Beperking afsteektijden Oud & Nieuw 2014

geld dit dan ook voor carbid schieten overdag dit doen wij al jaren volgens mij valt carbid officiel niet onder vuurwerk toch

Of je carbid mag schieten en zoja wanneer staat vastgesteld in de gemeentelijke verordening (apv). Als het niet in de apv staat (kan je op de site van je gemeente vinden) dan mag je dus het hele jaar, waar je maar wilt, wanneer je maar wilt carbid schieten. Let wel op, geluidsoverlast mag nog steeds niet snachts enzo, en ook als je midden in de stad gaat schieten oid dan maak je je schuldig aan verstoring van de openbare orde etc. Dus gewoon lekker op een rustige plek doen.

Ik wil wel is weten welke gemeentes er nu precies niet gaan controleren.

Vraag het aan de burgemeester? (het college)?

Je kan ze zelfs een brief scrijven waarin je uitlegt dat het niet gaat werken en dat ze alleen de braverikken in de vingers snijden dus dat ze het gewoon moeten dogen, heb ik ook gedaan :P (natuurlijk niet in die woorden en veel uitgebreider met goed onderbouwde argumenten)

In Enschede is het ook gewoon van 18:00 31 december tot 02:00 1 januari, indien alles goedgekeurd en op tijd geregeld word.

Echter heeft de burgemeester aangegeven dat er niet voldoende politiecapaciteit is om te controleren en er dus een soort van gedoogconstructie ontstaat. De politie zal dus niet actief controleren. Maar als jij voor 18:00 vuurwerk afsteekt, daarbij overlast veroorzaakt en iemand belt de politie wordt je gewoon op de bon geslingerd, hoor. Reken daar maar op...
Dit hoop ik dus te bereiken in mijn gemeente.

Ik verwacht overigens niet dat ze meteen boetes uit zullen schrijven, zal wel net als met geluidsoverlast zijn, als je gewoon normaal doet en belooft naar een andere plek te verhuizen denk ik niet dat ze je meteen een boete geven. En je kan natuurlijk altijd gewoon naar een plek fietsen waar sowieso niemand komt, bijvoorbeeld het strand/een bos/een weiland van een boer die je lief aangekeken hebt.

Vandaar het meer manuren. En hier vloeit de klacht uit van verschillende gemeentes, dat ze die niet bebben en eventueel een gedoogbeleid toepassen.

ik denk dat voornamelijk gemeentes zonder stadstoezicht een probleem hebben, aangezien het overgrote deel van de politie in de nacht moet werken. Dus overdag is er dan maar een minimale bezetting.

Misschien is dit gemierenneuk, maar ze zeggen in het bericht dat er meer manuren beschikbaar zijn. Terwijl het duidelijk is dat die manuren juist NIET beschikbaar zijn. Vandaar mijn verwarring :p. Maargoed, ze zullen wel bedoeld hebben dat er meer manuren nodig zijn, ipv beschikbaar.

Ik wil wel is weten welke gemeentes er nu precies niet gaan controleren.

Let op heh, hier zit een addertje onder het gras!! Vroeger viel de politie onder de verantwoordelijke burgemeester van een gemeente. Dat is sinds enige tijd niet meer zo, de politie opereert nu onder landelijke aansturing onderverdeelt in regio's. De politie gaat wél met man en macht controleren, alle verloven zijn in NL ingetrokken!! De Minister heeft de gemeenten gevraagd om ook te controleren met stadswachten e.d. maar ze krijgen daar geen extra geld voor. En daarom zeggen een aantal gemeenten dat ze dit niet zullen doen. Maar dat betekent dus niet dat de politie niet controleert!!!

Alle verloven ingetrokken. Gut o gut, het hele korps gaat boeven vangen... Niet die zware gasten die elkaar met risico voor omstanders allemaal afknallen de laatste tijd, maar jochies die kanonslagen afschieten.

O o o o wat een land leven we in.

PFf in mijn gemeente gaan ze extra controleren lees ik net op fb:(
gelukkig heb ik alleen maar siervuurwerk dus mij zul je overdag niet zien, maar vind het sneu voor alle kinderen waarvan de traditie word gesloopt.

Let op heh, hier zit een addertje onder het gras!! Vroeger viel de politie onder de verantwoordelijke burgemeester van een gemeente. Dat is sinds enige tijd niet meer zo, de politie opereert nu onder landelijke aansturing onderverdeelt in regio's. De politie gaat wél met man en macht controleren, alle verloven zijn in NL ingetrokken!! De Minister heeft de gemeenten gevraagd om ook te controleren met stadswachten e.d. maar ze krijgen daar geen extra geld voor. En daarom zeggen een aantal gemeenten dat ze dit niet zullen doen. Maar dat betekent dus niet dat de politie niet controleert!!!

En toch staat dit bericht vandaag op NU.nl:

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt het ''uitermate vreemd'' dat gemeenten moeten opdraaien voor de kosten van de landelijke maatregel tegen vuurwerkoverlast.
De periode waarin tijdens de jaarwisseling vuurwerk mag worden afgestoken is flink verkort. Nu mogen mensen alleen tussen 18.00 en 2.00 uur vuurwerk afsteken. Voorheen mocht dat al vanaf 10.00 uur.

Handhaving van de maatregel moet door gemeenten worden betaald. ''Er is niet eens een landelijke campagne geweest. Hoe moeten mensen weten dat er iets is veranderd?'', aldus een woordvoerder dinsdag.

"De afspraak was dat dit gezamenlijk zou worden opgepakt maar minister Ivo Opstelten laat het nu afweten.''

De gemeenten hebben volgens de VNG niet de mankracht om extra te gaan handhaven. ''Ook de politie niet en de minister zegt dat hij het ook niet heeft. We begrijpen daarom niet dat dit nu uitsluitend van de gemeenten wordt verwacht.''

Momenteel zijn er 22 gemeenten met vuurwerkvrije zones en zes gemeenten overwegen een verbod. Van 260 Nederlandse gemeenten is bekend dat ze dit jaar géén verbod instellen, 115 gemeenten hebben nog niet geantwoord op een rondgang van NU.nl naar de vuurwerkverboden.

Een enquête van de NOS wees maandag uit dat maar 25 van 256 gemeenten extra agenten of bijzondere opsporingsambtenaren (boa’s) inzetten voor de handhaving van het verbod. Ook de Nederlandse Politiebond (NPB) zei toen te betwijfelen of er voldoende capaciteit is om vuurwerkverboden te handhaven.

Op de website van Binnenlands Bestuur benadrukt een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie dat uit de enquête blijkt dat de meeste gemeenten de bestaande capaciteit voor de controle handhaven.

Manuren

''Omdat de tijd dat vuurwerk mag worden afgestoken korter is, betekent het dat er meer manuren voor controle beschikbaar zijn.'' De VNG-zegsman is het daar niet mee eens: ''Het lijkt me evident dat wanneer de afsteektijd verkort wordt, de tijd dat er gehandhaafd moet worden juist langer is. Daar is dus juist méér mankracht voor nodig dan voorheen, niet minder.''

Met een heel pakket aan maatregelen willen minister Opstelten en staatssecretaris Wilma Mansveld (Milieu) overlast en excessen rond de jaarwisseling terugdringen. Daders krijgen al relatief hoge straffen. Die worden nog hoger als ze hulpverleners en politie belagen.

Bron

bronnen svp

"Van 260 Nederlandse gemeenten is bekend dat ze dit jaar géén verbod instellen."

Waar komt bovenstaande uitspraak eigenlijk vandaan? En waar kunnen wij opzoeken welke gemeentes dit dan zijn?

2gy6l4i.jpg

33abhj4.jpg

Dat is een hele goeie broodjekaas, die houden we erin. Dan zal ik het ook nog eens citeren ook wanneer ik wordt aangehouden door de politie. hehe

Als je naar beneden scrolt zie je welke gemeenten het verbieden, hier de link:
http://www.nu.nl/binnenland/3948405/gemeenten-moeten-niet-opdraaien-kosten-vuurwerkregel.html

Trouwens, van heel provincie Utrecht, woon ik natuurlijk in de enige gemeente waar het verboden wordt op sommige plaatsen..

Maar als het goed is zijn dat ook de plaatsen waar je vanuit jezelf het al niet moet willen om vuurwerk af te steken, bijvoorbeeld in een (drukke) winkelstraat...toch?

Mijn gemeente heeft nog niet gereageerd op vuurwerkvrije zones maar lijkt me sterk dat ze dat doen aangezien het allemaal dorpen zijn hier en de plek met de meeste inwoners nog onder de 6.000 zit denk ook dat om 10:00 vuurwerk afsteken hier ook niet zo erg is want overal word ook carbid geschoten wat wel al gewoon om 10:00 mag en nog luider knalt als een paar thunderkings

Back
Bovenaan