HVLV - Gemeentelijke verboden

Hoe zit dat met een besluit tot zo'n gemeentelijk verbod? Is dat 1x er doorheen stemmen en het staat tot het herroepen wordt? Of wordt er elk jaar opnieuw gewogen, en ook gestemd?

Hoe zit dat met een besluit tot zo'n gemeentelijk verbod? Is dat 1x er doorheen stemmen en het staat tot het herroepen wordt? Of wordt er elk jaar opnieuw gewogen, en ook gestemd?

Het is Politiek. Dat betekent dat op elk moment, desnoods 100x per jaar, een voorstel ingediend kan worden. Of dat nou over een nieuw marktplein, aanpassen van een verkeerssituatie, sluiting van een kroeg of een lokaal afsteekverbod. Je mag het telkens opnieuw blijven proberen, desnoods met een kleine aanpassing. Natuurlijk moet het wel realistisch blijven en zal een Gemeenteraad op een gegeven moment ingrijpen want het kost allemaal tijd en energie.

Ook in de Tweede Kamer worden er dagelijks voorstellen ingediend waarvan iedereen van tevoren al weet dat er geen meerderheid voor zal zijn. Maar die Politieke Partij en/of Politicus staat daar voor zijn achterban.

Dus natuurlijk gaan Partij vd Dieren en GL weer proberen om zowel op Gemeente als op landelijk niveau een verbod erdoor te krijgen. Maar dat gebeurt dus ook al tientallen jaren elk jaar opnieuw...

Overigens betekent dit ook dat er dus een voorstel ingediend mag worden om een eerder aangenomen Lokaal Afsteekverbod weer van tafel te krijgen zoals ze in Apeldoorn gaan proberen na de aanstaande Gemeenteraadsverkiezingen.

Dus Bruls brult voor de bluf dat in zijn gemeente komende jaarwisseling vuurwerk weer verboden gaat zijn...drammertje

Succes met zo een gemeentelijk verbod.... zelfs met een nationaal verbod knalt het als een malle.

Valt er wat te doen tegen de verboden in de grote steden?

Want zoals het nu is, is het oneerlijk. Je houdt je aan de regels en ziet dan opeens je verdere buren F2 en F3 afsteken en de politie die er niks tegen doet, maar wel de mensen met Cat 1 komt checken. :bonk:

Onmiddellijk met dit soort verboden stoppen. Drank en drugsmisbruik aan banden leggen. Geweld tegen hulpverleners zwaar beboeten. Aanpak illegale vuurwerkhandel.

In Amsterdam is GroenLinks gisteren flink afgestraft, ten gunste van PvdA. Dat kan voor onze zaak een voorzichtige (beide liggen dicht bij elkaar) positieve verschuiving betekenen.

Andere gemeenten zulke trends?

Hier in Groningen blijft GL helaas de grootste, ondanks verlies, en zelfs winst voor pvdd...

Ja in Groningen is het probleem gewoon verschoven, van gl naar de pvdd. Pvdd is volgens mij nog “agressiever” in hun strijd. Ik hoop dat de gemeente blijft bij het standpunt dat ze niet voor “alleen een lokaal verbod” zijn.

In Apeldoorn lijkt er nu een meerderheid tegen een gemeentelijk verbod te zijn na deze verkiezingen, hopelijk draaien ze het voor december nog terug :).

In Apeldoorn lijkt er nu een meerderheid tegen een gemeentelijk verbod te zijn na deze verkiezingen, hopelijk draaien ze het voor december nog terug :).

Ik zat daar ook al even naar te kijken. CDA Apeldoorn, de grote aanjager van het Lokale Afsteekverbod in A'doorn, is keihard afgestraft en zijn van 5 naar 2 zetels gegaan. Weet jij wat het standpunt is van de het "nieuwe" WijApeldoorn?

De Apeldoornse Gemeenteraad kent 39 zetels. Ik kom met de voorlopige uitslag in de hand en er vanuit gaande dat de partijen hun mening niet hebben veranderd, nu tot 18 zetels tegen een lokaal verbod. Dat zijn er nog niet genoeg.

In Amsterdam is GroenLinks gisteren flink afgestraft, ten gunste van PvdA. Dat kan voor onze zaak een voorzichtige (beide liggen dicht bij elkaar) positieve verschuiving betekenen.

Andere gemeenten zulke trends?

Hier in Groningen blijft GL helaas de grootste, ondanks verlies, en zelfs winst voor pvdd...

Bijna overal winst voor de lokale partijen behalve in de grote steden, daar profiteert met name links.. Maar dat in Stad Pvdd nog groter is geworden.. :thumbsdown:

Ik zat daar ook al even naar te kijken. CDA Apeldoorn, de grote aanjager van het Lokale Afsteekverbod in A'doorn, is keihard afgestraft en zijn van 5 naar 2 zetels gegaan. Weet jij wat het standpunt is van de het "nieuwe" WijApeldoorn?

De Apeldoornse Gemeenteraad kent 39 zetels. Ik kom met de voorlopige uitslag in de hand en er vanuit gaande dat de partijen hun mening niet hebben veranderd, nu tot 18 zetels tegen een lokaal verbod. Dat zijn er nog niet genoeg.

WijApeldoorn heeft het volgende standpunt in de Stemwijzer aangegeven: (Klein) siervuurwerk voor de feestvreugde moet kunnen, grote nitraatknallers niet. Maar echt alleen op oudejaarsavond. Hierbuiten moet streng gehandhaafd worden.

Op basis van de Stemwijzer kom ik dan op de volgende verdeling:
Vuurwerk.png

Screenshot_3.jpg

Het CDA geeft alleen het volgende commentaar: We willen een veiliger en gezelliger oud en nieuw vieren. Ons voorstel is dat vuurwerk alleen in buurt- of verenigingsverband worden afgestoken en consumentenvuurwerk hoort daar niet bij. Er zijn teveel slachtoffers van vuurwerk.

Die zijn dus nog steeds tegen, maar hebben wel eens gezegd voor de Stemwijzer.

Ik las eerst allemaal berichten dat GL ingeleverd heeft, vervolgens dat ze zo blij zijn omdat ze op meer plekken in de gemeenteraad zijn gekomen.

Tja als ze overal maar 1 zeikende luis in de pels nodig hebben om irritante verbodsvoorsrellen te doen...

Dan hoop je dat de rest vd raad WEL nadenkt.

WijApeldoorn heeft het volgende standpunt in de Stemwijzer aangegeven: (Klein) siervuurwerk voor de feestvreugde moet kunnen, grote nitraatknallers niet. Maar echt alleen op oudejaarsavond. Hierbuiten moet streng gehandhaafd worden.

Op basis van de Stemwijzer kom ik dan op de volgende verdeling:
Bekijk bijlage 65649

Bekijk bijlage 65650

Het CDA geeft alleen het volgende commentaar: We willen een veiliger en gezelliger oud en nieuw vieren. Ons voorstel is dat vuurwerk alleen in buurt- of verenigingsverband worden afgestoken en consumentenvuurwerk hoort daar niet bij. Er zijn teveel slachtoffers van vuurwerk.

Die zijn dus nog steeds tegen, maar hebben wel eens gezegd voor de Stemwijzer.

Pas alleen wel op dat je jezelf niet té rijk rekent. Je hebt in jouw overzicht partijen op Voor vuurwerk staan terwijl die vorig jaar toch echt tegen vuurwerk hebben gestemd toen de aanpassing van de APV doorgevoerd moest worden:

CDA, 50PLUS, SGP, GroenLinks, ChristenUnie, NDA, Verenigde Senioren Partij, Partij voor de Dieren en de PvdA hebben allemaal voor het Lokale Afsteekverbod gestemd. De VVD, Groei en Toekomst, SP, GemeenteBelangen en Lokaal Apeldoorn stemden tegen.

In jouw overzicht heb je PvdA en 50Plus dus eigenlijk aan de verkeerde kant van de streep staan, zij willen in Apeldoorn helaas echt van het vuurwerk af. Met die verschuiving is het anti-vuurwerk-kamp dan helaas al in de meerderheid.

Groei en Toekomst, NDA en Verenigde Senioren Partij zijn verdwenen en als ik het goed heb begrepen deels opgegaan in WijApeldoorn. Maar dat zou dan een mix aan voor- en tegenstanders van een verbod zijn. Het zou weleens essentieel kunnen zijn wat hun officiële standpunt is t.a.v. het Lokale Afsteekverbod in Apeldoorn.

Want het blijkt helaas wel dat die Stemwijzer die jij als bron gebruikt niet op de lokale waarheid is gebaseerd.

Pas alleen wel op dat je jezelf niet té rijk rekent. Je hebt in jouw overzicht partijen op Voor vuurwerk staan terwijl die vorig jaar toch echt tegen vuurwerk hebben gestemd toen de aanpassing van de APV doorgevoerd moest worden:

CDA, 50PLUS, SGP, GroenLinks, ChristenUnie, NDA, Verenigde Senioren Partij, Partij voor de Dieren en de PvdA hebben allemaal voor het Lokale Afsteekverbod gestemd. De VVD, Groei en Toekomst, SP, GemeenteBelangen en Lokaal Apeldoorn stemden tegen.

In jouw overzicht heb je PvdA en 50Plus dus eigenlijk aan de verkeerde kant van de streep staan, zij willen in Apeldoorn helaas echt van het vuurwerk af. Met die verschuiving is het anti-vuurwerk-kamp dan helaas al in de meerderheid.

Groei en Toekomst, NDA en Verenigde Senioren Partij zijn verdwenen en als ik het goed heb begrepen deels opgegaan in WijApeldoorn. Maar dat zou dan een mix aan voor- en tegenstanders van een verbod zijn. Het zou weleens essentieel kunnen zijn wat hun officiële standpunt is t.a.v. het Lokale Afsteekverbod in Apeldoorn.

Want het blijkt helaas wel dat die Stemwijzer die jij als bron gebruikt niet op de lokale waarheid is gebaseerd.

Laten we er het beste van hopen, al ontkend de PvdA dat ze voor een verbod hebben gestemd, een maat van me heeft mailcontact met de PvdA gehad en die gaven aan dat dit een fout van de Griffie is geweest.

Altijd jammer dat partijen de stemwijzer proberen te beïnvloeden op zo'n manier. Vooral dat de CDA in de stemwijzer zegt voor vuurwerk te zijn, maar verderop in de toelichting weer iets zegt wat wettelijk op dit moment helemaal niet mogelijk is.

Back
Bovenaan