Beperking afsteektijden Oud & Nieuw 2014

Gewoon veel knalpijlen en singleshots van uit je tuin (als je die hebt) afsteken. Maakt weinig rotzooi en is makkelijker om snel tussendoor op te ruimen.

Wanneer vuurwerk afsteken

Het kabinet wil de afsteektijden van vuurwerk verkorten en zo de overlast overdag door vuurwerk beperken. Dit plan gaat zeer waarschijnlijk door. Als het doorgaat, mag u vuurwerk alleen nog afsteken tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. En dus niet meer vanaf 10.00 uur in de ochtend. Naar verwachting gelden de nieuwe afsteektijden vanaf 1 december 2014. U kunt een boete krijgen als u vuurwerk afsteekt buiten de toegestane afsteektijden.

rijksoverheid.nl

Er is dus nog niks zeker. Vanaf 1 december weten we definitief of wetsvoorstel geaccepteerd wordt.

Het grootste probleem is eigenlijk niet de politie die je op heterdaad betrapt, maar meer de bewoners waar je het vuurwerk afsteekt. De kans dat de wijkagent je precies aantreft bij de gangbare routine is klein als je af en toe wat afsteekt, maar de bewoners gaan natuurlijk wel zeiken als je buiten de wettelijke afsteektijden stookt. En een knalletje kan al een ruzie veroorzaken bij zeikers of honden uitlaters, dus je moet zo zelf zien wat je doet. Het lijkt me dan niet slim om sowieso bij winkels of andere grote publieke plekken af te gaan steken, maar zo af en toe een stukje vuurwerk in je eigen straat ( op eigen risico met de buren met de uitleg die ik net gaf ) kan dat minder kwaad. Je moet dan zelf zien wat je er voor over hebt.

gelukkig hier in de straat nog nooit gezeik gehad van buren. misschien ook wel omdat ze vanaf oktober al veel afsteken hier.

Het grootste probleem is eigenlijk niet de politie die je op heterdaad betrapt, maar meer de bewoners waar je het vuurwerk afsteekt. De kans dat de wijkagent je precies aantreft bij de gangbare routine is klein als je af en toe wat afsteekt, maar de bewoners gaan natuurlijk wel zeiken als je buiten de wettelijke afsteektijden stookt. En een knalletje kan al een ruzie veroorzaken bij zeikers of honden uitlaters, dus je moet zo zelf zien wat je doet. Het lijkt me dan niet slim om sowieso bij winkels of andere grote publieke plekken af te gaan steken, maar zo af en toe een stukje vuurwerk in je eigen straat ( op eigen risico met de buren met de uitleg die ik net gaf ) kan dat minder kwaad. Je moet dan zelf zien wat je er voor over hebt.

We praten over een jarenlange traditie. Je kan die traditie niet een twee met een wetgeving beperken. Zoals ik zei, als iedereen gewoon in zijn achtertuin wat dingetjes afschiet en af en toe op straat, geloof me, politie kan hier helemaal niks op doen. Ook niet de mensen.

We moeten eens van deze angst afkomen.

Oftewel, de jeugd zal nooit meer vuurwerk bij daglicht af kunnen steken.
Daylight cakes zijn hierdoor ook overbodig geworden.
Wat een trieste bedoeling, volgende stap is van 22:00 uur - 02:00 uur

Het doel van deze maatregel is toch om de vuurwerkoverlast overdag in te perken? Hoe meer iedereen dus overdag blijft afsteken des te meer overlast zal er zijn. Wat zal er gebeuren als blijkt dat deze maatregel niet helpt?
Denkt iedereen nou dat de maatregel dan weer ongedaan wordt gemaakt? Ik denk eerder dat een totaalverbod dan de volgende maatregel zal zijn.

Het probleem zijn niet de vervelende buren of de wijkagent, maar de personen die zich niet aan de regels willen houden

Nederland het land van de tradities, behalve die van onszelf.
Kan me nog de tijd herinneren dat ik met mijn vader voor het eerst een astronaut ging afsteken of vuurpijltjes de lucht ging inschieten. Zijn wijze raad was, voor het donker binnen jongen!
Hoe gaat dat nu met de kindertjes? 18.00uur is het al donker :(

Onhoudbaar en controleerbaar, korpsen kiezen er vaak voor om de uren van blauw hemden in de avond en nacht in te zetten.

Het doel van deze maatregel is toch om de vuurwerkoverlast overdag in te perken? Hoe meer iedereen dus overdag blijft afsteken des te meer overlast zal er zijn. Wat zal er gebeuren als blijkt dat deze maatregel niet helpt?
Denkt iedereen nou dat de maatregel dan weer ongedaan wordt gemaakt? Ik denk eerder dat een totaalverbod dan de volgende maatregel zal zijn.

Het probleem zijn niet de vervelende buren of de wijkagent, maar de personen die zich niet aan de regels willen houden

Ja de overlast inperken is het doel. Maar wat is nou echt overlast?

Waar mensen over klagen en echt last van hebben (zelfs mijn vader geeft dit aan, en heeft niks tegen vuurwerk) is dat je overdag niet eens normaal boodschappen kunt doen op de 31ste.

'Je krijgt allemaal vuurwerk om je oren' is hoe mijn vader dit omschrijft. De Nederlandse jeugd kan gewoon niet normaal met vuurwerk omgaan. De mensen hebben er echt geen problemen mee dat ze knallen horen overdag(mits niet te absurd..) Maar willen gewoon veilig boodschappen kunnen doen.
Ik denk dat dit de kern van het probleem is..

Klopt helemaal, er mag vuurwerk afgestoken worden dus moet dat maar overal, ongeacht of er mensen lopen....
Zelf meegemaakt in winkelcentra waar nitraten tussen het publiek werd gegooid, achterelkaar, want je mocht immers vuurwerk afsteken....
Moraliteit he....blijft een lastig iets..

Of...zwaar vuurwerk afsteken en dan naar mensen en fietsers roepen ...kijk uit.......je kunt ook eerst om je heen kijken voordat je wat afsteekt.

ben dan ook benieuwd naar komende oud en nieuw...zal rond 1800 compleet los gaan ...kun je toch beter de hele dag door wat afsteken als allemaal massaal in de avond...lijkt me juist dat dat alleen maar meer overlast zal geven...wellicht dat we heel 2015 vuurwerk opnieuw in de media voorbij zien komen...

Waar mensen over klagen en echt last van hebben (zelfs mijn vader geeft dit aan, en heeft niks tegen vuurwerk) is dat je overdag niet eens normaal boodschappen kunt doen op de 31ste.

'Je krijgt allemaal vuurwerk om je oren' is hoe mijn vader dit omschrijft. De Nederlandse jeugd kan gewoon niet normaal met vuurwerk omgaan. De mensen hebben er echt geen problemen mee dat ze knallen horen overdag(mits niet te absurd..) Maar willen gewoon veilig boodschappen kunnen doen.

Moraliteit? Eerder een zaak van normen en waarden. Als je iemand z'n hond ziet uitlaten dan wacht je even voordat diegene uit zicht is en dan ga je weer verder. Dat deden wij als jeugd, omdat dit 'fatsoenlijk' is. Helaas zie je dit fatsoen bij steeds minder mensen.

ik moet eerlijk bekennen ik heb nooit vuurwerk naar mensen en honden gegooid en ik wacht netjes als ze we zijn en dan ga ik verder en wat niet normaal is je staat te stoken komen er wat stoere lui aan met nitraten cobras en delovas die lui gooide bij ons in de tuin een vlinder en naar mij en een vriend van me ik hoop dat zuk soort mensen op worden gepakt die niet met vuurwerk om kunnen gaan dan heb je minder slachtoffers en minder zeikerds hoop ik althans :)

In mijn optiek komt het overlast puur door de 'zogenaamde bommen'. Los (in Nederland illegaal) knalvuurwerk. Met name cobra's. Waar ik woon is het altijd wel raak met tuig dat cobra's op auto's plaatst, brievenbussen/containers opblaast en/of naar mensen gooit.

Sommigen zeggen dat Nederland bij de EU moet aandringen op een algeheel verbod van dit soort knallers. Daar bereik je, mits akkoord, helemaal niks mee. Cocaine is bijvoorbeeld ook verboden, maar als je uitgaat is het niet zo moeilijk om een zogeheten ponypack te scoren of een pilletje. Vooral op festivals zie je mensen met een zonnebril en flessen water, lopen te knarsen. Wat kan je tegen illegaal spul doen? Hoe komt het dat er nog steeds bronnen zijn die massaal illegaal drugs, wapens en zelfs mensen het land kunnen binnensmokkelen? Zolang de Nederlandse staat daar het antwoord niet op weet, kan je beperken en verbieden wat je wilt. Maar het zal geen ene moer uitmaken.

Uiteindelijk worden de liefhebbers van legaal consumentenvuurwerk de dupe en kan het tuig rustig zijn gang gaan.

Zelfs degenen die zich ervaren semi pro's noemen en cobra's enkel op afgelegen plekken afschieten zijn hier debet aan. Jullie houden(mede) de markt in stand. En je dan maar druk maken om de beperkingen en alle regels. Wil je iets veranderen, dan begint het bij jezelf.

Moraliteit? Eerder een zaak van normen en waarden. Als je iemand z'n hond ziet uitlaten dan wacht je even voordat diegene uit zicht is en dan ga je weer verder. Dat deden wij als jeugd, omdat dit 'fatsoenlijk' is. Helaas zie je dit fatsoen bij steeds minder mensen.

Jeugd is voor het algemeen verrot. Respect voor ouderen is ver te zoeken en gesproken over moraliteit, die bestaat niet meer. Vroeger hielden wij inderdaad rekening mee met de mensen
die voorbij liepen etc. Altijd even wachten, kust veilig? Verder knallen. En als iemand dom
deed, gelijk afleren.

Ik denk eerder dat het een jeugd probleem is binnen de maatschappij en nu willen ze dat probleem
oplossen door vuurwerktijden in te korten? Absurd =)

Creëer eerst een jeugd dat het woord ''k-k'' niet als scheldwoord gebruikt.

Boodschappen een dag eerder doen of later, wat is daar mis mee? Overheid kan ook eigenlijk verboden vuurwerk-zones neerzetten zodat jeugd niet in de buurt van winkelcentra of straten komen. Ook minder last. Maar het zijn gewoon voor het algemeen de zeikerds die ff bellen naar vuurwerkoverlast nummer om zo hun zin te krijgen.

Is het carnaval? Herrie, zuipen, ruziën, straten vervuilen etc. niks mis mee. Hoort bij traditie. Vuurwerk, waar jeugd maar ook oudere mensen plezier van hebben? Ho ff, dit kan niet. Nee nee, veelte
veel overlast.

Nederland stikt het van de hypocrisie.

helemaal mee eens....maar ze hoeven nu niet meer te zeiken dat ze geen tijd hebben om de hond uit te laten dus daar hoeven dan niet meer op te letten toch....ze krijgen immers 8uur extra om te poepen en te pissen.....

Eeuwig zonde dat de jeugd nu niet meer mag lopen overdag, heb daar prachtige herinneringen bij, 31 december gaat dit jaar voor je gevoel anders aanvoelen als de jaren voorheen denk ik.

helemaal mee eens....maar ze hoeven nu niet meer te zeiken dat ze geen tijd hebben om de hond uit te laten dus daar hoeven dan niet meer op te letten toch....ze krijgen immers 8uur extra om te poepen en te pissen.....
Maar de langzamepoepteckel heeft na 2015 wel 2 uur meer nodig.

Back
Bovenaan