Beperking afsteektijden Oud & Nieuw 2014

Artikel 2.3.6

Het is verboden vuurwerk, anders dan bedrijfsmatig, tot ontbranding te brengen op een ander tijdstip dan tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur van het daarop volgende jaar.
Dit staat nog steeds op de site van de overheid.

ja ik vraag me ook af, ik moet eerlijk zegge die berichten heb ik ook niet aandachtig gevolgd maar toch. Wanneer wordt de regel ingevoerd ik heb dat niet gezien. Over algemeen veranderen regels per 1 januari of ergens halverwege het jaar wordt een zooi regels door gevoerd in de wet. Zover ik weet wordt er nooit gezegd ow we wille dit vanaf morgen staat het in de wet. Het lijkt mij eigenlijk ook niet meer dan logisch dat een dergelijke wetswijziging pas op 1 januari in gaat.

Dit is maar een gedachte he als ik fout zit hoor ik het graag:) ben ook maar een simpele pyro en geen politicus al denk ik soms waarom zit ik daar toch niet als ik die ideetjes hoor.

ja ik vraag me ook af, ik moet eerlijk zegge die berichten heb ik ook niet aandachtig gevolgd maar toch. Wanneer wordt de regel ingevoerd ik heb dat niet gezien. Over algemeen veranderen regels per 1 januari of ergens halverwege het jaar wordt een zooi regels door gevoerd in de wet. Zover ik weet wordt er nooit gezegd ow we wille dit vanaf morgen staat het in de wet. Het lijkt mij eigenlijk ook niet meer dan logisch dat een dergelijke wetswijziging pas op 1 januari in gaat.

Dit is maar een gedachte he als ik fout zit hoor ik het graag:) ben ook maar een simpele pyro en geen politicus al denk ik soms waarom zit ik daar toch niet als ik die ideetjes hoor.

De nieuwe regel staat al in de staatscourant zover ik heb gelezen en is gemaakt doormiddel van een koninklijk besluit. Zo'n besluit is makkelijker en treedt veel sneller in werking dan een normale wetswijziging. Dit deden ze omdat ze er haast mee hadden om deze regel nog voor deze jaarwisseling te laten gelden. Een koninklijk besluit is ook makkelijker zonder de toestemming van een meerderheid in de tweede kamer terug te draaien als de ministerraad dat zou willen niet dat dat gebeurd natuurlijk maar je weet maar nooit.

Ik persoonlijk denk dat deze regel niet veel zou uitmaken met oud&nieuw want zodra er gekocht kan worden wordt er al gestookt en dat was altijd al zo geweest en dat blijft ook wel zo. Gelukkig hebben we nog Cat 1 vuurwerk om een beetje legaal overdag te stoken (Stook ik al het hele jaar door geweldig spul) maar ik persoonlijk ben al het gezeur en gezeik over vuurwerk zat en ga me echt niet aan de nieuwe regels houden maar ik ga wel lekker een rustig plekje opzoeken waar ik zo min mogelijk mensen tot last bent en maak er weer een leuk dagje van.

Dit deden ze omdat ze er haast mee hadden om deze regel nog voor deze jaarwisseling te laten gelden. Een koninklijk besluit is ook makkelijker zonder de toestemming van een meerderheid in de tweede kamer terug te draaien als de ministerraad dat zou willen niet dat dat gebeurd natuurlijk maar je weet maar nooit.

Niet helemaal correct.
Het Vuurwerkbesluit is een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) dan wel Koninklijk besluit dus wordt de AMvB zelf gewijzigd, dus het Vuurwerkbesluit in concreto. Dit is niet gedaan om de regel snel in te voeren, maar omdat het Vuurwerkbesluit bijna ieder jaar moet worden gewijzigd in verband met de verkoopdagen. Als een verkoopdag op zondag valt, moet dat namelijk ook in het Vuurwerkbesluit worden vermeld. Originair is dus gekozen voor een AMvB omdat het vuurwerkbesluit is vastgesteld krachtens delegatie door de formele wetgever via, onder andere, artikel 9.2.2.1 Wet Milieubeheer. In dat artikel staat dat er een AMvB kan komen; het Vuurwerkbesluit.

Gevolg is dus dat ze makkelijk kunnen wijzigen bij AMvB maar niet zoals jij zegt dat het is gedaan om de regel er snel doorheen te drukken, want dat is juist het kenmerk van een AMvB, dat het de gewone wetsvaststellingsprocedure ontwijkt.

"Gelet op de wenselijkheid om zo spoedig mogelijk over te gaan tot de
inperking van de afsteektijden, is het de bedoeling het besluit vóór
29 december 2014 in werking te laten treden. Daarbij zal derhalve worden
afgeweken van de vaste verandermomenten. "

Lijkt me duidelijk, ze kunnen t/m de 28ste de tijden aanpassen. Zou wel ***lig zijn dat ze dit op de 28ste alsnog zouden doen maar het kan wel.

Ik ga net als de rest van nederland gewoon om 10.00 beginnen

Wel alleen doorgelonte projecten tot 18.00

De politie moet je namelijk op heterdaad betrappen, dat wil zeggen het lontje aan zien steken.

Op het moment dat jij naast een vuurwerkpot staat die af gaat is dat niet genoeg om te kunnen bekeuren.

Kat en muis!

Maar ik verwacht zelf dat ze niet gaan handhaven.

Ik heb zo mijn twijfels.
Met de politie van tegenwoordig weet je het maar nooit..
Ik ga denk ik ook gewoon tegen 10:00/12:00 uur naar buiten alleen ga toch echt goed oppassen.
Naar mijn idee zijn er denk weinig mensen aan het afsteken voor 18:00 omdat ik denk dat alle kinderen t/m 14 jaar zich wel aan de regels gaan houden.
Ik weet niet hoe ze dit gaan aanpakken maarja, ik ga het proberen! :P

"Gelet op de wenselijkheid om zo spoedig mogelijk over te gaan tot de
inperking van de afsteektijden, is het de bedoeling het besluit vóór
29 december 2014 in werking te laten treden. Daarbij zal derhalve worden
afgeweken van de vaste verandermomenten. "

Lijkt me duidelijk, ze kunnen t/m de 28ste de tijden aanpassen. Zou wel ***lig zijn dat ze dit op de 28ste alsnog zouden doen maar het kan wel.

Dus als ik het goed begrijp is het nu nog steeds niet duidelijk vanaf hoelaat je mag afsteken en kan dat nog tot 28 december beslist worden?

Back
Bovenaan