Ik zet de bril selectief op. Overdag niet, want ik stook dan meestal niet zoveel. Met projectjes neem ik zeer! ruime afstand en zie ik ook snel als er iets misgaat.
Ik draag dit jaar dan wel oordopjes, want sta vorig jaar in de tuin door te lonten en jongeren zijn bezig met goeie knallers maar iets te dichtbij en als gevolg 'n pieptoon in m'n oor tot 21:00. Zij graven geen kuil in 'n veldje zoals wij deden, maar we hadden ook zwaarder spul.
In de avond wel op, met het klaarzetten van cakes wil ik niet dat er iemand in m'n rug iets neergooit. Hangt idd ook van je straat af. Om 12 uur ook, bij finales als ik weinig tijd heb om afstand te nemen. Daarna zet ik hem weer af om omhoog te kijken.
Het is vooral voor andermans vuurwerk en omdat ik niet alles om me heen kan zien als ik bezig ben met voorbereiden. Kinderen (met minder pyrotechnische kennis) geef ik ook 'n bril. Mijn strategie is dan om het niet cool te maken. Ik probeer er geen opmerkingen over te maken, gewoon normaliseren. Om 12 uur zie je ook niet echt goed of het suf staat en ik vind ze best hip.