Prijzen

daar ben ik het mee eens express. dit is gewoon het prijzen klaag topic. zie het maar als een plekje om af en toe de frustraties eruit te gooien:D

Ik heb vooral medelijden met 'de consument' in december. Wij weten van de absurde prijzen, laten die artikelen veelal links liggen omdat ze qua prijs/kwaliteit verhouding compleet scheef zijn gegroeid en/of geen zin hebben in 20mm scheetjes. We kunnen een juiste afweging maken, ieder voor zich.

Maar dan de buurman, die eind december ook wat mooi vuurwerk denkt te kopen. Vol trots en met hoge verwachtingen koopt hij (oa) die 20mm bak 432 shots van Katan voor meer dan 300,-. Op 31 december schept hij overdag al op als hij de overbuurman in de straat tegen komt en tegen de kinderen om de hoek, die F1 vuurwerk aan het afsteken zijn, roept hij met een brede, zelfingenomen glimlach 'kom vanavond maar eens bij mij kijken, ik heb me toch wat vuurwerk gekocht. Ja, dat is het echte werk!'. De hele buurt komt kijken die avond en als het doosje is uitgepoept hoor ik de vrouw van de buurman al zeggen: 'was dit alles Bert? Dat meen je niet! Weet je wat we allemaal voor dat geld hadden kunnen doen?' Bert druipt teleurgesteld af en al het publiek ook. Ik doe een brute aanname door te stellen dat Bert het jaar daarop geen vuurwerk meer koopt.

Het is vooral korte termijn denken van importeurs, waarbij sommigen compleet doorslaan. Dat kan terecht en doelbewust zijn als men het sterke vermoeden heeft dat er op korte termijn een verbod komt en men nog snel zoveel mogelijk marge wil opstrijken. Of onbewust, dat men werkelijk gelooft dat een dergelijke, nieuwe 'propositie' op lange termijn rendement oplevert.

En ik maar denken dat het vuurwerk bij Loots aan de prijs was...

Mag hier een slotje op? Dit topic is slecht voor de sfeer.

Eens!

Daarbij tenenkrommend om te lezen dat importeurs en dealers worden weggezet als zakkenvullers.

Er zijn de laatste paar jaar landelijk ongeveer 25% minder verkooppunten. Sommige importeurs voeren eerst gesprekken met potentieel nieuwe dealers, zodat ze op de hoogte zijn van de risico’s. Als het zo’n enorme vetpot met bovengemiddelde marges zouden zijn, zouden er niet zoveel verkooppunten verdwijnen. Ik lees hier dat de verkooppunten die vuurwerk er even bij doen eind van het jaar, maar genoegen zouden moeten kunnen nemen met lagere marges. Juist die verkooppunten zijn verdwenen en verdwijnen nog steeds. Iets met kosten en baten, maar het is natuurlijk makkelijk afgeven op de branche, zodra je hobby (net als vele andere hobby’s) een stuk duurder is geworden.

Daarbij tenenkrommend om te lezen dat importeurs en dealers worden weggezet als zakkenvullers.

Hier ben ik 100% met je eens. Wij kunnen totaal niet in de boekhouding van de leverancier kijken. Dus zeggen dat het zakkenvullers zijn vind ik nogal wat.

En voor de mensen die deze topic opslot wilt , je kunt deze topic natuurlijk ook gewoon negeren. Dat heb ik ook lang gedaan, en werkt prima:thumbsup:

Ik heb vooral medelijden met 'de consument' in december. Wij weten van de absurde prijzen, laten die artikelen veelal links liggen omdat ze qua prijs/kwaliteit verhouding compleet scheef zijn gegroeid en/of geen zin hebben in 20mm scheetjes. We kunnen een juiste afweging maken, ieder voor zich.

Maar dan de buurman, die eind december ook wat mooi vuurwerk denkt te kopen. Vol trots en met hoge verwachtingen koopt hij (oa) die 20mm bak 432 shots van Katan voor meer dan 300,-. Op 31 december schept hij overdag al op als hij de overbuurman in de straat tegen komt en tegen de kinderen om de hoek, die F1 vuurwerk aan het afsteken zijn, roept hij met een brede, zelfingenomen glimlach 'kom vanavond maar eens bij mij kijken, ik heb me toch wat vuurwerk gekocht. Ja, dat is het echte werk!'. De hele buurt komt kijken die avond en als het doosje is uitgepoept hoor ik de vrouw van de buurman al zeggen: 'was dit alles Bert? Dat meen je niet! Weet je wat we allemaal voor dat geld hadden kunnen doen?' Bert druipt teleurgesteld af en al het publiek ook. Ik doe een brute aanname door te stellen dat Bert het jaar daarop geen vuurwerk meer koopt.

Het is vooral korte termijn denken van importeurs, waarbij sommigen compleet doorslaan. Dat kan terecht en doelbewust zijn als men het sterke vermoeden heeft dat er op korte termijn een verbod komt en men nog snel zoveel mogelijk marge wil opstrijken. Of onbewust, dat men werkelijk gelooft dat een dergelijke, nieuwe 'propositie' op lange termijn rendement oplevert.

Laten we hopen dat bert de goeie keus maakt en een transbomber koopt voor 155 euros (is ook veel te veel, maar tenminste heb je dan spektakel haha). Ik behoorde tot dit jaar ook bij de mensen die pas in december hun vuurwerk kocht, maar ik keek ook zeker naar filmpjes en research erover.

Ik vraag het me af of die buurman echt het verschil ziet. Tenzij hij een andere buurman heeft die zo gek is en lid is van een of ander Crew Vuurwerk forum of zoiets :D Dan gaat hij het verschil in de straat zien (geen garantie, zelfs dan zijn er mensen die het verschil niet zien). Maar de gemiddelde consument heeft gewoon een x bedrag dat hij aan vuurwerk besteed. Om 00:00 steekt hij z’n doosje af, het knalt, het geeft leuke kleurtjes, men wenst elkaar nieuwjaar, doet nog een toost en gaat naar binnen. Een normale burger ziet echt het verschil niet tussen 20 mm en 25 mm. Het gaat om de ervaring danwel traditie om vuurwerk af te steken. Hoe dat er uit ziet, dat zal de meesten een zorg zijn. Tenminste, dat is mijn ervaring in de straat.

Ik vraag het me af of die buurman echt het verschil ziet. Tenzij hij een andere buurman heeft die zo gek is en lid is van een of ander Crew Vuurwerk forum of zoiets :D Dan gaat hij het verschil in de straat zien (geen garantie, zelfs dan zijn er mensen die het verschil niet zien). Maar de gemiddelde consument heeft gewoon een x bedrag dat hij aan vuurwerk besteed. Om 00:00 steekt hij z’n doosje af, het knalt, het geeft leuke kleurtjes, men wenst elkaar nieuwjaar, doet nog een toost en gaat naar binnen. Een normale burger ziet echt het verschil niet tussen 20 mm en 25 mm. Het gaat om de ervaring danwel traditie om vuurwerk af te steken. Hoe dat er uit ziet, dat zal de meesten een zorg zijn. Tenminste, dat is mijn ervaring in de straat.

Kan ik mij bij aansluiten, menig toeschouwer vorig jaar vond de 20mm argento cakes prima meekomen en zag geen verschil met grotere kalibers zoals 25mm. Het is idd een X budget en als dat leuk knalt in de lucht vinden ze dat prachtig.

Goede en terechte toevoeging Pyromun, die me aan het denken zet. Ik denk inderdaad dat er verschillende segmenten zijn onder de consumenten waar jij een grote groep van aanhaalt. Fair enough

Ik ken echter ook enkele praktijkvoorbeelden, bijvoorbeeld van een paar tieners, die wat meer hadden verwacht van het geld dat ze met het bezorgen van pizza's hadden verdiend. In het algemeen zag ik het aantal mensen dat vuurwerk afsteekt in de straat (en dat was een jaar of vijf geleden echt gekkenhuis) echt drastisch afnemen vorig jaar, zoals ook de kwaliteit van het vuurwerk van de die-hards die overbleven (met het voordeel dat mijn vuurwerk nog wat beter tot zijn recht komt). We gaan zien hoe het dit jaar uitpakt.

Ik ben in ieder geval blij dat mijn kids heel vrolijk worden van wondertollen en fonteintjes. Hoewel, ik ben rijk en mag niet klagen omdat ik het allemaal prima kan betalen... (vleugje sarcasme)

Ik stap overigens uit dit draadje een wijze les van de Dalai Lama volgend: als je een probleem niet kunt oplossen, kun je je er maar beter ook geen zorgen over maken. Misschien kwam die zin 5 pagina's te laat bij me boven drijven.

De consumentenmarkt voor vuurwerk is inderdaad divers, wat ook weer mooi is. Ik ben erg benieuwd wat voor invloed de prijzen gaan hebben op de verkoop.

En druk maken om iets waar je geen invloed op hebt is verloren energie. Een ieder zal de afweging maken hoeveel rek er nog in zit. Bij de een zal het kantelpunt wat eerder aanbreken dan de ander. Het roepen (sorry voor degene die het aangehaald hebben, niet persoonlijk bedoeld!) dat rijken de prijzen niks uitmaakt is onzin. Ook dat degene die zich neerleggen bij de prijzen dan wel rijk zullen zijn of bepaalde belangen hebben is ook onzin. De rijksten zijn soms zelfs de grootste zuinige kniepers die er rondlopen. Of de rek eruit is, is voor een ieder persoonlijk. Dat heeft lang niet altijd met een persoonlijke (financiële) situatie te maken.

Oh, er zijn zeker met de loop der jaren minder mensen vuurwerk gaan afsteken. Is hier een duidelijk patroon. En komende jaarwisseling, met alle hoge prijzen en niet voldoende meestijgende lonen wordt dat absoluut minder.

Absoluut, want relatief... Zie het nieuwsbericht vandaag "mensen kopen minder, toch meer omzet". Het punt van neoliberaal kapitalisme, vrijemarkteconomie; meer geld verdienen met minder werk. Kopen mensen minder, K gooi je de prijs omhoog (naast andere factoren hè). De marge die je als verkoper en importeur op één doos compound overhoudt, hoeveel dozen grondbloemen moet je daarvoor verstouwen?

Zo gaat het komende jaarwisseling een stuk stiller zijn op straat, en kan de branche toch melden dat we weer een recordomzet is gemaakt. Met voordeel dat dat een argument voor behoud van de traditie is, maar ja tegen welke prijs...

Oh, en de burger die zelf geld uitgeeft gaat met een 20mm ook blij zijn anders is 't zonde geld hè. Maar mijn buren die gratis van mij meegenieten reageren zeker wel enthousiaster op een 30mm dan een 20mm!

Kunnen we niet gewoon de adviesprijzen enzo bij de producttopic weghalen? Krijg je daar geen gejank over en elke winkel bepaald toch zijn eigen prijzen. Zien ze de prijzen daar wel

Screenshot_1.png

En dit gebeurt er ook met vuurwerk, alleen zijn de marges daar waarschijnlijk nog groter.
Dus de vuurwerkbranche hoeft zich niet echt druk te maken lijkt mij :shy:

Bekijk bijlage 73425

En dit gebeurt er ook met vuurwerk, alleen zijn de marges daar waarschijnlijk nog groter.
Dus de vuurwerkbranche hoeft zich niet echt druk te maken lijkt mij :shy:

Want? Een hogere omzet betekent ook meer winst? Je vergeet het kostenplaatje. Een plaatje dat bij velen hier niet bekend is en dat maakt het zo frustrerend om te lezen wat hier wordt geroepen. Nogmaals: er zijn ongeveer 25% minder verkooppunten dan twee jaar geleden. Die honderden verkooppunten hebben zich inderdaad vast geen zorgen gemaakt, want de omzet is top.

Want? Een hogere omzet betekent ook meer winst? Je vergeet het kostenplaatje. Een plaatje dat bij velen hier niet bekend is en dat maakt het zo frustrerend om te lezen wat hier wordt geroepen. Nogmaals: er zijn ongeveer 25% minder verkooppunten dan twee jaar geleden. Die honderden verkooppunten hebben zich inderdaad vast geen zorgen gemaakt, want de omzet is top.

Je kunt ook je kop in het zand steken, dat mag. Maar de laatste jaren zijn er veel berichten op het nieuws geweest wat betreft omzetten en winsten van bedrijven : juist ze zijn in sommige gevallen bizar gestegen. Ga nou niet vertellen dat de branch aan liefdadigheid doet.
En inderdaad, ik reageer van uit wat ik hoor op het nieuws en ook uit emotie. De werkelijke situatie is mij en jullie onbekend en dat zal ook zo blijven.

Kunnen we niet gewoon de adviesprijzen enzo bij de producttopic weghalen? Krijg je daar geen gejank over en elke winkel bepaald toch zijn eigen prijzen. Zien ze de prijzen daar wel
Aantal grammen kruit en tube mm...krijgen we daar ook geen gejank over

Euh ja, zoals loon. En waar wordt dat van betaald? Juist.

Vertel, ik ben heel benieuwd. Een hogere omzet bedoel je? En als de marges op je producten gelijk zijn gebleven, vanwege gestegen inkoopprijzen bij de leverancier? Ow en vergeet de gestegen kosten voor gas/water/licht niet, of je keuringen, vergunningen, reparaties, updaten installaties tbv nieuwe en strengere regels, foldermateriaal etc etc. Dan wordt de spoeling onderaan de streep dunner en dunner, met als resultaat dat je op een kwart minder plekken vuurwerk kunt kopen. Dat aantal zal alleen maar verder op gaan lopen.

Wellicht opgevallen dat er tegenwoordig een stuk minder demo’s zijn? Zowel via importeurs als via dealers? Kosten, kosten, kosten.

Wellicht voor velen een idee om te kijken wat je tegenwoordig met je huidige budget kunt kopen, in plaats van wat je met je huidige budget 5 jaar geleden had kunnen kopen. De kopers van ons oude huis hebben ook 2,5x de prijs betaald, maar ze namen met een glimlach de sleutel in ontvangst.

Als de gewone consument die 16/20mm doosjes in de etalage ziet staan in december zullen ze toch ook wel opmerken dat ze dit jaar genept worden.

Back
Bovenaan