Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Wat ik erg positief vind is dat bij de laatste corona golf weinig terug te vinden was op het nieuws. Ook de bevolking geeft er steeds minder gehoor An.

Medio november in de media:

''Het kabinet heeft ervoor gekozen om ook dit jaar de vuurwerkverkoop aan banden te leggen. Dit I.v.m. de vele vluchtelingen in ons land. Door de knallen van het vuurwerk kunnen de vluchtelingen traumatische ervaringen doen herbeleven. We vragen jullie begrip om geen vuurwerk af te steken, we doen het immers samen''

Zoiets?:rolleyes:
Je kunt zo beginnen bij de NOS:p:p

Wat ik er van begrepen heb word dit nu aangehouden tot na aanstaande jaarwisseling. Grote kans dat dit natuurlijk in januari weer op de agenda word gezet! Vuurwerk zal uiteraard weer flink negatief in de media komen met alle bijbehorende cijfers. Mijn gevoel zegt dat dit wel eens de laatste jaarwisseling kan zijn, mits het al niet weer verboden word ivm Covid of andere zaken…

Er zijn veel partijen in de kamer die nu nog twijfelen over een definitief verbod en eerst de in 2019 ingevoerde wijzigingen willen aankijken. Maar iedereen snapt natuurlijk dat heel Nederland dit jaar los gaat qua vuurwerk en spijtig genoeg zullen daardoor ook weer ongevallen, schades en andere ellende door ontstaan.

De prijzen schijnen flink te stijgen, dus het is de vraag of iedereen "helemaal los" zal gaan zoals jij dat zegt. Grote kans dat men het geld liever opzij zet voor electra en gas (volkomen terecht), dan aan een luxeartikel uitgeven dat geen primaire levensbehoefte is.

Deze prijsstijgingen hebben maar één voordeel; het zorgt ervoor dat dat tuig het met (veel) minder zwaar vuurwerk zal moeten doen, wat misschien minder overlast tot gevolg zal hebben.

Het kan echter wel zomaar zijn dat de anti- vuurwerkpartijen dit gaan interpreteren en verkopen als "zie je wel dat een deel/totaalverbod werkt!".

De prijzen schijnen flink te stijgen, dus het is de vraag of iedereen "helemaal los" zal gaan zoals jij dat zegt. Grote kans dat men het geld liever opzij zet voor electra en gas (volkomen terecht), dan aan een luxeartikel uitgeven dat geen primaire levensbehoefte is.

Deze prijsstijgingen hebben maar één voordeel; het zorgt ervoor dat dat tuig het met (veel) minder zwaar vuurwerk zal moeten doen, wat misschien minder overlast tot gevolg zal hebben.

Het kan echter wel zomaar zijn dat de anti- vuurwerkpartijen dit gaan interpreteren en verkopen als "zie je wel dat een deel/totaalverbod werkt!".

Ben ik deels met je eens, echter is vuurwerk wel een product waar mensen geld aan uit zullen geven ondanks dat het misschien krap in de portemonnee is. Geeft een bepaald geluksmoment, afsluitmoment of hoe je het wilt noemen.

Weet niet wat de prijzen op de illegale markt doen maar als deze minder hard stijgen dan vraag ik me serieus af of dat “tuig” wel minder vuurwerk heeft.
Alles bij elkaar is het afwachten hoe het loopt de komende maanden.

Hoop dat we niet teveel in het negatieve blijven hangen en toch iets moois kunnen maken vd komende maanden en oud en nieuw zelf

Na 2 jaar geen vuurwerk weet ik zeker dat men massaal gaat kopen.
Ook die Funke en Luypaers bakken worden gewoon goed verkocht ( nu al).

Van de drie partijen die het verschil kunnen maken, SP, CDA en D66 (vorig jaar niet voor, niet tegen), moeten ze alle drie in 2023 tegen zijn om het wetsvoorstel aan te kunnen nemen.

Twee van de drie hebben nu aangegeven in de media dat ze niet voor een verbod zijn. In theorie dus niets aan de hand. Echter, er zitten wat mitsen en maren in de woordkeuzes. Vooral van Nispen laat een opening. Van het CDA lees ik alleen dat ze nog steeds tegenzijn, maar terecht merken GL en PVDD op dat veel CDA burgemeesters een verbod willen en willen dus daar de druk leggen.

Kortom 1 extra partij die omgaat kunnen we nog hebben, alle drie is funest.

Opvallend is dat GL en PVDD de wet in januari weer in stemming willen laten brengen en behandelen. Of ijzer smeden als het heet is of te vroeg. Ik weet het oprecht niet. Ik hou me maar vast aan het feit dat ik niet kan bedenken waarom de twee partijen van hierboven op 31-01 anders gaan denken dan nu op 02-01..

Er is vorig jaar helemaal niet gestemd voor een landelijk vuurwerkverbod.

Er was vorige jaar een stemming om een landelijk vuurwerkverbod in hun verkiezingsprogramma op te nemen, die werd met een krappe meerderheid weg gestemd, rollen kunnen nu zomaar omgedraaid zijn, ik houd me hart vast ik ben bang dat het CDA op dit moment zomaar kan gaan draaien

Wat mij irriteert is dat het zoals letterlijk gezegd op het nieuws de discussie over een eventueel vuurwerk verbod even traditioneel is geworden als de oliebol en de champagne elk jaar na de jaarwisseling.

Ik vind ook dat mocht er een beslissing genomen worden bij een eventuele nieuwe stemming, het ook even afgelopen moet zijn voor een paar jaar. Dus… we nemen nu deze beslissing voor de komende 5 jaar en daarna bekijken we de cijfers opnieuw.

Ze klagen in de politiek dat ze het zo druk hebben toch? Erg logisch als je 80000x hetzelfde moet behandelen..

Anyway het was een zeer geslaagde oudjaar op naar de volgende!

Zoals hierboven ook al aangegeven, was dit een stemming binnen het cda.

In de voorstemmingen was er zelfs een meerderheid voor een verbod binnen de partij. De partijtop gaf echter als stemadvies om tegen een verbod te stemmen. Tijdens de officiële stemming werd het verbod ter nauwelijks nood verworpen.

Dit heeft dus wel aan dat een verbod wel degelijk leeft binnen het cda.

In maart verkiezingen voor Provinciale Staten, die rechtstreeks gevolgen hebben voor zetelverdeling Eerste Kamer. VVD en CDA doen het in de broek voor pro-vuurwerkpartijen als BBB en JA21. CDA zal zich tot die verkiezingen vast wel gedeisd houden waar het gaat om een verbod. Zal vast ook goed kunnen leven met strengere straffen voor bezit illegaal, die er kennelijk zitten aan te komen.

Spijt me voor sommige onder ons maar de bron van de overlast, ernstige verwondingen, en zware schade is enkele grenzen verderop , pak dat aan en het wordt weer een stuk leuker en veiliger hier.

Van de drie partijen die het verschil kunnen maken, SP, CDA en D66 (vorig jaar niet voor, niet tegen), moeten ze alle drie in 2023 tegen zijn om het wetsvoorstel aan te kunnen nemen.

Twee van de drie hebben nu aangegeven in de media dat ze niet voor een verbod zijn. In theorie dus niets aan de hand. Echter, er zitten wat mitsen en maren in de woordkeuzes. Vooral van Nispen laat een opening. Van het CDA lees ik alleen dat ze nog steeds tegenzijn, maar terecht merken GL en PVDD op dat veel CDA burgemeesters een verbod willen en willen dus daar de druk leggen.

Kortom 1 extra partij die omgaat kunnen we nog hebben, alle drie is funest.

Opvallend is dat GL en PVDD de wet in januari weer in stemming willen laten brengen en behandelen. Of ijzer smeden als het heet is of te vroeg. Ik weet het oprecht niet. Ik hou me maar vast aan het feit dat ik niet kan bedenken waarom de twee partijen van hierboven op 31-01 anders gaan denken dan nu op 02-01..

Is niet helemaal waar, als het CDA gaat draaien en instemt met een verbod is het afgelopen want dat behaald de minderheid maar 71 zetels.

Het belangrijkste is gewoon dat het CDA niet in de verkeerde argumenten trapt. Bij D66 merkten we dat ook bij dat congres, de motie binnen de D66 leden, die aangenomen is om vóór een verbod te stemmen landelijk, leek wel opgesteld door een Groenlinkser. Dat D66 richting het linkse aanhing wisten we al, maar dit was wel heel erg (s)links.

HVLV zal er echter vol tegen aan gaan en ze op alle mogelijke manieren aan de juiste info helpen, zodat ze in ieder geval weten dat ze letterlijk en figuurlijk de welwillende burger zouden pesten als ze werkelijk vóór een verbod zouden stemmen.

Back
Bovenaan