Feitentopic: Officiële Status Vuurwerkverbod & Hulp (i.s.m. HVLV)

Er zijn zaken die we samen met VuurwerkCheck oppakken, maar zij hebben ook een eigen rol en positie in het behartigen van de belangen van winkeliers. Als liefhebbersverbond hebben we daar een andere positie in, maar vertrouw erop dat de lijnen kort zijn en we nauw met elkaar samenwerken. De lobbyist in Den Haag is daar een voorbeeld van, deze gaat de komende weken vol gas. En ook als HVLV werken we nog aan diverse initiatieven, dus ze zijn zeker nog niet van ons af!
Gewoon doordrukken zoals vele burgemeesters ook doen in ons land

De laatste zin blijft dan toch wel bijzonder in de brief van 8 mei 2026:

"De planning is erop gericht het besluitper 1 augustus 2026 in werking te laten reden, zodat het verbod op consumentenvuurwerk kangelden voor de jaarwisseling van 2026/2027. In dat kader is afronding van de voorhangprocedure in maart van belang."

Dat zou betekenen dat er inmiddels in ieder geval al 2 maanden vertraging zou zijn opgetreden.

@HVLV: hebben jullie enig idee wat deze vertraging voor gevolgen zou kunnen hebben? En het is natuurlijk niet raar om te bedenken dat de vertraging nog groter gaat worden want een behandeling heeft nog steeds niet plaatsgevonden.

De laatste zin blijft dan toch wel bijzonder in de brief van 8 mei 2026:

"De planning is erop gericht het besluitper 1 augustus 2026 in werking te laten reden, zodat het verbod op consumentenvuurwerk kangelden voor de jaarwisseling van 2026/2027. In dat kader is afronding van de voorhangprocedure in maart van belang."

Dat zou betekenen dat er inmiddels in ieder geval al 2 maanden vertraging zou zijn opgetreden.

@HVLV: hebben jullie enig idee wat deze vertraging voor gevolgen zou kunnen hebben? En het is natuurlijk niet raar om te bedenken dat de vertraging nog groter gaat worden want een behandeling heeft nog steeds niet plaatsgevonden.
De voorhang is op 31 maart afgerond, dus netjes op tijd. Daarna ingediend bij de Raad
Van State. Dus vooralsnog alles op schema, derde week juni moeten de besluiten vallen om op 1 juli te publiceren en 1 augustus in werking te treden. Komende weken dus wel cruciaal.

De voorhang is op 31 maart afgerond, dus netjes op tijd. Daarna ingediend bij de Raad
Van State. Dus vooralsnog alles op schema, derde week juni moeten de besluiten vallen om op 1 juli te publiceren en 1 augustus in werking te treden. Komende weken dus wel cruciaal.
Oke, ik werd getriggerd omdat het nu in de brief van 8 mei staat. Dat vond ik nogal vreemd.

Korte aantekeningen vergadering commissie Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO) van 26 mei 2026

35386, P
Brief van de staatssecretaris van I&W ter aanbieding van het ontwerpbesluit houdende vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet veilige jaarwisseling; Initiatiefvoorstel-Klaver en Ouwehand Wet veilige jaarwisseling
De commissie stelt voor op 2 juni 2026 over het concept-koninklijk besluit tot inwerkingtreding van de Wet veilige jaarwisseling te stemmen.

De commissie verzoekt de griffie om de antwoordbrief op de uitgaande brief van de vaste commissie voor I&W van de Tweede Kamer over dit onderwerp te laten circuleren onder de commissieleden zodra deze beschikbaar is.

@HVLV het is wat stil vanuit jullie kant… nog andere updates of nieuws?

Korte aantekeningen vergadering commissie Infrastructuur en Waterstaat / Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (I&W/VRO) van 26 mei 2026

35386, P
Brief van de staatssecretaris van I&W ter aanbieding van het ontwerpbesluit houdende vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding van de Wet veilige jaarwisseling; Initiatiefvoorstel-Klaver en Ouwehand Wet veilige jaarwisseling
De commissie stelt voor op 2 juni 2026 over het concept-koninklijk besluit tot inwerkingtreding van de Wet veilige jaarwisseling te stemmen.

De commissie verzoekt de griffie om de antwoordbrief op de uitgaande brief van de vaste commissie voor I&W van de Tweede Kamer over dit onderwerp te laten circuleren onder de commissieleden zodra deze beschikbaar is.

@HVLV het is wat stil vanuit jullie kant… nog andere updates of nieuws?

Op dit forum wordt het minder snel gepost dan op de bekende socials.
De eigen HVLV website vind ikzelf niet zo up to date, dus ik lees het meestal eerder op Facebook & Instragram.

Er zijn dus niet persé echte 'updates' maar wel berichtgeving vanuit onder andere HVLV.

Op dit forum wordt het minder snel gepost dan op de bekende socials.
De eigen HVLV website vind ikzelf niet zo up to date, dus ik lees het meestal eerder op Facebook & Instragram.

Er zijn dus niet persé echte 'updates' maar wel berichtgeving vanuit onder andere HVLV.

We komen later weer met een update hier hoor. Over onze website gesproken, we hebben de nieuwe website live gezet. We moeten nog wat content plaatsen en kleine tweaks doen, maar we konden niet langer wachten met de nieuwe website online te zetten.

Vandaag zijn wij enigszins verrast door het besluit van de Eerste Kamer om op 2 juni te gaan stemmen over de inwerkingtreding van de Wet Veilige Jaarwisseling (op 1 augustus 2026). Staatsrechtelijk lijkt dit allemaal juist, maar chique is het zeker niet. We wachten immers nog op het advies van de Raad van State over de ontheffingsregeling en zowel de Eerste als Tweede Kamer zitten nog in vragenrondes over de compensatieregeling. Om deze redenen is eerder ook door het ministerie aangegeven dat alle besluiten in de derde week van juni zouden gaan vallen. De Kamers gaan over hun eigen agenda en planning, waarbij de Eerste Kamer dus de vlucht naar voren neemt en niet wil afwachten. Dat vooral de VVD hierin het voortouw neemt in de Eerste Kamer, is erg pijnlijk.

Over de VVD gesproken; uit de gestelde vragen in de Tweede Kamer blijkt weinig kritiek vooralsnog, net zoals we eerder in het plenaire debat hebben gezien. Een enkele vraag over handhaving, over compensatie en ontheffingen. Niet gunstig. Maar het absolute toppunt is het CDA, dat liefst de compensatieregeling nog verder uitgekleed zou willen zien. Vrij schokkend om dit te moeten lezen. PRO loopt alvast de polonaise, maar dat zal niemand verbazen.

Dus wat gaat er nu gebeuren? De Eerste Kamer stemt dinsdag 2 juni naar alle waarschijnlijkheid voor invoering van de Wet Veilige Jaarwisseling per 1 augustus 2026.
De Tweede Kamer zal (hopelijk) wel netjes het advies van de Raad van State en vragenrondes over compensatie afwachten, voordat zij in de derde week van juni een besluit nemen.

Het zijn geen fijne tijden voor ons vuurwerkliefhebbers. Weet dat wij onverminderd doorstrijden.

Tot de volgende update.

We komen later weer met een update hier hoor. Over onze website gesproken, we hebben de nieuwe website live gezet. We moeten nog wat content plaatsen en kleine tweaks doen, maar we konden niet langer wachten met de nieuwe website online te zetten.

Het is zeker geen verwijt, jullie inzet wordt zeer gewaardeerd!

Ik post alleen vanuit mijn zienswijze en dat is dat ik berichtgeving eerder tegen kom op bovengenoemde socials.

Bedankt voor de update vanuit jullie kant en ook proficiat met de live zetting van de nieuwe website. :thumbsup:

Het is zeker geen verwijt, jullie inzet wordt zeer gewaardeerd!

Ik post alleen vanuit mijn zienswijze en dat is dat ik berichtgeving eerder tegen kom op bovengenoemde socials.

Bedankt voor de update vanuit jullie kant en ook proficiat met de live zetting van de nieuwe website. :thumbsup:
Haha, geen zorgen. We zagen het ook niet als verwijt. Thanks!

Back
Bovenaan