Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Je kunt zo beginnen bij de NOSMedio november in de media:
''Het kabinet heeft ervoor gekozen om ook dit jaar de vuurwerkverkoop aan banden te leggen. Dit I.v.m. de vele vluchtelingen in ons land. Door de knallen van het vuurwerk kunnen de vluchtelingen traumatische ervaringen doen herbeleven. We vragen jullie begrip om geen vuurwerk af te steken, we doen het immers samen''
Zoiets?![]()
Wat ik er van begrepen heb word dit nu aangehouden tot na aanstaande jaarwisseling. Grote kans dat dit natuurlijk in januari weer op de agenda word gezet! Vuurwerk zal uiteraard weer flink negatief in de media komen met alle bijbehorende cijfers. Mijn gevoel zegt dat dit wel eens de laatste jaarwisseling kan zijn, mits het al niet weer verboden word ivm Covid of andere zaken…
Er zijn veel partijen in de kamer die nu nog twijfelen over een definitief verbod en eerst de in 2019 ingevoerde wijzigingen willen aankijken. Maar iedereen snapt natuurlijk dat heel Nederland dit jaar los gaat qua vuurwerk en spijtig genoeg zullen daardoor ook weer ongevallen, schades en andere ellende door ontstaan.
De prijzen schijnen flink te stijgen, dus het is de vraag of iedereen "helemaal los" zal gaan zoals jij dat zegt. Grote kans dat men het geld liever opzij zet voor electra en gas (volkomen terecht), dan aan een luxeartikel uitgeven dat geen primaire levensbehoefte is.
Deze prijsstijgingen hebben maar één voordeel; het zorgt ervoor dat dat tuig het met (veel) minder zwaar vuurwerk zal moeten doen, wat misschien minder overlast tot gevolg zal hebben.
Het kan echter wel zomaar zijn dat de anti- vuurwerkpartijen dit gaan interpreteren en verkopen als "zie je wel dat een deel/totaalverbod werkt!".
https://www.ad.nl/binnenland/totaal...j-voor-de-dieren-doen-nieuwe-poging~ae7acb52/
Het gezever begint weer. Wat denken jullie is het cda over te halen om voor een verbod te stemmen? Las vandaag dat ze tegen zijn
Er is vorig jaar helemaal niet gestemd voor een landelijk vuurwerkverbod.
Van de drie partijen die het verschil kunnen maken, SP, CDA en D66 (vorig jaar niet voor, niet tegen), moeten ze alle drie in 2023 tegen zijn om het wetsvoorstel aan te kunnen nemen.
Twee van de drie hebben nu aangegeven in de media dat ze niet voor een verbod zijn. In theorie dus niets aan de hand. Echter, er zitten wat mitsen en maren in de woordkeuzes. Vooral van Nispen laat een opening. Van het CDA lees ik alleen dat ze nog steeds tegenzijn, maar terecht merken GL en PVDD op dat veel CDA burgemeesters een verbod willen en willen dus daar de druk leggen.
Kortom 1 extra partij die omgaat kunnen we nog hebben, alle drie is funest.
Opvallend is dat GL en PVDD de wet in januari weer in stemming willen laten brengen en behandelen. Of ijzer smeden als het heet is of te vroeg. Ik weet het oprecht niet. Ik hou me maar vast aan het feit dat ik niet kan bedenken waarom de twee partijen van hierboven op 31-01 anders gaan denken dan nu op 02-01..