BREAKING ! Tweede Kamer is om: er komt een algeheel vuurwerkverbod in Nederland

Reken je maar niet rijk...
Deze 'vereisten' kwamen niet als verrassing. Ondanks dat geroepen werd "onderzoek en formulering kan wel 1,5 jaar in beslag nemen" is de kans groot dat er al een Plan van Aanpak ligt waarop goedkeuring wordt verleend.

Persoonlijk bereid ik mij mentaal voor op een verbod dat dit jaar nog in werking gesteld wordt, dan kan het alleen maar meevallen.

Ik ben daar ook bang voor, de druk wordt inmiddels zo hoog opgevoerd dat men (VVD en NSC) waarschijnlijk akkoord gaat met een paar slappe toezeggingen waar in de praktijk niets van terecht komt, maar dan is het te laat. Morgen wordt spannende dag, maar als het er morgen door komt, rij ik van het weekend naar België...

Even voor mijn beeldvorming, word er morgen meer duidelijk?

@gizmo75 had het ergens uitgelegd, hoe het proces gaat verlopen, ik weet even niet meer in welke topic dat was, maar als ik het goed begrepen had was het morgen stemmen voor het aannemen van het iniatiefwet en de verschillende amendementen, dus bij aannemen van de wet gaan verschillende organen toetsingen uitvoeren op de verschillende punten die o.a de VVD als voorwaarde stelt, na verloop van tijd zal het RvS met een advies komen over het wel of geen verbod.

Dus volgens mij gaat het ongeveer zo verlopen mocht ik het fout hebben corrigeer me.

@gizmo75 had het ergens uitgelegd, hoe het proces gaat verlopen, ik weet even niet meer in welke topic dat was, maar als ik het goed begrepen had was het morgen stemmen voor het aannemen van het iniatiefwet en de verschillende amendementen, dus bij aannemen van de wet gaan verschillende organen toetsingen uitvoeren op de verschillende punten die o.a de VVD als voorwaarde stelt, na verloop van tijd zal het RvS met een advies komen over het wel of geen verbod.

Dus volgens mij gaat het ongeveer zo verlopen mocht ik het fout hebben corrigeer me.
Morgen: stemming in de Tweede Kamer, eerst over de moties en amendementen, dan over het hele voorstel.
Wetsvoorstel zal een meerderheid krijgen (inclusief amendementen/wijzigingen), waarna de indieners zal worden gevraagd om de wet ook in de Eerste Kamer te verdedigen. De Eerste Kamer kan de wet niet aanpassen, alleen aannemen of verwerpen.

Omdat met deze wet de vrije markt wordt beperkt (je verbiedt een legaal product), moet de EU hier nog toestemming voor geven. Eerst volgt er een stand still periode van 2 of 3 maanden, waarin de wet sowieso niet van kracht mag worden.

Als de EU ook akkoord is, wordt de wet ondertekend door de koning en de desbetreffende minister/staatssecretaris.

Normaal gesproken volgt er dan een koninklijk besluit met datum inwerkingtreding. Maar voordat die er komt, moet dus eerst aan de 3 voorwaarden zijn voldaan.
- Handhavings- en uitvoeringsplan: duurt minimaal half jaar
- Uitwerking AMVB om de uitzondering voor verenigingen mogelijk te maken: duurt minimaal 1,5 jaar.
- Compensatieregeling met de branche: zal ook niet snel beklonken zijn, wordt een onderhandelingstraject.

Kortom, voordat Eerste Kamer en EU akkoord zijn, zitten we zeker rond de zomer/najaar. Dan is er dus nog veel tijd nodig om zaken uit te werken.
Als het kabinet van mening is dat aan de voorwaarden is voldaan, dienen ze het voorstel koninklijk besluit in bij zowel de Tweede als Eerste Kamer.
Als die akkoord zijn, kan de wet vier weken later in werking treden (hoewel het gebruikelijker is om hiervoor 1 januari of 1 juli te kiezen).

Omdat met deze wet de vrije markt wordt beperkt (je verbiedt een legaal product), moet de EU hier nog toestemming voor geven. Eerst volgt er een stand still periode van 2 of 3 maanden, waarin de wet sowieso niet van kracht mag worden.
Dit vraag ik mij toch af, want het zijn EU richtlijnen waar deelstaten zelf op F2 en F3 beperkende maatregelen mogen toepassen.

Ik hoop van harte dat je gelijk krijgt, maar vrees het ergste.
Jij gaat uit van Artikel 4, lid 1. Maar de huidige wijziging in Nederland kan volledig onder lid 2 geschaard worden:

Artikel 4 Vrij verkeer
1. De lidstaten mogen het op de markt aanbieden van pyrotechnischeartikelen die aan de eisen van deze richtlijn voldoen, niet verbieden,beperken of belemmeren.
2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.

Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02013L0029-20130629

Bekijk bijlage 1809387
Zo spoedig mogelijk is een rekbaar begrip, 5 jaar?
Als we het nog 5 jaar kunnen rekken dan is dat absoluut boven verwachting maar realistisch is dat scenario helaas niet.

Morgen: stemming in de Tweede Kamer, eerst over de moties en amendementen, dan over het hele voorstel.
Wetsvoorstel zal een meerderheid krijgen (inclusief amendementen/wijzigingen), waarna de indieners zal worden gevraagd om de wet ook in de Eerste Kamer te verdedigen. De Eerste Kamer kan de wet niet aanpassen, alleen aannemen of verwerpen.

Als de EU ook akkoord is, wordt de wet ondertekend door de koning en de desbetreffende minister/staatssecretaris.

Normaal gesproken volgt er dan een koninklijk besluit met datum inwerkingtreding. Maar voordat die er komt, moet dus eerst aan de 3 voorwaarden zijn voldaan.
- Handhavings- en uitvoeringsplan: duurt minimaal half jaar
- Uitwerking AMVB om de uitzondering voor verenigingen mogelijk te maken: duurt minimaal 1,5 jaar.
- Compensatieregeling met de branche: zal ook niet snel beklonken zijn, wordt een onderhandelingstraject.

Kortom, voordat Eerste Kamer en EU akkoord zijn, zitten we zeker rond de zomer/najaar. Dan is er dus nog veel tijd nodig om zaken uit te werken.
Als het kabinet van mening is dat aan de voorwaarden is voldaan, dienen ze het voorstel koninklijk besluit in bij zowel de Tweede als Eerste Kamer.
Als die akkoord zijn, kan de wet vier weken later in werking treden (hoewel het gebruikelijker is om hiervoor 1 januari of 1 juli te kiezen).
Dus morgen nog geen zekerheid of er dit jaar nog verkocht en afgestoken mag worden?

Dit vraag ik mij toch af, want het zijn EU richtlijnen waar deelstaten zelf op F2 en F3 beperkende maatregelen mogen toepassen.

Ik hoop van harte dat je gelijk krijgt, maar vrees het ergste.
Jij gaat uit van Artikel 4, lid 1. Maar de huidige wijziging in Nederland kan volledig onder lid 2 geschaard worden:

Bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:02013L0029-20130629
Voor zover ik weet moet Nederland dus daadwerkelijk aantonen dat voldaan wordt aan artikel 4.2, dus dat er sprake is van die bijzondere omstandigheden:

2. Deze richtlijn laat onverlet dat een lidstaat omwille van de openbare orde of gezondheid en veiligheid, of omwille van milieubescherming maatregelen neemt om het bezit, gebruik en/of de verkoop aan het grote publiek van vuurwerk van de categorieën F2 en F3, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en andere pyrotechnische artikelen te verbieden of te beperken.

Even dat ik het goed blijf snappen..

Ik zie Klaver berichten quoten dat de motie van Bikker, zo snel mogelijk invoeren door AmvB, dus niet kan beïnvloed worden door de VVD?

Het wetsvoorstel treedt pas in werking nadat de toets door de VVD is gedaan en akkoord bevonden, staat de AmvB daar dan boven?

Ik ben het kwijt.

Voor zover ik weet moet Nederland dus daadwerkelijk aantonen dat voldaan wordt aan artikel 4.2, dus dat er sprake is van die bijzondere omstandigheden:

F3 kon toch ook in zijn geheel zo verboden worden? Ik zieniet in waarom de Eu bij f2 ineens moeilijk gaat doen

Zeker niet gezien de treurige huiliehuilie verhalen vanuit de verbodpleiters.

Even dat ik het goed blijf snappen..

Ik zie Klaver berichten quoten dat de motie van Bikker, zo snel mogelijk invoeren door AmvB, dus niet kan beïnvloed worden door de VVD?

Het wetsvoorstel treedt pas in werking nadat de toets door de VVD is gedaan en akkoord bevonden, staat de AmvB daar dan boven?

Ik ben het kwijt.
Het amendement Bikker regelt dat die uitzonderingspositie in de wet komt. Die staat er oorspronkelijk niet in. Als die aangenomen wordt, dan moet er een AMVB opgesteld en vastgesteld worden om dat te regelen.

De motie roept het kabinet op om die AMVB zo snel mogelijk uit te werken.

Over beide wordt apart gestemd. Het kan dus in theorie zo zijn dat het amendement verworpen wordt, en de motie dus feitelijk nergens meer over gaat. Maar maak je geen illusies, dat amendement haalt het wel.
Als de motie aangenomen wordt, is het een oproep aan het kabinet om zo snel mogelijk te werk te gaan. Maar ze kunnen niet toveren, er is nu eenmaal een vast proces, dus verwacht daar niet al teveel van.
Ik vraag me overigens af of VVD en NSC die motie zullen steunen, zij gaan eerder voor een gedegen invoering dan een snelle.

Die toets wordt overigens niet door alleen de VVD gedaan, maar door heel de Eerste en Tweede Kamer die daarover zullen stemmen.

F3 kon toch ook in zijn geheel zo verboden worden? Ik zieniet in waarom de Eu bij f2 ineens moeilijk gaat doen

Zeker niet gezien de treurige huiliehuilie verhalen vanuit de verbodpleiters.
Toen is dat ongetwijfeld ook gebeurd. Net als met de coronaverboden overigens, maar gezien alle noodwet-achtige bepalingen toen kon dat veel sneller.

Dit zei de staatssecretaris er in het debat over:

Het voorgestelde tijdpad is bijzonder krap. Daar heb ik net al iets over gezegd. Gelet op alle procedurele stappen van een wetswijziging is invoering voor de komende jaarwisseling bijzonder ambitieus en, gelet op alle uitwerking en de afstemming die dit met zich meebrengt, ook ongewenst. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte standstill van drie maanden in Brussel, de benodigde tijd voor de zorgvuldige invoering nadat een wetswijziging definitief is geworden. Voor het amendement is het tijdpad, zeg ik ook heel eerlijk, helemaal niet haalbaar. Er wordt gesproken over een algemene maatregel van bestuur. Die zal tenminste anderhalf jaar in beslag nemen. Met die opmerking is het dus voor dit jaar niet uitvoerbaar. Mocht een meerderheid van de Kamer instemmen met het initiatiefwetsvoorstel, dan vraagt het kabinet expliciete aandacht voor het borgen van de punten die ik net heb genoemd.

Ik vraag me overigens af of VVD en NSC die motie zullen steunen, zij gaan eerder voor een gedegen invoering dan een snelle.
Helaas niet echt..

Het liefst zouden we dit jaar nog een vuurwerkverbod zien", zegt NSC-Kamerlid Faith Bruyning.

Helaas niet echt..

Het liefst zouden we dit jaar nog een vuurwerkverbod zien", zegt NSC-Kamerlid Faith Bruyning.

Begin dit jaar is Faith Bruyning bezorgd dat bij een verbod meer problemen komen, en nu kan het niet snel genoeg…onvoorstelbaar

Back
Bovenaan