Open consultatierond: Wijziging Ract ivm verbod F3 vuurwerk

Je zou zeggen dat ze juist nu, in deze crisistijd, zich toch wat soepeler zou opstellen tegenover de middenstanders. De meeste vallen al (bijna) om en kunnen toch dat beetje extra op het eind van het jaar goed gebruiken om te overleven. Echter heeft men hier totaal geen aandacht aan geschonken. Alles bij elkaar opgeteld kan ik niet anders concluderen dan dat men juist deze kleine bedrijven moedwillig failliet willen laten gaan. Dat hele gedoe rondom corona vind ik uiterst verdacht en niets verbaasd mij nog.

Het valt mij op dat sommigen hier de Internetconsultatie een onderzoek noemen. Dat is het niet. Het biedt burgers, bedrijven en instellingen de mogelijkheid om een mening, suggestie en/of advies te geven over wetgeving die in voorbereiding is. Het is een standaard instrument dat het Kabinet in kan zetten bij de tot standkoming van nieuwe wet- en regelgeving.

Daarnaast heb ik de vandaag gepubliceerde stukken zojuist helemaal doorgenomen. Wat mij opvalt is dat niet alles aan de kant is geschoven, een aantal punten worden daadwerkelijk opgepakt. Veelal gaat het daarbij om argumenten die zijn aangevoerd om het deelverbod uit te stellen en over handhaving. Echter heeft dat niet geleid tot uitstel maar een aantal extra regelingen en/of aanpassingen zodat invoer van de nieuwe wet- en regelgeving aankomend Oud & Nieuw wel gehaald kan worden. Dat was als vuurwerkliefhebbers nou niet onze bedoeling maar er is dus voor een deel wel wat mee gedaan.

Volgende stap is het daadwerkelijk stemmen in de Kamers over de aangepaste wetteksten en dan nog de publicatie in de Staatscourant, maar dat lijken allemaal formaliteiten. Ondertussen lopen er nog steeds meerdere initiatieven, zowel juridisch als in overlegvorm om zaken te forceren. Het blijft afwachten wat daar uit gaat komen...

Lijkt mij dat overgebleven vuurwerk, waar natuurlijk ook vuurpijlen en single shots tussen zitten. Dit jaar nog gewoon afgestoken mogen worden.

Lijkt mij dat overgebleven vuurwerk, waar natuurlijk ook vuurpijlen en single shots tussen zitten. Dit jaar nog gewoon afgestoken mogen worden.

Nee, dat is officieel niet het geval. Als de wetswijziging het pad doorloopt zoals het nu gepland is, en er ondanks alle lopende trajecten geen verandering komt, dan zal de aangepaste wetgeving per 01-12 a.s. in gaan. Vanaf dat moment zijn ALLE vuurpijlen, single shots, knal-artikelen en F3-artikelen per die datum verboden en mogen niet meer in het bezit zijn van particulieren en/of winkeliers.

Daarom was ik ook verbaasd dat ik de afgelopen maanden op verschillende freaksites wel dat soort artikelen voorbij heb zien komen, je kunt er vanuit gaan dat de lokale diensten hierop gaan controleren bij de winkels. Absoluut niet bedoeld als bang- of zwartmakerij hoor! Puur gebaseerd op de voorgenomen wetswijziging en verwachte handhaving hierop.

Dus als je met Oud & Nieuw nog een zak pijlen of pak Thunder Kings van vorig jaar aan het wegjassen bent, ben je officieel in overtreding en kan meneer Agent jou een boete geven. Als je uitlegt dat ze nog over waren van vorig jaar (bijv. door de mist) en je ze gewoon veilig afsteekt zullen de meeste agenten denk ik niet moeilijk doen maar garanties kan niemand je daar natuurlijk over geven.

@Gizmo,

Hartelijk dank voor deze verduidelijking. Mede vanwege de zin het over te laten aan de professionals heb ik bepaalde eigen initiatieven ook geen doorgang laten vinden. Ik hoop van harte dat er iets (behoorlijk) positiefs uit komt voor de consument, maar vooral voor ons als liefhebber, welke vaak op een andere manier naar vuurwerk kijken en er mee omgaan.

Ik snap dat je niet alle info prijs kunt geven en waardeer al heel erg wat je tot nu toe hebt vrij gegeven. Is er uitzicht op wanneer bekend wordt wat de resultaten van (enkele) deze initiatieven zijn?

Dus als je met Oud & Nieuw nog een zak pijlen of pak Thunder Kings van vorig jaar aan het wegjassen bent, ben je officieel in overtreding en kan meneer Agent jou een boete geven. Als je uitlegt dat ze nog over waren van vorig jaar (bijv. door de mist) en je ze gewoon veilig afsteekt zullen de meeste agenten denk ik niet moeilijk doen maar garanties kan niemand je daar natuurlijk over geven.

Eigenlijk te gek voor woorden dat zoiets kan... Jan met de pet die vanwege de mist deze dingen gekocht en bewaard heeft, of er zelfs extra heeft gekocht omdat 2019 het laatste jaar was dat ze verkocht werden weet absoluut niet dat hij ze niet meer af mag steken.

Het alom bekende: elke Nederlander behoort de wet te kennen kan weer uit de kast gehaald worden als er schaamteloos boetes uitgedeeld worden.

Eigenlijk te gek voor woorden dat zoiets kan... Jan met de pet die vanwege de mist deze dingen gekocht en bewaard heeft, of er zelfs extra heeft gekocht omdat 2019 het laatste jaar was dat ze verkocht werden weet absoluut niet dat hij ze niet meer af mag steken.

Het alom bekende: elke Nederlander behoort de wet te kennen kan weer uit de kast gehaald worden als er schaamteloos boetes uitgedeeld worden.

Ik snap jouw denkwijze en ben het eens met het feit dat een bekeuring overdreven is, maar dat het verboden zou worden dit jaar is wel zo vaak op/in het nieuws geweest (terecht of onterecht, dat iedere ouder dit ondertussen wel weet. Dat ze er niks mee doen is dan ook niet het probleem van de handhaver. Dat de handhaver per situatie moet kijken of een boete noodzakelijk is (geen overlast/stunten, etc.), is een ander verhaal.

Nee, dat is officieel niet het geval. Als de wetswijziging het pad doorloopt zoals het nu gepland is, en er ondanks alle lopende trajecten geen verandering komt, dan zal de aangepaste wetgeving per 01-12 a.s. in gaan. Vanaf dat moment zijn ALLE vuurpijlen, single shots, knal-artikelen en F3-artikelen per die datum verboden en mogen niet meer in het bezit zijn van particulieren en/of winkeliers.

Daarom was ik ook verbaasd dat ik de afgelopen maanden op verschillende freaksites wel dat soort artikelen voorbij heb zien komen, je kunt er vanuit gaan dat de lokale diensten hierop gaan controleren bij de winkels. Absoluut niet bedoeld als bang- of zwartmakerij hoor! Puur gebaseerd op de voorgenomen wetswijziging en verwachte handhaving hierop.

En dan, krijgen we dan inleverpunten bij winkeliers oid waar je dan een tegoedbon krijgt voor je pijlen en single shots? Lijkt me ook niet kunnen want je mag er niet mee over straat.

Ik vind het slecht geregeld, jammer dat bpn dit punt niet belangrijk genoeg vind aan de onderhandelingstafel.

Ik vraag me ook af of het met single shots en vuurpijlen wel bij een ' bekeuring ' blijft het is aankomende jaarwisseling immers illegaal vuurwerk.

'S'trafbeschikking met als gevolg een aantekening in het jdr. Daardoor gevolgen voor vog en dergelijke.

Consument aan zijn lot overgelaten, jammer dat de branche hier niks mee doet. Zegt toch weer een hoop over hoe zij hier in staan.

En dan, krijgen we dan inleverpunten bij winkeliers oid waar je dan een tegoedbon krijgt voor je pijlen en single shots? Lijkt me ook niet kunnen want je mag er niet mee over straat.

Ik vind het slecht geregeld, jammer dat bpn dit punt niet belangrijk genoeg vind aan de onderhandelingstafel.

Ik vraag me ook af of het met single shots en vuurpijlen wel bij een ' bekeuring ' blijft het is aankomende jaarwisseling immers illegaal vuurwerk.

'S'trafbeschikking met als gevolg een aantekening in het jdr. Daardoor gevolgen voor vog en dergelijke.

Consument aan zijn lot overgelaten, jammer dat de branche hier niks mee doet. Zegt toch weer een hoop over hoe zij hier in staan.

Je kan het dan beter voor 1-12 afsteken met risico op bekeuring afsteken buiten de tijden, maar dan is het niet illegaal.

Na 1-12 in het buitenland afsteken of onderdompelen en weggoooien..

Er wordt een vraag gesteld over wat er wel en niet mag en daar wordt op basis van de voorgestelde wetsaanpassing antwoord op gegeven. Of er ook zo streng gecontroleerd en gehandhaafd zal worden en of dat boetes oplevert kan op dit moment niemand zeggen. Maar op basis van de voorgestelde aangepaste wettekst ben je in overtreding en kun je beboet worden. Ik snap niet zo goed wat de BPN daarmee te maken heeft en wat zij dan hadden moeten regelen.

95% van de consumenten steekt al zijn vuurwerk af met Oud & Nieuw en houdt niets over. De meesten particulieren willen namelijk de rest van het jaar niks in huis hebben. Met dat in het achterhoofd ga ik er vanuit dat helemaal niemand van de diensten, BPN, SVNC, Behoudt Vuurwerktraditie, enz. in de gesprekken iets gezegd heeft over consumenten die eventueel nog iets thuis hebben liggen (want dat mag immers met een max. van 25KG bruto). En als ze het er wel over hebben gehad er mogelijk gezegd zal zijn dat dit tot een minimum beperkt is. Daarnaast is er vorig jaar al veel aandacht voor geweest in de media waardoor veel consumenten dachten dat vuurpijlen en single shots afgelopen Oud & Nieuw al verboden waren, dat bleek in heel veel winkels het geval te zijn. Ongetwijfeld zijn er mensen die nog wat hebben liggen maar dat is slechts een klein deel van alle vuurwerkkopers in NL.

Maaruh... elk jaar is er een inzameldag bij de Politie waar je zonder registratie en/of straffen alle illegale wapens e.d. in mag leveren. Dus als je er vanaf wil kun je het daar ook naartoe brengen. :wink:

Nogmaals, en garanties geeft niemand, als jij het af staat te steken zoals het hoort op een moment dat het mag dan kan ik mij niet voorstellen dat dit deze jaarwisseling boetes oplevert. Maar illegaal is illegaal dus tja...

Je kan het dan beter voor 1-12 afsteken met risico op bekeuring afsteken buiten de tijden, maar dan is het niet illegaal.

Na 1-12 in het buitenland afsteken of onderdompelen en weggoooien..

Niet afgestoken vuurwerk, ook ondergedompeld is bij mijn weten chemisch afval (immers, ADR-klasse 1). Zomaar weggooien kan je ook een hoop gezeik geven, al is de kans dat ze je er op pakken (as always) bijzonder klein.

Wat is de status van de aanpassingen in het RACT op dit moment? Iemand die een sprankje hoop kan bieden, nu het seizoen weer is begonnen?

Ik heb nog een klein zwikje aan pijltjes en F3 liggen, en dat gaat gewoon de lucht in. Maar wil wel graag weten hoe voorzichtig dat moet. En ik hoorde wederom geruchten dat het wellicht kiele kiele wordt om het er op tijd doorheen te krijgen. Dus wellicht iemand die meer weet?

Zou mooi zijn als winkels dit jaar nog de restvoorraad F3 kunnen verkopen! Sowieso lijkt het me niet te handhaven voor de politie met de nieuwe mine single shots. Lijkt zo erg op de oude single shots.

Zou mooi zijn als winkels dit jaar nog de restvoorraad F3 kunnen verkopen! Sowieso lijkt het me niet te handhaven voor de politie met de nieuwe mine single shots. Lijkt zo erg op de oude single shots.

Euhh... als het goed is hebben winkeliers geen F3 meer liggen. Daar is vorig jaar ook vroegtijdig (lees: vanaf de zomer) over gecommuniceerd m.n. ook door de importeurs richting de winkeliers.

Euhh... als het goed is hebben winkeliers geen F3 meer liggen. Daar is vorig jaar ook vroegtijdig (lees: vanaf de zomer) over gecommuniceerd m.n. ook door de importeurs richting de winkeliers.

Erwin, weet jij toevallig wel meer over de status van de aanpassingen in het RACT?

Volgens mij is per september de notificatietermijn bij de EU afgelopen. Omdat het RACT uiteraard impact heeft op de implementatie van Richtlijn 2013/29/EU (Pyro-richtlijn) moeten de wijzigingen officieel worden doorgegeven aan de EU, die dat toetst op strijdigheid met de Europees geldende regels omtrent het in de handel brengen van en vrij verkeer van goederen.

Zodra die wijzigingen akkoord zijn bevonden, kan het besluit in de Staatscourant worden gepubliceerd waarop dan nog zienswijzen kunnen worden ingediend. Deze zullen dan zoals gewoonlijk wel weer weggewuifd worden, waardoor de boel krachtens ministeriële regeling per 1 december in kan gaan. Volgens mij alles op schema, dus.

EDIT: Hier de notificatie. https://ec.europa.eu/growth/tools-d...h/?trisaction=search.detail&year=2020&num=274

Let ook even op de laatste zin van de 'beknopte toelichting'. Daarin staat een conclusie die nooit waar kan zijn, omdat dit nooit is afgewacht. BPN, stuur daar eens een paar bloedhonden (lees: advocaten) op af!

Laatst bewerkt:
Volgens mij is per september de notificatietermijn bij de EU afgelopen. Omdat het RACT uiteraard impact heeft op de implementatie van Richtlijn 2013/29/EU (Pyro-richtlijn) moeten de wijzigingen officieel worden doorgegeven aan de EU, die dat toetst op strijdigheid met de Europees geldende regels omtrent het in de handel brengen van en vrij verkeer van goederen.

Zodra die wijzigingen akkoord zijn bevonden, kan het besluit in de Staatscourant worden gepubliceerd waarop dan nog zienswijzen kunnen worden ingediend. Deze zullen dan zoals gewoonlijk wel weer weggewuifd worden, waardoor de boel krachtens ministeriële regeling per 1 december in kan gaan. Volgens mij alles op schema, dus.

EDIT: Hier de notificatie. https://ec.europa.eu/growth/tools-d...h/?trisaction=search.detail&year=2020&num=274

Let ook even op de laatste zin van de 'beknopte toelichting'. Daarin staat een conclusie die nooit waar kan zijn, omdat dit nooit is afgewacht. BPN, stuur daar eens een paar bloedhonden (lees: advocaten) op af!
jij bent erg goed op de hoogte! :thumbup:

Erwin, weet jij toevallig wel meer over de status van de aanpassingen in het RACT?

Precies zoals Exchange het uitlegt, hier in NL moeten we er helaas vanuit gaan dat het in de Kamers enkel en alleen een zgn. "hamerstuk" is waarbij met overtuigende meerderheid vóór de aanpassingen zal worden gestemd. Toetsing loopt, afhameren en publicatie volgen elkaar daarna rap op. Helaas kunnen/moeten we ervan uitgaan dat het dan ook voor 01-12 erdoor zal zijn. But you never know... :wink:

Precies zoals Exchange het uitlegt, hier in NL moeten we er helaas vanuit gaan dat het in de Kamers enkel en alleen een zgn. "hamerstuk" is waarbij met overtuigende meerderheid vóór de aanpassingen zal worden gestemd. Toetsing loopt, afhameren en publicatie volgen elkaar daarna rap op. Helaas kunnen/moeten we ervan uitgaan dat het dan ook voor 01-12 erdoor zal zijn. But you never know... :wink:

Gekke gedachten misschien, maar bestaat er een mogelijkheid om van buitenaf bezwaar te maken bij Brussel omtrent het komende verbod of een deel er van? Met name de F3 single shots, vuurpijlen en klein knalvuurwerk zoals losse rotjes en kleine matjes? Het moet toch mogelijk zijn ze daar inzichtelijk te maken hoe losgeslagen de overheid hier in Nederland is met het afpakken van zaken die totaal geen positieve, mogelijk zelfs negatieve impact gaan hebben op de veiligheid en onrust tijdens en rondom de jaarwisseling?

In principe niet, de procedure die nu wordt doorlopen is een notificatieprocedure. De EU wordt enkel ergens van op de hoogte gebracht, wat andere lidstaten e.d. in staat stelt zaken aan te kaarten. De genomen stappen, het verbieden van een volledige categorie (F3) en het verbieden van typen (rockets, bangers, banger batteries en shot tubes) is toegestaan volgens 2013/29/EU en mag ieder land voor zich beslissen.

Echter, het enige waarover je aan de bel zou kunnen trekken is dat dit vuurwerk is verboden op grond van letselijfers en omdat eerdere maatregelen (standaard, vuurwerkbril) niet hebben geholpen. Dat is natuurlijk gewoon een stevige leugen om bestwil want het besluit om dit vuurwerk te verbieden viel al erg snel en de effecten van die eerder genomen maatregelen zijn eigenlijk niet afgewacht. Dan nog geef ik het weinig kans, omdat er natuurlijk legio andere redenen aan te voeren zijn (geweld tegen hulpverleners, bijvoorbeeld) wat dit alles proportioneel zou maken.

Back
Bovenaan