Regelgeving bezit en invoer van consumentenvuurwerk (1.3G / 25 kg regeling / invoer buiten verkoopdagen)

Ik zeg, als de wiedeweerga alles ophalen, bonnen antidateren naar vorig jaar, iedereen blij.
En dan batchnummer 2025 op de doos...

Ik ben bang dat we volgend jaar wel nieuwsberichten zullen zien met 'bij huiszoeking "illegaal" vuurwerk aangetroffen'.
Legale consumenten producten van 2024/2025 welke nog thuis bewaard liggen en dan illegaal zijn.

Wat ik mij oprecht afvraag: verandert daarmee ook de strafmaat?
Immers zijn de regels nu gebaseerd op 25kg legaal vuurwerk. De strafmaat voor F3 en illegaal vuurwerk is anders.
 
En dan batchnummer 2025 op de doos...

Ik ben bang dat we volgend jaar wel nieuwsberichten zullen zien met 'bij huiszoeking "illegaal" vuurwerk aangetroffen'.
Legale consumenten producten van 2024/2025 welke nog thuis bewaard liggen en dan illegaal zijn.

Wat ik mij oprecht afvraag: verandert daarmee ook de strafmaat?
Immers zijn de regels nu gebaseerd op 25kg legaal vuurwerk. De strafmaat voor F3 en illegaal vuurwerk is anders.
Datzelfde vraagstuk was er ook met romeinse kaarsen, pijlen en singleshots.

Met 1 streep van de pen van de ene op de andere dag zwaar illegaal...
 
Datzelfde vraagstuk was er ook met romeinse kaarsen, pijlen en singleshots.

Met 1 streep van de pen van de ene op de andere dag zwaar illegaal...
De eeuwig aanhoudende willekeur van de Staat der Nederlanden. Zal nooit veranderen, dus eigenlijk hebben we geen keuze. Tenzij je risico wil lopen om vanaf volgend jaar potentieel als zware crimineel voor de rechter te moeten verschijnen. Terwijl je bijvoorbeeld enkel wat F2 siervuurwerk had bewaard uit nostalgie.
 
Maar qua kilo's is de impact met cakes en compounds nogal groot.

Momenteel ziet dit er als volgt uit.
Juridisch gezien mogen ze ook alle kosten voor EOD, vernietiging etc verhalen. Maar dit wordt in praktijk niet consistent gedaan.


Hierbij de informatie met de indeling zoals nu geldt:

Lijsten
Het aangetroffen vuurwerk wordt ten behoeve van de strafmaat ingedeeld in de hierna genoemde vier lijsten. De indeling van het vuurwerk in deze vier lijsten is gebaseerd op de algemene gevaarzetting die van dat vuurwerk uit gaat, onafhankelijk van de omstandigheden waaronder het is aangetroffen. De lijstindeling komt terug in de processen-verbaal van het onderzoek van vuurwerk van het Centraal Onderzoeksteam Vuurwerk (verder te noemen: COV) Deze lijstindeling correspondeert niet met de categorie-indeling F1-F4 ingevolge de Pyrorichtlijn, zoals doorgaans aangegeven op het vuurwerk zelf en vermeld in artikel 1A.1.3 lid 3 van het Vuurwerkbesluit (verder te noemen Vwb):

  • Lijst I betreft in Nederland toegestaan consumentenvuurwerk, zoals aangegeven in de Regeling aanwijzing consumentenvuurwerk (verder te noemen: RAC);
  • Lijst II betreft professioneel vuurwerk, dat is ingedeeld in categorie F2 en niet als consumentenvuurwerk aangewezen in de RAC en professioneel vuurwerk F3. Daarnaast betreft Lijst II pyrotechnische artikelen voor theatergebruik van de categorie T1/T2. Verder is deze lijst van toepassing op handfakkels;
  • Lijst III betreft professioneel vuurwerk dat is ingedeeld in categorie F4, of vuurwerk dat volgens opschrift niet is voorzien van een F-categorie en daarnaast vuurwerk P1/P2, met uitzondering van handfakkels;
  • Lijst IV betreft geïmproviseerd vuurwerk (vuurwerk dat zelf is vervaardigd of is aangepast).

Lijst I Verboden handelingen met consumentenvuurwerk
Het gaat dan om de volgende situaties:
    • Binnen de toegestane tijd meer dan 25 kilo consumentenvuurwerk voorhanden hebben op een voor het publiek toegankelijke plaats (art. 1.2.4, lid 2 onder a Vwb);
    • Buiten de toegestane tijd voorhanden hebben van consumentenvuurwerk (met uitzondering het voorhanden hebben van maximaal 25 kilo op een niet voor het publiek toegankelijke plaats, 1.2.4, lid 2 onder b VwB);
Deze lijst geldt niet voor overtredingen en/of misdrijven die voortvloeien uit milieubelastende activiteiten inzake vuurwerk, gepleegd door (lokale) vuurwerkhandelaren die op basis van een omgevingsvergunning vuurwerk mogen verkopen. Daarvoor is de Richtlijn bestuurlijke strafbeschikkingsbevoegdheid fysieke leefomgevingsfeiten van toepassing. De reden voor de vergunningplicht is de externe veiligheid, omdat verkopers van vuurwerk immers op bepaalde locaties vuurwerk op mogen slaan.

Voorhanden hebben van
consumentenvuurwerk
First offender1x recidive
t/m 25 kg (buiten toegestane tijd)GB € 100GB € 150
26 tot 50 kgGB € 250GB € 375
50 tot 100 kgGB € 500GB € 750
100 kg of meerGB vanaf € 750GB vanaf € 1200
Afsteken buiten toegestane tijdGB € 250GB € 375
NB: verdachten inzake grote partijen consumentenvuurwerk worden vervolgd op basis van art. 1.2.4 Vuurwerkbesluit.


En deze zelfde artikelen uit lijst 1, vallen volgend jaar ineens onder lijst 2:

Lijst II professioneel vuurwerk, dat is ingedeeld in categorie F2 en niet als consumentenvuurwerk is aangewezen in de RAC en professioneel vuurwerk F3. Daarnaast pyrotechnische artikelen voor theatergebruik van de categorie T1/T2 en handfakkels
Dit vuurwerk wordt onderverdeeld in twee lijsten:
  • Lijst A: vuurwerk dat is ingedeeld in categorie F2 en niet is aangewezen in de RAC of rookbommen T1/T2 en handfakkels;
  • Lijst B: vuurwerk dat is ingedeeld in categorie F3.

Lijst A
Voorhanden hebbenTer beschikking stellen/afleveren aan meerderjarigenTer beschikking stellen/ afleveren aan minderjarigen
tot 10 kgGB € 400TS 20 uurTS 40 uur
10 tot 50 kgGB € 600TS 40 uurTS 80 uur
50 tot 100 kgGB € 600 tot € 1000 of TS 20 uurTS 80 uurTS 120 uur
100 kg of meerTS 60 uurTS 120 uur + GS 2 weken vwTS 180 uur + GS 1 maand vw
Tot ontbranding brengen; per stukGB € 400


Boetes zijn dus fors hoger, taakstraffen i.p.v. geldboetes.
 
Datzelfde vraagstuk was er ook met romeinse kaarsen, pijlen en singleshots.

Met 1 streep van de pen van de ene op de andere dag zwaar illegaal...
Ik quote nog een het verdrag rechten van de mens van de VN die Nederland ook ondertekend heeft.

Niemand zal voor schuldig gehouden worden aan enig strafrechtelijk vergrijp op grond van enige handeling of enig verzuim, welke naar nationaal of internationaal recht geen strafrechtelijk vergrijp betekenden op het tijdstip, waarop de handeling of het verzuim begaan werd. Evenmin zal een zwaardere straf worden opgelegd dan die, welke ten tijde van het begaan van het strafbare feit van toepassing was.
 
Hoe zit dit met de eisbrecher van Funke. Ik las dat deze cake 1.3 was. Terwijl het geen compound is maar een cake dus op de cake zelf staat geen 1.4 of 1.3 teken, de cake heeft gw een ce keurmerk en er staat f2 op (cake heeft ook een Nederlandse beschrijving). Is het dan zo dat je 1cake daarvan wel mag meenemen en geen karton of mag je die cake überhaupt helemaal niet meenemen omdat die volgens de YouTube video van Funke zelf 1.3 is??
 
Nogmaals dan maar:
1.3G betekent dat er tussen de 5% en 25% burst lading per schot (tube) in de cake zit/compound zit. Het is een gevarenklassificering voor vervoer, die NIET geldt voor particulieren. In theorie mag het dus.

De andere zijde van het verhaal is dat een agent dit niet zal weten en het kan maar zo zijn dat een agent, onwettig, je vuurwerk in beslag neemt omdat er 1.3G op staat. Dus: of het een cake, compound of wat dan ook is maakt geen moer uit. Je hebt alleen geluk dat het (vaak) niet op de cake staat.
 
Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan