Prijzen

ik vond net nog bonnen van 2021, 55 eu voor een special 4, was nu ineens 80-120 bij winkels, breakout voor 80 nu ineens 115-135. triple x 158 euro, was nu ineens 230-300....

Ik weet het!
Wat mij op viel toen de vuurwerkfolders in 2022 binnen kwamen, dat er nauwelijks prijzen in stonden wat een product kostte.
Als de prijzen zo omhoog gaan, dan kan ik beter met mijn gezin en familie een vakantie boeken naar een ander land waar het vuurwerk goedkoper is.

Prijsstijgingen zitten niet alleen aan de kant van de importeur he, ook ik als winkelier heb te maken met andere prijsstijgingen zoals personeel, electra, gas. Of wat denk je van een vuurwerkfolder welke door stijgende papierprijs flink zijn gestegen.

Het is de hele keten van productie tot winkel waar op meerdere aspecten prijsstijgingen zitten

Natuurlijk hebben jullie meer kosten, maar het start bij de importeur en de inkoopprijzen voor jullie. En daar zit vooral het effect van containerprijzen, en grondstoffen. de gasprijzen kelderen gelukkig weer, veel bedrijven mogen ook gebruik maken van het prijsplafond, zal gerust niet voor iedere winkelier zijn, maar uiteindelijk als het blijft zoals het nu is in januari, zouden de prijzen niet hard kunnen stijgen.

Natuurlijk hebben jullie meer kosten, maar het start bij de importeur en de inkoopprijzen voor jullie. En daar zit vooral het effect van containerprijzen, en grondstoffen. de gasprijzen kelderen gelukkig weer, veel bedrijven mogen ook gebruik maken van het prijsplafond, zal gerust niet voor iedere winkelier zijn, maar uiteindelijk als het blijft zoals het nu is in januari, zouden de prijzen niet hard kunnen stijgen.
Bij een importeur werken geen mensen, rijden geen wagens, hebben de bunkers geen keuringen enz etc?

Ik denk velen ons ons ook vergissen in de hele kostenketen. De kosten van keuringen, personeel (hun vaste lasten en wensen), brandstof voor bak en zaak, zijn hier allemaal een stuk hoger dan in andere landen, en het harder gestegen. Het is niet alleen de inkoop- en transportprijs van het vuurwerk zelf hè. In de hele keten zouden kosten moeten dalen om de aanschafprijs van vw te laten dalen... Nee, not gonna happen. Eerder dat in 2024/2025 er dusdanige indexatie van inkomens is geweest dat het qua draagvlak weer beetje hetzelfde wordt. Dus vw prijzen hoger, maar inkomen en bestedingsvermogen ook.

België heeft zichzelf wel uit de markt geprijsd en wordt met hun systeem en vwcultuur door NL wrs snel gepusht te stoppen danwel minderen. Duitsland blijft, ondanks zelfde hevige tegengeluiden als hier, nog wel even doorgaan. Gezien de importeurs hier daar vrijwel allemaal daar ook verkopen, tegen lagere ketenkosten, zou je denken dat ze wel wat aan spreiding zouden kunnen doen om hier ook een gezonde markt en traditie te kunnen houden, dus bv daar marktprijzen 10-20% omhoog, hier naar beneden. We willen toch nivellering binnen EU?
Bij een importeur werken geen mensen, rijden geen wagens, hebben de bunkers geen keuringen enz etc?

Jij hebt helemaal gelijk!
Dat begrijp ik ook wel, maar in Nederland wordt het langzamerhand in alles één grote graai cultuur.
Ik kreeg in 2022 een bonus van mijn werkgever voor mijn inzet voor 2022.
Moet je raden hoeveel hiervan overbleef?
Ik moest bijna de helft inleveren aan belasting. En dan moet je ook horen, dat de vuurwerkprijzen met 50% verhoogd zijn.
Dan wordt het allemaal niet grappig meer.

Jij hebt helemaal gelijk!
Dat begrijp ik ook wel, maar in Nederland wordt het langzamerhand in alles één grote graai cultuur.
Ik kreeg in 2022 een bonus van mijn werkgever voor mijn inzet voor 2022.
Moet je raden hoeveel hiervan overbleef?
Ik moest bijna de helft inleveren aan belasting. En dan moet je ook horen, dat de vuurwerkprijzen met 50% verhoogd zijn.
Dan wordt het allemaal niet grappig meer.
Alles wat je verdiend in Nederland wordt door ongeveer de helft belast. Dat is niets nieuws

Gelukkig staat Engeland op eigen benen en hebben een zeer breed aanbod tot f3 voor de consument , daar een keertje vieren is ook wel leuk .

Alles wat je verdiend in Nederland wordt door ongeveer de helft belast. Dat is niets nieuws

Dat weet ik, maar het klopt allemaal niet.
Ze moeten het juist in dit land stimuleren om te werken. Deze schenkingen van werkgevers moeten ze gewoon anders belasten.

hu wat zeg jij nou? De bunkers zijn juist van de importeurs???? daar rijden juist de vrachtwagens en heftrucks etc. Daar werken zeker wel mensen :)

Waarom de prijzen in Duitsland niet of nauwelijks gestegen zijn heb ik wel een verklaring voor. Als we kijken naar de discounters en supermarkten die het vuurwerk aanbieden hebben we geen stijgingen gezien of soms op een enkel artikel.

Deze grote organisaties zoals Aldi, Lidl, de edeka groep ect ect hebben heel veel macht. Individueel draaien deze ketens rond de 24 miljard euro omzet per jaar en jullie kunnen dan wel voorstellen hoeveel macht en inkoopkracht deze organisaties hebben. Met andere woorden.. Als Weco of Nico met prijsverhogingen komt moeten zij dit tot in detail kunnen uitleggen anders wordt het simpelweg niet geaccepteerd. Als je zaken doet met deze organisaties teken je ook dikke contracten met voorwaarden waar je aan moet voldoen, doe je dit niet volgt er een mega claim.

Terug naar eigen land zien we deze onderhandelingsmacht van de winkels niet terug. Eigenlijk kan geen enkele winkel druk zetten bij een signaal zoals dit dat de prijzen nog verder zullen stijgen. Je kan als winkel dreigen dat je gaat overstappen naar een andere importeur maar door de overname golf de afgelopen jaren blijven er maar een paar importeurs over. Je raadt het al die kunnen doen wat ze willen op deze manier. De enige een beetje onafhankelijke partij in deze is China red. Dit is eigenlijk meer een inkoopgroep van winkeliers dan een echte importeur. Laten we hopen dat zij de concurrentie aan willen gaan.

Kijk even gewoon naar andere landen en we hebben niet zo veel te klagen. Ik ken geen Land waar het goedkoper is, en nee ons kwaliteitsspul kun je niet met die supermarktrommel uit Duitsland vergelijken. Vuurwerk speciaalzaken in Duitsland waar ze vergelijkbare merken als in NL verkopen zijn net zo duur. België is inmiddels duurder, zelfs polen is duurder. Zat een filmpje uit Amerika te kijken 500 grammers van slechte kwaliteit beginnen bij 50euro. Compound van een kilo kost 200+. Zwitserland is veel duurder. enz enz.

Kijk, we betalen veel geld, dat ben ik met iedereen eens, maar ik heb niet het idee dat we als land genaaid worden.

Straks hopen op wat freakacties en we zijn weer spekkoper.

Ik zeg ook niet dat het te dujr is in Nederland, ik denk alleen wel dat als de prijzen zo blijven stijgen dat steeds meer mensen af gaan halen en er dus veel minder vuurwerk verkocht gaat worden. Dat zal de traditie zoals we die nu kennen dus ook zeker veranderen.

gewoon harder werken, 1 biertje minder per weekend avond en aan het eind van het jaar kan je gewoon je vuurwerk kopen.

gewoon harder werken, 1 biertje minder per weekend avond en aan het eind van het jaar kan je gewoon je vuurwerk kopen.

of het duurder wordt of niet, het is nog wel te betalen, maar gaat uiteindelijk meer om een principe kwestie. een oliebol van 5 euro per stuk is ook nog wel te betalen, maar dan zou je ook denken, laat maar zitten

Sorry hoor, dat roepen dat het in Nederland allemaal kut is, wordt ook wel een beetje slap.
Het staat je altijd vrij om te emigreren naar een land waar je het beter denkt te kunnen krijgen ..
No offence.

Makkelijk gezegd met kinderen/fam/werk hier in Nl. Er zijn landen waar je het beter hebt maar ook slechter. Ken geen ander land waar de werkweigeraars en profiteurs overal zo makkelijk mee wegkomen. Als je als brave huisvader overwerkt omdat je werk daar om vraagt word je flink belast in je portemonnee. Genoeg geklaagd pauze is voorbij.

Back
Bovenaan