25KG regeling

IS er überhaupt iemand die zich druk maakt om die 25KG regel? Ik niet in ieder geval, heb al jaren meer dan 25KG in de auto en thuis en als ik zo de collectie foto's voorbij zie komen ben ik niet de enige... :bonk:

Het is en blijft natuurlijk wel een dingetje. Als jij je braaf aan de regels houdt en enkel en alleen toegestaan consumentenvuurwerk in Nederland koopt en onderweg met de auto een overijverige meneer agent tegenkomt die 2 doosjes in de kofferbak ziet staan met ieder 13kg G.W. er op kan hij die 2 doosjes confisqueren en je daarnaast ook nog een onvrijwillige bijdrage aan de staatskas laten doen. Dat terwijl er nota bene producten te koop zijn, al dan niet in meerdere delen, waarmee je deze regel per definitie overtreedt.

IS er überhaupt iemand die zich druk maakt om die 25KG regel? Ik niet in ieder geval, heb al jaren meer dan 25KG in de auto en thuis en als ik zo de collectie foto's voorbij zie komen ben ik niet de enige... :bonk:

Niet echt gezien het feit dat iedereen met 3-4 compounds in zen auto er al overheen gaat en dat de controle/pakkans relatief laag is. Desalniettemin speelt het wel altijd in je achterhoofd en weet je dat als je flink wat in de auto hebt, of in huis hebt, dat je toch wel wat gezeur kan verwachten als ze je controleren. Daarom altijd 25kg max in huis :)

Laatst bewerkt:
of in huis hebt, dat je toch wel wat gezeur kan verwachten als ze je controleren.

Inderdaad, zeker omdat er zoveel moraalridders in ons landje wonen. De verrader slaapt nooit, daarom houd ik mij thuis altijd aan de 25 kilo regeling en komt de rest pas 's avonds de 31e in huis.

Ik heb geluk. We verdelen over 8 vrienden en soms ook de ouders.
Resultaat:
1) Ik heb nooit teveel in huis
2) Verraders? Dan moet je toch wel gezien worden met vuurwerk dat je naar binnensleept. Grote dozen etc. Die heb ik niet dus dat zien ze niet
3) Ik steek nooit thuis af, we komen met zijn allen samen. Dit jaar in een huis met een tuin vvan 2 ha en een bos eromheen. Nou: daar gaat dus geen buur over klagen. Elk jaar vinden we wel zoiets.

Maar jammer is het ook. Tijdens Coronajaar 2 (21/22 had ik dus mijn gebruikelijke hoeveelheid thuis: 1 compound en drie cakes. TOen moest ik thuis afsteken. Die Asiatic Cheetah van Luypaers, daar werden mijn buren die met 20-30 man bij elkaar stonden te kijken heel erg blij van. Ze kwamen me bedanken voor de mooie show. Daar word ik blijer van dan alleen of met een groepje fanaten die alles al wel gezien heeft af te steken eerlijkheidshalve. Wle gezellig, maar dat blij verraste enthousiasme dat hebben we niet meer. Mijn buren en anderen die niks gewend zijn reageren eigenlijk veel leuker.

Het enige wat we te lezen krijgen zijn voorstellen tot inperken van ons vuurwerk assortiment, notabene op eigen initiatief van bpn. Enige partij in wie ik vertrouwen heb is de hvlv, echter is het laatste nieuws op hun site alweer uit juli 2022 dus ik weet niet hoe actief ze nog zijn.

Hoi Sirens,

Actief zijn we zeker (op de achtergrond). De 25KG regel is 1 van onze speerpunten. We hebben dit ook zeer zeker aangekaart tijdens de verschillende gesprekken welke we in Den Haag gevoerd hebben met verschillende politici, waaronder bijvoorbeeld Michon en Haverkort.

Even kijken hoe we er na de verkiezingen voorstaan en dan pakken we dit weer verder op. De partijen zijn op de moment veel te druk met de verkiezingen.

Groetjes!

Ik zou vooral pyromould cakes aankaarten als voorbeeld want die laten heel goed zien dat deze regel al heel lang over de datum is

Het lijkt mij ook veel nuttiger om de aandacht te vestigen op de manier van vervoeren, behandelen en opslaan. Ik heb liever dat de buurman 10 compounds in z'n schuur heeft staan waar geen elektrische apparaten en/of open vuur aanwezig zijn dan iemand die z'n 24,999kg vuurwerk op zolder naast de cv zet of een stuk of 100 cobra's onder z'n bed verstopt.

De partijen zijn op de moment veel te druk met de verkiezingen.

Dit komt natuurlijk prima uit voor dit jaar, maar als het mis gaat met oud en nieuw zie ik het wel een formatie-dingetje worden. En dan is die 25KG regel geen issue gok ik.

Het lijkt mij ook veel nuttiger om de aandacht te vestigen op de manier van vervoeren, behandelen en opslaan. Ik heb liever dat de buurman 10 compounds in z'n schuur heeft staan waar geen elektrische apparaten en/of open vuur aanwezig zijn dan iemand die z'n 24,999kg vuurwerk op zolder naast de cv zet of een stuk of 100 cobra's onder z'n bed verstopt.

Ik hoor nou echt nooit dat er iets de lucht in gaat. Mijn collega heeft geen cobra's maar vertelt regelmatig dat bij hem en zijn zoons diverse compounds onder het bed liggen. Lijkt me ook niet fijn, als die afgaan. Maar goed: gebeurt dit ooit wel eens?

Ik hoor nou echt nooit dat er iets de lucht in gaat. Mijn collega heeft geen cobra's maar vertelt regelmatig dat bij hem en zijn zoons diverse compounds onder het bed liggen. Lijkt me ook niet fijn, als die afgaan. Maar goed: gebeurt dit ooit wel eens?
er was ooit eens 1 video op dumpert vgm jaartje of 7-8 geleden van een nieuwsuitzending van een woningbrand waar wat vuurwerk lag, maar voor de rest hoor je het nooit

Excuus als deze vraag al eens gesteld is.

Hoe gaan jullie om met de 25KG regel?

Halen jullie alles tijdens de verkoopdagen in huis of verdelen jullie het over buren/familie?

er was ooit eens 1 video op dumpert vgm jaartje of 7-8 geleden van een nieuwsuitzending van een woningbrand waar wat vuurwerk lag, maar voor de rest hoor je het nooit

Ik woon daar niet ver vandaan. Er woonde daar een oude vrouw, waar wat cakes waren blijven staan na een oud en nieuw. Huis stond al helemaal in lichterlaaie en het dak was al in gestort. Toen gingen die cakes pas af. Is ook helemaal geen dingetje geworden met de verzekering o.i.d., want ging zoals gezegd maar om een paar potten (was volgens mij Buurtassortiment wat daar had gestaan).

Praktische vraag, misschien dat iemand het weet:

Mag je thuis 25 kg vuurwerk hebben en daarnaast ook 25 kg in je auto hebben liggen (die verderop in de straat staat)? Of wordt dit dan gezien als zijnde 50 kg in bezit?

Mag je thuis 25 kg vuurwerk hebben en daarnaast ook 25 kg in je auto hebben liggen (die verderop in de straat staat)? Of wordt dit dan gezien als zijnde 50 kg in bezit?

Als dat zo zou zijn, dan zou je dus bijvoorbeeld 25 kg in huis, 25 kg in de (vrijstaande) schuur en 25 kg in je auto mogen hebben. Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk:bonk:

Grijs gebied. Als je je auto in de carport of garage is dat niet heel handig denk ik. Staat je auto een straat verder dan verwacht ik geen moeilijkheden.

per volwassen persoon toch?, dus 25 kilo in huis en dan 25 kilo in een auto zou wellicht mogen
Als consument mag je maximaal 25 kg consumentenvuurwerk kopen en per huishouden opslaan (artikel 1.2.4 en 2.3.3 Vuurwerkbesluit).

Per vervoermiddel mag je als consument maximaal 25 kg consumentenvuurwerk vervoeren (artikel 1.2.5 Vuurwerkbesluit

Back
Bovenaan