Vragen van de buren/straat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Krijgen jullie ook vaak de vraag van mensen bij jou uit de buurt of je dit jaar weer thuis bent en zoja of je weer een showjte schiet?
Laat het ons hier weten welke vragen jij krijgt van je buren.

Vanaf wanneer kunnen we weer wat toeschuiven voor het vuurwerk.
Is het nog groter als vorig jaar?

Ieder jaar weer begin het rond oktober/november met de vraag of wij dit jaar wel weer thuis zijn. Ze genieten er allemaal van en er wordt nieuwjaarsdag ook geholpen met het opruimen van de zooi. Ze vinden het hier niet gek of raar, maar vinden het juist prachtig dat er zo'n 'gek' woont.

Hier wordt al weer volop gesproken over oud&nieuw, als ik met de buren bij elkaar ben wordt er altijd wel even gepolst of gerefereerd aan vorig jaar. Iedereen vind het prachtig, ze genieten van het vuurwerk maar ook van het enthousiasme wat ik er zelf bij heb. Ze vinden het knettergek hoeveel geld erin gaat. Paar buren van verderop kwamen ook de dag erna nog langs, vooral toen ik stond op te ruimen; 'durf je te zeggen hoeveel deze berg heeft gekost hahaha!'.

Al een paar jaar zien mijn buren (ondanks dat ik het soms al savonds doe) mij de laatste 3 (soms 4) dagen van het jaar met behoorlijk wat dozen naar binnen lopen. Nou weet ik dat mijn buren zelf vuurwerk ook mooi vinden en echt geen zeikerds zijn maar dit jaar op de 29e om 21:00 ineens een heel serieus appje dat die wat vragen had over 'die kerstpakketten'. Ik dacht al kut het, ze vinden het nu wel een beetje teveel worden zoveel vuurwerk in de woning naast hun.

Ik gelijk daarheen, 1 uur 's nachts weer naar huis met een paar biertjes op...de vraag? 'goh kun jij misschien nog wat regelen wij willen toch met wat vrienden nog wel wat doen en dachten jij weet vast wel wat' :bonk: :tongue2:

De laatste jaren vragen ze altijd ruim optijd of ik thuis ben met oud en nieuw. Zo ja, dan vieren hun het ook thuis en nodigen de mensen bij hun uit. Zo gaat dat met de meeste buren. Alleen in gezin is bang voor vuurwerk en die zorgen juist dat ze weg zijn als ik er wel ben haha. Mooi geregeld dus.

Mijn buren vroegen of ik weer vuurwerk afstak. Zei ja dat steek ik af, maar moet ze teleurstellen dat gebeurd na 25 jaar niet meer in de straat. Ga namelijk in een nieuwe woonwijk stoken waar ik kom te wonen. Wat waren die mensen teleur gesteld. Het was leuk iedereen knalde er op los. Heb besloten het niet meer in de wijk te doen bij me ouders, ben een nieuw avontuur aangegaan en daar hoort mijn nieuwe wijk ook bij na 25 jaar op de zelfde locatie stoken bij mijn ouders.

Woon sinds enkele jaren in Lelystad, maar tot op heden nog nooit daadwerkelijk hier gestookt. Altijd bij familie. Na de geboorte van onze zoon hadden we zoiets van laten we dit jaar eens thuis blijven. Geen gesjouw en geen gedoe van een show... De buurt zeg ik gedag, maar echt hecht contact hebben we niet. Ik heb dus geen idee hoe de buurt stookt en of ze bovengemiddeld veel vuurwerk kunnen waarderen. Had laatst toevallig wel de naaste buren op de koffie. Die begonnen zelf over 'die rotjongens met dat vuurwerk'. Kleinzoon en honden waren blijkbaar erg bang. Toen sloeg toch wel weer de twijfel toe of we er goed aan doen thuis te blijven..

Die begonnen zelf over 'die rotjongens met dat vuurwerk'. Kleinzoon en honden waren blijkbaar erg bang. Toen sloeg toch wel weer de twijfel toe of we er goed aan doen thuis te blijven..

Zeer herkenbaar. Dat de publieke opinie aan het verschuiven is naar een volmondig 'nee' tegen vuurwerk begint steeds vaker pijnlijk duidelijk te worden. Laatst ook hier per toevel een kort gesprek in de buurt over het najaar en bijbehorende feestdagen. Toen oud en nieuw ter sprake kwam was er een overgrote meerderheid fel tegen 'die rommel en al dat lawaai'. Heb me toen maar afzijdig gehouden. Er zit een enorme weerstand tegen vuurwerk in de samenleving momenteel. Een klein groepje (waaronder ik mezelf ook maar even reken) probeert vast te houden aan wat ooit de mooiste traditie in ons landje was...
Rare en verwarrende tijden wat dat betreft. Soms denk ik wel eens, was het nog maar 1995 oid :).

Hier in de straat gelukkig niks van te merken. Kreeg afgelopen jaar ook de vraag of ik weer vuurwerk ging kopen, het jaar ervoor vonden ze het heel mooi. M’n buurman schoot een 400 shots dikke compound de lucht in waarna buren verderop zich af vroegen: is dit misschien ook niet iets voor ons voor komende jaarwisseling? Kortom: bij mij in de straat vinden de meesten het prachtig. En gelukkig ben ik ook niet de enige die stookt. Ook komende jaarwisseling heb ik er alle vertrouwen in: dat wordt weer knallen, dat wordt weer mooi!

Ik ken t idee van gezellig met de buren op straat staan helemaal niet. Vroeger bij m'n ouders liep iedereen na 00:00 uur wel een rondje door de straat maar dat hield ook op toen de kinderen in de buurt ouder werden. Zelf heb ik op aardig wat adressen gewoond inmiddels en nooit de behoefte gehad of gezien dat andere mensen in de straat het met elkaar vieren. Ik nodig vrienden uit en stook lekker zoveel als ik wil. Als iemand er last van heeft .. jammer dan:p het zijn maar een paar uurtjes.

Hier in de straat is het a relax, niet omdat veel mensen staan te stoken, eigelijk helemaal niet, maar meer in de trend van dat ze niks te zeuren hebben. Ook omdat ik gewoon een beetje rekening hou met iedereen die huisdieren of kleine kinderen heeft, dus na zo’n bepaalde tijd als mijn eigen neefjes ff te bed gaan, verhuizen wij de hele handel ( avond stook voer ) naar een andere straat waar we gewoon heerlijk ons gang kunnen gaan en als het 00:00 is houden mensen in de straat rekening met ons omdat ze weten dat we minimaal door gaan tot een uur of 3 en hun zich aanpassen als in niet klagen in die zooi. De volgende dag krijgen we altijd goeie reactie’s, mooi vuurwerk dit en dat:) + we ruimen zoal nachts als overdag op, nachts de complete zooi verbranden en beetje rond ouwehoeren en overdag met de hogedrukreiniger alles schoon spuiten en mocht het zo zijn dat het bij mensen in de tuin is terecht is gekomen ben ik de beroerdste niet om dat ff weg te halen, houden mensen van, geeft een goeie indruk en dus hebben ze niks te klagen:) aangezien we hier rond het middag uur beginnen. De 18:00 regel is hier niet van toepassing, wijken om ons heen geld meestal het zelfde:p heerlijk sfeertje brengt dat met zich mee + ik wil mijn neefjes de volledige gevoel geven van wat ik als kind deed, morgens gewoon lekker knallen:) en de desbetreffende boete accepteren we wel, dat is niet anders. ( zal me ook een rot zorg zijn eigelijk )

Gister avond toen ik uit de auto stapte werd ik nog aangehouden door overburen. Ze vroegen zich af of wij dit jaar wel thuis waren, ze hadden ons afgelopen jaar enorm gemist. Ze hadden speciaal vrienden daar uitgenodigd omdat de buurman altijd een mooie show gaf, en toen vierde ik het dus ergens anders. Ze vonden het wel tof om te horen dat we dit jaar gewoon weer thuis waren.

Hier is het saaier geworden. Heb wat nieuwe buren die zich niet vertonen en/of bij een ander huis verderop meuk staan op te fikken. Geen kids meer die om me heen drentelen en hele jaar vragen. Eén buurmeis nog die het straks weer gaat vragen of ik er weer ben. Een oud-buurjongen heb ik aangestoken met het pyrovirus en die komt 's avonds en s nachts een paar keer langswippen, das tof. En om 00u staan er nog aardig wat straatgenoten mee te genieten dus helemaal verlaten zal het hier niet zijn :)

Meestal beginnen rond het einde van het jaar, zeg tussen sinterklaas en kerst, de vragen weer te komen waar ik dit jaar oud&nieuw vier. 2 en 3 jaar geleden kon ik ze melden dat ze geluk hadden dat ik thuis was - ze waren dan ook in grote getalen aanwezig - maar vorig jaar en dit jaar vier ik het niet thuis. Vorig jaar klonk er wel wat teleurstelling bij ze, maar goed, ik maak de keuze. Mijn vriendengroep, die totaal niets met vuurwerk heeft, is het inmiddels gewend en rekenen ook niet op mij tijdens de mooiste dag van het jaar :bonk:

De laatste jaren vragen ze het wel begin december inderdaad, dan houden ze er zelf rekening mee waar ze zijn, want anders is er in de straat ook echt weinig te beleven hoor. Vierde het de eerste jaren hier sowieso thuis, toen 1 jaar niet en ze zagen me inpakken in de namiddag, kwamen per direct vragen of ik wel bleef, maar helaas, de teleurstelling was groot. Dus nu vragen ze het gewoon en in principe is iedereen daar blij mee, al is er een hondeneigenaar die het voor zijn hondje wel lekker vindt als het een jaar niet zo hoeft te knallen. :wink:

Toch vind ik het zelf ook erg leuk om elders te vieren, vorig jaar ouderlijk huis weer eens, vond die buurt ook maar weer wat mooi, daar staan er altijd zat te genieten van al het vuurwerk. Ik overigens ook, want de 'nieuwe' wijk die er naast is gebouwd ging geweldig los, heb ook genoten. :cool:

Standaard vragen:

Is dit illegaal?
Daar ging zeker al voor 100 euro de lucht in? (dan praten we over een goede 25 schots cake van goede kwalitiet)
Vind je dat niet zonde ?
enz.

Mooiste reactie:

OOh, je was niet thuis met oud en nieuw? We stonden hier allemaal, maar was een dooie boel zeg. Niks aan als jij er niet ben. Je bent nu wel thuis met oud en nieuw?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan