[Speculatietopic] Vuurwerkverbod in Nederland?

We kunnen stoppen met speculeren. De vuurwerktraditie wordt zorgvuldig de nek omgedraaid in augustus. Het haalt niets uit zoals wij allemaal weten, maar het gaat wel gebeuren. En daarna zullen de kranten bol staan van meldingen van verstokte liefhebbers die de eerste paar jaar een paar compounds in België of Duitsland hebben gekocht en op welke manier dan ook tegen de lamp lopen (controles, verlinkt door je buurman, afgeluisterd bij vermoedens in het kader van de inlichtingenwet). Deze mensen kunnen strafeisen gaan verwachten waar celstraffen eerder regel dan uitzondering zullen zijn om zo het volk dat vuurwerk leuk vindt bang te maken en ervoor te zorgen dat deze mensen netjes binnen zitten op 31 december terwijl de bekende groeperingen nog steeds huis houden in de grote steden.

Krommer kan bijna niet, maar ja, het is Nederland.

Ik denk zelf dat ze de aankomende jaren niet gaan jagen op 31 December maar alleen bij overlast komen kijken.
Overlast is al snel het geval hè. Wie heeft er niet zo'n linkse graskantknager in de straat of buurt wonen? Zo'n figuur zal al snel gaan klagen (doen ze al bij F1) en de politie bellen nog voordat je überhaupt je aansteeklontje aan hebt gestoken. Dit gedrag wordt door de overheid verwacht en gestimuleerd zoals in het handhavingsplan te lezen valt. Als die moraalridder dan ook nog een paar klappen krijgt van iemand die al gefrustreerd genoeg is door al het gezeik en eventueel ook nog de nodige alcoholische versnaperingen tot zich heeft genomen dan zijn de rapen helemaal gaar. Ik denk dat de politie het ook door dat soort situaties nog drukker gaat krijgen. Het zal er op die manier ook niet gezelliger op worden in de straat maar ach, nog een beetje meer polarisatie kan geen kwaad.

Ik verwacht overigens ook niet dat de politie uit zichzelf zal reageren als er vuurwerk afgestoken wordt. Het zal ook niet meevallen om te bepalen wat wel en niet toegestaan is als er overal F1 afgestoken wordt en in ieder dorp en iedere stad tientallen buurtshows aan de gang zijn (sarcasme).

Gros van de mensen die vuurwerk in huis hebben liggen zullen wss kiezen voor het 0:00 moment, de vooravond zal dan een slappe hap zijn. Alcohol zal er echter niet minder om gedronken worden.

Back
Bovenaan