@gizmo75 had het ergens uitgelegd, hoe het proces gaat verlopen, ik weet even niet meer in welke topic dat was, maar als ik het goed begrepen had was het morgen stemmen voor het aannemen van het iniatiefwet en de verschillende amendementen, dus bij aannemen van de wet gaan verschillende organen toetsingen uitvoeren op de verschillende punten die o.a de VVD als voorwaarde stelt, na verloop van tijd zal het RvS met een advies komen over het wel of geen verbod.
Dus volgens mij gaat het ongeveer zo verlopen mocht ik het fout hebben corrigeer me.
Morgen: stemming in de Tweede Kamer, eerst over de moties en amendementen, dan over het hele voorstel.
Wetsvoorstel zal een meerderheid krijgen (inclusief amendementen/wijzigingen), waarna de indieners zal worden gevraagd om de wet ook in de Eerste Kamer te verdedigen. De Eerste Kamer kan de wet niet aanpassen, alleen aannemen of verwerpen.
Omdat met deze wet de vrije markt wordt beperkt (je verbiedt een legaal product), moet de EU hier nog toestemming voor geven. Eerst volgt er een stand still periode van 2 of 3 maanden, waarin de wet sowieso niet van kracht mag worden.
Als de EU ook akkoord is, wordt de wet ondertekend door de koning en de desbetreffende minister/staatssecretaris.
Normaal gesproken volgt er dan een koninklijk besluit met datum inwerkingtreding. Maar voordat die er komt, moet dus eerst aan de 3 voorwaarden zijn voldaan.
- Handhavings- en uitvoeringsplan: duurt minimaal half jaar
- Uitwerking AMVB om de uitzondering voor verenigingen mogelijk te maken: duurt minimaal 1,5 jaar.
- Compensatieregeling met de branche: zal ook niet snel beklonken zijn, wordt een onderhandelingstraject.
Kortom, voordat Eerste Kamer en EU akkoord zijn, zitten we zeker rond de zomer/najaar. Dan is er dus nog veel tijd nodig om zaken uit te werken.
Als het kabinet van mening is dat aan de voorwaarden is voldaan, dienen ze het voorstel koninklijk besluit in bij zowel de Tweede als Eerste Kamer.
Als die akkoord zijn, kan de wet vier weken later in werking treden (hoewel het gebruikelijker is om hiervoor 1 januari of 1 juli te kiezen).