Regelgeving bezit en invoer van consumentenvuurwerk (1.3G / 25 kg regeling / invoer buiten verkoopdagen)

Ik doe t toch een beetje in mijn broek. Volgende situatie, ik woon in een gemeente met verbod. Heb altijd goede relatie met overbuurvrouw gehad, ze heeft regelmatig meegekeken met mijn (legale) vuurwerk. Vorig jaar poste ze in eens op social media wat een schande het allemaal was wat ik deed en hoeveel last ze er van had, hond bang, alle snippers waaide haar tuin in. Ze heeft een nieuwe hond, dat is denk ik het verhaal. Als ze gewoon naar mij toe was gekomen had ik daar best rekening mee gehouden. Haar post was richting gemeente en politie. Toen ik de post las ben ik met een bos bloemen langs gegaan maar ze smeet de deur dicht. Vandaag zie ik haar opzichtig bellen terwijl ze mij in de gate houdt. Hoe groot is de kans dat ze (politie) langs komen? Dan is er nog het verschil tussen huiszoeking en zoekend rondkijken. Voor huiszoeking is bevel nodig voor rondkijken niet maar dan mogen ze geen kasten openen? Ben je dan veilig als je alles in kasten stopt? Begrijp dat kilo's verdelen over auto en huis ook geen zin heeft. Het gaat dus alleen om 25KG regel, heb niets illegaals en ik mag gewoon vuurwerk hebben mag het alleen niet schieten in mijn gemeente.

Ik doe t toch een beetje in mijn broek. Volgende situatie, ik woon in een gemeente met verbod. Heb altijd goede relatie met overbuurvrouw gehad, ze heeft regelmatig meegekeken met mijn (legale) vuurwerk. Vorig jaar poste ze in eens op social media wat een schande het allemaal was wat ik deed en hoeveel last ze er van had, hond bang, alle snippers waaide haar tuin in. Ze heeft een nieuwe hond, dat is denk ik het verhaal. Als ze gewoon naar mij toe was gekomen had ik daar best rekening mee gehouden. Haar post was richting gemeente en politie. Toen ik de post las ben ik met een bos bloemen langs gegaan maar ze smeet de deur dicht. Vandaag zie ik haar opzichtig bellen terwijl ze mij in de gate houdt. Hoe groot is de kans dat ze (politie) langs komen? Dan is er nog het verschil tussen huiszoeking en zoekend rondkijken. Voor huiszoeking is bevel nodig voor rondkijken niet maar dan mogen ze geen kasten openen? Ben je dan veilig als je alles in kasten stopt? Begrijp dat kilo's verdelen over auto en huis ook geen zin heeft. Het gaat dus alleen om 25KG regel, heb niets illegaals en ik mag gewoon vuurwerk hebben mag het alleen niet schieten in mijn gemeente.
Wat een arelaxte situatie nu juist op het moment dat je optimaal zou moeten genieten.

Alleen een melding van je overbuurvrouw is niet voldoende voor een binnentreding (zoekend rondkijken) of huiszoeking. Daarvoor moet er minimaal meer bewijs zijn (bijv. Vuurwerkresten in je tuin, meer meldingen van overlast, foto’s). Bij huiszoeking moet er ook evident gevaar voor de omgeving zijn. Ze mogen natuurlijk wel aanbellen en vragen of ze binnen mogen komen. Dat zou ik dan niet toestaan.

Laatste optie is dat je je vuurwerk tot woensdag 18 uur ergens anders stalt. Wellicht beter voor je nachtrust.

Laatst bewerkt:
Guusje heeft het meeste al gezegd. Ook binnentreden om enkel met de oogjes te kijken mogen ze niet zonder toestemming van de OvJ. Er moet voldoende grond zijn voordat ze die toestemming krijgen, niet alleen van een simpele melding van een buurvrouw. Dus gewoon eerst weigeren als ze langskomen en alleen binnen laten tresen als ze een (ik dacht ondertekend) bevel hebben van de OvJ.

KG’s verdelen over huis en voertuig heeft wel degelijk zin als je daarmee binnen de lijntjes kleurt, tenzij het voertuig op het erf staat. Staat ie op straat of een openbare parkeerplaats, dan valt die ruimte niet onder jouw woning en is het een aparte opslag plaats. Als je daar nog niet genoeg aan hebt om de gewichten te verdelen, moet je nog meer plekken vinden om op te slaan die niet op jouw erf zijn (dus schuur (ook al is die los van de woning) en woning op hetzelfde erf werkt niet bijvoorbeeld, woning en auto op openbare weg wél, woning en aparte garagebox (van een apartementencomplex) volgens mij ook).

1 setje van minder dan 25 kg op een makkelijke plaats (schuur, woonkamer, nabij de voordeur), de rest verstoppen in huis. Hoewel de kans klein is, toch het zekere voor het onzekere nemen. Mocht er politie komen dan kan je eerst aangeven dat ze niet naar binnen hoeven. Als ze doorvragen dat ze dat willen alleen de 25 kg laten zien.

Ik zou erg boos worden als je dingen over jezelf leest op de socials, welke door de omgeving geplaatst zijn.

Ik zou haar binnenkort daar mee confronteren.
En meldingen doen van dierenmishandeling (via misdaad anoniem).
Fight fire with fire.

Back
Bovenaan