Prijzen

Deze zag ik ook zojuist onder zijn film. Erg interessant, blijkbaar kan het dus wel goedkoper maar worden er keuzes gemaakt om dat niet te doen.
Er is geen sector waar dit niet het geval is, als consument worden we aan alle kanten voorgelogen. Maar de Nederlander slikt alles, zelfs de zure leugen. Even factchecken maakt alleen maar bozer. Ik koop dit jaar gewoon wat ik mooi vind en berust me dat we genaaid worden. Gelukkig doen de freakprijzen het iets makkelijker doorglijden dan de decemberprijzen.

Ik heb al gemerkt dat het heus wel mogelijk is om een goed lijstje vuurwerk met acceptabel geprijsde artikelen te maken als je gewoon vóór november gebruikmaakt van de goeie websites. Begin dit jaar had ik nog een beetje een doomsday mindset dat ik moest accepteren dat 25mm voor €1 per schot en 30mm voor €2 per schot een nieuwe standaard zou zijn. Dat is bij het gros van de nieuwe producten eigenlijk wel een beetje zo (waarschijnlijk dus vanwege die bepaalde beslissingen die gemaakt zijn), maar met de 2 shops in mijn provincie die al geopend zijn maak ik mij een stuk minder zorgen om de prijzen. Ik ben ook nooit echt gewend geraakt aan die extreme freak acties van jaren geleden zoals TB voor €65 (was dat nog maar zo :cry:)Dus bvb €75 voor een 100 shots 25mm compound vind ik al goedkoop genoeg om het een goede actie te noemen.

Wat ik van een Duits winkelier kreeg te horen is dat Wolff dit jaar ook belachelijk duur is geworden.
Normaal koopt hij best veel artikelen in, maar dat zal dit jaar wel anders zijn.

Allicht voor Duitsland, de Nederlandse markt is erg net geprijsd. Natuurlijk is er voor een aantal producten een stijging; maar er zijn zelfs producten goedkoper geworden qua inkoopprijs! Dat vertaalt zich ook door in de adviesverkoopprijs.

Nee dat schijnt hier de laatste jaren niet te mogen, want je wordt meteen afgebrand als er wordt gezegd dat het duur is. Het merendeel hier lijkt wel aandelen te bezitten van/bij de importeurs/ winkeliers en verdedigen de prijzen terwijl ze nauwelijks weten wat de werkelijke kosten zijn. Misschien denken zij op deze manier ergens korting los te weken? LOL.
Ook ik zie de laatste jaren bij mij zelf steeds meer weerstand en zin in mijn grootste hobby opkomen. De prijzen en het geouwehoer er om heen door de politiek werkt hier zeer zeker aan mee.

Helemaal mee eens!

Met de huidige prijzen acht ik de kans groot dat ik geen euro ga uitgeven aan vuurwerk dit jaar. De hobby in Nederland is klaar op deze manier..

Geef het geld liever uit aan een week Fallas :)

Er is geen sector waar dit niet het geval is, als consument worden we aan alle kanten voorgelogen. Maar de Nederlander slikt alles, zelfs de zure leugen. Even factchecken maakt alleen maar bozer. Ik koop dit jaar gewoon wat ik mooi vind en berust me dat we genaaid worden. Gelukkig doen de freakprijzen het iets makkelijker doorglijden dan de decemberprijzen.

Ja heel apart om te zien hoe snel de prijzen omhoog gaan van bijv energie of supermarkt, maar als de gasprijzen daarna een record dieptepunt bereiken en de stroomprijs soms zelfs negatief is dan kunnen de prijzen opeens niet meer zo snel zakken. Want nu hebben ze ineens van te voren ingekocht...
Container prijzen zijn ook al lang niet meer zo hoog als dat ze geweest zijn.

Anyway. Tja de prijzen van veel nieuwe producten die ik zie voorbijkomen zijn ronduit schrikbarend.
Maar wat ook zeker meespeelt is dat er gewoon zo weinig freakshops open zijn, en de gene die open zijn, een stuk beperkter dan vorige jaren. Er is ook zo ontzettend leeg verkocht vorig jaar dat er weinig restjes waren om mee te stunten begin van het jaar.
En helaas zijn er ook wat freakshops gestopt c.q. om zeep geholpen.

Om er echt achter te komen hoe het allemaal prijstechnisch in elkaar zit heb je toch veel ''insider'' informatie nodig. Je zou de jaarcijfers van de producenten, importeurs en winkeliers moeten bekijken om te zien of daar pieken zijn. Dat er hier en daar een euro wordt meegepikt zal vast wel, maar er is ook het nodige verlies gepakt de afgelopen jaren dus ergens onderaan de streep zal het wel gelijk zijn. Stijgende vraag elders in de wereld doet natuurlijk ook geen goed aan de prijs, en als we alsnog ''uitverkocht'' raken zoals vorig jaar dan laat het ook zien dat het markttechnisch qua prijs toch nog prima zit. Waarom zou je dan prijzen verlagen? Klinkt lullig, maar het is en blijft natuurlijk gewoon business en geen liefdadigheid.

Desondanks veel freakshops later open gaan, of geen acties meer hebben dit jaar, denk ik dat we dankbaar mogen zijn voor de shops die wel open zijn en de liefhebber nog een warm hart toedragen :)

Om er echt achter te komen hoe het allemaal prijstechnisch in elkaar zit heb je toch veel ''insider'' informatie nodig. Je zou de jaarcijfers van de producenten, importeurs en winkeliers moeten bekijken om te zien of daar pieken zijn. Dat er hier en daar een euro wordt meegepikt zal vast wel, maar er is ook het nodige verlies gepakt de afgelopen jaren dus ergens onderaan de streep zal het wel gelijk zijn. Stijgende vraag elders in de wereld doet natuurlijk ook geen goed aan de prijs, en als we alsnog ''uitverkocht'' raken zoals vorig jaar dan laat het ook zien dat het markttechnisch qua prijs toch nog prima zit. Waarom zou je dan prijzen verlagen? Klinkt lullig, maar het is en blijft natuurlijk gewoon business en geen liefdadigheid.

Desondanks veel freakshops later open gaan, of geen acties meer hebben dit jaar, denk ik dat we dankbaar mogen zijn voor de shops die wel open zijn en de liefhebber nog een warm hart toedragen :)

Zal het met de freakwinkels grotendeels niet te maken hebben dat er maar weinig voorraad is overgebleven afgelopen jaar? :)

Zal het met de freakwinkels grotendeels niet te maken hebben dat er maar weinig voorraad is overgebleven afgelopen jaar? :)

moet je wel op rekenen , als die uitverkocht zijn geraakt afgelopen jaar moet er ook nieuw ingekocht worden tegen hogere prijzen , dit gaat de klant dan ook merken , dat is niet zo gek , vond het verhaal van vanderelst wel heel duidelijk uitgelegd dat er in corona jaren weinig is bijgekocht en het daarom zo "ineens" omhoog gaat

Als je bedenkt dat er binnen de Eletronica branche een gemiddelde marge van ongeveer 5% te halen valt (ter referentie), dan kunnen de beduidend hogere marges in de vuurwerkbranche nog best wat naar beneden om de consument tegemoet te komen. Natuurlijk zijn er (soms terecht) argumenten tegenin te brengen en zou ik als importeur of winkelier ook zelf graag extra marge opstrijken zolang de consument betaalt, maar hier komt het wel op neer. Ik ben wat minder van de ‘het overkomt ons, zo is het nu eenmaal en we kunnen er niets aan doen’ redenatie. Wat kleinere wc papiertjes op een iets kleiner rolletje is makkelijk te accepteren, maar de ‘inflatie’ op met name nieuwe vuurwerkartikelen niet, zowel voor degenen die het wat breder als wat smaller hebben wat mij betreft.

Als je bedenkt dat er binnen de Eletronica branche een gemiddelde marge van ongeveer 5% te halen valt (ter referentie), dan kunnen de beduidend hogere marges in de vuurwerkbranche nog best wat naar beneden om de consument tegemoet te komen. Natuurlijk zijn er (soms terecht) argumenten tegenin te brengen en zou ik als importeur of winkelier ook zelf graag extra marge opstrijken zolang de consument betaalt, maar hier komt het wel op neer. Ik ben wat minder van de ‘het overkomt ons, zo is het nu eenmaal en we kunnen er niets aan doen’ redenatie. Wat kleinere wc papiertjes op een iets kleiner rolletje is makkelijk te accepteren, maar de ‘inflatie’ op met name nieuwe vuurwerkartikelen niet, zowel voor degenen die het wat breder als wat smaller hebben wat mij betreft.

er zullen ook genoeg losse freakwinkels zijn door heel het land die wel met je gaan meedenken in de prijs en je wat tegemoet gaan komen , maar importeurs stellen een prijs vast voor alle winkels , zowel groot als klein , dit is een adviesprijs , wat je hiermee doet als winkelier is meestal ( heb ook andere verhalen gelezen) vrij om te bepalen

moet je wel op rekenen , als die uitverkocht zijn geraakt afgelopen jaar moet er ook nieuw ingekocht worden tegen hogere prijzen , dit gaat de klant dan ook merken , dat is niet zo gek , vond het verhaal van vanderelst wel heel duidelijk uitgelegd dat er in corona jaren weinig is bijgekocht en het daarom zo "ineens" omhoog gaat

Wel vreemd, dat als er niet is ingekocht dat de prijsstijgingen vorig jaar al bijna 30% waren op reeds geïmporteerde voorraad. Dat was dan om de misgelopen omzet van corona recht te breien of niet ?

Wel vreemd, dat als er niet is ingekocht dat de prijsstijgingen vorig jaar al bijna 30% waren op reeds geïmporteerde voorraad. Dat was dan om de misgelopen omzet van corona recht te breien of niet ?

nee dat kan ik uitleggen , dit is wat de importeurs ons daarover verteld hebben , vorig jaar hebben ze ongeveer 30% nieuwe voorraad moeten bijkopen , dus 70% hadden ze staan tegen oude inkoop prijs , die 30% is veel te duur ingekocht door de container prijzen , de meeste importeurs kozen ervoor om de prijs stijging van die 30% te verdelen over het hele assortiment zodat de nieuwe producten niet extreem zouden stijgen , en dus alles wat duurder werd , dit jaar is alles nieuw ingekocht maar wel goedkoper als die 30% vorig jaar , alleen nu moeten ze 100% nieuw inkopen en dus over het algeheel stijgt het dus harder nu , ook is de productie in china moeilijker en duurder geworden , hoop dat het verhaal duidelijk omschreven is op deze manier , dit is het verhaal wat wij horen vanuit de importeurs

nee dat kan ik uitleggen , dit is wat de importeurs ons daarover verteld hebben , vorig jaar hebben ze ongeveer 30% nieuwe voorraad moeten bijkopen , dus 70% hadden ze staan tegen oude inkoop prijs , die 30% is veel te duur ingekocht door de container prijzen , de meeste importeurs kozen ervoor om de prijs stijging van die 30% te verdelen over het hele assortiment zodat de nieuwe producten niet extreem zouden stijgen , en dus alles wat duurder werd , dit jaar is alles nieuw ingekocht maar wel goedkoper als die 30% vorig jaar , alleen nu moeten ze 100% nieuw inkopen en dus over het algeheel stijgt het dus harder nu , ook is de productie in china moeilijker en duurder geworden , hoop dat het verhaal duidelijk omschreven is op deze manier , dit is het verhaal wat wij horen vanuit de importeurs

Als iedereen dit verhaal goed leest is het hopelijk volledig duidelijk. Tenminste wat winkeliers te horen krijgen van importeurs! :)

Elektronica gaat het hele jaar over de toonbank, dat is qua kosten- en batenmodel appels met peren vergelijken. Natuurlijk, enkele vuurwerkwinkels verkopen het hele jaar door. Maar meer dan 95% van het NL-vuurwerk wordt in december besteld en dan dus verkocht. Het moet dan in zeer korte tijd gebeuren. Terwijl er wel het hele jaar door kosten worden gemaakt om de verkoop mogelijk te maken en er grote investeringen aan ten grondslag liggen. Meerdere liefhebbers hebben in de afgelopen jaren geprobeerd een winkel van de grond te krijgen maar dat is de meesten vies tegen gevallen en is veelal daardoor ook niet gelukt.

Marges op seizoensproducten liggen zowieso anders. Op een ijsje bij de snackbar zit in de zomer meer dan 100% brutomarge en bij de Italiaanse IJssalons gaat dat zelfs naar 150%. De oliebol is nu op de Kermis nog enigszins te betalen maar met Oud & Nieuw is diezelfde bol bij dezelfde kraam toch 1,5 tot 2x zo duur. Allemaal zo oud als de weg naar Rome.

Aanbod voor elke portemonnee blijft er ook dit jaar genoeg, zolang een winkel ervoor open staat dat ook in te kopen. Het goedkopere vuurwerk is immers al jaren ook van wat mindere kwaliteit en niet elke winkel wil dat verkopen.

Wij leggen altijd uit aan onze klanten dat het vuurwerk voor de kleinere portemonnee ook van wat mindere grootte en kwaliteit is. Vuurwerkliefhebbers hoeven we dat natuurlijk niet eens uit te leggen, die weten dat zelf wel.

Daarnaast proberen we met onze Freak-acties en talloze aanbiedingen toch ons assortiment zo prijsvriendelijk mogelijk aan te bieden. Maar dat bepaalt iedere winkelier natuurlijk voor zich. Ook wij zijn en blijven ondernemers waar niet alleen het licht moet blijven branden maar als het kan er ook een beetje rook uit de schoorsteen mag komen...

er zullen ook genoeg losse freakwinkels zijn door heel het land die wel met je gaan meedenken in de prijs en je wat tegemoet gaan komen , maar importeurs stellen een prijs vast voor alle winkels , zowel groot als klein , dit is een adviesprijs , wat je hiermee doet als winkelier is meestal ( heb ook andere verhalen gelezen) vrij om te bepalen

Adviesprijzen, mijn vakgebied. Simpel gezegd de prijs die door een fabrikant heel hoog wordt neergezet, zelden tot nooit wordt gevoerd, slechts als referentiepunt dient om kortingen te kunnen schreeuwen (wat wettelijk overigens dan ook niet meer mag) en waar consumenten een bovengemiddelde dosis wantrouwen bij ontwikkelen.

maar als het kan er ook een beetje rook uit de schoorsteen mag komen...

Als ik bij een vuurwerkwinkel rook zie, dan ga ik snel de andere kant op rennen hoor :p

Maar zonder grappen, duidelijk en goed verhaal.
Zelf lang in de horecakeuken gewerkt, daar was inkoopprijs x4 of x5 normaal als globale berekening voor dekken overhead. Verschil tussen bruto en netto marge kan behoorlijk zijn.

Vroeger bleef het knallen tot 2:00 en meestal daarna ook nog wel. Afgelopen jaar viel het me al op dat het vrij vroeg stil was en ik de enige in de buurt was die nog bezig was. Misschien is/was het toeval, maar door de hoge prijzen zal er steeds minder “aantallen producten” worden gekocht denk ik. Misschien dat de omzet het zelfde blijft, maar er worden minder producten voor geleverd. Hierdoor zal het om 12 uur steeds eerder stil zijn. Toch wel jammer….

Kunnen we toch weer ladycrackers uit elkaar gaan slopen. Lekker veel lontjes...ow wacht...die mogen niet meer want knallen te hard...

Vroeger bleef het knallen tot 2:00 en meestal daarna ook nog wel. Afgelopen jaar viel het me al op dat het vrij vroeg stil was en ik de enige in de buurt was die nog bezig was. Misschien is/was het toeval, maar door de hoge prijzen zal er steeds minder “aantallen producten” worden gekocht denk ik. Misschien dat de omzet het zelfde blijft, maar er worden minder producten voor geleverd. Hierdoor zal het om 12 uur steeds eerder stil zijn. Toch wel jammer….

de hele trent is veranderd, vroeger had je knal spul. en de single shots en vuurpijlen. en tig kleine cakes enz. dat spul is allemaal weg gevallen.
Wat je de ook al voor de corona zag toen ik nog zelf bij vuurwerk winkel hielp. steeds meer mensen over gaan na compound boxen ook de gewone klant. je steekt hem aan hebt 1/2mins plezier en daarna nog 1 en klaar. waardoor steeds meer mensen met goed 15/20mins weer binnen zijn en voor je gevoel minder vuurwerk de lucht in gaat tegen over vroeger

Back
Bovenaan