Laatste update voor Kerst
Dit is
voorlopig mijn laatste bericht voor Kerst over deze mogelijke winterontwikkeling. Daarna volgt er weer een
nieuwe update. De komende dagen
morgen tot en met woensdag ben ik gewoon aan het werk, waardoor ik
weinig tijd heb om de modellen actief te volgen.Normaal duik ik hier vooral dieper in bij
extreme weersituaties, in het kader van mijn andere hobby:
stormchasen. De ontwikkelingen richting
oud en nieuw en begin januari zijn echter interessant genoeg om nu toch even uitgebreid te delen. Zoals David het zo mooi zei dit soort situaties pakken we normaal pas echt op wanneer ze
binnen een week vallen. Op dit moment zitten we daar nog
ruim buiten, wat betekent dat voorzichtigheid nog steeds nodig is.
Bekijk bijlage 1821708
Gfs komt met deze inzet rond 1 a 2 januari, niet gek ver van oud en nieuw af. Met een dikke klassieke setting omega blokkade mogelijk richting (Scandihoog) met een forse koudeput. Het is niet geheel ondenkbaar dat dit nog wat naar voren gehaald kan worden. Maar eveneens ook verderop kan plaatsvinden of gezien termijn nog kan wieberen. De periode tot kerst gebruik ik nog om dat uit te sluiten.
Het grotere plaatje richting de jaarwisseling
De weermodellen laten momenteel
twee verschillende routes richting winterweer zien. Het is belangrijk om die uit elkaar te houden, omdat ze elk een andere opbouw en timing hebben. Rond
Kerst laten zowel
GFS als ECMWF een
licht winterse setting zien. Dit hangt samen met een
Eurohoog en levert vooral rustig weer op met
nachtelijke stralingsvorst. Overdag blijft de impact beperkt; winterachtig, maar geen echte winterinval.
Verschil tussen ECMWF en GFS
Het
ECMWF-model laat deze lichte winterse fase
geleidelijk doorlopen richting oud en nieuw. De kou blijft aanwezig, maar zonder duidelijke versterking. Het
GFS-model kiest een andere route en komt met een
klassieke omega blokkade met mogelijkheid tot Scandihoog, met een inzet rond
1 à 2 januari. Daarbij hoort een
forse koudeput, wat dit scenario duidelijk meer potentie geeft voor
diep winters weer.
Timing blijft cruciaal
Omdat deze ontwikkelingen zich nog
buiten de echt betrouwbare termijn afspelen, blijft de timing een belangrijk aandachtspunt. De mogelijke winterse omslag kan nog
iets naar voren schuiven, mogelijk al richting
oud en nieuw, maar kan ook
later plaatsvinden. In het uiterste geval bestaat zelfs nog de kans dat dit scenario volledig wegvalt. Tussen
25 en maximaal 27 december moet duidelijk worden
welke lijn de modellen gaan volgen. In die periode zullen
GFS en ECMWF naar elkaar toe bewegen en zich vastbijten in één dominant patroon. Vanaf dat moment neemt de betrouwbaarheid van de verwachting duidelijk toe.
Kanttekening bij de kou-inval
Een belangrijke nuance bij dit scenario is dat de mogelijke
kou-inval gepaard gaat met een koufront en de nodige neerslag. Dat maakt het tijdstip extra belangrijk. Het meest gunstige verloop is dat deze overgang
ruim vóór oud en nieuw plaatsvindt. Of helemaal dus erachter, dan zitten we in rustig vaarwater. Idealiter schuift deze setting
richting de 30ste, zodat de kou daarna goed is ingevallen. Zodra dat gebeurt, verandert het weerbeeld wezenlijk en wordt het
echt winters.
Elke neerslag die daarna volgt, zal dan vrijwel zeker
in winterse vorm vallen. Van veel wind is nergens sprake van momenteel.
Samenvattend
De
winterkansen rond oud en nieuw zijn nog steeds niet van de baan. We zien een
lichte winteraanloop rond Kerst, met in sommige scenario’s ruimte voor
matige vorst en zelfs een ijsdag. Daarnaast blijft er zicht op een
krachtiger wintervervolg begin januari, vooral wanneer een
blokkade/Scandihoog zich gunstig positioneert. De verschillen tussen de modellen zitten momenteel vooral in
timing en intensiteit.
ECMWF is rond Kerst dieper met de kou en laat het hogedrukgebied verder oprukken, waardoor de Scandinavische koudeput nog wat op afstand blijft.
GFS kiest eerder voor een latere, duidelijkere winterpoging. Uiteindelijk zullen deze twee modellen
naar elkaar toe bewegen en uitkomen op één gezamenlijk patroon.Rond
Kerst wordt duidelijk
welke kant het kwartje opvalt. Tegen die tijd kunnen ook
ICON en
ARPEGE voorzichtig worden meegenomen in de vergelijking.
Met vriendelijke groet,
Tatanka