Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Zou de politiek snappen dat als het verboden word het helemaal uit de klauwen gaat lopen?

Daar lijkt het niet op. Maar je kon weleens gelijk hebben. Mochten ze zo slim zijn dan verwacht ik op 31 december 18.00 uur in ieder geval de start van een goed georganiseerd landelijk vuurwerkprotest

In Duitsland is het ook door een kleine menigte weer helemaal mis gegaan , ik wil hier geen beschuldiging uiten maar daar wordt iets verteld wat hier in NL graag verzwegen wordt.
En ik heb te weinig meegekregen van de misstanden van afgelopen jaarwisseling om een oordeel te vellen maaar ik heb wel beelden gezien tijdens het WK waar op een andere manier gefeest werd als wat wij zouden verwachten.
Het zal toch niet zo zijn dat bepaalde mensen met een andere cultuur ONZE hobby aan het verpesten is ???

Edit: gaf al aan geef beschuldigingen te willen geven maar alleen iets bespreken na het zien van de duidelijke beelden uit Duitsland.
Dus niet om hier ook maar iemand aan te vallen!!!

Laatst bewerkt:
Wat ik nu voorbij ziet komen is voor mij de klok zetten op 5 over 12, de heer Hooper van CDA Apeldoorn schijnt aankomende maand tijdens het CDA partij Congres weer een motie in te dienen voor een landelijk verbod, we weten hoe het 2 jaar geleden is afgelopen toen was er een zeer krappe meerderheid tegen een verbod, ik wil geen paniek of onrust bezaaien maar meerdere CDA burgermeesters zijn voor een verbod, dus ik vrees het ergste

Laatst bewerkt:
Wat ik nu voorbij ziet komen is voor mij de klok zetten op 5 over 12, de heer Hooper van CDA Apeldoorn schijnt aankomende maand tijdens het CDA partij Congres weer een motie in te dienen voor een landeljk verbod, we weten hoe het 2 jaar geleden is afgelopen toen was er een zeer krappe meerderheid tegen een verbod, ik wil geen paniek of onrust bewaren maar meerdere CDA burgermeesters zijn voor een verbod, dus ik vrees het ergste
Scheelde vorige x niets nee..... Het zal toch nie he!?

Wat ik nu voorbij ziet komen is voor mij de klok zetten op 5 over 12, de heer Hooper van CDA Apeldoorn schijnt aankomende maand tijdens het CDA partij Congres weer een motie in te dienen voor een landeljk verbod, we weten hoe het 2 jaar geleden is afgelopen toen was er een zeer krappe meerderheid tegen een verbod, ik wil geen paniek of onrust bewaren maar meerdere CDA burgermeesters zijn voor een verbod, dus ik vrees het ergste

Zie het nu ook ja...

Als de CDA om gepraat wordt dan is het klaar. Of kan het zijn dat de nieuwe regerende partijen de wet weer terug kunnen fluiten?

Nog een nadeel, Nederland vergrijst. Dus oude mensen hebben het voor het zeggen straks en die hebben vaak iets tegen vuurwerk en gunnen de huid niks. En reken er maar niet op dat als er een verbod komt en een paar jaar later een jongere meerderheid onstaat die pro vuurwrk is dat het dan ineens teruggedraaid wordt.

Verboden zijn makkelijk ingesteld en moeilijk terug te draaien in Nederland.

Wat ik nu voorbij ziet komen is voor mij de klok zetten op 5 over 12, de heer Hooper van CDA Apeldoorn schijnt aankomende maand tijdens het CDA partij Congres weer een motie in te dienen voor een landelijk verbod, we weten hoe het 2 jaar geleden is afgelopen toen was er een zeer krappe meerderheid tegen een verbod, ik wil geen paniek of onrust bezaaien maar meerdere CDA burgermeesters zijn voor een verbod, dus ik vrees het ergste

Ik vind dit toch wel erg verontrustend. :mad:
Stel een meerderheid hier stemt voor een verbod. Is de regeringspartij van het CDA dan verplicht om overstag te gaan? En ook te stemmen voor een verbod. Is HVLV hier ook van op de hoogte inmiddels?

Nee, niet persé, top in Den Haag kan voorbijgaan aan stemming van leden, zeker bij marginale meerderheid, maar geeft wel onrust in de partij en CDA is al wel toast. Leden zijn niet altijd zo slim als de landelijke top, zie verschil wil burgemeesters tov visie landelijk bij cda/vvd

Het vertrouwen in de politiek is enorm laag. Als ze een landelijk verbod instellen kunnen ze net zo goed naar huis gaan, want dat gaat wat met het vertrouwen doen. Daarnaast wekken ze nog meer onbegrip op onder de bevolking. En als men onbegrip heeft voor een bepaalde regel, dan heeft men de neiging die te negeren. Dus wat je dan gaat zien is dat men nog massaler vuurwerk uit het buitenland gaat halen. De rem is er daarbij ook af want ‘het is verboden en als ik de moeite doe het uit het buitenland te halen, dan haal ik meteen wel wat extra’. Kortom, een landelijk verbod werkt meer als katalysator van de problemen als dat het iets oplost. Ik ga ervan uit dat de partijtop van het CDA dit ook wel goed in ziet. Als men naar een vuurwerkvrije jaarwisseling wil, dan moet men gaan inzetten op gedragsverandering (en een lange adem hebben). En dat laatste zie je steeds meer terug in de nieuwsberichten. En dat vind ik positief, want dat geeft ons (en specifiek HVLV, de branche en alle andere belangenverenigingen) de kans om nog aan het stuur te trekken. Dus ja, spannend, maar ik zie het nog niet heel negatief in.

Nog een nadeel, Nederland vergrijst. Dus oude mensen hebben het voor het zeggen straks en die hebben vaak iets tegen vuurwerk en gunnen de huid niks. En reken er maar niet op dat als er een verbod komt en een paar jaar later een jongere meerderheid onstaat die pro vuurwrk is dat het dan ineens teruggedraaid wordt.

Verboden zijn makkelijk ingesteld en moeilijk terug te draaien in Nederland.

Je slaat hier de plank aardig mis. Vermoedelijk toch gaandeweg de jaren beetje bij beetje gehersenspoeld door de media.

Ouderen vinden SIERvuurwerk over het algemeen fantastisch. Ouderenorganisatie actiz heeft zich nog beklaagd over vuurwerkvtije zones die uit voorzorg ingesteld waren rondom verzorgingshuizen. Daar hadden ze helemaal niet om gevraagd, de meeste mensen daar snakken naar een verzetje. Het vuurwerk werd gemist.

Ik werk zelf ook met ouderen. En daar zitten klagers tussen ja maar vraag je door dan is IEDEREEN tegen de idiote knallen en IEDEREEN vóór die mooie kleurtjes in de lucht.

Bovendien is het CDA congres op 04-02 en het debat / stemming van Gl / PvDD al in januari. Als we de landelijke politieke CDA lijn vasthouden zal het CDA bij komende behandeling niet meestemmen voor een verbod, conform de eerste berichten vanuit de coalitie dit jaar. Impact dan meer op langere termijn te zitten. Dan kunnen “we” echter al beter gedekt zijn door de 1e kamer verkiezingen..

Debat is in Januari, maar is de stemming dan niet later? Staat het überhaupt al op de agenda?

Nee nog niet volgens mij. Vorig jaar zou de stemming een week later dan het debat zijn ware het niet dat er het voorstel werd ingetrokken. Qua januari timing zou het dan nog kunnen. Maar alles blijft afhankelijk van de tweede kamer agenda.

Maar een debat voeren met standpunt 1 vanuit de coalitie en dan stemmen nav een congres lijkt me een beetje gek. Ik verwacht ook dat de resolutie op het aanstaande congres met negatief advies vanuit de top wordt besproken. Dat is dan lijn met de landelijke politieke lijn aangaande verbod. Als de resolutie toch op het congres wordt voorzien van overname als pré advies is er een serieus probleem. Dat weten we na half januari.

Back
Bovenaan