Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Ben geen meteoroloog, maar het GFS model voor de 31ste ziet er zowel qua wind als qua neerslag ineens veel beter uit dan gisteren!![]()
Bekijk bijlage 69737
Hier word ik dus moedeloos van. En ze krijgt waarschijnlijk nog haar zin ook. Wat zijn vuurwerkhaters toch trieste mensen. Dit motiveert me alleen maar om toch te knallen. Veel mensen kunnen hun vuurwerk geen jaar bewaren. Het gaat hoe dan ook de lucht in. Op oudejaarsavond zelf of de dagen ervoor/erna.
Nieuwste GFS ensemble: weinig verandering. Ik ga niet in teveel details in op wat er getoond wordt.
Wind: gemiddeld 4,5 m/s. Extreme waarden in het ensemble 2 tot 8 m/s. Geen duidelijke voorkeur voor een hogere of lagere waarde (dus geen bundeling van lijntjes rond een bepaalde waarde).
Neerslagkans: aanwezig. Hoogste waarde rond 0 uur is 24 mm voor het laatste tijdvak die dag. Gemiddeld: 1 mm. Dus dat valt mee.
Temperatuur: tussen 0 en 12 C. Hier wel enige clustering als het om de waarden < 5 C gaat en boven de 10 C. Maar beetje spijkers op laag water zoeken. Gemiddelde waarde 7 C weer.
Over het algemeen geldt dat voor de 30e de spreiding gering is. Vanaf de 30e neemt de spreiding (dus scala aan mogelijkheden/bandbreedte) sterk toe. Dat betekent dat de verwachting voor alle parameters nog veel te onzeker is om in details te treden.
Zowel GFS alsmede ECMWF hebben een goed doorstroomde rug rond middenacht maar wel met aardig wat isobaren, EC meer als GFS.
Kortom….mistkansen lijken erg klein, de neerslagkans ligt laag. De wind uit het zuidwesten tot zuidzuidwesten is wel aanwezig, zeker aan zee waait er minimaal een krachtige wind, 6 Bft, binnenland matig, 3-4, soms 5 Bft maar dat zou best nog wel eens iets meer zijn. Ofwel kantje boord allemaal zoals het nu lijkt op wind gebied…
1e plaat EC, tweede plaat GFS..Bekijk bijlage 69744Bekijk bijlage 69745
Daar zou ik als het kon nu direct voor tekenen. Voor mij klinkt dit prima, mist en regen kansen liggen laag. De voorspelde wind kan ik mee leven. Liever iets minder, maar de andere 2 vind ik echt stukken beroerder. Bedankt maar weer David![]()
Slecht nieuws: Zware storm tijdens oudejaarsnacht.
Als het een beetje tegen zit, vieren we dit jaar oud en nieuw weer zonder vuurwerk! Al enkele dagen lang komen diverse modellen met flinke stormkaarten op de proppen voor aankomende jaarwisseling. De storm begint naar verwachting in de loop van de avond van 31 december, en houd tot diep in de ochtend van 1 januari aan.
En de kaarten liegen er niet om. Als deze modellen uitkomen dan gaat het om een storm waar doorgaans een code rood voor wordt afgegeven. Met windstoten van 100 tot 120, en volgens enkele modellen zelfs 145 / 150 kmph.
Vuurwerk afsteken of een vreugdevuur houden is dan levensgevaarlijk. Er bestaat een grote kans dat dit verboden zal worden… voor de 3e keer op rij…
Voor nu is het een kwestie van afwachten, maar wij houden jullie uiteraard op de hoogte zodra we meer zekerheden hebben.
MeteoNederland volg onze pagina en blijf op de hoogte. Volg ook MeteoNederland LIVE voor meer updates.