Vuurwerkverbod is onafwendbaar

genius

VWC lid
Volgens coördinator Cees Meijer van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers is een vuurwerkverbod onafwendbaar. Hij vindt dat Nederland hard op weg is om zelf een einde te maken aan de jaarlijkse vuurwerktraditie.
Dat zegt Meijer vandaag in dagblad Trouw. Volgens Meijer zijn er steeds zwaardere bommen in omloop, die voor toenemende ellende en zeer ernstige ongevallen zorgen.

Het illegale vuurwerk komt voornamelijk uit Oost-Europa. Daarbij gaat het onder meer om lawinepijlen, nitraatklappers en vlinderbommen.
(ANP/ Redactie)

Bron: www.ad.nl

Maar ze zeggen zelfs al dat het zware vuurwerk(waarmee dingen worden opgeblazen) uit Oost-Europa komt. En dat houd je niet tegen met een verbod in Nederland.

Het lijkt inderdaad of ze blind zijn en niet kijken naar de oorzaak.
Laat ze het maar verbieden. Dan zal er nog meer illegaal spul op de markt komen en is er helemaal geen controle meer..

Wat ik me afvraag, in belgie bijvoorbeeld worden de zwardere knallen verkocht, daar wordt het toch leggaal genoemd voor hun en mogen het afsteken. Waarom niet een lijn trekken in de EU, want daar is totaal geen sprake van. Belgie is toch ook niet met een verbod bezig??

Ik hier moe van. Opdoffen met dat gewauwel. Vuurwerkverbod gaat er niet komen. Laat ze maar iets verzinnen wat werkt tegen dat tuig.
greetz

Die zwaardere knallers zijn in Belgie alleen te krijgen met vergunning of met een Nederlands paspoort ;)

Ik denk helaas wel dat die gelijk heeft, hoewel 90% van de ellende niets met legaal vuurwerk te maken heeft(wordt nog niet eens verkocht..), schrijven veel mensen alle ellende naar vuurwerk in het algemeen.

Dat vebod wil deze man om zo zijn nieuwe over gesalarieerde dikbetaalde baantje veilig te stellen.
Moet je eens kijken wat er gebeurd als een dergelijk verbod wordt ingesteld.
Krijgen we een wildgroei aan bommenmakers!!!

gr

Dat vebod wil deze man om zo zijn nieuwe dikbetaalde baantje veilig te stellen.
Moet je eens kijken wat er gebeurd als een dergelijk verbod wordt ingesteld.
Krijgen we een wildgroei aan bommenmakers!!!

gr

Precies, de man is alleen bezig zijn eigen werk veilig te stellen. Elk jaar zijn er weer clubs en individuen die op een vuurwerkverbod aansturen, maar de soep zal niet zo heet worden gegeten. De traditie zit te diep om dat zo 1-2-3 af te schaffen.

Wat een onzinnig nieuwsbericht op het AD zeg.
Wat is het volgende dat het AD gaat doen? Van twitter ieder negatief bericht afplukken dat over vuurwerk gaat en het op de voorpagina van het AD zetten?

Belangrijk om te weten is wie is deze persoon, wat is zijn functie en welke belangen heeft hij?

Op het feit na dat hij van de TaskForce Bommenbrigade zou zijn, is er niets van deze man bekend. Geen politieke voorkeur, maar een motief lijkt logischerwijze wel aanwezig te zijn.

Het is bekend dat hij een agent is. Wat is zijn taak in dit kader? Illegaal vuurwerk bestrijden. Nou, als dus volgens alle berekeningen 3% gepakt wordt (waar dat op gebaseerd is, is niet duidelijk), dan lijkt het erop dat hij zijn werk niet bepaald goed doet. En daar wringt de schoen, het is deze man om persoonlijke eer en glorie te doen.

Door al het vuurwerk te willen laten verbieden, kan hij makkelijker scoren. Simpel. Dan voelt deze man zich competent.

Als al het vuurwerk verboden is, wat moet hij dan gaan doen voor zijn centen? Echte boeven vangen? Of gewoon op zijn luie reet zitten en wachten tot er ergens een knal of fluiter klinkt en dan weer in de media ongenuanceerde uitspraken over een vuurwerkverbod?

Hoe dan ook, dit soort berichten in de media dragen niet bij aan een positief imago voor de politie. Dit versterkt het beeld dat agenten lui zijn en liever bonnen uitschrijven dan dat ze echte boeven vangen alleen maar meer. De haat naar de politie neemt door dit soort acties alleen maar toe.

Het ergste is dat de gewone agent die op straat zijn werk probeert te doen, de frustratie van de burger over zich heen krijgt. Met alle nare gevolgen van dien.
In het verleden heb ik verschillende agenten gesproken en die zijn doorgaans niet mals in hun bewoordingen over dit soort agenten die via de media willen scoren voor eigen eer en glorie.

Het feit dat hij het nu op deze via de media burgers probeert te intimideren, zegt eigenlijk impliciet dat hij niet bekwaam is om het vuurwerk "probleem" op te lossen. Maar zijn alle maatschappelijke problemen uberhaupt wel op te lossen met meer wetten/verboden? Dat is de grote vraag. Is het immers niet logisch dat wanneer er meer wetten/verboden zijn en de samenleving complexer wordt, er meer fout kan gaan?

Overigens vindt het AD dit soort intimiderende uitspraken weer lekker. Goedkoop scoren met dit soort stukken. Grafkrant.

Wat ik me afvraag, in belgie bijvoorbeeld worden de zwardere knallen verkocht, daar wordt het toch leggaal genoemd voor hun en mogen het afsteken. Waarom niet een lijn trekken in de EU, want daar is totaal geen sprake van. Belgie is toch ook niet met een verbod bezig??

De Belgische vuurwerkmarkt is volledig ingericht voor de Nederlandse consument. Dit is niet voor de Belgen!
Zoals Genius als eerder vermeld, een algeheel verbod op vuurwerk is zeker niet de oplossing. Hiermee dwing je mensen om de illegaliteit in te duiken met alle gevolgen van dien.
Met alle respect maar dit wordt ieder jaar geroepen door de overheid, die ook geen idee heeft hoe dit probleem te tackelen. Daarnaast is ons landje bevloekt met een verschrikkelijk ongeluk dat ooit in Enschede gebeurde en waar te pas en te onpas naar wordt verwezen. (Vooral door mensen die of geen verstand hebben van vuurwerk of geen liefhebber zijn).
Overigens durf ik de opmerking te maken dat wanneer je de boel vernield of gevaarlijke situaties creert met vuurwerk je nooit een liefhebber kan zijn.

Zolang er geen vorm van bewustwording komt bij de mensen (het tuig) die op dit moment rotzooi vernielen en op een gevaarlijke manier ongein uithalen met Poolse of Italiaanse troep etc... waar van de kruitinhoud al lang niet meer fatsoenlijk of binnen de perken is, blijft het vuurwerk als geheel in een negatief daglicht staan.

Ik zeg: Een algeheel productie/exportverbod voor de bedrijven die binnen de EU vallen en waar deze zooi door wordt geleverd.
Alles wat van buiten komt is in principe beter te controleren.

Ik zie het anders.

Degene met de bommen/zware knallers maken het nieuws.
Als wij Nederlanders nu eens stoppen met vuurwerk uit het buitenland halen en geen bommen meer maken dan heeft hij geen werk meer.
En we moeten het vuurwerk ook alleen afsteken op de dag zelf.
Ook zou een hier op het forum een verbod moeten komen over het discussiëren van de zware knallers!
Ik ben van mening dat mensen toch nieuwsgierig worden als ze lezen hoe zwaar knallers zijn.
Neem een voorbeeld aan de Belgen.

Hou het gewoon bij legaal vuurwerk!

Wat deze man eigenlijk zegt is "we hebben gefaald met het bestrijden van het illegale vuurwerk" dus dan verbieden we het gewoon. Dit is typisch een reactie van iemand die mijn god niet meer weet wat hij er aan kan doen.

Dat is hetzelfde als een leraar die een propjesgooier in zijn klas niet kan handlen, en vervolgens de hele klas na laat blijven. Omdat hij niet het niveau en ervaring heeft om de juiste aan te spreken.

Zwak bericht, ik hoor hier een schreeuw om aandacht van een kat in nood, en weten allemaal een kat en nood maakt?.......

@Genius, we dachten inderdaad hetzelfde. Alleen wou hem al eerder posten, maar kan niet meer inloggen. Nu steeds een bericht en dan moet ik het opnieuw doen:p

Erg jammer dat er gewoon elk jaar weer groep mensen is die dit probeerd te verbieden.

Wat deze man eigenlijk zegt is "we hebben gefaald met het bestrijden van het illegale vuurwerk" dus dan verbieden we het gewoon. Dit is typisch een reactie van iemand die mijn god niet meer weet wat hij er aan kan doen.

Dat is hetzelfde als een leraar die een propjesgooier in zijn klas niet kan handlen, en vervolgens de hele klas na laat blijven. Omdat hij niet het niveau en ervaring heeft om de juiste aan te spreken.

Zwak bericht, ik hoor hier een schreeuw om aandacht van een kat in nood, en weten allemaal een kat en nood maakt?.......

Wat een onzinnig nieuwsbericht op het AD zeg.

Het feit dat hij het nu op deze via de media burgers probeert te intimideren, zegt eigenlijk impliciet dat hij niet bekwaam is om het vuurwerk "probleem" op te lossen. Maar zijn alle maatschappelijke problemen uberhaupt wel op te lossen met meer wetten/verboden? Dat is de grote vraag. Is het immers niet logisch dat wanneer er meer wetten/verboden zijn en de samenleving complexer wordt, er meer fout kan gaan?

.

Wij zijn het eens!
100%!

:D

In feite zegt die stumper dat hij een verbod wilt op het invoeren van ilegaal vuurwerk. Want eerlijk is eerlijk, met dat verbod van hem heb je gewoon de brave burgers en de ware vuurwerkliefhebber te pakken. Die vandalen, bommenmakers... die pak je hier echt niet mee, die halen hun vuurwerk nog steeds wel elders en steken het ook nog steeds af ondanks een algehele vuurwerkverbod.

Tenzij iemand hier het volledige artikel in de trouw gelezen heeft, denk ik niet dat je er iets zinnigs over kan zeggen. Alle context en inhoud mist nu. Wat op het AD staat is slechts een headline. Het hoeft geen betoog te zijn waarom hij vindt dat een algeheel verbod er moet komen. Het kan net zo goed een simpele constatering van die man zijn dat als 'wij' zo doorgaan, een algeheel verbod in zijn ogen onvermijdbaar is.

Tenzij iemand hier het volledige artikel in de trouw gelezen heeft, denk ik niet dat je er iets zinnigs over kan zeggen. Alle context en inhoud mist nu. Wat op het AD staat is slechts een headline. Het hoeft geen betoog te zijn waarom hij vindt dat een algeheel verbod er moet komen. Het kan net zo goed een simpele constatering van die man zijn dat als 'wij' zo doorgaan, een algeheel verbod in zijn ogen onvermijdbaar is.

En wat is het doel van dergelijke uitspraken van deze man dan?
Elke uitspraak moet een doel hebben. Anders is je uitspraak letterlijk nietszeggend.

Mijn inziens is de overheid bezig alles te verbieden dat leuk is, omdat de burger slechts als een middel gezien wordt om een eigen inkomen te genereren. Oftewel: werken, belastingcenten opbrengen, een beetje eten maar vooral niet te veel want de burger moet hongerig blijven om te werken en vooral je muil houden.

Terug naar het feodale stelsel? Uiteindelijk gaat het met het doorgeslagen kapitalisme wel weer die kant op ja.

:no:

stunten met vuurwerk

stunten met vuurwerk

@ allemaal, ik ben nog maar een nieuw lid op deze site, en heb in de 2 dagen dat ik hier aan het kijken ben, veel nieuwe en leuke dingen voor dit jaar geleerd!!

als ik ook mijn mening mag geven over het feit van illigaal vuurwerk;

het probleem is de harde knallers, ze worden steeds harder of krachtiger, in de laatste paar jaar waren dat van nitraten, naar lawine pijlen, naar vlinders, naar cobra's en vorig jaar delova rana! omdat alles steeds krachtiger wordt willen mensen die specifiek deze zaken kopen proberen het nog heftiger te maken. door het stunten met dat soort vuurwerk wordt het probleem gerealisseerd.

onlangs bij het nieuws, dat ze vuurwerk, uit de oostblok landen en italië willen gaan verbieden, omdat, gezien de voorbeelden het te gevaarlijk vuurwerk is!
alleen ze laten alleen maar slachtoffers zien die met dat zware vuurwerk zijn gaan stunten met gasbussen en benzine bommen, geen enkel slachtoffer is aangewezen door het vuurwerk standaard te gebruiken.

het ligt in de aard van de mens of beter in de aard van de man om te presteren, haantjes gedrag, om het groter of beter te doen dan de ander!

alleen hier op de site zie ik ik voornamelijk aanprijzing voor mooi sier vuurwerk!! met de uitzondering daargelaten. al vind ik een harde kanl alleen ook erg leuk en heb ook elk jaar weer de ambitie om te kijken of er weer wat harders op de markt is!!

en hier mijn mening, ipv al het vuurwerk aanprijzen, prijs siervuurwerk aan, laat de regering weten dat met sier nagenoeg niet mee gestunt kan worden, waarom denk je anders dat de cakes steeds zwaarder worden in nederland, vuurwerk verbieden is geen logische oplossing en absoluut niet haalbaar in nederland, het is namelijk geintergreerd in onze samenleving, maar invoer van mooier, betere prijs-kwaliteit verhouding dan wordt er niet meer uit het buitenland gehaalt. kwiebus73

Zie poll hoofdpagina AD.

Weer een zwart-wit poll, iedere vorm van discussie is uitgesloten.
Dáárom moet je dus open polls houden, maar dat willen overheden en media liever niet.

Men is nu bewust bezig de burger te beinvloeden via de landelijke media. Dit doen ze met allerlei onderwerpen. Op deze manier wordt media niet ingezet als nieuwsbron, maar als propaganda!

:angry:

Op Telegraaf is wel de mogelijkheid tot reageren.
Dus heren, reageer er maar op los!

Back
Bovenaan