Het weer op 31 december en 1 januari.

Laatste update voor Kerst​

Dit is voorlopig mijn laatste bericht voor Kerst over deze mogelijke winterontwikkeling. Daarna volgt er weer een nieuwe update. De komende dagen morgen tot en met woensdag ben ik gewoon aan het werk, waardoor ik weinig tijd heb om de modellen actief te volgen.Normaal duik ik hier vooral dieper in bij extreme weersituaties, in het kader van mijn andere hobby: stormchasen. De ontwikkelingen richting oud en nieuw en begin januari zijn echter interessant genoeg om nu toch even uitgebreid te delen. Zoals David het zo mooi zei dit soort situaties pakken we normaal pas echt op wanneer ze binnen een week vallen. Op dit moment zitten we daar nog ruim buiten, wat betekent dat voorzichtigheid nog steeds nodig is.

Bekijk bijlage 1821708
Gfs komt met deze inzet rond 1 a 2 januari, niet gek ver van oud en nieuw af. Met een dikke klassieke setting omega blokkade mogelijk richting (Scandihoog) met een forse koudeput. Het is niet geheel ondenkbaar dat dit nog wat naar voren gehaald kan worden. Maar eveneens ook verderop kan plaatsvinden of gezien termijn nog kan wieberen. De periode tot kerst gebruik ik nog om dat uit te sluiten.

Het grotere plaatje richting de jaarwisseling​

De weermodellen laten momenteel twee verschillende routes richting winterweer zien. Het is belangrijk om die uit elkaar te houden, omdat ze elk een andere opbouw en timing hebben. Rond Kerst laten zowel GFS als ECMWF een licht winterse setting zien. Dit hangt samen met een Eurohoog en levert vooral rustig weer op met nachtelijke stralingsvorst. Overdag blijft de impact beperkt; winterachtig, maar geen echte winterinval.

Verschil tussen ECMWF en GFS​

Het ECMWF-model laat deze lichte winterse fase geleidelijk doorlopen richting oud en nieuw. De kou blijft aanwezig, maar zonder duidelijke versterking. Het GFS-model kiest een andere route en komt met een klassieke omega blokkade met mogelijkheid tot Scandihoog, met een inzet rond 1 à 2 januari. Daarbij hoort een forse koudeput, wat dit scenario duidelijk meer potentie geeft voor diep winters weer.

Timing blijft cruciaal​

Omdat deze ontwikkelingen zich nog buiten de echt betrouwbare termijn afspelen, blijft de timing een belangrijk aandachtspunt. De mogelijke winterse omslag kan nog iets naar voren schuiven, mogelijk al richting oud en nieuw, maar kan ook later plaatsvinden. In het uiterste geval bestaat zelfs nog de kans dat dit scenario volledig wegvalt. Tussen 25 en maximaal 27 december moet duidelijk worden welke lijn de modellen gaan volgen. In die periode zullen GFS en ECMWF naar elkaar toe bewegen en zich vastbijten in één dominant patroon. Vanaf dat moment neemt de betrouwbaarheid van de verwachting duidelijk toe.

Kanttekening bij de kou-inval​

Een belangrijke nuance bij dit scenario is dat de mogelijke kou-inval gepaard gaat met een koufront en de nodige neerslag. Dat maakt het tijdstip extra belangrijk. Het meest gunstige verloop is dat deze overgang ruim vóór oud en nieuw plaatsvindt. Of helemaal dus erachter, dan zitten we in rustig vaarwater. Idealiter schuift deze setting richting de 30ste, zodat de kou daarna goed is ingevallen. Zodra dat gebeurt, verandert het weerbeeld wezenlijk en wordt het echt winters. Elke neerslag die daarna volgt, zal dan vrijwel zeker in winterse vorm vallen. Van veel wind is nergens sprake van momenteel.

Samenvattend​

De winterkansen rond oud en nieuw zijn nog steeds niet van de baan. We zien een lichte winteraanloop rond Kerst, met in sommige scenario’s ruimte voor matige vorst en zelfs een ijsdag. Daarnaast blijft er zicht op een krachtiger wintervervolg begin januari, vooral wanneer een blokkade/Scandihoog zich gunstig positioneert. De verschillen tussen de modellen zitten momenteel vooral in timing en intensiteit. ECMWF is rond Kerst dieper met de kou en laat het hogedrukgebied verder oprukken, waardoor de Scandinavische koudeput nog wat op afstand blijft. GFS kiest eerder voor een latere, duidelijkere winterpoging. Uiteindelijk zullen deze twee modellen naar elkaar toe bewegen en uitkomen op één gezamenlijk patroon.Rond Kerst wordt duidelijk welke kant het kwartje opvalt. Tegen die tijd kunnen ook ICON en ARPEGE voorzichtig worden meegenomen in de vergelijking.

Met vriendelijke groet,

Tatanka
Wat een mooie voorspelling Tatanka, hopelijk brengt dit wat rust hier

Ik heb het ChatGPT gevraagd en die zegt het volgende:

Weersverwachting richting oud en nieuw – inclusief vuurwerkperspectief

Op basis van de huidige modeluitvoer en met de kanttekening dat we nog buiten de echt betrouwbare termijn zitten, schets ik hieronder mijn verwachting voor de periode rond oud en nieuw. Daarbij kijk ik vooral naar het totaalbeeld van de ensembles, de grootschalige drukverdeling en de waarschijnlijkheid van verschillende scenario’s, en niet naar individuele uitschieters.

Richting Kerst lijkt sprake van een rustig en licht winterachtig weertype onder invloed van hogedruk. Dit geeft ruimte voor nachtelijke afkoeling met lokaal lichte vorst, terwijl de temperaturen overdag meestal net boven nul blijven. Deze periode oogt winterachtig, maar kent geen uitgesproken winterinval en lijkt op basis van de huidige output het meest winterse moment van de hele periode.

Na Kerst laten zowel GFS als ECMWF in de hoofdlijnen een verzachting zien. In de ensembles is geen duidelijke tweedeling zichtbaar richting aanhoudende kou. De spreiding is groot, met temperaturen variërend van licht onder nul tot duidelijk boven nul, maar het ensemblegemiddelde ligt rond enkele graden boven nul. Dit wijst vooral op onzekerheid, waarbij koudere oplossingen momenteel in de minderheid zijn. De hogedruk ligt in de meeste berekeningen ten noordwesten van Europa, terwijl pogingen tot blokkadevorming op een gunstige positie veelal onvoldoende standhouden. Een robuust Scandinavisch hogedrukgebied of een klassieke omegablokkade heeft op dit moment weinig steun in het ensemblebeeld.

Rond oud en nieuw zet deze zachtere en rustige setting zich waarschijnlijk voort. De temperatuur tijdens oudjaarsavond en in de nacht naar 1 januari komt in veel scenario’s uit tussen ongeveer 3 en 7 graden. Het dauwpunt ligt daarbij vaak dicht bij de temperatuur, wat betekent dat de lucht in de onderste lagen vochtig is en snel verzadigd raakt. In combinatie met zwakke wind ontstaat hierdoor een verhoogde kans op nevel, mist en lage bewolking.

De windverwachting oogt rustig, met doorgaans zwakke wind (circa 1 tot 3 Bft). Dat is gunstig in de zin dat er geen harde wind of storm wordt verwacht, maar ongunstig voor de verspreiding van kruitdampen. In meerdere berekeningen is sprake van een inversie, waarbij de lucht nabij de grond kouder is dan daarboven. Dit werkt als een deksel, waardoor rook van vuurwerk slecht kan wegtrekken en het zicht na middernacht snel kan verslechteren. De kans op neerslag rond de jaarwisseling lijkt beperkt; een duidelijke regensituatie wordt momenteel niet ondersteund door de modellen.

Alles overziend lijkt de jaarwisseling meteorologisch gezien rustig te verlopen, maar zijn de omstandigheden voor vuurwerk eerder ongunstig dan gunstig. De combinatie van weinig wind, een hoog dauwpunt en mogelijk nevel of mist vergroot de kans op rookophoping en verminderd zicht, met name in de uren na middernacht. Een echte winterinval rond oud en nieuw lijkt op basis van de huidige gegevens weinig waarschijnlijk, al blijft begin januari onzeker met slechts beperkte ruimte voor een latere afkoeling.

Wat zeggen onze weermannen over deze voorspelling?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit uit gaat komen, we hebben het al een week over temperatuur een dauwpunt. Vervelende is dat deze erg kort bij elkaar liggen. Ik denk niet dat we 00.00 uur gaan redden zonder dichte mist! Door de jaren heen ben ik best wel op de hoogte van de voorspellingen en ik denk dat we er ons langzaamaan bij moeten gaan neerleggen dat het een nevelige/ mistige avond word. Als je een beetje in een stedelijke gebieden woont kan het meevallen, woon je bosrijk of bij water is de kans aannemelijk dat de boel volledig dicht slaat. Ik denk zelfs al eerder dan 00.00 uur. Kanttekening, het is nog wat ver vooruit om mist nu al vast te zetten in de voorspellingen maar als je het mij vraagt ziet het er op dit moment niet goed uit!

Wind is echt zeker geen probleem.

Door plakkou en weinig wind kan mist alleen nog een dingetje worden, maar ook dat probleem lijkt niet heel sterk te zijn.

Wordt gewoon rustige grijze dag, mss tikje vocht, motregen even ofzo, meer ook niet.

Nieuwe ECWMF GFS output gebaseerd op de uitdraai van vannacht/vanochtend van deze modellen.

Kort samengevat: gunstig.

Algemene trend kerst tot en met 5 januari:
kerstdagen verlopen deels zonnig, koud en droog met een 4-5 Bft is het voor het gevoel echt koud buiten. Daarna zien we een snelle overgang naar normaal tot vrij zacht weer langs de hele kust (zachtst in het noordwesten) en wat frisser weer elders. Gemiddeld gezien is het nergens in Nederland winters weer. In het binnenland kan het in de nacht net licht vriezen soms. Veel neerslag is niet waarschijnlijk en veel wind evenmin. Op de termijn na 1 januari zien we dat de toename van kans op oostenwind er helemaal uit is. Zuidelijke windrichtingen hebben dit overgenomen. Niet per se warme wind in deze tijd van het jaar.

Details voor oud en nieuw:

Windrichting (31 dec):
80% kans op een windrichting tussen tussen ZW-W-NW en N. Alle andere richting hebben < 20% kans. We zien hier een verdere bundeling die wijst op een maritieme aanvoer. Windrichting op zich voor vuurwerk niet zo belangrijk.

Windkracht:
windsnelheid gebaseerd op de mediaan kent een vrij strakke noord-zuid verdeling. Ten noorden van Alkmaar Emmen 4 m/s, het midden stuk tot aan Rotterdam Nijmegen 3,5 m/s en de dire zuidelijke provincies zitten alle drie op 3 m/s. Uitzondering is regio NW met 5 m/s. In bft: zuid net 2 bft, elders grens 2/3 bft en noordwest net onder 4 Bft. Prima.
Spreiding
is vergelijkbaar met gisteren. soms wat groter door meer lijntjes die naar 4 Bft gaan (bijv regio ZW). Maar voor nu geen echte ontwikkeling. Spreiding nog behoorlijk, geen zekerheden voor nu.

Windstoten:
forse spreiding zonder duidelijke voorkeur. Verdeling meest Noord-Zuid. Noord (mediaan) 10 m/s, NW 9 m/s, NO 8 m/s. West en Midden 7,5 m/s, Oost 7 en ZO 7 m/s, Z en ZW 6,5 m/s. Lijkt me voor vuurwerk prima.
Spreiding is echter groot, her en der tussen 2 en 15 m/s aan zee oplopend tot 18 en 22 m/s (in regio ZW). Dus veel spreiding. Gemiddelde is goed, maar er moet een bundeling rond het gemiddelde plaats gaan vinden.

Neerslagkans:
letterlijk genomen verbeterd maar grosso modo gelijk gebleven. Wel is timing van een beetje belang. We zien vrijwel overal voor nu lage kansen met 10%, in het westen en noordwesten 15% (op tot 1,0 mm/6 uur). De dag erna in de kust en vooral in het noordwesten oplopend naar 20 tot 30%. Kijken we naar significante neerslag (3,0 mm/6 uur) dan komt die nagenoeg niet voor.
Als de ontwikkeling sneller is dan met name in het noordwesten een verslechtering. Maar dan nog zijn grote hoeveelheden onwaarschijnlijk.
Lage hoeveelheden sluiten langdurige motregen of korte (of ondiepe buitjes) niet uit. Dit zijn allemaal mogelijke uitkomsten ondanks lage hoeveelheden. Voor deze termijn kun je toch niet veel beter verwachten.

Temperatuur:
die valt overal hoger gemiddeld hoger uit. Maar de spreiding is echt nog flink met vrijwel overal een nog redelijk aanwezig cluster met duidelijk lichte vorst. Mediaan zit zeker in het hele westen, noordwesten en noorden hoger en gewoon boven de norm met 4 C. In het binnenland ook het zuidoosten gestegen naar 1-3 C. Overdag 5 C in het hele oosten, 6 elders tot 7 C in het noordwesten. Het gemiddelde en de mediaan zitten duidelijk boven het vriespunt rond middernacht, maar de spreiding is groot. Verwachting onzeker.

Dauwpunt:
vrij kort op de droge bol dus duidelijk indicatie voor vochtige lucht. Ook hier spreiding maar er tekent zich een bundeling af voor (regio midden) rond de 3 C. Nog geen echte bundeling, einduitkomst onzeker.

Bewolking:
ga uit van somber en bewolkt weer. Kleine kans op opklaringen, grootste kans in regio zuidwest (40% kans), elders 30% het hele noord rond 20%.

Samenvattend:
Het lijkt erop dat de 31e een saaie, sombere dag wordt met weinig neerslag en vrij normale temperaturen. Mist is nog steeds een goede optie met hoge dauwpunten maar met veel bewolking en weinig kans op opklaringen lijkt deze zeker in het noorden toch gedempt te worden. In het zuiden en zeker zuidwesten is er wat meer kans op opklaringen en staat er minder wind. Mistkans daar net wat groter. Voor nu nog steeds een gunstig beeld, mistspook is vaker genoemd. Er zijn nog echt de nodige onzekerheden!

Laatst bewerkt:
Ik heb het ChatGPT gevraagd en die zegt het volgende:

Weersverwachting richting oud en nieuw – inclusief vuurwerkperspectief

Op basis van de huidige modeluitvoer en met de kanttekening dat we nog buiten de echt betrouwbare termijn zitten, schets ik hieronder mijn verwachting voor de periode rond oud en nieuw. Daarbij kijk ik vooral naar het totaalbeeld van de ensembles, de grootschalige drukverdeling en de waarschijnlijkheid van verschillende scenario’s, en niet naar individuele uitschieters.

Richting Kerst lijkt sprake van een rustig en licht winterachtig weertype onder invloed van hogedruk. Dit geeft ruimte voor nachtelijke afkoeling met lokaal lichte vorst, terwijl de temperaturen overdag meestal net boven nul blijven. Deze periode oogt winterachtig, maar kent geen uitgesproken winterinval en lijkt op basis van de huidige output het meest winterse moment van de hele periode.

Na Kerst laten zowel GFS als ECMWF in de hoofdlijnen een verzachting zien. In de ensembles is geen duidelijke tweedeling zichtbaar richting aanhoudende kou. De spreiding is groot, met temperaturen variërend van licht onder nul tot duidelijk boven nul, maar het ensemblegemiddelde ligt rond enkele graden boven nul. Dit wijst vooral op onzekerheid, waarbij koudere oplossingen momenteel in de minderheid zijn. De hogedruk ligt in de meeste berekeningen ten noordwesten van Europa, terwijl pogingen tot blokkadevorming op een gunstige positie veelal onvoldoende standhouden. Een robuust Scandinavisch hogedrukgebied of een klassieke omegablokkade heeft op dit moment weinig steun in het ensemblebeeld.

Rond oud en nieuw zet deze zachtere en rustige setting zich waarschijnlijk voort. De temperatuur tijdens oudjaarsavond en in de nacht naar 1 januari komt in veel scenario’s uit tussen ongeveer 3 en 7 graden. Het dauwpunt ligt daarbij vaak dicht bij de temperatuur, wat betekent dat de lucht in de onderste lagen vochtig is en snel verzadigd raakt. In combinatie met zwakke wind ontstaat hierdoor een verhoogde kans op nevel, mist en lage bewolking.

De windverwachting oogt rustig, met doorgaans zwakke wind (circa 1 tot 3 Bft). Dat is gunstig in de zin dat er geen harde wind of storm wordt verwacht, maar ongunstig voor de verspreiding van kruitdampen. In meerdere berekeningen is sprake van een inversie, waarbij de lucht nabij de grond kouder is dan daarboven. Dit werkt als een deksel, waardoor rook van vuurwerk slecht kan wegtrekken en het zicht na middernacht snel kan verslechteren. De kans op neerslag rond de jaarwisseling lijkt beperkt; een duidelijke regensituatie wordt momenteel niet ondersteund door de modellen.

Alles overziend lijkt de jaarwisseling meteorologisch gezien rustig te verlopen, maar zijn de omstandigheden voor vuurwerk eerder ongunstig dan gunstig. De combinatie van weinig wind, een hoog dauwpunt en mogelijk nevel of mist vergroot de kans op rookophoping en verminderd zicht, met name in de uren na middernacht. Een echte winterinval rond oud en nieuw lijkt op basis van de huidige gegevens weinig waarschijnlijk, al blijft begin januari onzeker met slechts beperkte ruimte voor een latere afkoeling.

Wat zeggen onze weermannen over deze voorspelling?

Eerst een vraag: waar zie jij een inversie? In het GFS gemiddelde staat voor 31 december op 850 hPa een -5 C ingetekend met aan de grond +3 tot +7 C. Dan moet ertussen dus een inversie zijn ontstaan. Het kan, maar ik zie 'm niet.
Ik vermoed 'm overigens evenmin. Als er een inversie was dan zou dat inderdaad tot mist leiden bij dergelijke omstandigheden en zouden we overdag dicht bij nul blijven. Maar we zien overal toch wel kwikstanden van gemiddeld 5-7 C. Dit betekent dat er op (zeg eens) 500 m hoogte 9 C is en dan 1000 m hoger ineens -5 C. Het kan hoor, maar ik zie 'm voor nu niet (duidelijk) inzitten.

Die mistkansen he, stel het komt tot mist, is dan windkracht 3 a 4 genoeg om het open te hpuden? Weet van 2019 dat de rook echt stil stond dus dan was er ook niet echt sprake van enige wind ljjkt me...

Die mistkansen he, stel het komt tot mist, is dan windkracht 3 a 4 genoeg om het open te hpuden? Weet van 2019 dat de rook echt stil stond dus dan was er ook niet echt sprake van enige wind ljjkt me...
Hier ben ik ook wel benieuwd naar! Want ik woon aan de kust, met vooralsnog windkracht 4. Maarja, als het overal in de buurt mistig is, dan kan het wel waaien, maar dan komt er telkens nieuwe mist van de buren 😅😂

Back
Bovenaan