Het hengelsport topic

Avond,

Na een lange winterstop was het dan eindelijk weer eens tijd om lekker te gaan karperen!

Tegen het middaguur vertrokken naar de stek en niet veel later kwam ook mijn vismaat aangescheurd.

Snel alle spullen uit de auto's, extra kleren aan en lopen maar.

iofb69.jpg

Niet veel later lagen alle hengels in.....

n21t9d.jpg

Spulleke ouwe! :p

Nadat we klaar waren met de hengels hebben we snel de mega-plu weer opgezet.

De wind was hard en voelde ijskoud aan, en dan is het heerlijk om lekker beschut te zitten.

Wat een genot zeg, prima te doen zo, tijd voor een lekker boterhammetje.

24awdb9.jpg

Gezellig onder het pluutje!

t681m0.jpg

De uren vlogen voorbij en inmiddels zaten we alweer een uurtje of 5 te vissen.

Er zat weinig leven in het water, normaal zien we regelmatig vis draaien/springen/jagen/kolken, dat was vandaag niet het geval.

Te koud nog? Waar zouden de vissen zich nu bevinden? Liggen we wel op de goede plek?

Al deze vragen spookten door mn hoofd en toen ineens.......uit het niets:

Whiiiettttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt !!!!!!!!

Een snoeiharde fluiter op mijn linkerhengel, jaaaaaaaaa, gekkehuisss!

Binnen no-time was ik bij mijn rod-pod en jawel hoor, Bingo :D

De vis vocht nog niet hard en na een korte dril kwam deze puntgave schub op de kant:

nbdxy9.jpg

fep6w8.jpg

De 1e van 2013!

Geweldig, geen grote maar wel puntgaaf en wat een toffe afsluiting van deze supermooie dag.

Hahaha, daar fietste ik vanmiddag nog langs. Toen ik die tent zag moest ik meteen denken dat het wel echte visgekken moesten zijn. Ik had dus gelijk! ;).
Mooi plekje, maar in de lente om half 9 weet je niet wat je daar ziet. Heerlijk wakker worden daar!

Ik keek vorige week een aflevering van River Monsters op Discovery. Die man had gewoon een rog gevangen van 110 kilo. Die rog leeft normaal in de zee maar was 240 kilometer de rivier opgezwommen om zijn buikje daar eens lekker rond te eten aan zoetwatergarnalen.

Maarja WTF 110 kilo. :bonk:

Ik keek vorige week een aflevering van River Monsters op Discovery. Die man had gewoon een rog gevangen van 110 kilo. Die rog leeft normaal in de zee maar was 240 kilometer de rivier opgezwommen om zijn buikje daar eens lekker rond te eten aan zoetwatergarnalen.

Maarja WTF 110 kilo. :bonk:

ik ben ook een trouwe kijker van river monsters.. en heb deze aflevering ook meerdere malen gezien..
dat zoiets rondzwemt in zoet water niet te geloven he.
dat is pas vissen.

Eindelijk weer een vis verslag!

Ziet er weer prima uit TB! En wat vangen in deze nog vrij koude condities is helemaal top! :)

Wat voor plu gebruiken jullie daar? :)

ik ben ook een trouwe kijker van river monsters.. en heb deze aflevering ook meerdere malen gezien..
dat zoiets rondzwemt in zoet water niet te geloven he.
dat is pas vissen.

De natuur is wat dat betreft erg apart. Ik denk dat er nog veel meer andere dieren in het water zitten dan wij weten. Ze hebben een keer geprobeerd om de bodem te bereiken op het diepste punt van de oceaan. Ik dacht dat het daar ongeveer 10km diep was. Wie weet is het nog wel veel dieper met hele mooie vissen.

Hahaha, geweldige film Lars!

Zitten veel leuke stukjes in, de zwanen, het kotsen, het stukje supermarkt..apart en grappig.
Verder halverwege de film een zeer brute dril, geeft goed weer hoe wij ook regelmatig staan :p
Dit alles erg goed gemonteerd, ik ga deel 1 ook maar eens zoeken denk...

Bedankt voor het delen man, echt 1 van de betere karperfilms die ik gezien heb de laatste tijd.

vissen? dat is saai joh, beetje naar een dobbertje gaan zitten kijken

Ja right, wij weten wel beter....

adrenaline :devil:

Avond,

Zojuist terug van de 2e sessie dit seizoen. Tegen het middaguur op de stek aangekomen en uurke later lagen alle 4 de hengels weer netjes op hun plek...

idstb6.jpg

Het zal misschien een 20 minuten geduurd hebben, zat net aan mn 1e shaggie toen mijn linker beetmelder begon te piepen. Ik stormde onder de plu uit maar toen ik bij mn hengel aankwam bleef het verdacht stil. Damnnn...:devil:

Niet veel later lag alles weer op dezelfde plek en dit was toch een goed teken, zo'n snelle aanbeet. Wat zou er verder nog gaan gebeuren? De spanning steeg....

2ijq0j5.jpg

het was weer een gezellige bende onder de pluu.... :p

De uren vlogen voorbij en ik besloot om mijn rechterhengel te gaan verplaatsen.
Boilie eraf en een crabpellet erop, dit vloog met een flinke zwiep richting het midden van de rivier. Hahaha! Altijd leuk ff flink smijten, eens kijken of ze hier zin in hebben.....

9zlkxt.jpg

Blijkbaar was de crabpellet een goede keuze want een half uur later begon mijn top te shaken en zat er een flinke brasem aan, ojee, de 1e brasem van 2013 :p
Hier gaan we het net niet voor gebruiken, heb de vis in het water onthaakt en het lukte me net niet om hem nog te pakken voor een fotootje, ach ja.

2zsuruf.jpg

Na het avontuur met de brasem besloot ik om nog even door te vissen met de pellets.
Dit leverde verder niks meer op en ondertussen was het alweer avond, man wat gaat de tijd weer snel pffff.

Niet veel later kreeg Chris ook beet, maar dit bleef bij een paar piepjes, toch maar even bij zn stokken kijken. Niks te zien.

We kropen terug onder de pluu, had een hoop zooi op mn schoot liggen wat ineens alle kanten op vloog omdat mijn linker beetmelder begon te krijsen, schrok me kapot hahaha!
Sprintje naar mn hengels maar toen ik halverwege was werd het weer stil, ah nee he...
Helaas, ook deze vis bleef niet hangen, phoee.

nfmt03.jpg

Deze konden weer droog mee terug naar huis....Next time better!

Tegen 20.00 vonden we het wel weer welletjes en hielden het voor gezien.
Een lastige visdag, aanbeten die niet goed doorliepen en een paar missers.
Het enige pluspunt was dat het water en de natuur weer steeds meer "tot leven" komt, we verwachten dan ook dat de volgende sessie maximaal knallen wordt!

Fijne Avond :wink:

Laatst bewerkt:
Goeieavond,

Een weekje verder. Vandaag weer op de stek gezeten, superdag gehad met een aantal zeer mooie karpers.
Tegen het middaguur aangekomen, uurtje later de eerste aanbeet op mijn linkerstok. Snoeiharde fluiter weer alleen na 5 seconden volgde er lijnbreuk en stond ik naar een wapperend stuk nylon te kijken, alles eraf zeg, wtf :devil:

Het uiteinde was flink gerafeld, gelukkig de rest van de lijn niet.
Nieuw onderlijntje geknoopt op het gemakske, kwartiertje later lag alles weer netjes op zn plekkie. Er zat veel aktie in het water, de vis was erg goed aanwezig, het duurde dan ook niet lang voordat mn beetverklikker weer begon te krijsen....zelfde hengel...

rbffxu.jpg

Bingo! karper no2 van dit seizoen is binnen, tof visje, volgens mij al keer eerder gevangen ook..

Na deze vis viel het even stil maar dat maakte niet uit. Wat een stralend weer zeg, zon vol op de kop en zelfs de megaplu bleef lekker in de foudraal. Ook de ooievaar kwam weer even voorbij, het was genieten!

Net na 18.00 zag Chris dat zn waker omhoog kroop, niet veel later stond ook hij met een kromme hengel! Gaaf, zijn eerste vis dit seizoen, terwijl hij stond te drillen heb ik een paar leuke plaatjes kunnen schieten:

16h10jm.jpg

11tpqns.jpg

Kijk hem genieten! :p

209rino.jpg

Toen de vis dichterbij kwam zagen we iets wat we beide amper konden geloven....kijk nou eens! Is dat....Jaaaa, dat is hem! Het "monster" van afgelopen seizoen, de mega spiegel!!

En dan gaat er ineens nog een pieper af, keiharde fluiter op de andere hengel van Chris die 20 meter verder stond, hahahahaha, Dubbelrun!

Sta je dan, beide met een kromme hengel vechtend met 2 geweldige vissen, gaaf hoor :p
Mijn vis voelde niet zwaar aan dus ik stelde voor om deze eerst te scheppen. De verassing werd nog groter toen er een supermooie, voor ons onbekende spiegel op de kant kwam. Ondertussen was Chris nog vollop in gevecht met "het monster" ....Dik 20 minuten later kon ik veilig het net onder de vis schuiven, binnen!

1z6qyjm.jpg

En dan ligt er ineens dik 20 kilo spiegelkarper in de onthaakmat, dubbelrun en 2 spiegels tegelijk, deze dag kon niet meer stuk...

2dvsaif.jpg

"het monster" ....

28a0nsg.jpg

veilig terug....

6sa0hy.jpg

en het "mini-monster", prachtige gouden schubben en een hangbuikje, gevangen op de stok van mn vismaat, hahaha!

Wij hebben in ieder geval weer een megatoffe dag gehad, 3 mooie vissen en 1 gemist.
Ook is het koppie weer lekker bijgekleurd en zijn we beide weer heerlijk tot rust gekomen, het blijft een toffe hobby.

Fijne Avond.

@Lars, de spiegel hadden we deze keer op een ander aas!
@Michel, was zeker even nodig man, thnx.

Effe wat anders...

Tegenwoordig is het een trend om je eigen karperwaker te maken, in dit geval een "Hanger". Had nog wat spullen over en ben eens lekker gaan knutselen :cool:

iw264i.jpg

Het groene exemplaar is een gekocht model.
De Hangers die er naast liggen, zijn gemaakt van de kabeljauwonderlijn die er bij ligt (links op de foto).

Het verenstaal is gebruikt voor het frame, de kralen voor de lijnclip te maken. De lijnclip is herstelbaar dmv 0,75mm tube.
De wartel met speld is ook hergebruikt en zit in de hanger. Hier komt de ketting aan die naar de beetverklikker loopt.

De "octopussy's" worden normaal gebruikt voor wrakvissen als kunstaas, in dit geval is het een "Hanger" geworden. Totale kosten misschien 3 euro.
2zims0l.jpg

Binnekort even testen hehehehe....

:wink:

Laatst bewerkt:
Ik zag laatst in How it's Made op Discovery hoe ze kunstaas maakten. Nu vroeg ik mij eigenlijk af of jullie dat zelf ook doen? :)

Back
Bovenaan