Laat ik mijn verhaal hier ook even vertellen, wellicht dat mensen er iets aan hebben. Al sinds jaren ben ik vervend vuurwerkfanaat, het begon jaren geleden met onschuldige knallertjes en is uitgelopen tot jaarlijkse eindjaarshows die elektronisch werden geschoten voor de gehele buurt. Tot ik vorig jaar in de avond bezoek kreeg van de politie, er was een anonieme tip geweest dat ik in het bezit zou zijn voor illegaal vuurwerk. Aangezien ik al het spul thuis had liggen kon ik niets anders dan ze de spullen laten zien, ze hadden ook een huiszoekingsbevel dus erachter komen kwamen ze toch wel.
Binnen enkele minuten stonden er flink aantal politie mensen binnen en 4 mensen stonden buiten de boel in de gaten te houden. Ik mocht nog even mijn werkgever opbellen zodat ze wisten dat ik de volgende dag niet op het werk zou verschijnen en daarna ben ik meegenomen naar het bureau waar ik de nacht heb verbleven. Zowel de twee politiemensen die mij hebben gebracht naar het politiebureau als de 2 politiemensen die mijn vingerafdrukken en dergelijke hebben afgenomen waren heel relaxt. Het is/was de eerste keer dat ik in aanraking kwam met justitie dus het was nogal spannend wat er allemaal ging gebeuren.
Ondertussen werd bij mij thuis alle spullen ingeladen in een busje waarna het spul werd weggebracht. Er is geen EOD geweest, mijn vader, broertje en buurjongen hebben de spullen zelf moeten inladen. De volgende dag ben ik meerdere malen verhoort en de rest van de tijd zit je te wachten in een cel. Tevens heb ik één keer een gesprek gehad met de advocaat. Aan het einde van de dag mocht ik weer naar huis zodat ik het onderzoek thuis verder kon afwachten.
Thuis aangekomen kreeg ik te horen dat de verhuurder van de woning waarin wij woonde (woon nog bij mij ouders) ook door de politie is ingelicht en dat ze bij de woningcorporatie intern gingen bespreken wat de consequenties zouden zijn. Er werd toen al wel gezegd dat de kans groot zou zijn dat we de woning zouden moesten verlaten.
Een paar dagen voor kerst kregen wij definitief te horen dat wij inderdaad de woning moesten verlaten. In de weken ervoor en ook nog erna hebben wij meerdere pogingen gedaan om ze op andere gedachten te brengen maar dat is helaas niet gelukt en begin februari zijn wij dan ook verhuisd naar een tijdelijke woning via particuliere huur.
In de tussentijd bleef het erg stil m.b.t. het onderzoek, ergens half februari kreeg ik te horen dat het dossier was doorgestuurd naar het parket in Zwolle. Volgens de advocaat komen hier alleen de zwaardere delicten, het dossier zou dan ook gedeeltelijk vallen onder een milieu delict. Er zat dus niet veel op dat wederom wachten.
Midden april, kreeg ik een brief van justitie. Ik had verwacht dat dit een brief zou zijn met de mededeling dat ik moest voorkomen, echter was dit niet zo. In de brief was te lezen dat ik een boete kreeg van €1500 + €7 administratiekosten en als ik dat betaalde dan zou de zaak gesloten zijn. Uiteraard heb ik de boete betaald en heb ik er verder ook niet meer van vernomen. Of ik een strafblad heb weet ik niet, maar waarschijnlijk wel.
Achteraf heb ik via de advocaat nog wel het gehele dossier opgevraagd, simpelweg omdat ik benieuwd was wat ze allemaal hadden onderzocht. Hierover ga ik verder niets over schrijven op het forum.
Deze hele gebeurtenis heeft er voor gezorgd dat ik klaar ben met het in bezit hebben van illegaal vuurwerk. Inmiddels zijn we weer verhuisd en wonen we nu wel weer in een woning voor langere tijd. Maar het hakte er hard in dat je zonder pardon op straat wordt gezet, terwijl niemand van de buurt het erg vond dat je de spullen in huis had. De buurtbewoners hebben destijds ook meerdere brieven gestuurd naar de woningcorporatie om ze ook op andere gedachten te brengen (geheel vrijwillig!).
Lang verhaal kort te maken, het is mooi spul maar kijk uit wat je ermee doet. Achteraf gezien dacht ik er niet goed over na, ik ging zo ver in mijn hobby dat ik de gevaren dat het met zich meebracht niet meer serieus genoeg nam. Als er bijvoorbeeld brand uit was gebroken dan was er best wat schade geweest aan de woning en ook wel aan de woning ernaast. Ik ga voortaan mijn geld steken in tripjes naar bijvoorbeeld Italië om daar shows te bekijken. Deze gehele gebeurtenis heeft mij letterlijk duizenden euro's gekost waarvan ik hele mooie tripjes had kunnen maken naar Malta, Spanje en Italië om daar te kunnen genieten van dikke shows.
Voor de mensen die willen weten wat ik had liggen, het ging voornamelijk sierblokken. Denk hierbij aan; Xplode CNY 30-100-23, Klasek CF1003F, Sunshine SFC1004, SFC61 & SFC660. Maar ook de Silent Night 600s en wat sierpijlen van Zink.
Als laatste wil ik even zeggen dat de berichten die in de media verschijnen niet kloppen. Mijn huiszoeking heeft ook op meerdere nieuwssites en kranten gestaan, maar zowel de foto's die erbij stonden als wat er zou zijn meegenomen klopte niet. Zo werd er gesproken over dat ik Cobra's zou hebben en mortieren, in beide gevallen was dit niet waar. Ook de foto's waren compleet random gekozen en waren van een ander dossier.
Mocht je vragen hebben, stel ze gerust of stuur mij een PM. Ik kan wellicht niet overal op antwoorden i.v.m. privacy maar zal proberen waar mogelijk antwoord op te geven.
P.S. sorry voor de lap tekst

P.S.2 ik raad niemand aan om illegaal vuurwerk te kopen, echter begrijp ik het wel als je het zou doen. Mijn verhaal is ook niet om het goed te praten, want wat ik heb gedaan is gewoon fout geweest. En ben daar ook flink voor gestraft.