Open consultatierond: Wijziging Ract ivm verbod F3 vuurwerk

Net een bericht gehad over de consultatie en de officiële bekendmaking van de nieuwe regels.

Ik maak uit het bericht op dat enkel schots buizen nog steeds zijn toegestaan als het gecombineerd is met bijvoorbeeld een mine. Ik vond het ook al vreemd dat bijvoorbeeld de 2" R.T.C. niet alleen een mine is. Mogelijk dat we onder F2 nu toch in de buurt kunnen komen met wat we met F3 single shots hadden, maar dan anders benoemd (niet als single shot, maar als gecombineerd vuurwerk).

Misschien gaan we dan de F3 single shots ook helemaal niet missen als de importeurs hier mooie dingen mee kunnen binnen de F2 categorie.

Vuurpijlen en knalvuurwerk is volgens mij gewoon echt voorbij.

Ik denk dat er nog wel leden zijn die hier uitgebreider op in zullen gaan.

Dat heb je goed, htevents. In principe is het hiermee klaar, zoals gezegd verwacht ik niet dat zienswijzen iets uithalen of de kamers dit nog tegen (kunnen) houden.

Persoonlijke noot: man man, dan schrijf je een brief waarin je refereert naar de vuurwerktypen en verpruts je het nog. Enkelschotsbuizen (bangers). Jaja .... lekker bezig daar.

Dat heb je goed, htevents. In principe is het hiermee klaar, zoals gezegd verwacht ik niet dat zienswijzen iets uithalen of de kamers dit nog tegen (kunnen) houden.

Persoonlijke noot: man man, dan schrijf je een brief waarin je refereert naar de vuurwerktypen en verpruts je het nog. Enkelschotsbuizen (bangers). Jaja .... lekker bezig daar.

Ze hebben het uberhaupt verprutst met deze opzet. Kleine singleshotsjes, ok daar kan ik inkomen, maar F3, omdat het overzichtelijker voor de consument zou zijn? Dat men er zwaarder door gewond kan raken? Dit type vuurwerk heeft een nihil aandeel gehad in de letsels.

Nee, het kabinet is zijn geloofwaardigheid echt verloren.

Net een bericht gehad over de consultatie en de officiële bekendmaking van de nieuwe regels.

Ik maak uit het bericht op dat enkel schots buizen nog steeds zijn toegestaan als het gecombineerd is met bijvoorbeeld een mine. Ik vond het ook al vreemd dat bijvoorbeeld de 2" R.T.C. niet alleen een mine is. Mogelijk dat we onder F2 nu toch in de buurt kunnen komen met wat we met F3 single shots hadden, maar dan anders benoemd (niet als single shot, maar als gecombineerd vuurwerk).

Misschien gaan we dan de F3 single shots ook helemaal niet missen als de importeurs hier mooie dingen mee kunnen binnen de F2 categorie.

Vuurpijlen en knalvuurwerk is volgens mij gewoon echt voorbij.

Ik denk dat er nog wel leden zijn die hier uitgebreider op in zullen gaan.

Zonder F3 enkelschotsbuizen kan je helaas niks binnen de andere categorieen verzinnen wat er op lijkt.

Wel kan je wat dingen verzinnen wat men nu ook al doet:

- Mines met 50mm + 50 gram eventueel met boeketten, flash knalletjes etc
- All at once cakes van een aantal schoten die een soort gelijk effect nabootsen van een F3 singleshot
- Combinatie van mines / fonteinen / enkelschotsbuizen

Maar met de burst van een mine ( 1 gram perchloraat / 2 gram nitraat ) ga je helaas nooit zoiets na kunnen bootsen.

Zonder F3 enkelschotsbuizen kan je helaas niks binnen de andere categorieen verzinnen wat er op lijkt.

Wel kan je wat dingen verzinnen wat men nu ook al doet:

- Mines met 50mm + 50 gram eventueel met boeketten, flash knalletjes etc
- All at once cakes van een aantal schoten die een soort gelijk effect nabootsen van een F3 singleshot
- Combinatie van mines / fonteinen / enkelschotsbuizen

Maar met de burst van een mine ( 1 gram perchloraat / 2 gram nitraat ) ga je helaas nooit zoiets na kunnen bootsen.

De legale dreunen van F3 zijn over, maar in effectspreiding en volheid moet wat haalbaars zitten. Al zal dat wel meer gaan kosten. Dingen als at-once combinaties vergeleken met een F3-single shot.

Ontopic: Is de verwachting dat zienswijzen (en latere stappen) nog iets van vertraging op kunnen werpen? Het definitief ontwerpbesluit is sowieso interessant, ook vanwege de vraag wat te doen met overgebleven (toen en in principe nu ook nog legale) F3 en pijlen.

Back
Bovenaan