Ik heb inmiddels begrepen dat een importeur, ik zal de naam nog niet noemen… de klanten aanschrijft dat zij de kooi producten kostenloos kunnen retourneren. Een financiële vergoeding voor de artikelen is niet mogelijk
Oftewel je kan de rest voorraden met kooi gratis terug geven aan die importeur die het vervolgens graag verkopen in het buitenland…
Ik heb hier geen woorden voor behalve dat het echt schandalig is…dubbel geld proberen te verdienen over de rug van de winkelier onder het mom dat het maar kleine aantallen zijn..
Is niet van één Importeur maar van de bij de BPN-aangesloten Importeurs. Zeg dus maar gerust bijna alle Importeurs op 1 of 2 wat kleinere na. Ik heb de mail als winkelier dan ook van meerdere Importeurs ontvangen die ik als leverancier heb.
Ik snap je redenatie, maar het ligt wel wat genuanceerder. Ik heb begrepen dat veel winkeliers de afgelopen weken de Importeurs gebeld hebben met de vraag wat ze met hun gekooide restvoorraden moeten doen als de uitspraak van het Kort Geding toch negatief uit zou vallen. Het antwoord was toen nog niet bekend, nu wel.
Destijds bij het ingaan van het knal- en pijlenverbod moesten de winkeliers bij de Overheid een opgave doen van de artikelen die we nog hadden liggen en kregen we van de Overheid daar de Inkoopprijs van terug. De Importeurs moesten de artikelen op komen halen en kregen van de Overheid een vergoeding voor het transport, tijdelijke opslag, verwerking en vernietiging. Nu krijgt niemand een rooie cent.
De Overheid geeft dus geen cent compensatie aan de branche, winkels en importeurs, maar eist wel dat er vanaf 01-12 a.s. geen gekooide artikelen meer in de NL-bunkers liggen. En dus hebben de Importeurs die informatieve mail nu uitgedaan om enerzijds alle winkeliers van de juiste info te voorzien en anderzijds een helpende hand te bieden. Je wil niet weten hoeveel vuurwerkverkooppunten helemaal niets wisten van het hele kooi-verbod. Die worden daar nu pas mee geconfronteerd.
In de komende weken vinden de voorinspecties door de instanties in alle winkels plaats. Daarbij wordt altijd ook een rondje door de bunkers gemaakt en ongetwijfeld zal er nu wat meer aandacht voor mogelijke kooi-artikelen zijn. Het is dus zaak dat die artikelen dan wel weg zijn, anders ben je in overtreding.