Het hengelsport topic

Er gaat uiteindelijk niets boven de spanning van het hengeltje met een vlok eraan, en dan maar sluipen langs de kant. Of wat kattebrokjes strooien. Het enige nadeel vind ik zelf altijd eenden.
Maar de spanning als je zo'n beest ziet zwemmen en azen en dan bij je korst of brokje in de buurt.

greetzz

Vandaag kwam er een cadeautje binnen met de post....

Fluo pop-ups...

Afgelopen seizoen kreeg ik van een medeforumlid op vwb, 5 stuks van deze naar kersen meurende ballen.
Deze gehalveerd en op de 10 halfjes schofterig goed gevangen, zo goed zelfs, dat ik de laatste 3 halfjes meerdere malen heb hergebruikt.

Na een lange speurtocht heeft Nitraat12 een potje (utt Grunn :p) opgestuurd voor me,
waar ik hem zeer dankbaar voor ben, Lars supertof man!
Weet zeker dat me dit weer veel leuke vissen gaat opleveren...:wink:

Ook de hangers weer wat veranderd, octopussy's eraf en kralen erop. Vis meestal met (semi)slappe lijnen dus hoe lichter de Hanger, hoe beterrr..
Bijna Hemelvaart dan gaan we weer op jacht!! :devil:

dvlv8g.jpg

a3p3is.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag weer een pakketje binnen gehad :)

334n4wl.jpg

Vrijdag ochtend met mijn pa weg te vissen en van vrijdag op zaterdag nacht met een collega een nachtje karpervissen :)

Avond,

Vandaag weer op pad geweest voor de 4e sessie van dit seizoen. Deze keer iets later begonnen dan normaal, helaas begon de dag niet zo goed....

Van afstand leek het net een koei maar toen we dichterbij kwamen zagen we dat er een tent op onze stek stond. En maar liefst 6 hengels, deze stonden ongeloofelijk ver uit elkaar waarvan 1 stok ongeveer een dikke 100 meter van hun tent af.. Wat een gekken zeg.

Gewoon een heel stuk afblokken, echt nog nooit meegemaakt. Uiteraard is er plek voor iedereen maar dit was wel heel aso. Maar goed, wij zijn de moeilijkste niet dus we zijn een stuk verder gaan zitten, ver van hun vandaan :devil:

Snel begonnen met alles in orde maken, maar toch voelde het niet zo lekker als normaal.
Ook bij Chris, de frustratie was ook bij hem goed te merken en hij zei tegen me, ik ga toch eens even vragen waar hun in godsnaam liggen. Na een tijdje kwam hij terug en kreeg ik de reden te horen. Zoon was begonnen en pappa was er bij komen zitten, later blijkbaar wat opgeschoven en een hengel laten staan op de oude plek, stja...

98sqh4.jpg

De koeien deden het lekker rustig aan vandaag, waren weer veel woeste jonkies bij, prachtig!:p

Ondertussen een uurke of 2 verder en ergens in de verte was een pieptoon te horen, een snoeiharde aanbeet op mijn linkerstok, sprinten , rammen, hangennnnnnnnnnn!
Direct contact met de vis en ineens alles muurvast...Op datzelfde moment begint ook de pieper van Chris nog eens te krijssen, hahahah here we go :p

Sta je dan, beide met een kromme hengel en ondertussen stond de stekkenpezer naast ons met zijn hele gezin vol ongeloof toe te kijken, lol!
Ik voelde duidelijk dat de lijn achter iets vast zat in het water, maar wat? Hierop besloot ik op mijn hengel terug in de steunen te leggen, beugel open, eerst Chris maar even helpen met scheppen.

Krijg nou wat!! Ineens zien we wat er aan de hand is...
De karper die ik aan de lijn had is eerst richting obstakel gevlogen, daarna volgas door de lijn van mn vismaat, stonden we gewoon met zn tweeen mijn vis te drillen hahaha :p

Het lukte me met een hoop getover om de karper veilig te scheppen, stond met 1 been op een stronk die in het water lag en natuurlijk je raadt het al, slippp, plonssss.
En daar lag Tbtje weer in de Polensloot, maar de vis hadden we veilig op het droge.

8x0qig.jpg

Hoppa, vis nummer 3 van dit seizoen, sterk en puntgaaf!

Alles zat in de knoop, beiden moesten we alles opnieuw optuigen. Niet veel later lagen alle stokken weer netjes op zn plekkie....
Uurke verder en ineens weer een mooie aanbeet. Ditmaal op de stok van Chris.

9fr5ad.jpg

15oulfn.jpg

Prachtig om iemand zo te zien genieten, enorm sterke vis aan de andere kant van de lijn...

aub637.jpg

501ymp.jpg

Hoppa!

Gelukkig bleef deze keer de buurman met gezin op hun eigen plek en konden we in alle rust de vis onthaken, foto's maken en terugzetten. Tegen 20.00 vertrokken ze, pff eindelijk.

Stja voor die paar uurtjes nog verkassen heeft ook geen nut meer.
Ondertussen toch al een paar uur geen aanbeten meer gehad, we gooiden allebei voor de laatste keer opnieuw in....Zou er nog een visje bijkomen?

juee6h.jpg

De koeien waren alweer op hun terugreis richting stal....

Helaas geen aanbeten meer gehad maar wel genoten van een supermooie zonsondergang.
Tegen 22.00 was het genoeg geweest en zijn we op gaan ruimen.

Een mooie Hemelvaartsdag en weer 2 prachtige karpers, gezellig dagje!

Fijne Avond
:wink:

Laatst bewerkt:
Vrijdag morgen 5:30 ging de wekker.

Op de planning stond een ochtend vissen met mijn vader. Koffie aangezet toen deze klaar was in de thermoskan geschonken en in de auto naar de visplek. Tegen de klok van 6:00 uur kwamen we aan bij de plek waar ik al een week aan het voeren was geweest.

Alles opgebouwd en de hengels op de voerplekken gelegd. Nog wat boilies bijgevoerd en het was tijd voor een kop koffie! Heerlijk vind ik dat de wereld zien wakker worden vanaf de waterkant.

2wom97c.jpg

Aangezien het begon te regenen snel de paraplu opgezet en daar snel ondergekropen. Mijn pa die een witvisser is moest er best vaak weer onderweg voor een visje.

2vb39fm.jpg

Rond een uur of 8 kwam langzaam de scheepvaart op gang helaas! De hengel onder de eigen kant durf ik nog wel te laten liggen. Maar die aan de overkant niet zelf met toplood er op vertrouw ik het niet.

Dus dat was af en toe de hengel inhalen en wachten tot dat de boot voorbij was!

f3vp3.jpg

Op den duur kreeg ik een mooie run, helaas zwom de vis mijn kant op en loste ik de vis al naar een paar seconden.

Ik liep terug richting mijn pa die met twee hengels aan het knoeien was, op beide had hij beet. Ik heb er maar 1 overgenomen en daar zat een mooie baars aan van 24 cm

4t3b0n.jpg

De baars is weer ongeschonden terug gegaan, het was inmiddels half 12, tijd om alles op te ruimen. Thuis de paraplu onthaakmat en schepnet te drogen neer gelegd in de garage want het materiaal nat opbergen doet het ook niet veel goeds!

Even een broodje gegeten, wat voor moederdag gekocht. En de dagelijkse routine in de sportschool afgewerkt. Snel een hapje gegeten en om 18:30 weer richting de waterkant samen met een collega! Helaas bij aankomst bij de waterkant bleek dat ik mijn tas met eten, camera, vergunning enz vergeten was dus snel even naar huis heen en weer.

Op deze plek hebben we ook een week gevoerd en naar de ervaringen van vorige jaar waren de verwachtingen vrij hoog! We vonden toch wel dat we voor het donker worden wel een karper gevangen moesten hebben.

Snel weer alles opgebouwd en dit keer uitgevaren met de voerboot van mijn collega. Dit werkt wel erg mooi zeg! Maar wat een investering voor een goede voerboot betaal je snel tussen de €750 en €1000,- mij nog iets te veel van het goede.

30k8211.jpg

De hengels lagen in dus snel tijd om de nieuwe paraplu op te bouwen van mijn collega! Wat een mooi ding was dat zeg!

Naar een tijdje kreeg mijn collega een paar piepen en het hield weer op, we dachten eerst aan graskarper maar het zette dus helaas niet door.

Onder het genot van een biertje kwam de visverhalen boven drijven en dan kan je merken dat mijn collega al een stuk meer heeft mee gemaakt langs de waterkant als ik heb. Verhalen over mannen die de liefde bedreven zowat achter zijn tent tot een vismaat de raarste verhalen wijs maken, deze ging met angst en beven naar huis en durft nog steeds geen nachten te vissen hehe :p

Het was inmiddels donker geworden en als je in de weilanden zit dan is het ook echt donker:
23gy7vb.jpg

Ik heb deze foto met flits gemaakt anders zag je helemaal niks.

Helaas de rest van de avond geen aanbeten gehad en tegen 00:00 heb ik ingepakt. Ik had mijn nachtvispas nog niet binnen en die boetes zijn rond de €300, mijn collega heeft de hele nacht doorgevist. 1 run gehad en deze vis na een tijdje drillen gelost helaas.

Zoals jullie kunnen lezen is karpervissen niet altijd vangen! :p

Leuk verhaaltje hoor! Balen na een week voeren geen kerp op de kant.. Enne, een baarsje kun je ook zonder handdoekje oppakken hoor ;)

Goed geschreven verslag man, leest lekker weg idd!

Binnen draaien als er een boot aankomt hoeft echt niet hoor, je kan aan de boot al zien of deze is geladen(diepgang) of niet. Probeer je aas zo lang mogelijk te laten liggen, toppen onder water en genoeg toplood gebruiken. Vaak krijg je zelfs runs als de boot net voorbij is :p

Nog een kleine tip, baars kun je heel eenvoudig oppakken door deze bij de onderlip te pakken. Wel even met je pink de buik ondersteunen.
Duim in de bek, vinger wat krommen en goed vasthouden..

Meer info vindt je hier

Ben benieuwd naar je volgende sessie ....:wink:

Het is inmiddels ruim 30 jaar geleden toen ik voor het laatst een hengel heb aangeraakt.
Als kind veel gevist, met een vaste hengel in vijvers bij me ouders.
Een enkele keer mocht ik mee met me vader op een boot, vissen op zee.
Vond het altijd erg rustgevend en had positieve invloed op me.

Nu spookte het al een tijd door me hoofd het vissen weer op te gaan pakken, maar dacht, moet ik weer investeren enzo. Zo stelde ik het weer uit.
Totdat me zoontje kwam met een folder, vaste hengel te koop voor nog geen 5 euro, incl dobber, lood en haakje.

Hoe toevallig denk je dan wel eens:)

Hij was een keer meegegaan met vrienden van ons en was zo onder de indruk dat die ook wilde gaan vissen.

Nou 1+1=2 en zo werd de hengel aangeschaft, daarnaast lag nog een hengel met molentje, hop ook erbij maar:)

Gistermiddag de verplichte vispassen aangeschaft, wel leuk dat je dan meteen een tijdelijke vergunning krijgt en dus meteen mag vissen.
Voor Ruben een jeugdvispas en voor mij de vispas.

Boekje erbij en daar stonden gewoon 8 locaties binnen 5 min lopen van ons huis waar we mogen vissen, hoe mooi kan het zijn om te beginnen...

Vanmorgen was het dan zover.
Koffie mee, pakje drinken voor Ruben, beetje eten erbij en zo liepen we naar de dichtsbijzijnde vijver.

Bolletje brood aan de haak en plons, het wachten was aangebroken.

DSC_9217.jpg

Hier en daar zagen we wat vissen plonsen, eentje dichtbij, schrokken ons rot:)

Maar na een uur was er nog steeds niet veel activiteit met de dobber.

Zo liepen we naar een andere vijver, met ook wat meer zon en minder wind op het water.

Wat een verschil, nog geen paar minuten later begon de dobber al te bewegen, duidelijk dat er gegeten werd.

10 min. later was het raak.
Schrokken ons weer rot:)

Ruben gaf snel de hengel aan mij, hier pap, hahaha...
En bedankt:)

Haakje zat flink door ze neus, dus was meteen oops.

DSC_9219.jpg

Twijfelde meteen aan het nut van vissen, hou niet van dierenleed enzo, maar ging toch goed los.
Foto gemaakt en vis weer in water gelegd, bleef even stil liggen, kwam bij en zwom weg.

Glinster in Rubens ogen was goud, ze eerste visje.
En bij mij was het gevoel van vroeger ook meteen terug.

Blijkbaar was het etenstijd, want ze bleven aan het aas bijten, maar niet dat we vingen.
Maar na 15 min. was het weer raak, woessjj, dobber was zo weg, whoo, die is groter riepen we meteen.

Ruben haalde de hengel op, ja hoor, deze was sterk.
Zo wild dat die zich van het haakje los kreeg en spartelend in het gras viel.
Snel handen nat maken en pakken, deze was best sterk:)
DSC_9227.jpg

Toch leuk in 2 uur tijd. Daarna terug naar huis.

Smaak hadden we goed te pakken inmiddels en de viskoorts is begonnen.

Ook net nog een uurtje gezeten met Ruben en ze vriendin, ze ving er ook nog 1.

DSC_9238.jpg
DSC_9239.jpg

Al met al een hele leuke en geslaagde eerste dag vissen.

Lees nu hele vistopic door en wat een mooie verhalen, vangsten en monsters zie ik voorbij komen.
Hahahaha, zijn wij maar amateurs:)
Ben een beetje vuurwerkmoe nu, dus heerlijk om dit zo te doen...
Ga zeker langzaam opbouwen met vissen en materiaal.
Vissen pas maar op, hier komen twee nieuwe vissers aan:)

@Shell-Martijn,

Mooi man, zulke verhalen lees ik graag!
Hier ook als "amateurtje" begonnen, lekker met de vaste stok, opa erbij en voorns uit het water slingeren :p

Ik hoop dat je samen met je kids hele mooie avonturen mag beleven aan de waterkant en net wat je zegt, het is heel goed te combineren met de vuurwerkhobby. Beide hobby's zijn redelijk seizoensgebonden en vloeien prima in elkaar over.

Ook wij zijn vandaag weer wezen vissen, de 5e sessie van dit seizoen.
Tegen het middaguur aangekomen en deze keer zat er gelukkig niemand op onze stek. Snel de hengels erin, dikke dreunen op de achtergrond van de Bredase DanceTour, dit wordt een heerlijk dagje!

3 uurtjes verder de eerste aanbeet, een aantal piepen die overgingen in een volle fluiter. En het was Bingo voor Chris!

bj7c6d.jpg

whopppaa :p

f0ruyr.jpg

Bijna in het netje...

b5hawz.jpg

Erg onrustige vis maar toch nog een mooi plaatje!

En net zoals vorige sessie vielen ook ditmaal de aanbeten weer volledig stil.
De middaguren blijft altijd lastig op deze stek, genoeg te zien maar vangen ho maar.
Maakt allemaal niet uit als het gezellig is, ook de zon en koeien waren weer vollop aanwezig...

308xz7r.jpg

Onze grote vrienden genietend van een lekker zonnetje....

amclqh.jpg

De beruchte "Teringzooi" tentfoto, deze keer viel het mee toch? :p

Ondertussen 8 uur aan het vissen en niks geen aktie meer, hmmm lastig.
Ik draaide mn beide hengels binnen en besloot de laatste 2 uurtjes een stuk op te schuiven naar rechts.
Verse ballen eraan en een uurtje later kreeg ik eindelijk beet, slechts een aantal piepen maar kwam bij mijn hengels aan en het was weer stil.

Het lukte me niet vandaag om een gouden torpedo op de kant te krijgen....

veaygz.jpg

Een "Balende" Thunderboy!

In ieder geval weer een toffe visdag gehad met veel gezelligheid en een hele leuke karper als kers op de taart voor mn vismaat.

Fijne Nacht.

Laatst bewerkt:
Goeieavond,

Wat een gezellige meeting weer afgelopen zondag. De juupkes smaakten prima en ik was dan ook redelijk gaar gisterochtend. Maar niet voor lang, tijd om richting waterkant te gaan. Na een half uurtje snelweg op de stek aangekomen. Even latur kwam ook Chris eraan gevlamd..

De planning was deze keer om achter de roofvis aan te gaan, inmiddels de laatste zaterdag van Mei gepasseerd dus de gesloten tijd voor de rovers was weer voorbij.
Voor de zekerheid toch ook maar de karperspullen meegenomen, ook speciaal maden gehaald in de hoop een paar aasvissen te vangen.

Snel een snoekbaarsstokje opgetuigd, klein dobbertje, 10 honderste onderlijn met haak maatje 16 moest de 1 na de andere aasvis op de kant gaan brengen. Na al onze karperavonturen was het wel weer even wennen om te vissen met dit spul, wat een f*cking dun draadje en klein haakje zeg. Na een hoop gepiel graaide ik tot slot in de jampot met maden, had ze gekruid met shoarmakruiden zo kruipen ze zich lekker schoon.
Hoppa, haak beazen en knallen maar!

Bij de 1e inworp ging het al gelijk mis want heel de zooi kwam terecht in de tak die links van me over het water groeide, rukkkkk en jawel hoor, alles kapoettt.
Gelukkig zat spul meegenomen dus nieuwe onderlijn erop gezet, paar minuten later zaten we allebei te turen naar onze dobber...

Het stroomde hard, zo hard dat mijn dobber in high-speed van links naar rechts vloog, om de minuut was het opnieuw ingooien. Na een uur had ik het helemaal gehad, ook kreeg ik nog een gigantische pruik in mijn lijn, nu was het echt genoeg geweest.

Yo Chris, ey ik ga mn karperstokken optuigen man, dan maar geen roofvis :devil:
Zo gezegd zo gedaan. Kwartierke latur vloog mijn 90 gram lood naar de overkant, stokken op de steunen en wachten maar weer op de eerste fluiter...

2requk4.jpg

Wat eigenlijk een roofvisdag had moeten worden, werd een karperdag..

Na een uur volgde de eerste aanbeet al! Kei en keiharde fluiter op de linkerstok van Chris, gierend van de adrenaline greep ik snel de cam en het schepnet. Hangen!

2w6hx6g.jpg

Het water kookte! Harde stroming in combinatie met een loeisterke karper, wat een kolken zeg :devil:

301fst1.jpg

Na een hard en lang gevecht kwam deze beauty boven water.

Snel een paar foto's genomen. Na alle pech die we hadden gehad vandaag, was deze vis echt zeer welkom. Het gaf ons weer vertrouwen om er toch nog iets van te maken ondanks dat het al redelijk laat op de dag was.

Krap 2 uurtjes later weer een krijsende beetverklikker, zelfde hengel en een sprintende Chris :p Whiettttttttttt, gekkehuis!

2uo6vww.jpg

Deze vis was net Jaws :p

Telkens weer beukte de vis de diepte in, ging met zn logge gewicht vol in de stroming hangen, wat een dril zeg! Stond keihard mee te genieten van al dit moois, gewoon prachtig. Pas na 10 minuten zagen we voor de eerste keer de vis....

2vnm2jc.jpg

Whoppa!

Deze dag kon echt niet meer stuk voor mn vismaat, bij mij was de hoop nog niet weg maar hopelijk ging mijn pieper ook nog even flink tekeer :devil: Er ging inderdaad een pieper flink tekeer, maar niet de mijne.
Uurtje later was het voor de 3e maal de linkerstok van Chris die de dag helemaal goedmaakte. Een megafluiter, bonkende hengeltop en ook deze vis konden we een kwartiertje later veilig op de kant krijgen. Nummer 3 voor mn vismaat, wat een dag joh!

Helaas zelf niks gevangen, vorige sessie ook al niet dus het gaat weer lekker :p
Het enige wat ik wel vang is een boel gezelligheid, hopelijk binnenkort weer een mooi vissie....

Fijne Avond

Het waren niet de grootste, maar 3 stuks in 6 uurtjes vissen is altijd een mooie score.
Toch gaven ze een heerlijk gevecht, zeker van genoten en vooral omdat het alweer even geleden was dat ik bingo had.

2 juni 2013.

Vanmorgen was het vroeg dag.

Normaal slapen we iets uit, proberen we, maar vanmorgen stond Ruben al om 6 uur naast me bed te stuiteren:)
Pap, we gaan vissen, sta op...

Had hem beloofd om ipv even een paar uurtjes, een dag ervan te maken.

Zodoende vertrokken we naar Eefde.
Was al een week werkzaam in de buurt en kwam elke dag langs de sluizen daar.
Zag daar ook vissers zitten, dus dacht, sluizen vind ik mooi om te zien, kan Ruben ook weer van leren, en we kunnen daar vissen...

Genoeg eten en drinken ingepakt en daar gingen we.

Daar aangekomen, even de omgeving verkent en een mooi plekje gevonden.

DSC_9355.jpg

De zon was al goed sterk, van een oude werkgever grote paraplu overgehouden, komt weer goed van pas:)

DSC_9359.jpg

Maar je hebt van die dagen dat ze niet willen bijten, natuurlijk zitten we daar maar met eenvoudige hengels en aas, maar al doende leert men.

DSC_9364.jpg

Het werd uiteindelijk meer een dag van de sluizen, en de spoorbaan zonder bovengeleiding:)
Ook nog even gekeken bij de pauwen op het terrein waar ik de laatste weken werk.

Geen vis, maar wel een leuke dag!
Bezoekje aan de McDonalds aan het einde maakt ook weer een hoop goed:)

Er is nog een hoop te leren mbt vissen:)

Ook wij zijn vandaag weer op pad geweest....wat een dag zeg :p
10 brute aanbeten, wat resulteerde in 2 vissen voor mn vismaat en 5 voor mij plus 3 lossers.

Ben aardig gesloopt, dit was de beste sessie tot nu toe op dat water in 2 en half jaar tijd. Heb er ruim 2kg voer doorheen geknald en de aanbeten bleven maar komen :devil:

2zqd2jo.jpg

35li5x3.jpg

Dit was toch wel het mooiste moment, eerste vis van de dag en gelijk een spiegel!

2r5yt4y.jpg

nouaac.jpg

Vorige sessie had ik 3 stuks, vandaag 5 wat er 8 hadden kunnen zijn. Chris pakte ook 2 mooie vissen en vooral de voor ons onbekende spiegel was echt de bekroning op deze zeer succesvolle dag.

Fijne Avond

Zit nu een uurtje langs de waterkant, eindelijk in het zonnetje. Het is nu heerlijk vertoeven! Hopen dat de grote jongens snel willen bijten..

Back
Bovenaan