Dit beeld van kilo’s vuurwerk over de toonbank, zoals vorig jaar in Utrecht bij tuincentrum Intratuin, gaan we niet meer zien. © ANP
Vuurwerkbranche woest na landelijk verbod en gaat in gesprek met advocaten: ’Wat er nu gebeurt, is ronduit onbeschoft’
DORDRECHT
Lieke Jongbloed
Algemeen verslaggever
21 minuten geleden
Frans Köhler van Stichting VuurwerkCheck trok vorige week al aan de bel over de voorgestelde compensatieregeling voor de branche. Dat een week later de staatssecretaris met deze mededeling komt, overvalt hem.
„Alhoewel, eigenlijk ben ik nergens meer over verbaasd. Het dendert door terwijl wij nog steeds niet weten waar we aan toe zijn”, zegt Köhler.

„De politiek heeft ons toegezegd dat het verbod pas van kracht zou worden als aan alle voorwaarden is voldaan. Dat wordt nu overboord gegooid.”
Vanaf 1 augustus mogen consumenten geen vuurwerk meer kopen, verkopen of afsteken. Naast compensatie voor de branche moest er een goed handhavingsplan komen en moesten er mogelijkheden voor lokale ontheffingen zijn.
Inleverdagen voor vuurwerk
Op dat laatste punt zijn nog enkele aanpassingen gedaan na advies van de Raad van State. Zo zijn de afstandsregels voor gezamenlijke vuurwerkshows hetzelfde als voor professionals.
Bovendien moeten de vuurwerkverenigingen een lokale binding hebben met de plek waar vuurwerk wordt afgestoken. Het is aan gemeenten om een ontheffing te verlenen voor vuurwerkclubs.

Een laatste voorwaarde van de Tweede Kamer was een plan voor de handhaving. Er komen onder andere inleverdagen voor mensen die nog vuurwerk hebben liggen.
Vuurwerkbranche overvallen door besluit
De branche heeft, net als vorige week, nog geen uitnodiging binnen om met de staatssecretaris aan tafel te zitten.
„We wachten daar nog op. We werden daarom ook een beetje overvallen met dit besluit. Ze zou voor het reces met ons nog een keer afspreken. Het is echter opvallend stil”, zegt Köhler, die eerder namens de branche al gesprekken voerde in politiek Den Haag.
„In het besluit staat dat de compensatie moet worden uitgewerkt. Maar wij hebben het vertrouwen verloren. We spreken nu af met onze advocaten.”
Compensatievoorstellen zijn ’ontoereikend’
De branche noemt de eerder gedane compensatievoorstellen ontoereikend en in geen verhouding tot de werkelijke waarde van de ondernemingen.
„Het gaat om bedrijven die jarenlang een traditie in stand hebben gehouden. Alles hebben gedaan om zich aan alle nieuwe regels te houden. En bovendien een aantoonbare economische bijdrage leverden aan Nederland.”
De vuurwerkverkopers voelen zich met de rug tegen de muur gezet. De voorgestelde 100 miljoen euro is zeker niet genoeg, benadrukt Köhler.

„Tot nu toe is er niets gedaan met onze voorstellen en ideeën”, verzucht Köhler. „Het gedane voorstel is marginaal. Het onderste van het onderste. Bedenk dat er 840 verkooppunten zijn waar de compensatie voor nodig is. En dan ook nog de importeurs.”
Door het huidige voorstel gaan veel ondernemers failliet, is de verwachting.
’Wie wil er nu een vuurwerkbunker?’
Ondernemer Leo Pap, die in Dordrecht jarenlang vuurwerk aan de man bracht, vertelt dat de onzekerheid groeit. „Mijn panden moet ik ombouwen om te kunnen verhuren. Wie wil er nu een vuurwerkbunker? Ik weet echter totaal niet waar ik aan toe ben.”
Samen met collega’s zit Pap in een appgroep, waarin ze elkaar zoveel mogelijk op de hoogte houden.
Dit soort beelden zullen bij Pap niet meer te zien zijn. © Eigen foto
„Dagelijks hebben we veertig tot vijftig berichten met onze problemen. Het is echter vanuit de overheid opvallend stil. We zijn overal in meegegaan, altijd alles aangepast voor veiligheid. Wat er nu gebeurt, is ronduit onbeschoft.”
Het steekt Pap dat het vuurwerkverbod hoogstwaarschijnlijk door velen aan de laars wordt gelapt. „In België staan ze te juichen. Die weten dat de Nederlanders straks massaal de grens over gaan om daar in te kopen.”
Net over de grens in Duitsland blijft vuurwerk te koop. © ANP
Theo van Huet in het Gelderse Pannerden doet er nog een schepje bovenop. „Ik ga gewoon verkopen hoor, als dit zo doorgaat.”
’Dupe van ellende in het land’
Van Huet voelt zich enorm in de steek gelaten door de overheid. „Het is asociaal hoe wij te pakken worden genomen. Wij worden de dupe van de ellende in dit land, die niet door ons wordt veroorzaakt.”
Van Huet noemt de vele aanslagen met explosieven en de relschoppers die de oudejaarsnachten onmogelijk hebben gemaakt voor de hulpverleners. „Dat komt echt niet door het vuurwerk dat wij hier verkopen.”
Het houdt hem dag en nacht bezig, zo vertelt hij. „Ik ben me aan het verdiepen in alle Europese regelgeving. Ik ga in ieder geval straks gewoon verkopen als het zo doorgaat.”