PyroPowerZ
VWC lid
Zie je wel hoe gemakkelijk die politie facebooks zeggen: negeer ons vorige bericht. Wie weet doen ze dat straks weer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notitie: This feature may not be available in some browsers.
Zie je wel hoe gemakkelijk die politie facebooks zeggen: negeer ons vorige bericht. Wie weet doen ze dat straks weer...
Moet het wetsvoorstel trouwens ook niet goed gekeurd worden door de Eerste Kamer? Zonder goedkeuring van eerste kamer, kan er geen wijziging in wet plaatsvinden. Ik denk ook niet dat wetsvoorstel over wijziging van vuurwerktijden op nummer 1 staat. Er zijn nog zo veel wetsvoorstellen die prioriteiten hebben. Kan nog lang duren denk ik.
Het gaat hier niet om een wetsvoorstel. Het is een wijziging van het Vuurwerkbesluit. De minister heeft de bevoegdheid dit zelfstandig te wijzigen. Er geldt dan wel een procedure waarbij de Kamers hierover worden geïnformeerd en in sommige gevallen kunnen ze nog dwars gaan liggen. Dat hebben ze eerder al gedaan met de verkoopdagen, maar voor de inkorting van de afsteektijden was destijds voldoende steun. Ik zou er dus niks van verwachten.
Hoe bedoel je? Een wetswijziging is ook een wetsvoorstel gezien de wet veranderd wordt. Minister heeft zelf niet de bevoegdheid om wetten te veranderen. Daar is goedkeuring van Tweede Kamer, Eerste kamer en de koning nodig.
Er wordt hier dus geen wet veranderd, maar een besluit. In de wet staat dat de minister de bevoegdheid heeft om dit te doen. Uiteraard wordt wel altijd de Kamer geïnformeerd. Als je wil dat de minister dit niet meer kan, moet je de wet veranderen en concrete tijden in de wet opnemen. Dan gaan beide Kamers erover. Nu staan de tijden dus in een onderliggend besluit.
Ik heb overigens drie jaar in de Tweede Kamer gewerkt.
Bedankt voor de toelichting maar waarom is er dan een stemming in de tweede kamer nodig gezien de AMBVB in staat is om besluiten te wijzigen, zonder medewerking van eerste en twee kamer?
Tweede Kamer heeft allang ingestemd, net als de Koning. Daarmee neem ik aan dat de Eerste Kamer het ook wel best vond... anders hadden we dat wel vernomen, en was het niet tot een wijziging in het Vuurwerkbesluit gekomen.Een wetswijziging is ook een wetsvoorstel gezien de wet veranderd wordt. Minister heeft zelf niet de bevoegdheid om wetten te veranderen. Daar is goedkeuring van Tweede Kamer, Eerste kamer en de koning nodig.