Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Dit beeld van kilo’s vuurwerk over de toonbank, zoals vorig jaar in Utrecht bij tuincentrum Intratuin,  gaan we niet meer zien.

Dit beeld van kilo’s vuurwerk over de toonbank, zoals vorig jaar in Utrecht bij tuincentrum Intratuin, gaan we niet meer zien. © ANP

Vuurwerkbranche woest na landelijk verbod en gaat in gesprek met advocaten: ’Wat er nu gebeurt, is ronduit onbeschoft’​

DORDRECHT​

Lieke Jongbloed
Algemeen verslaggever
21 minuten geleden

Frans Köhler van Stichting VuurwerkCheck trok vorige week al aan de bel over de voorgestelde compensatieregeling voor de branche. Dat een week later de staatssecretaris met deze mededeling komt, overvalt hem.

„Alhoewel, eigenlijk ben ik nergens meer over verbaasd. Het dendert door terwijl wij nog steeds niet weten waar we aan toe zijn”, zegt Köhler.

Landelijk vuurwerkverbod van kracht bij komende jaarwisseling

Landelijk vuurwerkverbod van kracht bij komende jaarwisseling.
„De politiek heeft ons toegezegd dat het verbod pas van kracht zou worden als aan alle voorwaarden is voldaan. Dat wordt nu overboord gegooid.”

Vanaf 1 augustus mogen consumenten geen vuurwerk meer kopen, verkopen of afsteken. Naast compensatie voor de branche moest er een goed handhavingsplan komen en moesten er mogelijkheden voor lokale ontheffingen zijn.

Inleverdagen voor vuurwerk​

Op dat laatste punt zijn nog enkele aanpassingen gedaan na advies van de Raad van State. Zo zijn de afstandsregels voor gezamenlijke vuurwerkshows hetzelfde als voor professionals.

Bovendien moeten de vuurwerkverenigingen een lokale binding hebben met de plek waar vuurwerk wordt afgestoken. Het is aan gemeenten om een ontheffing te verlenen voor vuurwerkclubs.

Raad van State: maak regels rond vuurwerkverbod strenger

Beeld ter illustratie: buren vieren gezamenlijk de jaarwisseling.
Een laatste voorwaarde van de Tweede Kamer was een plan voor de handhaving. Er komen onder andere inleverdagen voor mensen die nog vuurwerk hebben liggen.

Vuurwerkbranche overvallen door besluit​

De branche heeft, net als vorige week, nog geen uitnodiging binnen om met de staatssecretaris aan tafel te zitten.

„We wachten daar nog op. We werden daarom ook een beetje overvallen met dit besluit. Ze zou voor het reces met ons nog een keer afspreken. Het is echter opvallend stil”, zegt Köhler, die eerder namens de branche al gesprekken voerde in politiek Den Haag.

„In het besluit staat dat de compensatie moet worden uitgewerkt. Maar wij hebben het vertrouwen verloren. We spreken nu af met onze advocaten.”

Compensatievoorstellen zijn ’ontoereikend’​

De branche noemt de eerder gedane compensatievoorstellen ontoereikend en in geen verhouding tot de werkelijke waarde van de ondernemingen.

„Het gaat om bedrijven die jarenlang een traditie in stand hebben gehouden. Alles hebben gedaan om zich aan alle nieuwe regels te houden. En bovendien een aantoonbare economische bijdrage leverden aan Nederland.”

De vuurwerkverkopers voelen zich met de rug tegen de muur gezet. De voorgestelde 100 miljoen euro is zeker niet genoeg, benadrukt Köhler.

Vuurwerkbranche laaiend over ’schrale’ compensatieregeling na vuurwerkverbod: ’Dit is volstrekt onacceptabel’

Staatssecretaris Annet Bertram (Infrastructuur en Waterstaat) verdedigt de compensatieregeling voor de vuurwerkbranche.
„Tot nu toe is er niets gedaan met onze voorstellen en ideeën”, verzucht Köhler. „Het gedane voorstel is marginaal. Het onderste van het onderste. Bedenk dat er 840 verkooppunten zijn waar de compensatie voor nodig is. En dan ook nog de importeurs.”

Door het huidige voorstel gaan veel ondernemers failliet, is de verwachting.

’Wie wil er nu een vuurwerkbunker?’​

Ondernemer Leo Pap, die in Dordrecht jarenlang vuurwerk aan de man bracht, vertelt dat de onzekerheid groeit. „Mijn panden moet ik ombouwen om te kunnen verhuren. Wie wil er nu een vuurwerkbunker? Ik weet echter totaal niet waar ik aan toe ben.”

Samen met collega’s zit Pap in een appgroep, waarin ze elkaar zoveel mogelijk op de hoogte houden.

Dit soort beelden zullen bij Pap niet meer te zien zijn.

Dit soort beelden zullen bij Pap niet meer te zien zijn. © Eigen foto

„Dagelijks hebben we veertig tot vijftig berichten met onze problemen. Het is echter vanuit de overheid opvallend stil. We zijn overal in meegegaan, altijd alles aangepast voor veiligheid. Wat er nu gebeurt, is ronduit onbeschoft.”

Het steekt Pap dat het vuurwerkverbod hoogstwaarschijnlijk door velen aan de laars wordt gelapt. „In België staan ze te juichen. Die weten dat de Nederlanders straks massaal de grens over gaan om daar in te kopen.”

Net over de grens in Duitsland blijft vuurwerk te koop.

Net over de grens in Duitsland blijft vuurwerk te koop. © ANP

Theo van Huet in het Gelderse Pannerden doet er nog een schepje bovenop. „Ik ga gewoon verkopen hoor, als dit zo doorgaat.”

’Dupe van ellende in het land’​

Van Huet voelt zich enorm in de steek gelaten door de overheid. „Het is asociaal hoe wij te pakken worden genomen. Wij worden de dupe van de ellende in dit land, die niet door ons wordt veroorzaakt.”

Van Huet noemt de vele aanslagen met explosieven en de relschoppers die de oudejaarsnachten onmogelijk hebben gemaakt voor de hulpverleners. „Dat komt echt niet door het vuurwerk dat wij hier verkopen.”

Het houdt hem dag en nacht bezig, zo vertelt hij. „Ik ben me aan het verdiepen in alle Europese regelgeving. Ik ga in ieder geval straks gewoon verkopen als het zo doorgaat.”

Volgens mij beseft de branche niet dat het al 2 over 12 is geweest..

Ik heb uit frustratie ook nog gemaild met Michon van de VVD. Verwacht geen antwoord meer. Heb ze in nette woorden uitgelegd dat ze de *^-) kunnen krijgen. Zo, dat is er ook weer uit ...
Ben benieuwd in welk opzicht er zogenaamd voldaan is aan de keiharde voorwaarden die de VVD zelf stelde. Daar heb ik nog over gehoord.

Wat zijn nu de volgende stappen?
Zowel van de HVLV, maar ook voor de wet?
Moet hij nog door een hoepeltje springen, langs de EU, een andere instantie?
En wat kan je verwachten als je burgemeester sowieso geen toestemming gaat geven? Zijn daar al ideeën over?
Hoe staat het met de plannen van HVLV om de leden te helpen met de verenigingen?

Ik kan er niet bij dat veel mensen het nog niet begrijpen.
Het verbod is er en gaat in per 1 Augustus.
Daar kan niemand meer wat aan doen!
Zo is dat, en terug draaien gaat ook niet gebeuren.
Je kan nu twee dingen kiezen als je nog iets wil afsteken, of je steekt een berg Cat. 1 vuurwerk af of je gaat lekker naar Belgie, Duitsland of koopt iets uit een achterbak van een auto en neemt een klein risico met afsteken.

Wat je ook doet, de beleving zal vanaf dit jaar anders worden. Natuurlijk gaat er nog zat de lucht in gaan, maar de lol is er gewoon vanaf. Ik kijk het dit jaar nog aan, maar ik voel een andere traditie aankomen eind december.

Het is de zoveelste uitlaatklep die ze afpakken van mensen.

De mens heeft nou eenmaal ontspanning, ontlading en af een toe een lekkere adrenaline kick nodig.
Pak je die momenten af dan stapelt 'het' zich op en gaat zich dat uiten in andere (foute) manieren.

Dit jaar zullen er een hoop mensen gewoon nog wat blokjes de lucht in jagen maar dat zal met de jaren afnemen, conform het plan!

Dan gaat Oudjaar dus aangegrepen worden om allerhande andere shit uit te proberen/halen. (groepsdruk ed)
Met het gevolg dat dichtbevolkte steden en dorpen volledig in brand zullen staan met de jaarwisseling.

Want men gaat toch op zoek naar die ontspanning, ontlading en kick.

De gene die altijd (redelijk) nuchter bleef om veilig met vuurwerk om te kunnen gaan denkt nu: fuck it.

Alcohol is immers de grootste aanjager voor problemen, deze groep zal dus vele malen groter worden.
Want verantwoord vuurwerk afsteken is er toch niet meer bij dus dan je maar klemzuipen toch. (iets dat al lang een groot probleem is in NL)

Ik voorzie hierdoor dus vele malen meer opstootjes en dergelijke, de groep dronkaards is namelijk veel groter.
Overal een fikkie, veel kruispunten afgesloten door groepen en heel veel (illegale) straatfeestjes met mensen die constant met nitraten strooien.

Ga je dan als handhavende instantie op zo'n groepje afstappen? Hahaha dacht het niet.

Uiteindelijk zal de ellende groter worden, knal vuurwerk toenemen en sier vuurwerk verdwijnen.
Met andere woorden: het werkt compleet averechts.

-

Zonder te veel uit te breiden zie je dit ook gewoon met veel andere dingen gebeuren en de mensen aan de top lijken het maar niet te kunnen of willen begrijpen.

Hier in Den Haag hebben we momenteel heel veel last van straat races en tags (graffiti).

Iets dat al jaren afnemend was maar plots in veelvoud terug lijkt te keren.

In de nachten hoor je bijna dagelijks wel voertuigen racen en op zo'n beetje elke lantaarnpaal en elektrokastje staan namen geklad.

Noem mij maar gekk maar: zou het iets te maken hebben met overal 30 km zondes en één baans wegen?
Noem mij maar gekk maar: zou het iets te maken hebben met alle 'graffiti kunst' plekken op te heffen / andere doelstelling te geven?

Vuurwerk is aan hetzelfde lot overgeleverd, je zal zien dat de knallers waar ze zo hekel aan hebben in veelvoud toenemen.

De onbenullen in Den Haag aan de top...

Oh nog een vraagje over de inleverdagen. Is het niet een idee dat je daar als vereniging naar toe kan om zo wat goedkoop vuurwerk te krijgen? De inleveraar is dan niet strafbaar en als vereniging heb je dan mooi wat kosten gedekt het eerste jaar. Bovendien is het geen verkoop, dus mag het vast gewoon toch? Buiten dat je het misschien te vroeg hebt, maar je houdt je verder aan de regels :blink:

Ben benieuwd in welk opzicht er zogenaamd voldaan is aan de keiharde voorwaarden die de VVD zelf stelde. Daar heb ik nog over gehoord.
Daar is op papier aan voldaan, maar in de praktijk natuurlijk voor geen ene meter. De VVD kennende hebben ze er geen actieve herinnering aan.

Oh nog een vraagje over de inleverdagen. Is het niet een idee dat je daar als vereniging naar toe kan om zo wat goedkoop vuurwerk te krijgen? De inleveraar is dan niet strafbaar en als vereniging heb je dan mooi wat kosten gedekt het eerste jaar. Bovendien is het geen verkoop, dus mag het vast gewoon toch? Buiten dat je het misschien te vroeg hebt, maar je houdt je verder aan de regels :blink:
Zo’n inleverpunt kost alleen maar belastinggeld. Het opzetten, mensen inhuren, het vervoer en vernietigen. Maar steun je plan verder.

Heeft er iemand al een gemeente voorbij zien komen ....
die wel meewerkt aan vergunningen voor buurtverenigingen,of wel een show op de agenda heeft staan?

Heeft er iemand al een gemeente voorbij zien komen ....
die wel meewerkt aan vergunningen voor buurtverenigingen,of wel een show op de agenda heeft staan?

Op de agenda staat het nog niet maar in Haarlem is er wel de wens om een show te organiseren.
In Rotterdam is er wederom geen budget en in Den Haag word voorzichtig gesproken over het vuurwerk op Scheveningen terug te laten keren maar dan met Oudjaar..

Maar ik heb nog niet een bericht voorbij zien komen over shows / vergunningen.

Dit postte ik nog niet zo lang geleden: https://forum.vuurwerkcrew.nl/threa...rkverbod-hulp-i-s-m-hvlv.1801872/post-1992487

Verder denk ik dat er werkelijk waar niet één gemeente zal zijn die positief staat tegenover vergunningen verlenen.
Doe je dat als eerste burgermeester dan staan alle 682 overige ogen op jouw gericht.

Gaat het goed krijg je misschien een duimpje omhoog, gaat het mis (grote kans) dan is het gelijk: zie je wel!

Misschien dat richting het einde van het jaar de kleinere gemeenten iets makkelijker zullen zijn en ook de grens gemeentes zullen denk ik eerder een vergunning verlenen om overlast van Duits vuurwerk tegen te gaan.

Maar er bestaat nu al een behoorlijke lijst van gemeenten die op voorhand al nee zeggen...

In grote steden kun je het sowieso vergeten hoor. (mijn mening)

Een tip voor ieder van mijn kant:

Wil je het laatste vuurwerk nieuws weten?

Ga naar google > instellingen > geavanceerd zoeken > bij 'al deze woorden' vul je vuurwerk in > bij 'laatste update' vul je je voorkeur in.

Dit moet je uiteraard niet op een dag als gister doen wanneer alle kranten tegelijk de berichten eruit gooien.

In de puur hypothetische situatie dat mensen daar compounds van tientallen of honderden euro's gaan staan inleveren?

Aint gonna happen. En zo wel...

Opportuun kansje voor de criminelen onder ons. Eind vd dag even langs bij de vuurwerk kringloopwinkel en je kunt qua handel weer even vooruit.

inleverpunten ..............................ja tuurlijk ,gaat uiteraard niemand doen maar mocht iemand omgeving utrecht kostenloos van zijn overgebleven compounds af willen dm me gerust ;);).

qua vergunning mag je hopen dat er wellicht in de kleinere dorpen /gemeentes nog wel wat mogelijk wordt ,maar grote(re) steden kan je wel vergeten hoor hier in utrecht helemaal ,komende 4 jaar een coalitie van pro met d66 als de twee enigste partijen dus dat wordt verhuizen .

kijk met groot genoegen straks naar de nieuwsbeelden en meldingen hier in het toch al zo mooie kanaleneiland en overvecht ,dat is nu al een ramp dus in de rest van utrecht kan je gewoon lekker blijven stoken ,alle handhaving zou daar de handen vol aan hebben straks !!!!

het afsteekverbod wat al 2 jaar geld werkt overigens ook geweldig en werkt echt :bonk::bonk::bonk::applause::applause::applause:

Back
Bovenaan