[Uitgesteld] Pyrodise - Dirk Maas Memorial Event - 22-6-2024

Hij heeft niks gedaan behalve ook een refund aangevraagd via die site, exact hetzelfde als wij allemaal..

Mailtje gestuurd aan Weeztix. Hieronder het antwoord.

"Hi xxxxxx,

De aanvraag voor jouw terugbetaling is succesvol verwerkt. Helaas hebben wij geen invloed op de deadline van de daadwerkelijke terugbetaling. Deze wordt namelijk bepaald door de organisator. We zijn momenteel in contact met de organisatie.
Als je meer informatie wilt, kun je contact opnemen met de organisator. Je kunt de contactgegevens van de organisator vinden op de website of via de social media kanalen van het evenement.
Heb je nog vragen over dit proces? Klik dan hier voor meer informatie.

Met vriendelijke groet,

Lotte"

De link die in deze mail staat brengt me naar onderstaande mededelingen:

Wanneer kan ik mijn terugbetaling verwachten?

Er zijn twee manieren om een terugbetaling te ontvangen:

1. Je hebt een terugbetaling aangevraagd bij de organisator
  2. Het evenement is verplaatst of geannuleerd en je hebt een terugbetaling aangevraagd.

1. Je hebt een terugbetaling aangevraagd bij de organisatie
Wanneer de organisatie de terugbetaling heeft uitgevoerd, ontvang je een bevestigingsmail over de uitgevoerde terugbetaling. Je kunt de terugbetaling binnen 5 werkdagen terug op je rekening verwachten.

Is dit niet het geval? Neem dan contact op met de organisator, die kan je hier het beste over te woord staan en meer informatie geven.

De informatiegegevens van de organisatie kun je vinden op hun website of sociale media kanalen.

2. Het evenement is verplaatst of geannuleerd
Je hebt zelf een terugbetaling aangevraagd via de orderstatuspagina omdat het evenement verplaatst of geannuleerd is; Op de orderstatuspagina kun je zien voor welk(e) ticket(s) je een terugbetaling aangevraagd hebt.

Wanneer de aanvraagperiode gesloten is, moeten Weeztix en de organisator nog enkele processen doorlopen voordat de terugbetaling daadwerkelijk uitgevoerd kan worden.

Nadat alles verwerkt is, doen wij ons best om de terugbetalingen zo snel mogelijk uit te voeren. De snelheid hiervan wordt echter door de organisatie bepaald. Hier heeft Weeztix geen invloed op.

We begrijpen dat je wilt weten wanneer je de terugbetaling op je rekening kunt verwachten. Indien je hier vragen over hebt, kun je het beste direct contact opnemen met de organisator van het evenement.

De informatiegegevens van de organisatie kun je vinden op hun website of sociale media kanalen.

Daarna kreeg ik nog een mail van Weeztix:

"Hi,

Ter aanvulling op de vorige e-mail: Zodra wij meer informatie hebben of een nieuwe update hebben, zullen wij je hier ook direct over informeren.

Met vriendelijke groet,

Lotte"

Dit verhaal is 1 groot fiasco.
Met "slachtoffers" als ticketkopers, maar ook "slachtoffers" die een soort van deel uitmaakte van de organisatie.
Mensen die wel de juiste intenties hadden.
Zoals nabestaanden of de vrienden die het promoten.
Iets wat een mooi spektakel en evenement moest worden voor publiek ter ere van Dirk Maas (Nick)
Is omgetoverd naar een donker verhaal met een bittere lange nasmaak.
Of dit ooit nog volledig en netjes zoals het hoort afgehandeld wordt.
Ik hoop het voor alle partijen!
Zodat dit wat begon als een mooi hoofdstuk en eindige met donkere bladzijden dan eindelijk gesloten kan worden!

Ook ik heb contact gezocht met Weeztix over de terugbetaling van mijn kaarten. Voor wie ook nog steeds op zijn of haar geld wacht: hierbij een overzicht van de communicatie.
Verzoek tot terugbetaling Dirk maas Memorial event / Pyrodise

1. Mijn eerste e-mail vandaag verstuurd:

Geachte heer/mevrouw,

Op 21 mei 2024 heb ik via uw platform twee entreekaarten en één parkeerticket gekocht voor het Dirk Maas Memorial Event, georganiseerd door Pyrodise.

Zoals inmiddels bekend is dit evenement definitief niet doorgegaan, en is ondanks meerdere toezeggingen nog altijd geen terugbetaling uitgevoerd.
Volgens informatie die ik heb ontvangen, waaronder uit eerdere communicatie met uw organisatie, is er overleg geweest met de organisator. Daarbij zou zelfs binnen uw organisatie twijfel bestaan over de oprechtheid van Pyrodise. Hoewel de organisator verantwoordelijk is voor het evenement, bent u als ticketprovider en verkopende partij juridisch betrokken bij deze transactie. De tickets zijn via uw systeem verkocht en betaald. Ik verzoek u dan ook om duidelijkheid en actie in deze kwestie.
Concreet verzoek ik u:

1.Geef uiterlijk binnen 14 dagen na dagtekening van deze e-mail schriftelijk uitsluitsel over:
•Uw formele standpunt in deze zaak
•Of, en wanneer, ik mijn geld zal terugontvangen
2.Indien u de verantwoordelijkheid volledig bij Pyrodise legt, ontvang ik graag een duidelijke schriftelijke onderbouwing van uw juridische positie daarin.
Indien ik binnen genoemde termijn geen bevredigende reactie of oplossing ontvang, zal ik genoodzaakt zijn een klacht in te dienen bij ConsuWijzer en indien nodig juridische stappen te ondernemen. De voortdurende vertraging en uitblijvende terugbetaling laten mij helaas weinig andere keuze.

In de bijlage vindt u mijn betalingsbewijs ter referentie.

Met vriendelijke groet,

2. Reactie van Weeztix liet niet lang op zich wachten:
On Wed, 6 Aug 2025 at 14:54, Nevriye from Weeztix <[email protected]> wrote:
Hi Alvo
We vinden het erg vervelend dat je de terugbetaling nog niet ontvangen hebt. We begrijpen dat dit erg vervelend is. We zijn momenteel nog steeds in contact met de organisatie; vanuit onze kant is alles op dit moment gereed.

We willen je graag van een terugbetaling voorzien, echter hebben wij het geld hiervoor niet bij ons op de rekening staan. De tickets heb je namelijk direct via de organisatie gekocht. Weeztix levert enkel de software van het ticketsysteem en is daarom enkel de sluis tussen de organisatie en ticketkoper.
Aangezien we niet meer informatie hebben, vragen we je nogmaals vriendelijk om hierover contact op te nemen met de organisatie van het evenement. De organisatie kan je hier namelijk het beste over te woord staan.

Zodra wij meer informatie hebben of een nieuwe update hebben, zullen wij je hier ook direct over informeren.

Excuses voor het ongemak,

Met vriendelijke groet,

Nevriye

3. Mijn vervolgreactie aan Weeztix
15:05 (1 minuut geleden)
aan Nevriye

Geachte heer/mevrouw,

Dank voor uw reactie op mijn eerdere bericht omtrent de terugbetaling van mijn bestellingvoor het geannuleerde Dirk Maas Memorial Event.

Hoewel ik begrijp dat de organisatie zelf formeel eindverantwoordelijk is, is het in mijn optiek niet afdoende om de verantwoordelijkheid geheel bij de organisator neer te leggen. De betaling is immers via uw platform verricht, en u heeft daarmee een directe rol gespeeld als tussenpersoon in de verkooptransactie. Dat u de betaling technisch doorsluist, verandert niets aan uw positie in deze keten.

Op basis van het consumentenrecht mag ik als koper verwachten dat een niet-geleverde dienst in dit geval een volledig geannuleerd evenement wordt terugbetaald, en dat het ticketplatform hierin proactief handelt in het belang van de klant. Uw reactie, waarin u zich feitelijk volledig distantieert van verdere verantwoordelijkheid, beschouw ik dan ook als onvoldoende en onbevredigend.

Daarom het volgende:
Ik geef u nogmaals de gelegenheid om binnen 7 kalenderdagen na dagtekening van dit bericht:
Uw standpunt te herzien en alsnog actie te ondernemen richting terugbetaling,
Of mij ten minste een duidelijke en schriftelijke onderbouwing te geven van uw juridische positie in deze kwestie.
Indien ik wederom geen inhoudelijk bevredigend antwoord ontvang, ben ik genoodzaakt een officiële klacht in te dienen bij:

ConsuWijzer / Autoriteit Consument & Markt
Europese geschillencommissie (ODR)
En – indien nodig – juridische stappen te ondernemen.

Ik hoop dat het zover niet hoeft te komen, en zie graag uw spoedige reactie tegemoet.

Met vriendelijke groet,

4. vervolgreactie van Weeztix is een copy paste antwoord hun hun eerste reactie

Ik heb hier toch wel moeite mee want wat Weeztix hier doet, is in mijn ogen op z’n minst twijfelachtig.

Zij hebben:
De betaling geïncasseerd
Het ticket geleverd
Een tussenrol gespeeld in een overeenkomst tussen consument en organisator
En dan nu doen alsof ze helemaal geen verantwoordelijkheid dragen, is nogal zwak.

Zeker als je bedenkt dat ze:
Hun naam op de tickets zetten
Communicatie naar kopers hebben gestuurd
Wel provisie ontvangen voor elke verkochte kaart
Als ticketprovider profiteren ze mee, maar zodra het fout loopt, duwen ze alles af op de organisator. En die is inmiddels onzichtbaar.

Ik heb hier toch wel moeite mee want wat Weeztix hier doet, is in mijn ogen op z’n minst twijfelachtig.

Zij hebben:
De betaling geïncasseerd
Het ticket geleverd
En dan nu doen alsof ze helemaal geen verantwoordelijkheid dragen, is nogal zwak.

Als ticketprovider profiteren ze mee, maar zodra het fout loopt, duwen ze alles af op de organisator. En die is inmiddels onzichtbaar.
Wel bijzonder dat ze aangeven nog steeds in contact te zijn met de organisatie terwijl jullie niks horen.

Van het weekend ga ik er ook werk van maken. Prima mail overigens, echter geen idee of er juridisch wat mogelijk is tegen de organisatie van de tickets.

Zij hebben:
De betaling geïncasseerd
Het ticket geleverd

In alle eerlijkheid, soms is het toch goed om eens de Algemene Voorwaarden van een bedrijf te lezen. Dan lees je dat dit soort partijen zich vaak degelijk beschermen tegen dit soort scenario’s, zoals Weeztix dit keurig omschrijft in haar Algemene Voorwaarden.

In alle eerlijkheid, soms is het toch goed om eens de Algemene Voorwaarden van een bedrijf te lezen. Dan lees je dat dit soort partijen zich vaak degelijk beschermen tegen dit soort scenario’s, zoals Weeztix dit keurig omschrijft in haar Algemene Voorwaarden.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het goed is om algemene voorwaarden te lezen, en bedrijven proberen zich daar vaak via juridische zinnen mee in te dekken.

Maar: algemene voorwaarden staan niet boven de wet.
Je kunt als platform wel zeggen “wij zijn geen contractspartij”, maar als je:
Zelf de betaling verwerkt
De tickets verstrekt,
Je naam op de communicatie zet
En betrokken blijft tot de laatste communicatie…

Dan draag je wel degelijk verantwoordelijkheid, óók juridisch gezien.

Ik heb dit inmiddels ook aangemeld bij ConsuWijzer, onderdeel van de ACM (Autoriteit Consument & Markt).
Mijn klacht is in behandeling genomen en bevat duidelijke onderbouwing, inclusief communicatie met Weeztix.

Er is bovendien sprake van meer gedupeerden, dus ik hoop dat anderen dit ook melden. Alleen samen kunnen we voorkomen dat zulke constructies (organisator verdwijnt, ticketprovider wast z’n handen) de nieuwe norm worden.

Back
Bovenaan