Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een beetje wind is wel gunstig tegen mist en rook. Dan is dat sneller weg.
2019-2020 was voor veel gebieden dramatisch met de mist. Bij ons viel het mee, maar rond 02:00 zat het ook potdicht.
Het is nog even afwachten natuurlijk, maar het lijkt wel een zachte jaarwisseling te worden.

Wat mij betreft hoop ik nu op eenzelfde scenario als afgelopen jaar. Met windkracht 3/4 was het hier qua wind net te doen. Geen regen. Lekker warm buiten, kon gewoon in mijn trui stoken.

Oper Gfs06 for president.

Rug van hogedruk op oudejaarsavond.
Windkracht 2 en droog. Enkel in het oosten wat regen.

GFSOPME06_210_9.png

Oper Gfs06 for president.

Rug van hogedruk op oudejaarsavond.
Windkracht 2 en droog. Enkel in het oosten wat regen.

Niet om de feestvreugde te ruineren, maar je vergeet te melden dat het zo'n beetje de hele dag (mot)regent en hard waait, en dat het pas tegen het eind van de avond een keertje droog en rustiger wordt :D. Haha, maar goed, zo'n rug over het front heen zou top zijn ja. Onze enige hoop eigenlijk! :shy: Even kijken hoe deze optie in de pluim ligt straks!

Gisteren de app Windy geïnstalleerd om het allemaal ook wat meer in de gaten te houden. Daar werd ik niet echt blij van. Net na twaalf uur gaven zowel GFS als ECMWF echter perfect weer aan, wind tussen de 5-15 km/u. GFS nu nog steeds. ECMWF echter dramatisch met rond de 30 km/u. Het vliegt dus nog alle kanten op. Net als vorig jaar. Toen hadden we tot na Kerst nog paniek. Ik wacht de berichten van onze weermannen in spanning af!

Persoonlijk heb ik dan liever wat meer wind dat de regen. Bij wind kun je wel stoken, al is het met vlagen en beetje gokken wanneer je iets afsteekt. Maar met regen is dat tog anders, dan sta je ook al snel alleen buiten. Dat is met alle andere weer types tog anders.

Mee eens, voor de sfeer is regen echt niks, blijven veel mensen toch binnen inderdaad, terwijl bij wind dat vaak niet echt is!

Kan hier echt nu flink van balen.. maar we kunnen er niks aan doen. Alleen hopen dat het minder wordt.
Persoonlijk vind ik regen ook wat erger dan Wind. Te veel wind is natuurlijk ook echt killing maar als het regent is het stoken toch echt minder leuk..

Goed: als het zo nauw komt, wat ik zo van je aanneem, dan moeten we stellen dat de letterlijke weergave van het model nu iets meer dan 7 m/s is. We zitten daarmee dus heel duidelijk aan een grens. De mediaan tikt zelfs de 8 m/s aan. Ik wil niemand teleurstellen en kan dat op deze termijn overigens ook niet echt. Storm lijkt erg onwaarschijnlijk nu, maar als we kijken naar alle mogelijkheden is de verwachting er gemiddeld niet beter op geworden. Er is een groep van ongeveer 20-25% die de wind onder de 5 m/s houdt.

Mwah, zo nauw ook weer niet hoor denk ik, is meer een kleine inschatting aan de hand van posts op het forum met betrekking tot voorgaande jaarwisselingen. Al een aantal jaar windkracht 3/4 geweest en dan spraken velen over een top jaarwisseling. En kan mij voorstellen dan windkracht 5 toch wel wat heftig wordt

Laat je toch allemaal nog niet gek maken ;) Het duurt nog 8 dagen dus het is nog erg onbetrouwbaar. Woensdag of Donderdag ga ik me pas zorgen maken.

Eigenlijk moeten we de traditie uitbreiden, naar midzomernacht bijvoorbeeld. Heb je vaak veel prettigere omstandigheden. Mooier weer, het wordt in de nacht nooit echt donker dus vaak met een donker blauwe achtergrond (vind ik veel mooier met vuurwerk dan pikzwart). We zouden het gewoon eens moeten afspreken. Deze traditie nu is ook begonnen doordat mensen het zijn gaan doen.

Eigenlijk moeten we de traditie uitbreiden, naar midzomernacht bijvoorbeeld. Heb je vaak veel prettigere omstandigheden. Mooier weer, het wordt in de nacht nooit echt donker dus vaak met een donker blauwe achtergrond (vind ik veel mooier met vuurwerk dan pikzwart). We zouden het gewoon eens moeten afspreken. Deze traditie nu is ook begonnen doordat mensen het zijn gaan doen.

Zal de brandweer denk een minder goed idee vinden :D

Laat je toch allemaal nog niet gek maken ;) Het duurt nog 8 dagen dus het is nog erg onbetrouwbaar. Woensdag of Donderdag ga ik me pas zorgen maken.

precies dit ja, 999 van de 1000 klopt er van te voren geen zak van. ik geloof het pas op de dag zelf, en dan nog... zit zelf aan de kust dus ben bang dat het hier hetzelfde als vorig jaar zal worden, was okay, maar goud bakken waren zonde

Niet om de feestvreugde te ruineren, maar je vergeet te melden dat het zo'n beetje de hele dag (mot)regent en hard waait, en dat het pas tegen het eind van de avond een keertje droog en rustiger wordt :D. Haha, maar goed, zo'n rug over het front heen zou top zijn ja. Onze enige hoop eigenlijk! :shy: Even kijken hoe deze optie in de pluim ligt straks!

Oper ligt helaas onderin de pluim. Zie hieronder (zwarte lijn bij pijl). De rest houdt veel meer wind.

GFS_ens06.png

Hier plaatselijk zegt buienradar 31-12 regen en zw4 wind .
Maar dat kan van smorgens tot smiddags nog veranderen en het jaar door weet ik uit buienradar ervaring als die aangeeft dat het vandaag gaat regenen dan moet ik mijn zonnebril niet vergeten en wanneer er staat dat het niet gaat regenen en zonnig wordt dan moet ik mijn regenpak meenemen :thumbsup:

Gelukkig zitten hier mensen met verstand van de voorspellingen dus zal wel loslopen,,, maar ik maak me dus ook niet gek voordat het de 31e is .

Zal de brandweer denk een minder goed idee vinden :D

Er zijn altijd wel redenen om iets niet te willen en de tegenstanders zouden dit idee volledig mesjogge vinden. Maar we moeten de omgekeerde beweging gaan maken denk ik i.p.v. heel gedwee een traditie stukje bij beetje naar de knoppen te laten gaan.

"
Hoe ver vooruit kun je het weer voorspellen?
‘We kunnen het weer met een vrij grote betrouwbaarheid één tot vijf dagen vooruit voorspellen. Als we drie dagen vooruitkijken, zitten we aan een betrouwbaarheid van ongeveer 95 procent. Daarna zakt de zekerheid sterk. Het weer is een chaotisch systeem.
"

Over 5 dagen maar eens weer kijken.

Ach, alle weerwebsites geven aan dat hier nu windkracht 3 zou moeten staan, het is hier nu al uren bijna wind stil. Ik heb al eens eerder gehad dat het totaal niet waaide tot een uur of 10 en er voor middennacht ‘storm’ was voorspeld. Al het goud toen vóór 22:00 gedaan, en dat ging helemaal prima.

Hangt wel een beetje af van wat je als "goed" of "fout" ziet. De kans dat het winterweer wordt met sneeuw en ijs is op basis van de ensembles kleiner dan 5% en dat is ook behoorlijk zeker.
Nog iets: de kou van 1 tm 18 december was door diverse modellen al weken van te voren voorzien in de zin dat de kans erop duidelijk vergroot was. De verzachting erna ook, al was dat een dubbeltje op zijn kant. Op basis van enkele modellen neemt de kans op koud weer met wind uit O vanaf medio januari overigens weer duidelijk toe.
Kortom: voor trends is de middellange en lange termijn steeds bruikbaarder aan het worden. Maar voor details, zoals vuurwerkliefhebbers wensen gezien restricties die er zijn in de tijd voor het afschieten van vuurwerk, is het misschien wel pas 2-3 dagen van te voren duidelijk. Een kanttekening hier weer bij is dat sommige situaties zich veel makkelijker laten verwachten dan andere, met name als modellen aangeven dat we op de grens van twee luchtsoorten komen te zitten of dat er sprake is van bifurcatie. Dat laatste is iets wat je in de ensembles ziet. Je ziet dan niet vijftig ogenschijnlijk willekeurige lijntjes die een breed spectrum met daarin veel variatie beslaan, maar vijftig lijntjes die zich clusteren in voornamelijk twee groepen: het wordt of duidelijk te koud of het wordt duidelijk te warm (bivoorbeeld).
Nu zien we echt een forse spreiding met qua wind een relatief (vrij) hoog gemiddelde. Kortom: je hebt helemaal gelijk! Over vijf dagen weten we heel waarschijnlijk veel meer met zekerheid te zegggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan