Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan iemand die er vestand van heeft hier antwoord opgeven misschien?

Als je bijv gfs of ecmwf neemt dan lees ik veel termen, oper gemiddelde run etc etc.

Ik begrijp dat er iedere 6? Uur een nieuwe run is, deze noemen we op dat moment de oper(ationele) run klopt dat?

Nu was mijn vraag jullie zeggen altijd ensemble van runs etc maar hoe werkt dat zijn dat alle voorgaande runs of wordt er bij elke run een groep van 30+runs gemaakt? Of is het ensemble een opeenstapeling van oudere runs, als dat zo is is het ensemble dan niet juist onbetrouwbaarder?

Hoop dat iemand het kan uitleggen :)

Het houd maar niet op he. Niet vanzelf.
Het blijft maar veranderen dat kut weer. Je verwacht het niet .

Laatst bewerkt:
Een oper die ver van het gemiddelde staat, nog geen man over boord. Gemiddelde windsnelheid valt ook nog wel enigzins mee. We hebben nog genoeg te hopen.
Klopt. Maar de laatste run van de GFS is zelfs nog slechter deze. Dus de oper en control zijn geen onwaarschijnlijke opties helaas..

Vind dit helemaal niet zo heel beroerd.
Het zegt ook allemaal nog niks als je de spreiding ziet. Zitten zelfs nog lijntjes richting 2 m/s wind. Het gemiddelde is ook zo slecht nog niet. Zit je rond de 7-8 m/s wat nog wat afneemt in de loop van de nacht. Stevige windkracht 4, maar al relatief wat beter dan vorig jaar.

Neerslag is wat minder, gemiddelde neemt wat toe, maar ook daar nog veel spreiding, en ik denk dat dit lokaal ook nog kan gaan verschillen.

Vind dit helemaal niet zo heel beroerd.
Het zegt ook allemaal nog niks als je de spreiding ziet. Zitten zelfs nog lijntjes richting 2 m/s wind. Het gemiddelde is ook zo slecht nog niet. Zit je rond de 7-8 m/s wat nog wat afneemt in de loop van de nacht. Stevige windkracht 4, maar al relatief wat beter dan vorig jaar.

Neerslag is wat minder, gemiddelde neemt wat toe, maar ook daar nog veel spreiding, en ik denk dat dit lokaal ook nog kan gaan verschillen.
Mijn opmerking over de weergoden sloeg meer op het feit dat de condities vanaf nu elke dag minder worden en het slechts zijn tijdens de stooktijden. Daarna lijkt het juist weer steeds beter te worden. Dat we na afgelopen jaren slechte condities inmiddels kunnen relativeren, zoals je doet, zegt ook wel wat. Maar we gaan er desalniettemin van genieten.

Hoe moet ik dit lezen? De kaart bedoel ik dan.
Een lijn die ver boven het gemiddelde staat?
Wat houd dit dan precies in?
Oper = Hoge resolutie simulatie, geen wijzigingen in beginsituatie
Control = Lage resolutie simulatie, geen wijzigingen in beginsituatie
Rest = Lage resolutie, kleine aanpassing in beginsituatie

Als de oper ver van het gemiddelde af ligt is de zekerheid lager. De reden is dat niet alles exact te meten is. Daarom ook de extra runs om te kijken welke kant het evt op zou kunnen gaan.

Oper = hoge resolutie simulatie, geen wijzigingen in beginsituatie
Control = Lage resolutie simulatie, geen wijzigingen in beginsituatie
Rest = Lage resolutie, kleine aanpassing in beginsituatie

Als de oper ver van het gemiddelde af ligt is de zekerheid lager. De reden is dat niet alles exact te meten is. Daarom ook de extra runs om te kijken welke kant het evt op zou kunnen gaan.
Een tweede reden is dat enkele fysische fenomenen nog steeds een kleinere resolutie nodig hebben dan de kleinste resolutie beschikbaar (de oper). Dat introduceert meer onzekerheden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan