Prijzen

Waar haal jij deze informatie vandaan? Geloof jij het zelf? Als dit zo zou zijn dan geloof me dat dan zelfs de freaks zullen afhaken en spontaan afkicken. Wanneer een Transbomber als voorbeeld al dik over de 150 euro gaat dan stop ik met het vuurwerk in Nederland kopen, dan blijft het bij vuurwerk uit Duitsland totdat het daar ook te duur gaat worden.

Same here. Als ik straks meer dan 150 per box moet betalen dan is het eigenlijk klaar wel met de liefhebberij. Echter heb ik dezelfde geluiden gehoord. Aan de andere kant zijn de containerprijzen weer flink aan het zakken, dus heb ik mijn bedenkingen aangezien alles voor volgend jaar nog binnen moeten komen, maar goed we gaan het wel zien.

Nú voorspellen wat de prijzen van 2023 worden is even accuraat als een Russische raket: Een aanzienlijke kans dat je ernaast zit :wink:

Shit, zitten ze toch aardig goed want Ruskies weten in Oekraïne het elektriciteitsnetwerk aldoor flink plat te leggen.

Ik wil hier niet over beginnen maar om mijn punt kloppend te houden: Dat lukt ze door raketten in massa te sturen. Er zijn er heel wat die naast schieten of niet afgaan

Ik verwacht dat de prijzen volgend jaar even duur zullen zijn. Container prijzen zijn inmiddels alweer gehalveerd kwa prijs en dat geldt ook voor vuurwerk.

De prijzen hangen niet alleen samen aan de containerprijzen he, dat was eerst de grootste factor maar je zit nu met allerlei enorme stijgingen in kosten. Waaronder grondstoffen, dat was vorig jaar al enorm aan het stijgen en dat is niet gestopt. De fabrieken in China moeten aan veel meer eisen voldoen dan een paar jaar geleden, wat fabrieken enorm veel geld kost. Buiten de fabrieken die door de overheid daar worden gesloten, vallen de kleinere fabrieken om door de hoge extra kosten die ze krijgen vanuit de overheid ( en dat stond nog los van weinig verkoop/productie door corona ). En alle bijbehorende kosten die komen kijken voor de importeurs en winkeliers, want de kosten worden niet alleen berekend aan de inkoopkosten van de spullen in China. Alles t/m het uitgeven in de winkel wordt berekend. Los van de geluiden die er inderdaad gaan over de prijzen van volgend jaar hoef je ook geen econoom te zijn om te beseffen dat het volgend jaar duurder wordt. Ieder geval absoluut niet goedkoper, ondanks lagere containerprijzen dan vorig jaar.

Het is voor mij vrij simpel: ik heb dit jaar nog flink kunnen kopen omdat ik echt de koopjes opgezocht heb. Gaan deze verkoop prijzen blijven/stijgen dan is de lol voor mij er wel een beetje af. Dat heb ik er gewoon niet voor over.
Wordt dan gewoon 1 of 2 compounds voor 0.00 uur …

Ik trap maar even af voor het komende jaar.

De container prijzen zijn gestabiliseerd naar het niveau van voor de Corona. Ik heb het dan wel over het normale container vervoer en geen vuurwerk maar dit stijgt en daalt in verhouding. De vraag in China naar producten ( niet alleen vuurwerk) daalt door de krimpende economie en toegenomen Inflatie. Prijs technisch moeten we goedkopere inkoopprijzen gaan zien tenzij er natuurlijk een nieuwe uitdaging ontstaat zoals bijv Corona. China heeft overigens geen last van de energie crisis.. in tegendeel ze kopen heel goedkoop olie en gas van Rusland nu wij (Europa)dat niet meer doen.

Vuurwerktechnisch hebben we in NL een bizar verkoop jaar gehad waar de winkeliers veel mensen hebben moeten teleurstellen in de losse verkoop omdat het simpelweg op was. De importeurs hebben in verhouding met andere jaren heel weinig op voorraad en zullen veel moeten gaan importeren om de voorraden weer aan te vullen.

Ik verwacht dan ook dat de prijzen echt een heel stuk moeten dalen tov de afgelopen jaarwisseling want er zijn geen redenen op dit moment die rechtvaardigen om deze hoge prijzen te blijven hanteren. Ik doel dan voornamelijk op de prijzen zoals 230 euro voor een 30mm als voorbeeld.

Persoonlijk ben ik bang dat importeurs zoals lesli het prijsbeleid van afgelopen jaar als een geslaagd experiment zien en aannemen dat het vuurwerk toch wel verkocht wordt ondanks de hoge prijzen en deze dan ook kunstmatig hoog gaan houden.

Anyway de prijzen in België bleken een goede graadmeter omdat deze verkoop het hele jaar doorgaan en dus ook de nieuwe import eerder in de winkel ligt..

We gaan het zien..

Plausibel verhaal, maar ik ben bang dat importeurs en winkeliers denken: ze kopen het toch wel …
Het zou mij verbazen als de prijzen gaan zakken.

Plausibel verhaal, maar ik ben bang dat importeurs en winkeliers denken: ze kopen het toch wel …
Het zou mij verbazen als de prijzen gaan zakken.

Dat is ook mijn gedachte, echter hoop ik dat ze kunnen bedenken dat deze massale vuurwerkverkoop slechts eenmalig was : veel mensen hebben gestookt die normaal gesproken niet of nauwelijks stookten, puur om er twee jaar corona ellende weg te knallen.

Dat is ook mijn gedachte, echter hoop ik dat ze kunnen bedenken dat deze massale vuurwerkverkoop slechts eenmalig was : veel mensen hebben gestookt die normaal gesproken niet of nauwelijks stookten, puur om er twee jaar corona ellende weg te knallen.

Vergeet ook niet dat er puur wordt gekeken naar de totale omzet in euro’s en dus ook incl een mega prijsstijging. Afzet in kilo’s was een eerlijker vergelijk geweest. Voor de branche klinkt het natuurlijk lekker om zo’n stijging te laten zien in de media maar in werkelijkheid zal het niet zo’n grote stijging zijn in volume.

Vergeet ook niet dat er puur wordt gekeken naar de totale omzet in euro’s en dus ook incl een mega prijsstijging. Afzet in kilo’s was een eerlijker vergelijk geweest. Voor de branche klinkt het natuurlijk lekker om zo’n stijging te laten zien in de media maar in werkelijkheid zal het niet zo’n grote stijging zijn in volume.

Dat klopt, maar ook een kanttekening dat ik zelden zoveel winkels heb gezien die eigenlijk compleet leeg waren de 31e. Of dit met de levering te maken had of niet dat is onbekend.

Vond het naast de opmerkelijke ervaringen van lege winkels en klagende verkopers over leveringen van importeurs die uitbleven vrij beroerd qua hoeveelheid vuurwerk dat in de plaats waar ik het vierde dat de lucht in ging. Enkele grootverbruikers en dat was het, niet het grote spectakel van overal gevulde lucht van 18.00-02.00. Opvallend. Wellicht omdat er relatief weinig winkels daar een groot gebied voorzien..

Terug naar het onderwerp. Ik ben erg bang dat nu er geroken is aan de hogere prijzen de importeurs (met de usual suspect voorop..) dit niet zomaar zullen laten zakken. Het is afgelopen jaar al belachelijk geweest. 160 voor een Something Different vragen, vond de 80 die ik betaald heb al veel tov de 60 een jaar eerder. Maar ja, mensen kochten het toch en hebben geen weet van de onderliggende redenen. Ach, alles word duurder toch? Dat er vele invloeden zijn op de prijzen van afgelopen jaar die op dit moment geen rol meer spelen is dan irrelevant. Het zaadje is geplant en het volk koopt wel.

Zullen de freakshops ook de nekslag hebben gekregen nu de voorraden op zijn?

omzetverhoging = prijsverhoging

110mln - 77mln : 77 = 42% , dat is het prijsverschil 19/20 - 22/23 ook ongeveer geweest:)

Misschien dat het risico m.b.t. het inkopen van grote(re) voorraden (door ellende afgelopen jaren) ook wel een reden zijn van de lege winkels.

Na verhogingen laten verlagingen vaak lang op zich wachten.

Of het nou gaat om boodschappen, de prijs aan de pomp, huurprijzen, huizenprijzen. Ik verwacht niet dat vuurwerk een positieve uitzondering gaat zijn.

Na verhogingen laten verlagingen vaak lang op zich wachten.

Of het nou gaat om boodschappen, de prijs aan de pomp, huurprijzen, huizenprijzen. Ik verwacht niet dat vuurwerk een positieve uitzondering gaat zijn.

Verlagingen? Wij hebben als winkelier al te horen gekregen dat de kost-, inkoop- en verkoopprijzen nog verder zullen stijgen... :sad:

2023 en 2024 zullen uitdagende jaren worden voor vele (besteedbaar inkomen, arbeid, Oekraïne, digitaal geld, klimaat). Zelf verwacht ik niet dat dit jaar een nieuw recordjaar wordt qua omzet. Er wordt hard aan gewerkt om de economie af te remmen.
Gaat er minder verkocht worden voor meer of meer verkocht voor minder. :rolleyes:

Back
Bovenaan