Verslagje
Verslagje
Zo! Dat was me het avondje wel gisteren! Ik zit me de hele dag al te verheugen op de films en foto's die van deze show zijn gemaakt, en jullie hebben mij niet teleur gesteld!

Ik vond de show echt subliem. Beste show/demo die ik ooit heb gezien, maar ik moet zeggen dat ik er niet zo heel veel heb gezien... Ik vond de opbouw erg goed. Eerst per stuk voor de duidelijkheid, en daarna sommige cakes met meerdere tegelijk voor het showeffect.
De meeting vooraf is geslaagd. Wat een hoop mensen! Het voel mij wel op dat de leeftijd zo hoog lag...zaten er nou ook veel winkeliers rond 19:00 in de kantine? Ik had gedacht meer AVP'ers en VWC'ers te zien...of misschien wist ik gewoon niet van iedereen wie men was.
Wat een waanzinnige foto Dombooo, echt top gedaan! Betere effectfoto bestaat er niet voor deze cake, alles in beeld, goede kleuren, prachtig.
image
Dat is inderdaad de
Oranje Boven, zoals Moontan al even aanstipte. Wat een goeie foto man! Geeft het effect erg goed weer! Ik vind de uitvoering van deze cake erg goed. Dat deze cake patriotistisch is bedoeld vind ik wat vergezocht, en moet je echt verteld worden wil je het zien in de cake. Maar de mines in kleur, met écht oranje effecten erboven zijn goed uitgewerkt. Maar helaas vind hem echt geen 75 euro waard.
Een hoogtepunt wat betreft volume was op deze avond toch wel de 13x
Bulderende Brutus, wat mij betreft. God allemachtig, wat zijn die burst hard! Echt niet gezond gewoon.
Uiteraard was het grote aantal
Zware Jongens tegelijk ook zó veel gefluit gedurende een minuut, dat je er naar van werd. Deze komt echt wel in mijn collectie. Ge-wel-di-ge fluit, klimt mooi hoog, daverende burst en leuk effect. De twee cakes in dit duo zijn helaas tamelijk identiek, dus misschien dat tegelijk afsteken geen slechts idee is

Of overlappend doorlonten met 10 seconden tussenpauze, en de tweede cake overlappend doorlonten aan het eind met een Nachtkraker? Ideeën genoeg!
De twee hummer cakes vind ik erg gaaf, maar er ontbreekt wat geweld. Natuurlijk moet je een hummer niet kopen voor het geweld en de burst, maar ik ben bang dat zowel de Schreeuwerige Schreeuwlelijk als de Humeurige Hummer allebei wegvallen rond twaalven. Mijn twee Schr.Schr.lelijks gaan dus simultaan de lucht in rond half één, kwart voor één.
Wat ik ook nog wel wil vermelden is het ongeluk(je) wat er gebeurde, toevallig vlak naast mij. De voorste rij mensen stond namelijk op slechts 35 meter (wettelijk moet het minimaal 30 meter zijn). Dit lijkt heel wat, maar voor zo'n omvangrijke show eigelijk net effe te weinig. Waar merk je dat aan? Vooral aan de "down fall": delen verbrand vuurwerk die weer neerkomen. Af en toe korrels in je haar, en stukjes karton op je. Ook was het volume serieus af en toe echt te hard :O Zodra het pijn doet aan mijn oren, is het volume wat te hard

De massa Zware Jongens deed pijn joh! Maar dat heeft ook zijn charme.
Maar waar ik heen wil: als de shells in de lucht uit elkaar spatten door de burst, blijven er (naast wat karton) twee gipsen eindstoppen over. Deze dingen werden echt tot 40 meter van de schietplek gelanceerd! Ik voelde af en toe wat tegen me voet aan rollen, en een ander forumlid kreeg een eindstop(je) tegen zijn wang. Een ongelukkige omstandster (een volwassen moeder die met haar kids aan het kijken was, arme zij) kreeg een grote eindplug tegen haar bovenlip! Druppels bloed op de grond! Later hoorde ik dat zij naar het ziekenhuis is gegaan, en ik geloof 5 hechtingen heeft gekregen. Echt botte pech. Later op de avond kwam zij nog even langs en sprak nog even met Evelien.
De eindstoppen lagen na afloop talrijk verspreid over de vlonders die in het weiland waren gelegd. Evelien vertelde mij na afloop zelf dat zij ook vond dat de afstand tot het vuurwerk eigelijk wat krap was.
Ik heb ook nog even speciaal gelet op de hoeveelheid fouten in het vuurwerk. Dan bedoel ik productiefouten, dead shells, effecten die de grond raken, cakes die half afgaan...
Ik kan er bijzonder weinig vinden! Goed nieuws dus! Zeker als je kijkt naar de hoeveelheid die afgeschoten werd, valt het errug mee. Evelien had het over 470 (of was het nou 570?) stuks, en bijna 1000 kilogram (bruto of netto?). Ik heb misschien 5 tot 10 keer een effect/ster gezien wat echt "gevaarlijk" de grond raakte. Uit de films denk ik twee cakes te zien waarbij de Chinezen vergeten zijn flash in de shells te doen (de sterren floppen gewoon omlaag, als mislukte falling leaves). Oranje Boven lijkt één dead shell te hebben. Slechts een enkele shell die op de grond ontploft. Géén enkele cake die explodeert, of flower pots laat zien. De hapering van Super Secreet lijkt mij eerder een fout in de ontsteking dan in de cake.
Met andere woorden: kwalitatief erg veilig en betrouwbaar vuurwerk dat Marijn!
De finale was natuurlijk erg goed. Wel erg massaal, waardoor afzonderlijke effecten nauwelijks te zien waren. Erg goed waren natuurlijk wel de
Nachtkrakers, die nieuwe single shots mortier. Deze zie je helemaal aan het begin van de finale. Ik vind hem echt geen 12,50 waard, maar niks dan lof over de mortier zelf. GROOT effect wat lang blijft hangen. Mooi rond gevormd, en super uniek. Helaas kan ik niet oordelen over de lift- en burst charge...die werden overstemd.
Verder werd de finale goed met rook gevuld. Er stond nauwelijks wind, dus de rook verduisterde de effecten wat. Hoewel het op de film erger lijkt dan dat ik het heb meegemaakt...
Na afloop van de demo droop iedereen snel weg. Ik heb nog even bij Arjan (PyroTV) gevraagd hoe hij alles beleefd had. Ik ging weer op de fiets terug naar Witte Tentenverhuur, waar we lekker hebben nagetafeld. Wat een voedsel werd er aangevoerd! Voor een heel weeshuis man! Maar het was wel gezellig; ik heb wat gezichten van VWC en AVP gezien, wat altijd leuk is. Nog even met de mensen nagepraat over de demo, de dummies, de verkoopdagen...
Ik weet nu zeker dat ik erg uitkijk naar de verkoopdagen met Fred als mijn collega!
Ik wil Evelien en de andere medewerkers van Witte Tenten bedanken voor hun gastvrijheid!
Cheers,
Jorik
PS: omdat ik de muziek in de finale zo goed vond (het middelste nummer dan, die langdurige) heb ik even het nummer opgezocht:
"Jeff Wayne war of the worlds - eve of the war" Wat een melodie zeg.