Het weer op 31 december en 1 januari.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Laten we het inderdaad op runs houden en niet op speculaties waar aluminium hoedjes voor nodig zijn.

Back on-topic; wat een shit voorspelling. Het gaat wel vaak heen en weer nog, hopelijk uiteindelijk de goede, maar voor de handelaren is dit ook vervelend natuurlijk. Gelukkig is de laatste dag nu wel een verkoopdag en kan bij goed weer alles mooi nog even uitlopen.
Ik heb er toch wel vertrouwen in dat het nog goed gaat komen, tuurlijk dat we geen perfect stookweer krijg staat vast, maar denk dat het uiteindelijk nog wel gaat meevallen. Mensen gaan toch wel vuurwerk halen goed weer of niet, dus die handelaren komt wel goed.

4 is echt meer dan prima, zou ik ook 100% voor tekenen.
Ter vergelijk. Vorig jaar stond er in het zuid-westen een dikke windkracht 5 tot zelfs 6!
Toen mijzelf ook prima vermaakt, alleen de regen was wat minder.
Zou het dit jaar fijn vinden als het een paar momenten droog is, vind ik fijner stoken! Beetje meer of minder wind komen we wel overheen, maar een bak met water zorgt er ook voor dat veel mensen binnen blijven. Dan liever een beetje wind wat mij betreft!

• Like
Waarderingen: VWBE
Bespreking avondmodeloutput ECWMF en GFS (gemiddelde) plus ECWMF AIFS.

Korte versie
: aanhoudend kans op een oudejaarsdag met regen, (duidelijk) aanwezige wind en temperaturen duidelijk boven de norm.

De operationele run van ECMWF (AI model) is weer wat veranderd t.o.v. de run 6 uur eerder met grote gevolgen voor de uitkomst. Grootschalig hebben ze alles wel goed in de smiezen, detailverschillen maakt ze op kleinere schaal regionaal onbetrouwbaar. Bij ons dus bijvoorbeeld.

ECMWF ensemblegemiddelde: het meest opvallende is dat we hier (deels) heel duidelijk een vertraging lijken te zien.
Wind is vergelijkbaar met vorige runs. Noord gaat van 5 Bft naar 4 Bft. Overige regio's zitten de hele dag in de 4 Bft met de neiging af te zwakken naar de lagere regionen van die schaal ( van 7 naar 6 m/s).
Neerslag: de piek valt nu in het noorden op middernacht, elders meest duidelijk na middernacht. Met uitzondering van regio zuidoost is deze piek evenwel hoger dus is de gemiddeld neerslag om middernacht vrijwel gelijk met de vorige runs.
Windstoten: zie vorige berichten. 15 a 16 m/s in het noorden. 14 m/s in het zuiden. Veel maakt het niet uit.
Temperatuur: er is wat spreiding maar te zacht weer, zonder extreme zachtheid, is zeer waarschijnlijk.

Betrouwbaarheid: laag!
Dit is wel uit het persectief van een vuurwerkliefhebber bekeken!
Regen: veel spreiding en als de boel nog wat vertraagt dan gaat de regen er op de 31e ook uit...
Wind: neem ik regio Midden dan zit 90% van de members tussen grens 2/3 Bft en grens 5/6 Bft. Storm staat niet in de kaarten geen van de 52 leden komt ermee.

De slechtst mogelijke uitkomst lijkt een vergelijkbaar verloop als vorig jaar als we wind en regen samen nemen.

GFS: ik ga hier kort over zijn. Het gemiddelde is grofweg in lijn met ECWMF. Regen komt hier op de 30e er net wat prominenter in. Wind in grote lijnen hetzelfde. Voor dezelfde regio Midden die ik net ook aanhaalde zit 100% van de 32 leden tussen de 1 en 6 Bft. "Tussen" dus geen een member gaat voor 6 Bft, maar wel een aantal voor 1 Bft en daarmee is dit model net wat rustiger als het om uitersten gaat. Gemiddelde is gelijk.

ECMWF AIFS:
Deze is een prima voorbeeld hoe details een grote invloed hebben op de totale uitkomst. Want deze is prima in lijn met de vorige...op hoofdlijnen. We zien weer een snel doortrekkende depressie van Noord Ierland via Denemarken naar de Baltische staten trekken We zien ook invloed van een rug van hogedruk ontstaan. Alleen: deze ontstaat duidelijk noordelijker. De invloed reikt tot het noorden van het land. De rest van het land is duidelijk beinvloed door het grootschalige stromingspatroon. Concreet betekent dit voor het hele midden en noorden in dit model een vrij krachtige tot krachtige wind, maar voor regio noordwest zwakke wind...
Bekijk ik een andere opers, dan kunnen we zeggen dat deze op hoofdlijnen goed overeenkomen. Sturend laag noord van ons, gordel van hogedruk van Iberie tot aan de Balkan. Maar de details voor ons gebied verschillen duidelijk.

Conclusie ECMWF AIFS: een individuele oper van om het even welk model biedt ons geen houvast. Wat we uit de members van GFS en ECMWF al konden opmaken. Operationele runs zijn voor onze doeleinden nog steeds onbruikbaar.

Eindconclusie:
we gaan voor een wisselvallige oud en nieuw met zacht weer. Windsnelheid en neerslaghoeveelheden zijn onzeker vanuit het oogpunt van een vuurwerkliefhebber. Een vlagerige wind (zie: windstoten) lijkt op basis van de ensemble leden waarschijnlijk.

Laatst bewerkt:
Bespreking avondmodeloutput ECWMF en GFS (gemiddelde) plus ECWMF AIFS.

Korte versie
: aanhoudend kans op een oudejaarsdag met regen, (duidelijk) aanwezige wind en temperaturen duidelijk boven de norm.

De operationele run van ECMWF (AI model) is weer wat veranderd t.o.v. de run 6 uur eerder met grote gevolgen voor de uitkomst. Grootschalig hebben ze alles wel goed in de smiezen, detailverschillen maken ze op kleinere schaal regionaal onbruikbar. Bij ons dus bijvoorbeeld.

ECMWF ensemblegemiddelde: het meest opvallende is dat we hier (deels) heel duidelijk een vertraging lijken te zien.
Wind is vergelijkbaar met vorige runs. Noord gaat van 5 Bft naar 4 Bft. Overige regio's zitten de hele dag in de 4 Bft met de neiging af te zwakken naar de lagere regionen van die schaal ( van 7 naar 6 m/s).
Neerslag: de piek valt nu in het noorden op middernacht, elders meest duidelijk na middernacht. Met uitzondering van regio zuidoost is deze piek evenwel hoger dus is de gemiddeld neerslag om middernacht vrijwel gelijk met de vorige runs.
Windstoten: zie vorige berichten. 15 a 16 m/s in het noorden. 14 m/s in het zuiden. Veel maakt het niet uit.
Temperatuur: er is wat spreiding maar te zacht weer, zonder extreme zachtheid, is zeer waarschijnlijk.

Betrouwbaarheid: laag!
Dit is wel uit het persectief van een vuurwerkliefhebber bekeken!
Regen: veel spreiding en als de boel nog wat vertraagt dan gaat de regen er op de 31e ook uit...
Wind: neem ik regio Midden dan zit 90% van de members tussen grens 2/3 Bft en grens 5/6 Bft. Storm staat niet in de kaarten geen van de 52 leden komt ermee.

De slechtst mogelijke uitkomst lijkt een vergelijkbaar verloop als vorig jaar als we wind en regen samen nemen.

GFS: ik ga hier kort over zijn. Het gemiddelde is grofweg in lijn met ECWMF. Regen komt hier op de 30e er net wat prominenter in. Wind in grote lijnen hetzelfde. Voor dezelfde regio Midden die ik net ook aanhaalde zit 100% van de 32 leden tussen de 1 en 6 Bft. "Tussen" dus geen een member gaat voor 6 Bft, maar wel een aantal voor 1 Bft en daarmee is dit model net wat rustiger als het om uitersten gaat. Gemiddelde is gelijk.

ECMWF AIFS:
Deze is een prima voorbeeld hoe details een grote invloed hebben op de totale uitkomst. Want deze is prima in lijn met de vorige...op hoofdlijnen. We zien weer een snel doortrekkende depressie van Noord Ierland via Denemarken naar de Baltische staten trekken We zien ook invloed van een rug van hogedruk ontstaan. Alleen: deze ontstaat duidelijk noordelijker. De invloed reikt tot het noorden van het land. De rest van het land is duidelijk beinvloed door het grootschalige stromingspatroon. Concreet betekent dit voor het hele midden en noorden in dit model een vrij krachtige tot krachtige wind, maar voor regio noordwest zwakke wind...

Bekijk ik een andere opers, dan kunnen we zeggen dat deze op hoofdlijnen goed overeenkomen. Sturend laag noord van ons, gordel van hogedruk van Iberie tot aan de Balkan. Maar de details voor ons gebied verschillen duidelijk.

Conclusie ECMWF AIFS: een individuele oper van om het even welk model biedt ons geen houvast. Wat we uit de members van GFS en ECMWF al konden opmaken. Operationele runs zijn voor onze doeleinden nog steeds onbruikbaar.

Eindconclusie: we gaan voor een wisselvallige oud en nieuw met zacht weer. Windsnelheid en neerslaghoeveelheden zijn onzeker vanuit het oogpunt van een vuurwerkliefhebber. Een vlagerige wind (zie windstoten) lijkt in veel uitkomsten we waarschijnlijk.
Als ik het goed begrijp in iedergeval geen storm? En ziet het er eigenlijk niet eens onwijs slecht uit.

Als ik het goed begrijp in iedergeval geen storm? En ziet het er eigenlijk niet eens onwijs slecht uit.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk nu. Alles boven de 6 Bft heeft maar een kleine kans. Ik ga voor 3-5 Bft, maar vraag me niet waar in het land.
Maar 5 Bft met gestage regen is wel mogelijk....lijkt me geen goed scenario. Niet dat dit overheerst trouwens.

Men is hier inmiddels op dermate omstandigheden voorbereid, dat het eigenlijk alleen nog maar kan meevallen.

Hoe moeilijk het ook is; laat je de voorpret niet bederven. Eerst de kerst ff snel afronden en op naar de verkoopdagen!:handsup:

De nieuwe berekeningen zijn binnen en waar het gisteren nog op 8.5 mm regen stond, nu op 1.8 mm (regio Twente) op 31 december.
Dit bied mij wel gerust al het morgen weer anders kan zijn.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-12-25 003253fff.png
    Schermafbeelding 2024-12-25 003253fff.png
    25,5 KB · Weergaven: 23
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk nu. Alles boven de 6 Bft heeft maar een kleine kans. Ik ga voor 3-5 Bft, maar vraag me niet waar in het land.
Maar 5 Bft met gestage regen is wel mogelijk....lijkt me geen goed scenario. Niet dat dit overheerst trouwens.
Oké duidelijk, ik heb het gevoel dat we een beetje hetzelfde als afgelopen jaar gaan krijgen en dat vind ik gezien er ook storm mogelijkheden waren helemaal goed.

Verkeerde kaart. Een dag later moet je hebben....dan is het 6 tot 8 Bft (!!!) Zo'n beetje de slechtst mogelijke kaart.
Oepsie.. Naja 1 troost. Dan kunnen ze veel van die centrale shows voor het 3e achtereenvolgende jaar afblazen 😂

Hier gaat het de lucht toch wel in. Al zal ik boxen met goud bewaren.
Misschien rijd ik 1 januari dan wel even richting Duitsland aangezien je daar dan ook mag afsteken voor de restanten 😝

Laatst bewerkt:
30 december avond goed stookweer. 1 januari in avond perfect stookweer 🤡🤡 is GroenLinks alle weerstations aan het betalen ofzo?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan