig dat ook de opslag van 1.3G vuurwerk wat voldoet aan de RAC, geen enkel extra gevaarzetting met zich mee brengt. Maargoed, dat terzijde.
Eens met je verhaal, hier en daar wat formuleringen die op verschillende manieren te interpreteren zijn. Je laatste alinea is echter vreemd, dat lijkt me een persoonlijke opvatting en geen onomstotelijk (wetenschappelijk) bewezen feit.

Eens met je verhaal, hier en daar wat formuleringen die op verschillende manieren te interpreteren zijn. Je laatste alinea is echter vreemd, dat lijkt me een persoonlijke opvatting en geen onomstotelijk (wetenschappelijk) bewezen feit.
Je bedoelt mijn zin over de veiligheid van NL bunkers dat 1.3G daar prima opgeslagen kan worden? Dat is idd een persoonlijke opvatting die ik gedaan heb met info die ik vanuit verschillende hoeken heb gekregen. Ik denk zelf dat het, als het er op aan komt, prima te onderzoeken en te bewijzen is dat de bunkers in NL meer dan voldoen om ook 1.3G (binnen de kaders van de RAC) op te kunnen slaan. Maargoed, dat is een persoonlijke opvatting.

Alle bunkers in NL zijn ook nog nooit wetenschappelijk getest op een scenario dat het echt fout gaat. Gezien de maatregelen en eisen zou het zomaar kunnen zijn dat deze bunkers overgekwalificeerd veilig zijn. Zeker als je kijkt naar alle andere opslagen in Europa of zelfs de wereld.

Voor kans op massa explosie heb je toch echt eerst massa nodig.. op een enkele plek in NL met de 50000 kilo punten is dit massa te noemen bij de winkels.. ( importeurs buiten beschouwing gelaten). Maar 10000 kilo punten waarvan dit nooit 1 ruimte is en een zeer kleine periode in het jaar wanneer er ook echt dat gewicht ligt, is het risico echt minimaal..

Je bedoelt mijn zin over de veiligheid van NL bunkers dat 1.3G daar prima opgeslagen kan worden? Dat is idd een persoonlijke opvatting die ik gedaan heb met info die ik vanuit verschillende hoeken heb gekregen. Ik denk zelf dat het, als het er op aan komt, prima te onderzoeken en te bewijzen is dat de bunkers in NL meer dan voldoen om ook 1.3G (binnen de kaders van de RAC) op te kunnen slaan. Maargoed, dat is een persoonlijke opvatting.
Je laatse alinea, zoals gezegd. :)
Kijk, ik heb ook een vermoeden. Maar daar kun je als overheid, in een maatschappij waar vuurwerk sinds de ramp onder druk staat, geen beleid op voeren.

Laatst bewerkt:
Alle bunkers in NL zijn ook nog nooit wetenschappelijk getest op een scenario dat het echt fout gaat. Gezien de maatregelen en eisen zou het zomaar kunnen zijn dat deze bunkers overgekwalificeerd veilig zijn. Zeker als je kijkt naar alle andere opslagen in Europa of zelfs de wereld.

Voor kans op massa explosie heb je toch echt eerst massa nodig.. op een enkele plek in NL met de 50000 kilo punten is dit massa te noemen bij de winkels.. ( importeurs buiten beschouwing gelaten). Maar 10000 kilo punten waarvan dit nooit 1 ruimte is en een zeer kleine periode in het jaar wanneer er ook echt dat gewicht ligt, is het risico echt minimaal..
Wetenschappelijk zijn ze inderdaad nooit bewezen, er zijn echter wel scenario's geweest waarbij de werking van de bunkers ernstig op de proef is gesteld, namelijk bij o.a. bij een winkel met 1000 kilo kluis. De winkel was tot de grond toe afgebrand, alleen de vuurwerkkluis stond nog overeind. Geen enkel stuk vuurwerk is afgegaan. Zo was er ooit nog een soortgelijke situatie met een bunker waar een grotere hoeveelheid lag en de bunker als enige nog stond en er niets afgegaan is, weet alleen ff niet meer waar dat precies was.

Is er niet eens in Dordrecht een brand geweest in een vuurwerkwinkel? Kan me zoiets vaag van herinneren. Zijn ook nog wel filmbeelden van(?)

Is er niet eens in Dordrecht een brand geweest in een vuurwerkwinkel? Kan me zoiets vaag van herinneren. Zijn ook nog wel filmbeelden van(?)
Dat klopt VTC vuurwerk op YouTube wel te vinden. Ging daar wel vuurwerk de lucht in wat niet in de bunker lag. Maar de bunkers hebben echt goed stand gehouden. Jaartal van de brand is 2010 maar zijn beelden van op YouTube.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan