Go4Gold [Ass.]

Adviesprijs 2020: € 175,-
Folderprijs 2020: € 149,-
Onlineprijs 2020: € 99,95,-
Freakprijs 2020: Vraag je lokale dealer

Gr
Marchel

Gr
Marchel

Sorry hoor maar dit is toch een wassen neus. Henk de fietsenmaker vragen of je korting kunt krijgen. Die slaat je in de nek met een moersleutel.

Iets met een ziel en duivel...

Gr
Marchel

Marchel,

Waarom leggen jullie in deze de verantwoordelijkheid bij de freak en ondernemer zelf? Op mij komt dit over als een schijnoplossing voor de veelal kritische noten die gekraakt worden op de (te) hoge adviesprijven van Evo en GBV.

Sorry hoor maar dit is toch een wassen neus. Henk de fietsenmaker vragen of je korting kunt krijgen. Die slaat je in de nek met een moersleutel.

Iets met een ziel en duivel...

Heb je dan al een lokale dealer benaderd? Heb ik wel gedaan, Evo Force One en Snowstorm 2.0 in bestelling staan. Prijs die ik heb betaald ligt stukken lager dan online prijs.

Zeg hiermee niet dat iedere dealer het doet, maar niet geschoten is altijd mis:)

Dat vraag je dealer gebeuren is leuk en aardig Marchel, maar als ze geen eigen prijzen mogen voeren, dan is dat helemaal voor niks. Kijk ik snap dat jullie niet willen dat een winkel 50% goedkoper is dan de goedkoopste concurrent, maar er worden nu dealers teruggefloten die voor normale prijzen Evo verkopen.

25 euro voor een simpele 19 shots 30mm? Denken ze dat ze Funke zijn ofzo?

Jij wil zekee altijd voor een dubbeltje op de 1e rang zitten. Vorig jaar ging om maar een voorbeeld te noemen de Golden Sky Twister voor € 24,95 over de toonbank in de freak actie. Dat wil niet zeggen dst als jij een dealer benaderd dat er niks meer gefixed kan worden met de prijs.

Ik snap hier even het probleem niet zo goed.

Er zijn wel meer importeurs die minimum verkoop prijzen hanteren, ook in andere branches waar je verschillende wederverkopers hebt is dat vrij normaal.

Ik heb nog nooit een leverancier hier op het forum freakprijzen zien vermelden, m.u.v. speciale (landelijke) acties.
Dus ook dat vind ik niet zo raar. Daarnaast is het aan iedere winkel om te bepalen of ze de bodemprijs aanhouden of er nog iets boven gaan zitten. Als je als leverancier de bodemprijs gaat publiceren dan krijgt geen enkele winkel het meer verkocht voor een andere prijs.

Het enige wat hier aangegeven wordt is dat er nog korting mogelijk is op de online-prijs

Ik zal wel iets gemist hebben maar ik vind het allemaal niet zo vreemd. Advies prijzen zou inderdaad wel eens paal en perk aan gesteld moeten worden maar dat geldt voor veel meer dan vuurwerk alleen.

Dus ook dat vind ik niet zo raar. Daarnaast is het aan iedere winkel om te bepalen of ze de bodemprijs aanhouden of er nog iets boven gaan zitten.

Hier is dus hetgeen waar naar mijn idee het probleem zit.
Evolution of GBV-Weco hanteren wel degelijk minimum freakprijzen. Dat wordt niet openbaar gezegd. Maar het hele "vraag je dealer" verhaal wordt door Evolution zelf onder uit geschopt als zij dealers gaan terugroepen die voor een in hun ogen te lage prijs vuurwerk verkopen. Maar tot nu toe waren dat geen te lage prijzen, maar normale freakprijzen. In feite zijn de minimum freakprijzen dus een, of zelfs boven, redelijkerwijs freakprijs.

Als het te duur is koop je toch gewoon wat anders! Het aanbod in goede kwaliteit consumenten vuurwerk is nog nooit zo groot geweest. Als je goed zoekt heb je al 12 x 19sh 30mm van goede kwaliteit voor 100 euro. Of een compound met 6 kilo kruit voor 160 euro.

Ik klaag ook wel eens maar eigenlijk hebben we weinig om over te klagen.

Hier is dus hetgeen waar naar mijn idee het probleem zit.
Evolution of GBV-Weco hanteren wel degelijk minimum freakprijzen. Dat wordt niet openbaar gezegd. Maar het hele "vraag je dealer" verhaal wordt door Evolution zelf onder uit geschopt als zij dealers gaan terugroepen die voor een in hun ogen te lage prijs vuurwerk verkopen. Maar tot nu toe waren dat geen te lage prijzen, maar normale freakprijzen. In feite zijn de minimum freakprijzen dus een, of zelfs boven, redelijkerwijs freakprijs.

Die prijs van de Insane in jou voorbeeld an sich is denk ik niet het probleem. Het standaard, dus openbaar online zetten van deze prijs, is het probleem. Over een x aantal weken gaat de reguliere voorverkoop van start. Als je dan een slimmerik hebt die even gaat zoeken op google dan heeft Henk de fietsenmaker wel een probleem om uit te leggen aan een klant hoe het kan dat dezelfde cake 3 weken geleden ongeveer €15 euro goedkoper werd aangeboden

Heb je dan al een lokale dealer benaderd? Heb ik wel gedaan, Evo Force One en Snowstorm 2.0 in bestelling staan. Prijs die ik heb betaald ligt stukken lager dan online prijs.

Zeg hiermee niet dat iedere dealer het doet, maar niet geschoten is altijd mis:)

Heb een lokale benaderd. Die vroeg waar ik het over had. Ze wisten van niets. En heb een niet nader te bepalen freakzaak gemaild/geappt en daar kon per ss 2.0 een schamele 5 euro af en dan kwam deze op de freakprijs van een ander. Eveneens met andere producten.

Laat ik het zo zeggen de producten die ik wilde hebben bij de freakzaak van mijn "vraag je dealer" keuze die kwam onder aan de streep 40 euro's duurder uit dan de zelfde artikelen bij een ander. Waar deze al online goedkoper aangeboden werden.

En nog een ander (regionale) die gaf aan weinig te kunnen met de prijs omdat hij bang was om op de vingers getikt te worden.

Dan is het mij redelijk duidelijk dat het idd een wassen neus is. Blijkt wel weer dat een freak die liefhebbers importeur word uiteindelijk een zakenman word die keiharde euro's wil verdienen (geef hem geen ongelijk) desnoods door zijn ziel te verkopen.

En dan schermen dat je kunt "bedelen" bij je lokale dealer om een beetje korting.. Terwijl er eigenlijk prijsafspraken zijn waar ze niet onder kunnen/mogen..

Ach, het geneuzel van evo en de controle willen houden over prijzen speelt toch al jaren. Kan me nog een zeer druk topic herinneren waar het redelijk uit de hand liep. Het is ook allemaal op de grens of het wettelijk wel mag. Prijsafspraken zijn namelijk gewoon verboden, op een paar uitzonderingen na.
Voor mij een reden om evo niet als eerste merk op mijn netvlies te hebben. Ja, ze maken mooi vuurwerk maar door dit geneuzel komen ze gewoon niet sympathiek over.
Ze hebben het geluk dat ze een liefhebbers merk zijn geworden en daardoor weinig fout kunnen doen bij een aantal freaks. Als een niet liefhebbers merk op de markt kwam met 4 19 shots potjes (ok ik vind ze er goed uitzien) en dan met deze prijsstelling had het hele forum ze belachelijk gemaakt, maar ja het is evo.
Nogmaals dit is toch gewoon lachwekkend voor 4 19 shots bakkies:

Oké, in het kort; er zijn geen prijsafspraken.

Iets langer; er zijn landelijke marketing campagnes en daarmee richtprijzen gesteld voor de aangesloten winkelier. Daarbij is het dus vrij logisch om ook de winkelier erop te wijzen om niet van die landelijke campagne af te stappen zodat het hele dealernetwerk daar ook geen last van zal ondervinden.

Ben jij als liefhebber op zoek naar een lagere prijs of ben je in de veronderstelling dat je een lagere prijs verdient (want zo komt het soms over) dan kan je bij iedere dealer daar dus gerust naar vragen.

Is een dealer jou verplicht om een prijs onder de online adviesprijs te bieden? Nee.
Is een dealer vrij om jou persoonlijk, dus niet openbaar, een absolute bodemprijs te bieden? Ja.

Denk dus ook eens na over de marketing en alles wat daarbij komt kijken, dat het een seizoensproduct is en op vele locaties te verkrijgen, concurrentie ten top.
Wees gewoon ook eens blij dat ze zo transparant zijn in de adviesprijzen én zelfs op het forum adviseren om je lokale dealer te vragen om te zien of je een betere deal kunt scoren, is dat iets wat iedere importeur aandraagt? Precies, dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend. :wink:

Zo, en dan nu graag weer on-topic. :)

Voor 99 euro verwacht ik minimaal een doorgelonte compound anno 2020. Zeker geen 4 losse cakes.
Ik sla dus even over.

Bekende freakdealers vroeg in het jaar dwingen hun prijzen omhoog te gooien zijn gewoon prijsafspraken en heeft niet veel met marketing te maken. Het ging hier niet eens om nieuwe producten maar om oude voorraden.

Zoals te lezen is is het vragen om korting bij je dealer een wassen neus als je dit soort antwoorden krijgt:

En nog een ander (regionale) die gaf aan weinig te kunnen met de prijs omdat hij bang was om op de vingers getikt te worden.
Dat geeft wel aan hoe de relatie met evo is.

En hoezo blij zijn dat ze transparant zijn en je om korting bij dealers kan vragen? Dat is dus juist niet transparant. Van zo ongeveer iedere importeur kun je de freakprijzen gewoon online zien bij dealers die aan freakacties doen. In mijn optiek is dat veel transparanter.
En een adviesprijs van € 175,- euro voor 4 19 shots cakes kan je gewoon niet serieus nemen.

maar goed, zoals gezegd, het gaat om evo. Een importeur waar je van sommige "freaks" geen kritiek op mag hebben.

De groeten.

Back
Bovenaan