Richardus
VWC lid
Ik kom dit facebook bericht van Evelien van Witte/Marijn tegen, kippenvel dus even hier delen:

Lieve mensen,
Niemand weet hoe groot de vuurwerkbranche in Nederland is. Dat blijkt wel uit de makkelijke redenatie van GroenLinks, de Partij voor de Dieren, de burgemeesters, zorgmedewerkers, politie en boa’s, die gewoon een vuurwerkverbod afdwingen alsof het niets is!
Niemand gelooft ons blijkbaar als we zeggen dat Nederland het grootste vuurwerkland ter wereld is. Daar kan je niet zomaar aan voorbij gaan. Dat is niet maar een traditie die we wel een keer kunnen overslaan, nee dat is veel en veel meer!
Daarom nogmaals even wat echte feiten op papier:
Ruim 650 containers legaal vuurwerk komen er per jaar ons land binnen.
Het grootste deel is al binnen, een klein deel vaart op dit moment over zee deze kant op en een nog kleiner deel gaat ieder moment de boot op richting Nederland.
650 containers legaal vuurwerk, die bij een verbod een enorme economische maar ook geestelijke schade zullen opleveren, voor heel veel mensen hier in Nederland, maar ook voor heel veel mensen in China!
650 containers legaal vuurwerk, weet iedereen wel hoeveel monden daarmee worden gevoed!
650 containers legaal vuurwerk, wie gaat dat betalen!
650 containers legaal vuurwerk, tegen 46 ziekenhuis bedden. Bedden die zeker alsnog gevuld gaan worden, maar NIET DOOR ONS VUURWERK! Wel door slachtoffers van illegaal vuurwerk, waarbij het letsel vaak vele malen ernstiger is!
650 containers legaal vuurwerk, gewoon even niet verkopen!
650 containers legaal vuurwerk, vuurwerk dat netjes gekeurd en gelabeld is!
650 containers legaal vuurwerk, die al op websites worden verkocht, waar reclameborden voor zijn gemaakt, waar al folders voor zijn gedrukt!
650 containers legaal vuurwerk, waar niet het hele jaar ruimte voor is, niet in Nederland maar ook niet in Duitsland!
650 containers legaal vuurwerk, waar moet dat heen!
EN ERGER NOG WAT KOMT DAARVOOR TERUG!!!
1,5 tot 2 miljoen kilo illegaal vuurwerk (zwaar verboden vuurwerk) komt ons al land binnen! Ieder jaar weer!
1,5 tot 2 miljoen kilo illegaal vuurwerk (zwaar verboden vuurwerk), dat zijn meer kilo’s vuurwerk dan dat we per jaar aan kilo’s drugs binnen krijgen!
1,5 tot 2 miljoen kilo illegaal vuurwerk (zwaar verboden vuurwerk), dat zich zal VERDUBBELEN bij een verbod. Hoeveel mensen komen er dan wel niet door dat zware illegale vuurwerk in een ziekenhuisbed terecht?! Of erger, overleven het niet!
Neemt Jesse Klaver daar de verantwoording voor?
Nemen de burgemeesters daar de verantwoording voor?
Nemen de boa’s daar de verantwoording voor?
Neemt de politie daar de verantwoording voor?
Of nemen ze gewoon de telefoon op 1 januari 2021 niet meer op?!
Ik begrijp dat we gezien de coronacrisis moeilijke besluiten moeten nemen. Ik probeer al vanaf maart begrip te tonen voor alles en iedereen. Mijn bedrijf, een tentenverhuurbedrijf, ligt al vanaf de eerste lockdown in maart stil. De evenementensector ligt volkomen stil. Blijkbaar kan het allemaal niet anders.
Maar voor een vuurwerkverbod heb ik echt geen begrip!
Dit is koste wat het kost over de rug van een ander een punt willen halen voor de verkiezingen!
Dit is koste wat het kost geen rekening houden met het leed van een ander!
Dit is koste wat het kost totaal niet bezig zijn met het beste voor Nederland, maar alleen maar bezig zijn met je eigen gelijk, eigen gewin, met alle gevolgen van dien! En die zijn GROOT, HEEL GROOT!!!
Ik moet dit even kwijt. Ik kon weer eens niet slapen, zoals ik al vanaf maart bijna niet meer doe. En dat terwijl ik al moe was door de eerste drie maanden van het jaar, waarin we hebben moeten vechten voor ons bestaan. Excuses als u mij te fel vindt, maar alles waar ik 27 jaar hard voor heb gewerkt, raak ik kwijt. Ja, ik durf dat hardop te zeggen. Het wordt tijd dat meer mensen zich uit durven te spreken!
Dit bericht breng ik op persoonlijke titel naar buiten, maar velen van jullie weten dat ik mij samen met een aantal mensen continu hard maak voor de gehele vuurwerkbranche en alles wat daarbij komt kijken. En eerlijk gezegd laten onze collega-vuurwerkwinkels ons behoorlijk in de kou laten staan, terwijl wij er al onze vrije tijd in stoppen om de strijd aan te gaan!
Daarom vraag ik nu aan jullie iedereen, stop met zeuren over dat niemand iets doet. SVNC, Vuurwerkvrouwen, Vuurwerkcheck, BPN, Vuurwerkcrew, De Vuurwerkfederatie en alle andere verenigingen en groeperingen, ze doen allemaal hun best. Ieder op zijn eigen manier. Steun hun, moedig ze aan, kruip in de pen en laat uw gevoel spreken. Zet op papier wat je voelt, denkt en wilt zeggen! Stuur het naar mij door en ik zal alle reacties vandaag nog naar de overheid doorsturen.
Kom in actie en help A.U.B. mee! Geef uw winkel een gezicht! 1.400 winkels waar zijn jullie? DIT KUNNEN WE TOCH NIET LATEN GEBEUREN!
Evelien Arler-Marijn
Witte Vuurwerk
[email protected]