Beperking afsteektijden Oud & Nieuw 2014

Ik meen mij te herinneren, dat vroeger toen ik jong was de afsteektijden van 22.00 tot 02.00 uur waren. Dat waren de jaren 80 begin 90. Dat was helemaal krap. En toen werd ook de hele dag vuurwerk afgestoken. Tja moeilijk te handhaven maar inderdaad kun je de buurt tegen je krijgen. Ik had vroeger nogal eens een boze buurman.

Ik meen mij te herinneren, dat vroeger toen ik jong was de afsteektijden van 22.00 tot 02.00 uur waren. Dat waren de jaren 80 begin 90. Dat was helemaal krap. En toen werd ook de hele dag vuurwerk afgestoken. Tja moeilijk te handhaven maar inderdaad kun je de buurt tegen je krijgen. Ik had vroeger nogal eens een boze buurman.

inderdaad. Toen ik klein was stond ik ook illegaal 3 hele dagen te stoken in een steegje of parkeerplaats. Maarja een strijker was het zwaarste wat we hadden. Singleshots en knalpotten waren er nog niet. Nooit een agent gezien. Nu staan de halve zolen de hele dag naar iedereen vuurwerk te gooien.

halverwege de 80er jaren werd volgens mij per gemeente bepaald wanneer er geknalt mocht worden. In onze gemeente toen 5 dagen verkoop en afsteken. maar ja, toen liep je weken van te voren al te knallen....zwaarste toen....lawinepijlen, 5 inch shells, supervlinders, betonstrijkers, widowmakers die opkwamen en de eerste nitraten....ook niet misselijk dus....toch echter nauwelijks klachten....:shocked:

inderdaad. Toen ik klein was stond ik ook illegaal 3 hele dagen te stoken in een steegje of parkeerplaats. Maarja een strijker was het zwaarste wat we hadden. Singleshots en knalpotten waren er nog niet. Nooit een agent gezien. Nu staan de halve zolen de hele dag naar iedereen vuurwerk te gooien.

De overheid kan wel langzaam doordrammen tot een uiteindelijk geheel vuurwerk verbod maar dat is gewoon niet te handhaven. De hoeveelheid illegaal vuurwerk dat wordt afgestoken de laatste jaren is al zo ontzettend veel dat je al met zekerheid kan zeggen dat er nog steeds een hele grote groep blijft bestaan die toch nog vuurwerk afsteekt in het geval van een totaal verbod. Ik snap heus wel dat de tijden iets korter mogen maar niet pas al het donker is. 4-6 uur minder afsteektijd vind ik begrijpelijk maar met die 18:00 regel pak je niet de overlast aan.

Maar wat was dan de reden dat dit destijds naar 10.00 is vervroegd?

Volgens mij omdat er steeds meer vuurwerk was en 4 uur wat te kort was om het op te krijgen. Er was toen ook wat minder een anti vuurwerk sfeer. Ook de handhaving was waarschijnlijk een probleem.

Dat het nu weer verkort wordt hebben we denk ik te danken aan het anti vuurwerk kamp. Dat het inkorten totaal niet te handhaven is zullen ze gebruiken om er een totaalverbod doorheen te drukken.

@david

tuurlijk bestond het wel. Alleen weet ik nog goed dat ik een wijk verderop moest lopen om een profblok te kunnen zien om 0000. Door internet is de beschikbaarheid enorm vergroot

halverwege de 80er jaren werd volgens mij per gemeente bepaald wanneer er geknalt mocht worden. In onze gemeente toen 5 dagen verkoop en afsteken.

Volgens mij was dat inderdaad toen per gemeente verschillend ja.
Kan me nog goed herinneren dat het hier altijd 2 dagen LEGAAL afsteken is geweest, namelijk op 30 dec tot 22.00 en op de 31ste tot 02.00.

Wanneer dit terug is gebracht naar 1 dag legaal afsteken, dat zou ik zo niet meer precies weten.

Op de 30ste kon je gewoon afsteken, maar in die tijd was er dan ook 1 wijkagentje, die soms op zn fietsje even kwam kijken en dat was het dan wel. Ging altijd prima verder. Vaak werd er gewoon afgestoken zodra de winkels het verkochten.

Regels maken = mensen meer op iets laten letten / media aandacht -> irritatie.

Naar mijn idee zit ook hier een van de problemen. Stel, dat het hele jaar door, vuurwerk afgestoken mag worden. Geen haan die er dan meer naar kraait op die ene dag van het jaar want men raakt "gewend" om af en toe wat vuurwerk voorbij te zien komen. De "nood" van sommigen is dan ook minder hoog waardoor het i.p.v. heel veel in een keer wat minder wordt.

Nee, we doen het tegenovergestelde. steeds wat meer inperken, lekker veel media aandacht en ook nog eens de illegale handel bekend maken onder het normale volk waardoor meer, vooral jongeren, daarop jagen. Irritaties worden alleen maar hoger (door het onder de aandacht te brengen) waardoor op een gegeven moment iedereen geïrriteerd is en, zoals je nu ook vaak hoort van freaks, je juis teen averechts effect krijgt.

Het zal mij benieuwen, maar als iedereen nou eens een keer iemand anders een pleziertje gunt zou het er allemaal wat leuker aan toe gaan in dit land.

Ik denk dat social media het grote verschil is met vroeger. Er heerste geen anti vuurwerk sfeer en er was geen medium om dit te verspreiden

ja die strijkers van vroeger, zucht ;)

Nu zien mensen dat als je maar hard genoeg roept, en dat is dan een kleinen minderheid, dan wordt er naar je geluisterd. Kijk maar naar de zwarte pieten discussie. Vroeger (jaren 80) was het inderdaad stoken vanaf het moment dat er verkocht werd. Ik weet niet wat de regels toen waren. Politie kwam wel als het te gek werd. Je luisterde naar wat ze zeiden en zocht een ander plekje op als mensen er last van hadden. Je had respect. Dat woord staat al jaren niet meer in het woordenboel van de jeugd:bonk:

Ik behoor tot de oudere generatie 1968 bij mijn naam is niet mijn geb datum ik ben ouder dus dan ben je zoals ze zeggen een veteraan. Maar leuk dat jij dat nog weet want het is inderdaad zo geweest.
Dit gebeurde in Voorburg etc.

Ze hebben toen in de schaarse jaren dat was na het besluit van de decibel die naar beneden moest van de goede knallers die op de nederlandse markt waren oa de echte donderslagen de atoombommen, en in het illegale circuit de vikings voorlopertje strijker was een rotje met een metalen ringetje erom heen zo strak zat het papier. door die inperking kwamen de strijkers op de markt het is zelfs zo geweest dat deze legaal te koop waren in nederland.

Met legitimatie koste dat 25 gulden dat is 1 jaar geweest en werd erna verboden wegens dat er bepaald was dat er een lontje aan moet zitten. Oude Hagenaars kennen Koos Beck nog wel op de hoefkade stations weg de fietsenwinkel. ze zullen zicht nog wel eens 'de haren uit het hoofd trekken met al deze regels en beperkingen'.

Voor mijn gevoel praat je tegen een muur, wat je ook doet ze luisteren niet.....tot

Volgens mij was dat inderdaad toen per gemeente verschillend ja.
Kan me nog goed herinneren dat het hier altijd 2 dagen LEGAAL afsteken is geweest, namelijk op 30 dec tot 22.00 en op de 31ste tot 02.00.

Wanneer dit terug is gebracht naar 1 dag legaal afsteken, dat zou ik zo niet meer precies weten.

Op de 30ste kon je gewoon afsteken, maar in die tijd was er dan ook 1 wijkagentje, die soms op zn fietsje even kwam kijken en dat was het dan wel. Ging altijd prima verder. Vaak werd er gewoon afgestoken zodra de winkels het verkochten.

mag je nog wel op 31 december carbid schieten want dat valt toch niet onder vuurwerk officieel of mag de gemeente dat bepalen of je wel of niet mag schieten ??

mag je nog wel op 31 december carbid schieten want dat valt toch niet onder vuurwerk officieel of mag de gemeente dat bepalen of je wel of niet mag schieten ??

Het ligt er net aan waar u woont volgens mij. Bij mij in het dorp mag het wel. We Moeten het aanvragen voor toestemming

Was er al voorbij gekomen dat de vuurwerktijden nu echt aangepast zijn? Zal van de week nog in de staatscourant staan.....en dus officieel...
dus tot 1800 Cat 1 vuurwerk, daarna de rest...:D

Staatsblad_416.jpg

Ik vind dit de grootste onzin wat er is zeg gadverdamme!
Zeggen ze overlast voor winkelend publiek, prima dat je een verbod instelt bij een winkelcentrum, helemaal mee eens! Mensen moeten gewoon rustig hun boodschap kennen doen ( al ken dit ook 30 December ) maar wat ik al zei dat is goed dat je daar geen vuurwerk mag afsteken geen probleem. Maar wat heeft dat te maken dat er kinderen voor hun deur in de straat staan af te steken? Jong grut die lekker de hele dag bezig zijn in de straat, ik begrijp dit echt niet van de Nederlandse Overheid en ben ook echt woedend.

Is dit het begin van het einde? Waarom hoor je de vuurwerkbranche niet in dit verhaal?
Hoe wil men dit gaan handhaven? Meer blauw is niet haalbaar want het meeste blauw moet tijdens jaarwisseling paraat zijn.
Wat denkt men hiermee te winnen?

Precies.
wie gaat zich hier nou aan houden even serieus.. gewoon boycotten die hap en hopen dat ze dan inzien dat het totaal geen nut heeft.

Dit levert alleen maar meer ellende op, mensen gaan nu nog meer klagen. Maar politie kan niks meer doen.
Achterlijk besluit, iets doorvoeren en niet devmiddelen hebben.

Back
Bovenaan