Wetsvoorstel afgekeurd!

Zie je wel hoe gemakkelijk die politie facebooks zeggen: negeer ons vorige bericht. Wie weet doen ze dat straks weer...

Zie je wel hoe gemakkelijk die politie facebooks zeggen: negeer ons vorige bericht. Wie weet doen ze dat straks weer...

Klopt maar er is vandaag wel degelijk wat besloten.
Deze berichten komen niet uit de lucht vallen.
Ik ben er heilig van overtuigd omdat steeds meer platformen er mee komen.
De overheid site meld ook al het volgende:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/Hoofdstuk2/3/Artikel236/geldigheidsdatum_01-12-2014

Afwachten even , maar ik denk dat het voor dit jaar wel goed komt :)

Moet het wetsvoorstel trouwens ook niet goed gekeurd worden door de Eerste Kamer? Zonder goedkeuring van eerste kamer, kan er geen wijziging in wet plaatsvinden. Ik denk ook niet dat wetsvoorstel over wijziging van vuurwerktijden op nummer 1 staat. Er zijn nog zo veel wetsvoorstellen die prioriteiten hebben. Kan nog lang duren denk ik.

Moet het wetsvoorstel trouwens ook niet goed gekeurd worden door de Eerste Kamer? Zonder goedkeuring van eerste kamer, kan er geen wijziging in wet plaatsvinden. Ik denk ook niet dat wetsvoorstel over wijziging van vuurwerktijden op nummer 1 staat. Er zijn nog zo veel wetsvoorstellen die prioriteiten hebben. Kan nog lang duren denk ik.

Het gaat hier niet om een wetsvoorstel. Het is een wijziging van het Vuurwerkbesluit. De minister heeft de bevoegdheid dit zelfstandig te wijzigen. Er geldt dan wel een procedure waarbij de Kamers hierover worden geïnformeerd en in sommige gevallen kunnen ze nog dwars gaan liggen. Dat hebben ze eerder al gedaan met de verkoopdagen, maar voor de inkorting van de afsteektijden was destijds voldoende steun. Ik zou er dus niks van verwachten.

Het gaat hier niet om een wetsvoorstel. Het is een wijziging van het Vuurwerkbesluit. De minister heeft de bevoegdheid dit zelfstandig te wijzigen. Er geldt dan wel een procedure waarbij de Kamers hierover worden geïnformeerd en in sommige gevallen kunnen ze nog dwars gaan liggen. Dat hebben ze eerder al gedaan met de verkoopdagen, maar voor de inkorting van de afsteektijden was destijds voldoende steun. Ik zou er dus niks van verwachten.

Hoe bedoel je? Een wetswijziging is ook een wetsvoorstel gezien de wet veranderd wordt. Minister heeft zelf niet de bevoegdheid om wetten te veranderen. Daar is goedkeuring van Tweede Kamer, Eerste kamer en de koning nodig.

Hoe bedoel je? Een wetswijziging is ook een wetsvoorstel gezien de wet veranderd wordt. Minister heeft zelf niet de bevoegdheid om wetten te veranderen. Daar is goedkeuring van Tweede Kamer, Eerste kamer en de koning nodig.

Er wordt hier dus geen wet veranderd, maar een besluit. In de wet staat dat de minister de bevoegdheid heeft om dit te doen. Uiteraard wordt wel altijd de Kamer geïnformeerd. Als je wil dat de minister dit niet meer kan, moet je de wet veranderen en concrete tijden in de wet opnemen. Dan gaan beide Kamers erover. Nu staan de tijden dus in een onderliggend besluit.
Ik heb overigens drie jaar in de Tweede Kamer gewerkt.

Er wordt hier dus geen wet veranderd, maar een besluit. In de wet staat dat de minister de bevoegdheid heeft om dit te doen. Uiteraard wordt wel altijd de Kamer geïnformeerd. Als je wil dat de minister dit niet meer kan, moet je de wet veranderen en concrete tijden in de wet opnemen. Dan gaan beide Kamers erover. Nu staan de tijden dus in een onderliggend besluit.
Ik heb overigens drie jaar in de Tweede Kamer gewerkt.

Bedankt voor de toelichting maar waarom is er dan een stemming in de tweede kamer nodig gezien de AMBVB in staat is om besluiten te wijzigen, zonder medewerking van eerste en twee kamer?

Bedankt voor de toelichting maar waarom is er dan een stemming in de tweede kamer nodig gezien de AMBVB in staat is om besluiten te wijzigen, zonder medewerking van eerste en twee kamer?

Er is formeel dus geen stemming nodig over een AMvB, tenzij je dat vastlegt in de wet. Als Kamerleden er iets mee willen moeten ze een debat aanvragen en moties indienen.

Een wetswijziging is ook een wetsvoorstel gezien de wet veranderd wordt. Minister heeft zelf niet de bevoegdheid om wetten te veranderen. Daar is goedkeuring van Tweede Kamer, Eerste kamer en de koning nodig.
Tweede Kamer heeft allang ingestemd, net als de Koning. Daarmee neem ik aan dat de Eerste Kamer het ook wel best vond... anders hadden we dat wel vernomen, en was het niet tot een wijziging in het Vuurwerkbesluit gekomen.

Besluit van 29 oktober 2014 tot wijziging van het Vuurwerkbesluit (beperking afsteektijden consumentenvuurwerk):

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
...
Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I
In artikel 2.3.6 van het Vuurwerkbesluit wordt «tussen 31 december 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur» vervangen door: tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur.

ARTIKEL II
Dit besluit treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Kortom, kwestie van tijd totdat dit in de officiële documentatie is opgenomen.

De aanvullende motie van, ik meen GroenLinks, voor verdere beperking naar 22:00-02:00 ofzo is destijds vlak voor het zomerreces al verworpen, net als de verkorting van de verkoopdagen van 3 naar 2. Die verdere verscherping van de regels vond de meerderheid, gelukkig, niet nodig.

Kortom, al die 112droeftoeters roepen elkaar maar na, zonder enige bron te hebben geraadpleegd. Hetzelfde geldt voor die lokale wijkagenten.. nemen alles klakkeloos over (zoals zo vaak) en het hele "verhaal" gaat een eigen leven leiden. RTLnieuws idem dito. En wij zitten hier met de valse hoop... :sad:

(mocht het alsnog een jaar uitgesteld worden, dan gaat natuurlijk wel de vlag uit :wink:)

Zoals hierboven vermeld is dit al behandeld en akkoord bevonden.
echter word er nu door de gemeentes gemeld dat het nieuwe vuurwerkbesluit niet te handhaven is. dit omdat er simpelweg niet genoeg manschappen beschikbaar zijn om dit te controlleren.

dus of het nou een jaar word opgeschoven of niet... in de meeste gemeentes kan je gewoon knallen zonder boete ( ik geef geen garanties hahaha).

Volgens mij is het er nog niet door, overal waar ik het lees staat er bij dat het er zo goed als zeker door gaat komen, niet dat het er door is.

Verder is het inderdaad niet te handhaven, maar is de kans dat je bekeurd wordt wel aanwezig.
Dit gaat betekenen dat de werkdruk dit dag nog hoger wordt voor de politie, en deze is op oudjaarsdag al hoog en moet men al schuiven met de personele bezetting.

Het is nog niet van kracht. Lezen is ook een vak voor sommige mensen.

Er staat in dit besluit dat men de afsteektijd wil aanpassen, zonder een datum te noemen wanneer het moet ingaan. De datum van ingang wordt bepaald door een Koninklijk besluit. Alexander zal dus bepalen of het dit jaar al moet ingaan of niet.

Ik snap er helemaal niks meer van. De politie komt met dit soort berichten naar buiten. Nu kwam ik op Facebook tegen gister. Een 112 pagina van mijn woonplaats dat t gewoon vanaf 10 is. Later hebben ze dit verwijderd en een niet bericht geplaatst met hoofdletters dat het allemaal tegenstrijdig is en hebben ze de berichten verwijderd. Nu de volgende dag hebben ze weer t bericht geplaatst vanaf 10:00 tot 02:00.

Ik lees ook nog dit:

"Wanneer vuurwerk afsteken
Het kabinet wil de afsteektijden van vuurwerk verkorten en zo de overlast overdag door vuurwerk beperken. Dit plan gaat zeer waarschijnlijk door. Als het doorgaat, mag u vuurwerk alleen nog afsteken tussen 31 december 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. En dus niet meer vanaf 10.00 uur in de ochtend. U kunt een boete krijgen als u vuurwerk afsteekt buiten de toegestane afsteektijden."

M.a.w. het is nog niet door. Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/vuurwerk-afsteken

precies en het is ook gewoon definitief helaas....men heeft gewoon de tijd nog tot 29 december ofzo om de tijden aan te passen in het vuurwerkbesluit. We ontkomen er helaas niet aan..

mischien toch wel vanaf 10 uur.

zag een bericht van rowy vuurwerk voorbijkomen op facebook
waar staat dat het dus wel 10 tot 2 is

Back
Bovenaan